Στην Σπάρτη από το 2011 δραστηριοποιείται η «3π», με σκοπό τη βελτίωση της ποιό-τητας ζωής στην πόλη και τη διάδοση χρήσης του ποδηλάτου σε αυτή. Έχουν ήδη πραγματο-ποιηθεί πάνω από 100 πετυχημένες ποδηλατοπορείες, ενώ καθημερινά βλέπουμε όλο και πε-ρισσότερους συμπολίτες μας, να χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης τους.
Στη συνέχεια ακολουθούν προτάσεις που στόχο έχουν μια πιο ποιοτική ζωή στην πόλη:
α) Προσπάθεια αλλαγής νοοτροπίας των κατοίκων της πόλης, ώστε οι μετακινήσεις τους να πραγματοποιούνται κυρίως είτε πεζοπορώντας, είτε ποδηλατώντας.
β) Οι παρεμβάσεις του Δήμου στην πόλη θα πρέπει να έχουν ως στόχο αυτή την αλλα-γή νοοτροπίας, δίνοντας κίνητρα στους πεζούς και ποδηλάτες και αντικίνητρα στους οδηγούς αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών (εξαιρούνται τα ηλεκτρικά μηχανάκια).
γ) Για τους πεζούς μπορούν να δημιουργηθούν μεγαλύτερα (εις βάρος των θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων) και καλύτερα πεζοδρόμια, με δενδροφυτεύσεις (με δένδρα που θα σκιάζουν το καλοκαίρι και το χειμώνα δεν θα υγραίνουν το περιβάλλον) που να ελκύουν κι όχι να αποτρέπουν τον πεζό.
δ) Οι πλατείες μπορούν να γίνουν πιο πράσινες (π.χ. η κεντρική πλατεία, η πλατεία λα-χαναγοράς, προαύλιος χώρος Ναού Οσίου Νίκωνος κ.α.)
ε) Για τους ποδηλάτες πρέπει να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι, ιδίως σε διαδρομές που θεωρούνται είτε μεγάλης επικινδυνότητας, είτε σπουδαίας πολιτιστικής κληρονομιάς. Π.χ. Από το Κέντρο προς Πανεπιστήμιο, Διοικητήριο, Αμύκλες, Αφισιού, Μενελάϊα, Κοκκινόραχη, Μυστρά, Πάρκο Γουδέ, Σαϊνοπούλειο Άλσος κ.α.
στ) Όσον αφορά την κίνηση μέσα στο κέντρο της πόλης διαρκής προσπάθεια πρέπει να είναι η μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων και η αύξηση των πεζών, ποδηλατών. Ιδανική εικόνα θα είναι στους υπάρχοντες δρόμους μελλοντικά να κυκλοφορούν 5% αυτοκίνητα- 95% ποδήλατα, χωρίς να χρειάζεται να κλείσουν οι δρόμοι για τα αυτοκίνητα. Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο πήραμε λίγη μπογιά, βάψαμε το δρόμο και νομίζουμε ότι δημι-ουργήθηκε ποδηλατόδρομος.
ζ) Είμαστε αντίθετοι στη δημιουργία πεζόδρομων οι οποίοι υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και επουδενί δεν την αναβαθμίζουν, ειδικά γι’ αυτούς που διαμένουν μόνιμα σε αυτούς. Πιο συγκεκριμένα λέμε όχι σε πεζόδρομους όπου τα τραπεζοκαθίσματα καταλαμβάνουν το 90% αυτού και η ηχορύπανση είναι μόνιμη. Κακό παράδειγμα ο πεζόδρομος Κλεομβρότου, ο οποίος από την Γκορτσολόγου ως και την Αγησιλάου είναι γεμάτος σταθμευμένα αυτοκίνητα και από την Παλαιολόγου ως και την Αγ. Νίκωνος γεμάτος τραπεζοκαθίσματα, ενώ η έλλειψη πρασίνου είναι εμφανέστατη.
η) Αντικίνητρα για τη χρήση των αυτοκινήτων θα μπορούσαν να είναι η δημιουργία πολλών δρόμων ήπιας κυκλοφορίας μέσα στην πόλη και σταδιακή μείωση των θέσεων στάθ-μευσης αυτοκινήτων στον ιστό της.
θ) Θα πρέπει να δημιουργηθούν μεγάλοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων στις παρυφές της πόλης ώστε να εξυπηρετούνται οι επισκέπτες της και να λειτουργήσει αστική συγκοινωνία μετακίνησης τους.
ι) Όλα τα νέα κτίρια εντός της πόλης πρέπει υποχρεωτικά να έχουν τόσες θέσεις στάθ-μευσης αυτοκινήτων και ασφαλείς χώρους στάθμευσης ποδηλάτων όσοι και οι διαμένοντες σε αυτά, ενώ σε όσα υπάρχοντα κτίρια υπάρχουν δυνατότητες να δημιουργηθούν και χώροι για τα αυτοκίνητα και χώροι για τα ποδήλατα. Δυστυχώς τα κτίρια στην πόλη μας δημιουργήθηκαν με γνώμονα μόνο το κέρδος κι όχι την ποιότητα ζωής αυτών που μένουν σε αυτά.
ια) Πρέπει απαραιτήτως να δημιουργηθούν πολλές δημόσιες θέσεις στάθμευσης ποδη-λάτων, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο να βλέπουμε σε κάθε δένδρο της πόλης μας κι ένα ποδήλατο δεμένο. Οι θέσεις στάθμευσης να είναι στιβαρής μεταλλικής κατασκευής, ώστε να μην μπορούν ούτε οι επίδοξοι κλέφτες να δράσουν, ούτε να βανδαλισθούν από τους λογής- λογής ταραξίες της πόλης και να τοποθετηθούν επί του οδοστρώματος, με κατάλληλη σήμαν-ση και διαγραμμίσεις.
ιβ) Όλοι οι δρόμοι μεγάλου πλάτους θα πρέπει να έχουν διαχωριστική νησίδα με πρά-σινο. Τέτοιοι δρόμοι είναι η Θερμοπυλών από τη Λεωνίδου ως και τη Λυσάνδρου και από την Ορθίας Αρτέμιδος ως την οδό Ματάλα, η οδός Πλατανιστά, η οδός Επισκόπου Βρεσθένης.
ιγ) Δημιουργία κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις μεγάλων οδών, όπως Λυκούργου και Λεωνίδου, Θερμοπυλών και Λεωνίδου, Θερμοπυλών και Κ. Παλαιολόγου, Κ. Παλαιολό-γου και Λυκούργου κ.α.
ιδ) Υπερύψωση όλων των διαβάσεων πεζών.