Η Χρησιμότητα των Τεστ για τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό

Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να κάνει όνειρα για το μέλλον. Μπροστά στη μεγάλη απόφαση της επιλογής σπουδών, ο κάθε νέος καί η κάθε νέα χρειάζεται να φανταστούν τον εαυτό τους ύστερα από δέκα ή είκοσι χρόνια και να σκεφτούν τι θα ήθελαν και τι θα μπορούσαν να κάνουν στη ζωή τους. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός λοιπόν, αποτελεί μία διαδικασία ενημέρωσης, διερεύνησης και προετοιμασίας που βοηθά το άτομο να επιλέξει το ρόλο του στην παραγωγική διαδικασία σύμφωνα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές του (Νόμος 3191/2003 Ε.Σ.Σ.Ε.Κ.Α.).

Η προσωπικότητα αντιπροσωπεύει εκείνα τα χαρακτηριστικά του ατόμου που εξηγούν τους σταθερούς τύπους συναισθήματος, σκέψης και συμπεριφοράς (Lawrence & Oliver, 1999). Οι παράμετροι της ανθρώπινης προσωπικότητας που ενδιαφέρουν τις επαγγελματικές επιλογές και την εργασιακή ανέλιξη του κάθε ατόμου είναι: α) η αυτογνωσία και η συμβατότητα της προσωπικότητας και κυρίως των ενδιαφερόντων, των προτιμήσεων, των κλισεων, των ταλέντων, σε συνδυασμό με τις επιδόσεις, τις δεξιότητες, τη θέληση, τις αξίες, τη συνέπεια, β) οι προοπτικές των επαγγελμάτων, οι συνθήκες και οι αμοιβές εργασίας, γ) το οικογενειακό και οικονομικό περιβάλλον και ο τόπος κατοικίας, δ) τα εκπαιδευτικά δεδομένα και οι μαθησιακές επιδόσεις και ε) τα τυχαία γεγονότα (συμπτώσεις, συγκυρίες) (Κατσανέβας, 2009).

Στήν πραγματικότητα δηλαδή, υπάρχουν πολύ περισσότερα από ένα επαγγέλματα που ταιριάζουν σε κάποιον και πάντοτε μπορεί να υπάρξει μια άλλη εργασιακή αγάπη για τον καθένα, αν η πρώτη δε βρεθεί στο δρόμο του. Τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού λοιπόν, αποσκοπούν στην καλύτερη σύζευξη της προσωπικότητας, των κλίσεων και των ενδιαφερόντων του κάθε ατόμου με επαγγέλματα. Θεωρούνται η πλέον αντικειμενική μέθοδος μέτρησης των χαρακτηριστικών και των παραγόντων της προσωπικότητας, των ιδιαιτεροτήτων, των ενδιαφερόντων, των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπου, αποτελώντας απαραίτητα και αναγκαία εργαλεία για τον επαγγελματικό προσανατολισμό.

Κατσανέβας, Θ. (2009). Ο Χρυσός Κανόνας για Επιλογές Σταδιοδρομίας. Σύγχρονος Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Εκδόσεις Πατάκη.
Lawrence, P. & Oliver, J. (1997). Handbook of Personality. Theory and Research. New York, Guilford Press, 2nd ed.

Μάρθα Βερδήλου
Ψυχολόγος

v1-14

v2-34