Μετά την αναστάτωση που εσκεμμένα επιχειρήθηκε ως προς το εάν θα εφαρμοστεί έγκαιρα το Πρόγραμμα Δακοκτονίας του 2017 και που ανατράπηκε μετά από την έγκαιρη κατανομή ανά Περιφέρεια που έγινε από το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, άρχισε η διάδοση ψευδών στοιχείων ως προς την κατανομή των ποσών στους Νομούς Μεσσηνίας και Λακωνίας. Όμως οι αποφάσεις δακοκτονίας που έχουν εκδοθεί διαψεύδουν την όποια επιχειρούμενη νέα διαστρέβλωση. Πιο συγκεκριμένα, τα ποσά για την Δακοκτονία ήταν:
ΕΤΟΣ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ | (ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ – ΤΡΙΦΥΛΛΙΑΣ) ΣΥΝΟΛΟ | ΠΕ ΛΑΚΩΝΙΑΣ |
2014 | 17.077.584,00 | 1.134.008,00 | 1.050.232,00 |
341.782,00 | |||
1.475.790,00 | |||
2015 | 18.363.755,70 | 1.160.979,00 | 1.270.177,00 |
441.756,00 | |||
1.602.735,00 | |||
2016 | 18.363.755,00 | 1.180.000,00 | 1.048.000,00 |
470.000,00 | |||
1.650.000,00 | |||
2017 | 18.582.941,00 | 1.200.000,00 | 1.100.000 |
460.000,00 | |||
1.660.000,00 |
Όπως φαίνεται, σε επίπεδο επικράτειας, τα συνολικά ποσά είναι κατά το μέτρο του δυνατού αυξανόμενα και τις τρεις τελευταίες χρονιές σε σχέση με το 2014. Επιπλέον, και στους δυο νομούς (Μεσσηνίας, Λακωνίας), τα συνολικά ποσά είναι αυξημένα και τις τρεις τελευταίες χρονιές σε σχέση με το 2014.
Όσον αφορά στην επιχειρούμενη σύγκριση με άλλες περιοχές της χώρας, αυτή είναι σε λάθος βάση. Η σύγκριση δεν πρέπει να γίνεται μόνον με βάση την παραγωγή. Τούτο διότι, στην κατανομή συνυπολογίζονται και άλλα επιστημονικά δεδομένα που αφορούν στις ιδιαίτερες συνθήκες που επηρεάζουν τους πληθυσμούς του εντόμου και άρα την εκτιμώμενη ένταση της προσβολής.
Σε κάθε περίπτωση, κατά την περίοδο της εκτέλεσης της δακοκτονίας υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης και ανακατανομής της χρηματοδότησης σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε περιοχής όπως έχει συμβεί και κατά το παρελθόν
Επιπλέον, καταβάλλεται προσπάθεια, από τα αρμόδια υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, να αυξηθεί η συνολική χρηματοδότηση για την δακο-προστασία ανά την Επικράτεια, ώστε να μεγεθυνθεί το διαθέσιμο χρηματικό ποσό ανά ΔΑΟΚ για να δημιουργηθεί ένα απόθεμα για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερων αναγκών που ενδέχεται να προκύψουν κατά την πορεία εκτέλεσης της δακοκτονίας. Να σημειωθεί, ότι η συνολική δαπάνη για την αντιμετώπιση του δάκου για το έτος 2017, συμπεριλαμβανομένης και της δαπάνης για την αγορά φυτοφαρμάκων, ανήλθε στο ποσό των 25 εκατομμυρίων ευρώ. Από το ποσό αυτό μόνο το ποσό περίπου των 4,5 εκατομμυρίων ευρώ προέρχεται από τους παραγωγούς, ενώ το υπόλοιπο ποσό προέρχεται από κρατική χρηματοδότηση.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ξεκίνησε ήδη τον διαγωνισμό για την προμήθεια των φαρμάκων δακοκτονίας, η διαδικασία του οποίου είναι πράγματι χρονοβόρα και καλούμε την Περιφέρεια Πελοποννήσου να προσαρμοστεί στο νέο θεσμικό πλαίσιο και να ξεκινήσει άμεσα όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες προκειμένου το έμπειρο επιστημονικό προσωπικό των ΔΑΟΚ να επιτελέσει απρόσκοπτα το έργο του για την προστασία του εισοδήματος των ελαιοπαραγωγών των Νομών μας.
Οι Βουλευτές
Παναγιώτα Κοζομπόλη-Αμανατίδη (Ν. Μεσσηνίας)
Πέτρος Κωνσταντινέας (Ν. Μεσσηνίας)
Σταύρος Αραχωβίτης (Ν. Λακωνίας)