Ομιλία
Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Βαγγέλη Αποστόλου στη Βουλή
στη συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2018
Οι πόροι του αγροτικού χώρου προέρχονται από 4 βασικές πηγές, την αξία της παραγωγής, τις ενισχύσεις της ΚΑΠ, τις κρατικές ενισχύσεις τύπου ΠΣΕΑ και de minimis και τις επιδοτήσεις του ΠΑΑ.
Ας δούμε λοιπόν τι κάναμε και τι σχεδιάζουμε εμείς για όλα αυτά.
Κατ’ αρχήν προστατεύσαμε το αγροτικό εισόδημα με τη θέσπιση του ατομικού αφορολόγητου ορίου.
Μιλούσατε όλοι της αντιπολίτευσης για φορολογική λαίλαπα. Τι δείχνουν τα στοιχεία:
Το πρώτο χρόνο εφαρμογής της φορολογικής ρύθμισης, δηλαδή για το 2016, οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (577.000) με βάση αυτά που δήλωσαν πλήρωσαν φόρο 70 εκατ. ευρώ, ενώ αν ίσχυε ο νόμος της συγκυβέρνησης Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ 4172/2013, που προέβλεπε φορολόγηση από το πρώτο ευρώ με 13%, θα πλήρωναν 173 εκατ., δηλαδή υπερδιπλάσια.
Αν δε γινόταν δεκτή η απαίτηση των θεσμών για φορολόγηση με 26% θα έφτανε στα 346 εκατ., δηλαδή πενταπλάσια.
Αυτά τα χειρότερα αποτρέψαμε εμείς για τους αγρότες.
Αναδεικνύεται ζήτημα ΕΝΦΙΑ. Δεν υπάρχει. Το πρόβλημα που έχουμε είναι αυτό της φορολόγησης των συνεργαζόμενων… θα το αντιμετωπίσουμε.
Τι κάναμε για τις ενισχύσεις: Εξασφαλίσαμε την ομαλή καταβολή τους, νοικοκυρεύοντας μάλιστα όλες τις παλιές εκκρεμότητες (ακόμα και από το 2008).
Έχουν πληρωθεί για το 2017 μέχρι σήμερα περί το 1,6 δις και μέχρι τέλους του χρόνου θα πληρωθούν άλλα 1,2 δις. Αν δε προσθέσουμε και το μέρισμα που αντιστοιχεί στον αγροτικό κόσμο τότε θα ξεπεράσουμε τα συνολικά 3 δις. Για δε τις πληρωμές των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ μειώσαμε το χρόνο καταβολής της στο μισό.
Και βέβαια να μην αγνοούμε ότι στα 3 χρόνια διακυβέρνησής μας δεν είχαμε ούτε ένα ευρώ πρόστιμα και καταλογισμούς, όταν παραλάβαμε 3 δις και με προσθήκη κάθε χρόνο πάνω από 300 εκατ.
Έρχομαι στο ΠΑΑ 2014-2020.
Με τη συμπλήρωση δύο χρόνων από την έγκρισή του, αποτιμούμε θετικά την εφαρμογή του. Με βάση την άριστη συνεργασία που έχουμε, ιδιαίτερα με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, στην οποία έχουμε εκχωρήσει το 37,4% των πόρων, προγραμματίζουμε και την επόμενη χρονιά.
Καταφέραμε το 2017 να ενεργοποιηθεί το μεγαλύτερο και σημαντικότερο μέρος του.
Συνολικά οι νέες προκηρύξεις και τα συνεχιζόμενα έργα, έχουν δεσμεύσει το 62% των πόρων και ξεπερνούν τα 3,5 δις ευρώ, με τις πληρωμές μέχρι τέλος του χρόνου να φτάσουν στα 1,4 δις €, δηλαδή σε μόλις δύο έτη η απορρόφηση έχει αγγίξει το 25% και μαζί με τη προκαταβολή που έχει εισρεύσει στη χώρα, το 29% .
Οι στόχοι μας για το 2018, είναι εξίσου φιλόδοξοι.
Θα σταθώ μόνο στην ενεργοποίηση των μέτρων, που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη βασικών δομών υποστήριξης των παραγωγών.
Και αναφέρομαι στις δομές για τη τεχνική και επιστημονική Συμβουλευτική Υποστήριξη από γεωτεχνικούς και άλλους επιστήμονες του χώρου, στις δομές Συνεργασίας για τη μεταφορά γνώσης και τη προώθηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας Συμπράξεων και στην ανάδειξη της Ποιότητας των αγροδιατροφικών μας προϊόντων.
Οι πόροι που θα διατεθούν σ’ αυτές τις παρεμβάσεις ξεπερνούν τα 200 εκ. €.
Στο Υπουργείο έχουμε ξεκινήσει μια τιτάνια προσπάθεια να αρθούν οι αγκυλώσεις και τα κακώς κείμενα στην αλιεία.
Το βασικότερο εργαλείο μας σε αυτή τη διαδρομή είναι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας, ύψους 389 εκατ. ευρώ, που με την εθνική συνεισφορά θα ξεπεράσει τα 523 εκατ.
Στους στόχους μας περιλαμβάνεται επίσης και η ενεργοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων που θα εξασφαλίσουν την απαραίτητη στήριξη της ιδίας συμμετοχής, ώστε να διευκολυνθεί η υλοποίηση επενδύσεων του ΠΑΑ.
Γι αυτό είμαστε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία εκπονεί την προβλεπόμενη από το κανονισμό σχετική μελέτη διάγνωσης των χρηματοδοτικών αναγκών και επιλογής των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων, ώστε μέσα στο 2018 να οδηγηθούμε στη σύσταση του αντίστοιχου ταμείου στήριξης των επενδύσεων στο πλαίσιο του ΠΑΑ.
Στην ιδία κατεύθυνση κινούνται και οι ριζοσπαστικές αλλαγές και οι αναγκαίοι εκσυγχρονισμοί που επιχειρήσαμε, όπως:
η ρύθμιση για τις βοσκήσιμες γαίες, με την οποία αντιμετωπίσαμε 2 βασικά ζητήματα της κτηνοτροφίας, την επιλεξιμότητα για τις ενισχύσεις της ύψους 550 εκατ. ευρώ, με την αλλαγή του ορισμού του βοσκότοπου που πετύχαμε σε επίπεδο Ε.Ε. εντάσσοντας επιπλέον 8 εκατ. στρ. επιλέξιμων εκτάσεων και την αειφορική διαχείριση, μέσω των διαχειριστικών σχεδίων που συντάσσονται αυτή την περίοδο, 60 εκατ. στρεμμάτων δασικών εκτάσεων που σήμερα βόσκονται.
Η θεσμοθέτηση της Κάρτας του Αγρότη, που βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στο τραπεζικό σύστημα. Όλα δείχνουν ότι εξασφαλίσαμε μια χαμηλότοκη χρηματοδότηση στους αγρότες δικαιούχους βασικής ενίσχυσης. Σχεδιάζουμε την επέκτασή της το 2018 και στο πρασίνισμα.
Προχωρήσαμε στην υπηρέτηση των στρατηγικών μας επιλογών στη ζωική παραγωγή με τη διεύρυνση των συνδεδεμένων ενισχύσεων από τα 63 εκατ. στα 124.
Θεσπίσαμε το εργόσημο στην αγροτική οικονομία και σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, θα το επεκτείνουμε και στους μετακλητούς εργάτες γης που εισέρχονται στη χώρα μας με σκοπό την εποχική εργασία.
Το σχέδιό μας για την ανάπτυξη των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών βρίσκει ήδη μεγάλη ανταπόκριση. Ξεκινήσαμε την εφαρμογή του από τη Κοζάνη, παραχωρώντας σε νέους αγρότες 1000 στρ.
Το Φεβρουάριο δε του 2018 θα ξεκινήσει τη λειτουργία της και η Τράπεζα Εγχώριου Γενετικού Υλικού στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης.
Βάλαμε ξεκάθαρους κανόνες και διαφάνεια στην αγορά του γάλακτος και του κρέατος, θεσμοθετώντας την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας άμελξης του γάλακτος και προέλευσης του κρέατος.
Όπως επίσης νομοθετήσαμε με αυστηρές κυρώσεις την υποχρεωτική πληρωμή μέχρι 60 ημέρες στο μεγαλύτερο ποσοστό των αγροτικών προϊόντων, ώστε να πάψει ο έλληνας αγρότης να είναι ο βασικός πιστωτής του χονδρεμπορίου και των πολυκαταστημάτων.
Προχωράμε στις αρχές του 2018 στην έναρξη λειτουργίας του ΟΔΙΑΓΕ, που θα αξιοποιεί τη δημόσια αγροτική περιουσία, σχεδιασμένα, με προτεραιότητα σε νέους, άνεργους και συλλογικούς φορείς. Ετοιμάζουμε παράλληλα και ρύθμιση για τη σωτηρία και απόδοση στην αγροτική δραστηριότητα, μέσω του ΟΔΙΑΓΕ, της αγροτικής περιουσίας των συν/σμών που έχουν αδρανήσει ή οδηγούνται σε εκκαθάριση.
Με το νέο νόμο για τους συνεταιρισμούς υπήρξε ανταπόκριση σε μεγάλο βαθμό. Ένα πλήθος υγιών συλλογικοτήτων (Συνεταιρισμοί – Οργανώσεις και Ομάδες παραγωγών – Διεπαγγελματικές οργανώσεις – ΚΟΙΝΣΕΠ), μπορούν πλέον να αξιοποιηθούν προς κάθε παραγωγική, μεταποιητική ή εμπορική κατεύθυνση.
Δυο λόγια κλείνοντας για τη ΚΑΠ. Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο ξεκίνησε ήδη και στη χώρα μας η συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευσή της.
Σήμερα μπορούμε να πούμε με μια σχετική βεβαιότητα, παρά τις ενδεχόμενες αντιδράσεις, πως υπάρχουν οι προϋποθέσεις παρέμβασης στην πορεία της σύγκλισης, στην κατεύθυνση της δικαιοσύνης. Σε ότι αφορά την μετά το 2020 ΚΑΠ όλες οι εξελίξεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι ανοιχτές και η συμμετοχή μας στη συζήτηση αυτή είναι ουσιαστική.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που θα αντιμετωπίσουμε είναι όχι μόνο η διασφάλιση επαρκών πόρων, αλλά και η ισορροπία μεταξύ των πόρων και των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν τόσο η ΚΑΠ όσο και οι γεωργοί μας.
Γι αυτό απαιτείται να προσεγγίσουμε το μέλλον με όρους όχι μόνο οικονομικούς αλλά και κοινωνικούς, στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης που αφορά το ίδιο το μέλλον της ΕΕ.