ΒΓΑΛΑΜΕ ΤΑ ΒΑΛΤΩΜΕΝΑ ΕΡΓΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΜΑ
ΠΕΡΝΑΜΕ ΣΤΗ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΕΡΓΩΝ
«Ένας αγώνας δρόμου, ένας πραγματικός μαραθώνιος ολοκληρώθηκε. Στη διαδρομή του, συντελέστηκαν μικρά και μεγάλα θαύματα». Μ΄ αυτά τα λόγια ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες οριοθέτησε τον αγώνα δρόμου που κατέβαλε η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να ξεβαλτώσει και εν τέλει να ολοκληρώσει τους πέντε αυτοκινητοδρόμους που αλλάζουν σήμερα δραστικά τον οδικό και μεταφορικό χάρτη της χώρας. Και ταυτόχρονα, η παράδοσή τους, απομακρύνει οριστικά τον κίνδυνο επιστροφής δισεκατομμυρίων ευρώ από τη χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που θα σήμαινε καμπανάκι ολοκληρωτικής καταστροφής, ενόψει και της σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής που εφαρμόζεται στη χώρα μας από τους δανειστές.
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών σε ομιλία που πραγματοποίησε στο πλαίσιο του «1ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών: Προοπτικές Ανάπτυξης», που διοργανώθηκε από το www.ypodomes.com και το www.metaforespress.gr , επιχείρησε μία πρώτη αποτίμηση της πορείας των πέντε αυτών μεγάλων έργων που άφησαν ισχυρό το αποτύπωμά τους, στην οικονομία της χώρας. Υπενθύμισε μεταξύ άλλων «την αμείλικτη και επώδυνη πραγματικότητα που υπήρξε σε αυτό το Υπουργείο, τον Φλεβάρη του 2015, όταν μας υπενθύμισαν τους καταληκτικούς χρόνους και τις ημερομηνίες μέσα στις οποίες θα έπρεπε να παραδοθούν τα μεγάλα έργα της χώρας τα οποία τότε, είχαν τελματωθεί».
Στη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Δέδες παρουσίασε στο πολυπληθές κοινό του συνεδρίου πίνακες με πλήθος στοιχείων βάσει των οποίων τεκμηρίωσε με καταλυτικό τρόπο την πορεία των έργων, τα κόστη κατασκευής, τα πολιτικά και διαχειριστικά λάθη και τις νομοθετικές –γραφειοκρατικές εμπλοκές, που οδήγησαν τους πέντε αυτοκινητόδρομους στο τέλμα. Περιέγραψε επίσης το σκληρό τοπίο των συστηματικών διαπραγματεύσεων στις οποίες προχώρησε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου με κατασκευαστές και παραχωρησιούχους, όχι μόνο για να τροχοδρομηθούν εκ νέου τα βαλτωμένα έργα, αλλά και για να μπορέσουν να πετύχουν και όφελος πολλών εκατομμυρίων ευρώ για το Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες. Με συγκεκριμένα στοιχεία και κάνοντας αναδρομή στο πολύχρονο ιστορικό των έργων αυτών, εξήγησε πως οι λεόντειες συμβάσεις που είχαν υπογράψει οι προηγούμενες κυβερνήσεις με τους ισχυρούς των έργων δεν προέβλεπαν ούτε μία γραμμή προστασίας για το Δημόσιο συμφέρον και τις τοπικές κοινωνίες.
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών υπογράμμισε σε όλους τους τόνους τον αγώνα δρόμου στον οποίο επιδόθηκε η Γενική Γραμματεία Υποδομών με τις αρμόδιες υπηρεσίες της υπηρετώντας την πολιτική βούληση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη για να απαγκιστρωθεί η χώρα από το άγος των μεγάλων ανολοκλήρωτων έργων.
Ταυτόχρονα, στην ομιλία του αναφέρθηκε εκτενώς στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται εφεξής για τα μεγάλα έργα στη χώρα, ένα τοπίο που μπαίνει σε νέες υγιείς βάσεις, αναπτύσσοντας στρατηγικές συντεταγμένου σχεδιασμού υποδομών, μέσα από το νέο νομοθετικό πλαίσιο που εγκαθιδρύθηκε στη χώρα. Ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο θεραπεύει χρόνιες παθογένειες, προτάσσει το δημόσιο συμφέρον, τη διαφάνεια, τις ανοιχτές διαδικασίες και την ανάπτυξη ενός πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού.
«Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι και περήφανοι που κάτω από το πλαίσιο που έθεσε ο Υπουργός ο κ. Χρήστος Σπίρτζης καταφέραμε να πετύχουμε αυτές τις επωφελείς για το δημόσιο οικονομικές συμφωνίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Συγκεκριμένα, όπως παρουσίασε ο κ. Δέδες, το τελικό κατασκευαστικό κόστος των έργων συμπεριλαμβανομένου του κόστους των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών εργασιών είναι 6.983,7 εκατ ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, οι τελικές δαπάνες στα έργα ανά αυτοκινητόδρομο έχουν ως εξής:
-Ολυμπία Οδός: 2.073.700.000 ευρώ
-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: 1.294.200.000 ευρώ
-Ιόνια Οδός: 1.643.700.000 ευρώ
-Αυτοκινητόδρομος Ε65: 831.400.000 ευρώ
-Αυτοκινητόδρομος Μορέας: 1.140.700.000 ευρώ
Στον πίνακα με τις απαιτήσεις των κατασκευαστών και παραχωρησιούχων και την τελική οικονομική συμφωνία με το Δημόσιο για την ολοκλήρωση των έργων προκύπτει ότι οι απαιτήσεις παραχωρησιούχου και κατασκευαστή ήταν 1.602,9 εκατ. ευρώ και η τελική συμφωνία έριξε το ποσό στα 676,5 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας έτσι οικονομικό όφελος για το Δημόσιο 926,4 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά:
-Ολυμπία Οδός από 388εκατ.ευρώ σε 214εκατ.ευρώ
-Αυτ.Αιγαίου από 75εκατ.ευρώ σε 41εκατ.ευρώ
-Ιόνια Οδός από 408εκατ.ευρώ σε 174εκατ.ευρώ
-Αυτ.Ε65 από 205,9εκατ.ευρώ σε 67,5εκατ.ευρώ
-Αυτ.Μορέας από 526εκατ.ευρώ σε 180εκατ.ευρώ
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, υπογράμμισε ότι με το νέο νομικό οπλοστάσιο, αλλά και με ισχυρή πολιτική βούληση προς αυτή την κατεύθυνση η χώρα εγκαινιάζει μία νέα περίοδο στον τομέα των Υποδομών και Μεταφορών, προτάσσοντας τα έργα τρίτης γενιάς, τα οποία θα συμβάλλουν καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και στη δίκαιη ανάπτυξη, καθώς θα εκτελεστούν μέσα από μία καινούργια φιλοσοφία συμβάσεων.
Άλλωστε, όπως τόνισε στην κατακλείδα της ομιλίας του, τα δύσκολα των συμβάσεων παραχώρησης που κρατούσαν σε ομηρία τη χώρα μας, είναι πίσω μας: «Ο αγώνας δρόμου, αυτός ο μαραθώνιος που διατρέξαμε τα τελευταία δυο χρόνια και που έφερε την υλοποίηση των στόχων χάρις στη δυνατότητα των Ελλήνων πολιτών μέσα σε συνθήκες ακραίας οικονομικής κρίσης να χρηματοδοτούν με δισεκατομμύρια τον κατασκευαστικό κλάδο της οικονομίας, είναι κάτι που μπορεί να μας κάνει όλους πιο αισιόδοξους για το μέλλον, και πιο περήφανους ως Έλληνες».