Στον αέρα του FLY μίλησε σήμερα ο γεωπόνος και περιφερειακός σύμβουλος, κύριος Σταύρος Χρυσαδάκος, ο οποίος αναφέρθηκε στο θέμα της εκχώρησης ακινήτων του δημοσίου στο Υπερταμείο. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι η σχετική λίστα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το κτήριο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Σπάρτης, το παλαιό Δικαστικό Μέγαρο, την πλατεία στο κενοτάφιο του αγάλματος του Λεωνίδα, το κτίριο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, το λόφο του Ξενία, τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Σπάρτης και το οικόπεδο του πρώην ΦΙΞ που θα γίνει το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης. Μάλιστα, ο κύριος Χρυσαδάκος έκανε λόγο για ξεπούλημα της δημόσια περιουσίας της χώρας. Ακούστε εδώ την παρέμβασή του στον FLY.
Τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών
• Η υπουργική απόφαση για την μεταφορά των ακινήτων ήταν ένα από τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης. Συγκεκριμένα στο 75ο προαπαιτούμενο αναφέρει την υποχρέωση μεταφοράς επιπλέον ακινήτων στην ΕΤΑΔ για την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης και του προγράμματος.
• Αναφορικά με την διαδικασία (όπως αναφέρει και η έκθεση συμμόρφωσης) η μεταφορά των ακινήτων γίνεται κατόπιν εισήγησης από την ΕΕΣΥΠ. Για το σκοπό αυτό η ΕΕΣΥΠ ανέλυσε τα στοιχεία ακινήτων του δημοσίου από τις διαθέσιμες βάσεις (συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου), και υπέβαλε τη σχετική εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομικών, βάσει της οποίας εκδόθηκε η σχετική Υπουργική Απόφαση.
• Επισημαίνεται ότι η υπουργική απόφαση δεν σημαίνει αυτομάτως την μεταφορά των ακινήτων αυτών από το δημόσιο στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ. Θα πρέπει να γίνουν πρώτα οι απαραίτητοι έλεγχοι για να διασφαλιστεί ποιά από αυτά τα ακίνητα δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ. Οι έλεγχοι αυτοί καθίστανται απαραίτητοι λόγω και του ότι η πληροφορία που υπάρχει στις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων είναι πολύ συχνά ελλιπής, καθώς οι φορείς δεν έχουν προβεί στις απαραίτητες επικαιροποιήσεις και ενημερώσεις με τα πλήρη στοιχεία των ακινήτων που έχουν στην κυριότητά τους.
• Θα πρέπει επίσης να είναι ξεκάθαρο ότι τόσο στο νόμο 4389/2016 όσο και στην Υπουργική Απόφαση, τα ακίνητα στα οποία γίνεται αναφορά είναι αυτά που βρίσκονται στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου με την στενή έννοια. Δεν συμπεριλαμβάνονται δηλαδή ακίνητα τα οποία τελούν νομίμως στην κυριότητα των ΟΤΑ, των ΝΠΔΔ, των ΝΠΙΔ, των ασφαλιστικών ταμείων, των ΔΕΚΟ κλπ. Προφανές δε είναι ότι δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστεί περιουσία ιδιωτών.
• Τέλος, αναφορικά με τις κατηγορίες ακινήτων που δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ αυτές είναι ξεκάθαρες τόσο στην υπουργική απόφαση του Ιουνίου όσο και στον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ. Συγκεκριμένα, στην υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2320/Β’/19.6.2018) αναφέρονται ρητά οι προϋποθέσεις μεταφοράς ακινήτων στην ΕΤΑΔ:
“Από τη μεταβίβαση εξαιρούνται όσα τυχόν από τα ανωτέρω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 ή, γενικά, η μεταβίβαση τους είναι αντίθετη στις κείμενες διατάξεις.”
Αυτές οι εξαιρέσεις είναι:
α. Αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι,
β. περιοχές Ramsar,
γ. περιοχές Natura,
δ. αρχαιολογικοί χώροι,
ε. αμιγώς δασικές εκτάσεις, και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής. (Όπως πλατείες, πεζοδρόμια , δρόμοι, γιαλοί, λιμάνια, όρμοι, λίμνες , κλπ, καθώς και όλα τα κοινόχρηστα, δλδ όλα όσα είναι προορισμένα για την εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών)
Συμπερασματικά: Καμία μεταφορά ακινήτου δεν συντελείται εάν συντρέχει περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016. Οτιδήποτε άλλο διακινείται ή τάχα “αποκαλύπτεται” ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα.
Ανακοίνωση υπουργείου Πολιτισμού
Με αφορμή δημοσιεύματα που αναφέρονται στο θέμα της δήθεν παραχώρησης μνημείων και ακινήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού προς την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου το ΥΠΠΟΑ διευκρινίζει ότι η σχετική Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018-ΦΕΚ Β΄2320/2018) και η παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016 διασφαλίζουν ότι τα ακίνητα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δεν παραχωρούνται στην ΕΤΑΔ Α.Ε.
Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι για τα ακίνητα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δεν τυγχάνει εφαρμογής η παράγραφος 5 του άρθρου 196 του ν.4389/2016 σχετικά με τη διατήρηση του καθεστώτος διαχείρισης από την ΕΤΑΔ, γιατί αυτή αφορά αποκλειστικά σε ακίνητα τα οποία ήδη διαχειριζόταν η ΕΤΑΔ πριν από την ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου.
Τα μνημεία, τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, οι ιστορικοί τόποι, η πολιτιστική κληρονομιά εν γένει δεν παραχωρούνται και δεν υπάγονται σε καθεστώς συναλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί αποκλειστική και αδιαπραγμάτευτη αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού.
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τονίζει για μία ακόμη φορά ότι τα μνημεία προστατεύονται από το Σύνταγμα και αποτελούν de facto ακίνητη περιουσία του δημοσίου, εκτός κάθε συναλλαγής. Καταγγέλλει την επιχειρούμενη εκχώρηση της διαχείρισης όλων των μνημείων, αρχαίων και νεώτερων, τα οποία περιλαμβάνονται στην υπ΄ αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 “Μεταβίβαση, κατ’ άρθρα 196 παρ. 6 και 209 του Ν. 4389/2016, ακινήτων στην Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία “Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.” (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.)”, σύμφωνα με την υπ΄ αριθμ. 86/18.06.2018 Απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής. (ΦΕΚ 2320/ 19-6-2018/ Τεύχος Β΄).
Το πρωτοφανές αυτό γεγονός έγινε γνωστό με αφορμή τη δημοσιοποίηση καταλόγου των μνημείων που υπάγονται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων. Διαπιστώθηκε ότι σ’ αυτόν περιλαμβάνονται μεγάλα τμήματα της ανατολικής τάφρου των Ενετικών οχυρώσεων, η τάφρος του Βυζαντινού τείχους, η νότια τάφρος των Ενετικών οχυρώσεων, ακίνητα στα οποία έχουν έλθει στο φως σημαντικά μινωικά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα, συγκροτήματα ενετικών νεωρίων, ο προμαχώνας Μοnigo, o Ενετικός προμαχώνας Lando, το φρούριο Φιρκά και το τούρκικο χαμάμ (ακίνητα απαλλοτριωμένα για αρχαιολογικούς σκοπούς από το ΥΠΠΟΑ ή και ακίνητα στα οποία έχουν επίσης πραγματοποιηθεί εργασίες ανάδειξης και αποκατάστασης). Περιλαμβάνονται ακόμη και τα Αρχαιολογικά Μουσεία (!), τόσο το στεγαζόμενο στον ναό του Αγίου Φραγκίσκου αλλά και το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο και άλλα όπως το Εθνικό Μουσείο Ελευθέριος Βενιζέλος ή το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης. Η κίνηση αυτή είναι πρωτοφανής για τα έως σήμερα δεδομένα της διαχείρισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρόκειται δικαιολογημένα να ξεσηκώσει θύελλες αντιδράσεων σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Η εξαίρεση των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, σύμφωνα με το άρθρο 196, παράγρ. 4 του Ν. 4389/2016, αποτελεί προσχηματική δικαιολογία, δεδομένου ότι αναιρείται από την αμέσως επόμενη παράγραφο, την παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την οποία τα εξαιρούμενα ακίνητα παραμένουν στη διαχείριση της ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε., μάλιστα με την “επιφύλαξη υφιστάμενου δικαιώματος οποιουδήποτε νομικού προσώπου εκτός του Ελληνικού Δημοσίου”. Η νομή, χρήση και διαχείριση λοιπόν των σημαντικότερων μνημείων των Χανίων δεν θα ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του, κατά παράβαση του πνεύματος του άρθρου 24 του Συντάγματος.
Τα μνημεία και οι αρχαιότητες είναι αντικείμενα εκτός συναλλαγής, αμεταβίβαστα, ακατάσχετα, αναπαλλοτρίωτα. Κάθε απόπειρα μεταβίβασης αυτών προς διαχείριση από τρίτους μας βρίσκει αντίθετους. Αυτό αποτελεί πάγια θέση του Συλλόγου μας και γι΄ αυτό θα αγωνιστούμε με κάθε νόμιμο μέσον, προκειμένου να διατηρηθεί ο χαρακτήρας των αρχαιοτήτων ως δημόσιου κοινωνικού αγαθού.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δεν θα επιτρέψει την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων και μνημείων ως εγγύηση δανείου του δημοσίου χρέους για έναν ολόκληρο αιώνα, με άγνωστη εν τέλει έκβαση. Η απαράδεκτη αυτή ενέργεια, αν και συντελείται σε καιρό ειρήνης, μπορεί να παραλληλιστεί μόνο με τους βανδαλισμούς μνημείων και τη λεηλασία αρχαιοτήτων στα πέτρινα χρόνια της κατοχής ή τις αρπαγές αρχαιοτήτων κατά τον 19ο αιώνα. Αποτελεί ύστατο σημείο συνταγματικής εκτροπής που μάλιστα λαμβάνει χώρα την ίδια στιγμή που θα περιμέναμε συντονισμένες ενέργειες για την επιστροφή των κλεμμένων αρχαιοτήτων και τις νόμιμες αποζημιώσεις για την καταστροφή τους σε καιρό πολέμου.
Για τους παραπάνω σοβαρούς λόγους ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητά από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και την κυβέρνηση:
o την άμεση εξαίρεση μεταβίβασης της κυριότητας και διαχείρισης των μνημείων των Χανίων και άλλων περιοχών της χώρας που περιλαμβάνονται στον μακρύ κατάλογο των 10.119 ακινήτων προς μεταβίβαση στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.
o την ενημέρωση των αρμόδιων Υπηρεσιακών μονάδων και των κατά τόπους Περιφερειακών Υπηρεσιών σχετικά με τα ακίνητα που έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο της ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.
Επερώτηση για την εκχώρηση ακινήτων της Πελοποννήσου στο Υπερταμείο
Επερώτηση, προς τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Στρατηγάκο Ηλία, κατέθεσαν 3 Περιφερειακοί Σύμβουλοι σχετικά με την εκχώρηση ακινήτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο Υπερταμείο – Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. Ε.Ε.ΣΥ.Π..
Κύριε Πρόεδρε,
Η εκχώρηση ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου για 99 χρόνια, στο λεγόμενο Υπερταμείο,
ως εγγύηση αποπληρωμής του χρέους, είναι αναμφίβολα μία από τις πιο μαύρες σελίδες στη διακυβέρνηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Η Διοίκηση του Υπερταμείου, που βρίσκεται κάτω από τον απόλυτο έλεγχο των δανειστών, δεν αρκέστηκε στην περιουσία που μέχρι πρόσφατα της είχε εκχωρηθεί, αλλά ζήτησε με επιστολή της, στις 14 Ιουνίου 2018, να μεταφερθούν στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.» που είναι θυγατρική του εταιρεία, άλλα 10.119 ακίνητα κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου».
Η Κυβέρνηση έσπευσε να υλοποιήσει την απαίτηση του Υπερταμείου και με την αριθμ. ΥΠ.ΟΙΚ. 0004586 ΕΞ 2018 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β’ 2320 / 19-6-2018) μεταβίβασε στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. 10.119 ακίνητα, κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, συνολικού εμβαδού γης 511.357.451 τ.μ. και συνολικής δομημένης επιφάνειας 22.601 τ.μ. και ενήργησε ερήμην των Τοπικών Κοινωνιών που χρησιμοποιούν, αξιοποιούν ή διεκδικούν προς αξιοποίηση τα συγκεκριμένα ακίνητα.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι την ίδια μέρα εκδόθηκαν από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, η εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Οικονομικών (απόφαση 86 ΦΕΚ Β’ 2317/19-6-18) και το σχετικό ΦΕΚ για τη μεταβίβασή τους, όπου τα 10.119 ακίνητα αναφέρονται μόνο με τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), χωρίς καμία περιγραφή της θέσης, της έκτασης, της χρήσης, και των λοιπών τους στοιχείων, σε μια προσπάθεια να αποφύγει η Κυβέρνηση τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας.
Ανάμεσα στα 10.119 ακίνητα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου ανήκουν εκατόν εξήντα επτά (167) και τα μισά από αυτά στους κεντρικούς Δήμους των Π.Ε. ως εξής:
Ενενήντα πέντε (95) ακίνητα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας. (Κόρινθο 30)
Τριάντα δύο (32) ακίνητα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας. (Καλαμάτα 15)
Δώδεκα (12) ακίνητα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας. (Τρίπολη 12)
Δέκα τέσσερα (14) ακίνητα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Λακωνίας. (Σπάρτη 14)
Δέκα τέσσερα (14) ακίνητα ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας. (Ναύπλιο 14)
Σύμφωνα δε με τις πρώτες πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας ανάμεσα στα προαναφερόμενα ακίνητα βρίσκονται: Στη Μεσσηνία, η παραλία μπροστά από το «Πανελλήνιο», η πλατεία Φραγκόλιμνας, το Μπενάκειο Μουσείο, ο παραθαλάσσιος χώρος της Αεροπορίας στη Διασπορά, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το Λύκειο Παραλίας, το κτίριο της Πυροσβεστικής και μια σειρά από άλλα ακίνητα.
Στη Λακωνία, το κτίριο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Σπάρτης, το παλαιό Δικαστικό Μέγαρο, η πλατεία στο κενοτάφιο του αγάλματος του Λεωνίδα, το κτίριο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ο λόφος του Ξενία, ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Σπάρτης και το οικόπεδο του πρώην ΦΙΞ που θα γίνει το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης.
Επειδή θεωρούμε ότι η ενέργεια αυτή της κυβέρνησης είναι το καθοριστικό βήμα για το ξεπούλημα και αυτής ακόμα της δημόσιας περιουσίας η οποία δεν ανήκει σε καμιά κυβέρνηση αλλά στον Ελληνικό Λαό , προκειμένου να ξεπληρωθεί ένα απεχθές, άδικο και μη βιώσιμο χρέος, θίγει άμεσα τα συμφέροντα των τοπικών κοινωνιών γιατί τα παραπάνω ακίνητα είναι μέρος της αρχιτεκτονικής , ιστορικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς, σε αρκετά από αυτά στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες και ιδρύματα, πολλά από αυτά τα διεκδικούν Δήμοι και κινήσεις πολιτών για την απόδοσή τους στις τοπικές κοινωνίες.
Ερωτάται η Περιφερειακή Αρχή:
Γνωρίζει η Περιφερειακή Αρχή ποια είναι τα ακίνητά της που μεταφέρονται στο Υπερταμείο ; Αν όχι, θα απαιτήσει, άμεσα, τα πλήρη στοιχεία των ακινήτων που βρίσκονται στην χωρική της ευθύνη από την Κυβέρνηση ;
Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να διασφαλίσετε την κυριότητα κτιρίων – συμβόλων της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς ;
Ποιες πρωτοβουλίες θα πάρετε ώστε να ενημερωθούν οι Δημοτικές Αρχές και οι τοπικές κοινωνίες, προκειμένου να συγκροτηθεί ένα μεγάλο κοινωνικό κίνημα υπεράσπισης της δημόσιας περιουσίας ;
Τέλος επειδή θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη ενέργεια της Κυβέρνησης πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα και με αποφασιστικό τρόπο, ζητούμε η επερώτηση μας να συζητηθεί άμεσα, στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι
ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ Σαράντος (Αγωνιστική Πρωτοβουλία Πελοποννήσου)
ΧΡΥΣΑΔΑΚΟΣ Σταύρος (Αγωνιστική Πρωτοβουλία Πελοποννήσου)
ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Θεόδωρος (Ανεξάρτητος Περιφερειακός Σύμβουλος)