Αεροδρόμιο Καλαμάτας | Περιμένει χρόνια την αναβάθμιση …

Εχει τονιστεί ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα η αναγκαιότητα αναβάθμισης του αερολιμένα Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, μετά και από τη σημαντική αύξηση της αεροπορικής κίνησης τα τελευταία χρόνια.

Για το θέμα αυτό έχουν ακουστεί πολλές απόψεις από άτομα -ή και φορείς- που όμως δεν έχουν σφαιρική αντίληψη των δεδομένων που ισχύουν για το αεροδρόμιο της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.

Ποια είναι η σημερινή εικόνα, ωστόσο; Σύμφωνα με γνώστες της κατάστασης που υφίσταται στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, υπάρχουν σημαντικές λεπτομέρειες -που… δεν είναι λεπτομέρειες, όμως- τις οποίες αρκετοί είτε αγνοούν παντελώς, είτε ακροθιγώς μόνο γνωρίζουν, με συνέπεια τόσο οι δηλώσεις όσο και τα αιτήματα που θέτουν κατά καιρούς στην πολιτεία να “πάσχουν”, κυρίως ως προς την τεκμηρίωσή τους.

Οπως επισημαίνεται προς την “Ε”, όσοι επιδιώκουν την επιπλέον αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα πρέπει, στοιχειωδώς, να γνωρίζουν ορισμένα βασικά πράγματα. Για αρχή, ας έχουν στο νου τους πως ο αερολιμένας της μεσσηνιακής πρωτεύουσας είναι κρατικός, διεθνής και συντονισμένος. Να τι σημαίνουν τα παραπάνω, σε… απλά ελληνικά:

ΚΡΑΤΙΚΟΣ

Σημαίνει ότι η λειτουργία του γίνεται από κρατική δημόσια αρχή, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία ανήκει στο υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Η λειτουργία του αερολιμένα στο πλαίσιο του Δημοσίου έχει και θετικά και αρνητικά στοιχεία.

Στα θετικά συγκαταλέγονται τα πολύ χαμηλά τέλη χρήσης προς αεροπορικές εταιρείες, δηλαδή μικρότερο κόστος εισιτηρίου, μη τιμολόγηση παροχής των υπηρεσιών σεκιούριτι, αλλά και των παροχών για υπηρεσίες που στο αεροδρόμιο Καλαμάτας παρέχει η 120 ΠΕΑ, όπως ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, η πυρασφάλεια και η αποκομιδή απορριμμάτων.

Στα αρνητικά στοιχεία πρέπει να επιμεριστούν οι δυσχέρειες χρηματοδότησης της λειτουργίας του αερολιμένα και των έργων ανάπτυξης, όπως και οι δυσχέρειες που επιβάλλει το καθεστώς περιορισμού των προσλήψεων. Είναι λίγο – πολύ γνωστό ότι η αγορά δεν… τρελαίνεται για συνεργασίες με το Δημόσιο, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών που ακολουθούνται από το τελευταίο. Χαρακτηριστικά, για την αντιμετώπιση ενός επείγοντος ζητήματος (π.χ. βλάβη αποχετεύσεων, κλιματισμού) απαιτείται να εφαρμοστεί η διαδικασία του Δημοσίου, που είναι η εξής: Αίτηση με περιγραφή, έγκριση της αρμόδιας στο θέμα διεύθυνσης και της διεύθυνσης οικονομικού, έγκριση από υπηρεσία δημοσιονομικού ελέγχου, διάθεση πίστωσης, έρευνα αγοράς, απόδοση δαπάνης, έλεγχος από την ΥΠΑ, έλεγχος από τα Εντελλόμενα, κατάθεση χρημάτων σε δικαιούχο (μετά από 5 μήνες, εάν δεν χρωστάει ο προμηθευτής κ.λπ).

ΔΙΕΘΝΗΣ

Σημαίνει ότι διαθέτει κλιμάκια ελευθεροκοινωνίας (διαβατηριακό, συναλλαγματικό και τελωνειακό έλεγχο), επομένως μπορεί να διακινείται αεροπορική κίνηση από και προς προορισμούς που απαιτούν αυτούς τους ελέγχους. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας είναι διεθνές εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΟΣ

Σημαίνει ότι η εξυπηρέτηση της αεροπορικής κίνησης κλιμακώνεται / συντονίζεται από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή Συντονισμού των πτήσεων. Η Αρχή αυτή συντονίζει τη θερινή περίοδο τους ενδιαφερόμενους αερομεταφορείς χορηγώντας τους το slot (την άδεια χρήσης) του αερολιμένα σε συγκεκριμένο διάστημα π.χ. από 10 ως 10.50 π.μ. Οι παράμετροι που τηρούνται είναι οι εξής:
i) Οι δυνατότητες εξυπηρέτησης της εναέριας κυκλοφορίας ανά ώρα. Απαραίτητη εξήγηση: Κάθε αεροδρόμιο, πλην των Αθηνών, στέλνει συγκεκριμένο αριθμό αεροσκαφών στις εισόδους των πλησίον αεροδιαδρόμων. Η Καλαμάτα, στο πλαίσιο που έχει τεθεί, στέλνει στην Τρίπολη 3 κινήσεις την ώρα, χωρίς αυτό να τηρείται απόλυτα στην πράξη. Δηλαδή, ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας της 120 ΠΕΑ εξυπηρετεί επιπλέον κινήσεις αεροσκαφών, λόγου χάριν τις καθυστερήσεις και τα έκτακτα.
ii) Οι δυνατότητες του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών. Ο αερολιμένας διαθέτει 4 θέσεις για συγκεκριμένων διαστάσεων αεροσκάφη, π.χ. ένα B757, 2 A320, 1 ATR.

iii) H χωρητικότητα των αιθουσών και οι υποδομές, π.χ. αριθμός σταθμών check in, ταινιοδρόμων κ.λπ.

iv) Τα δημοσιευμένα σε ΝΟΤΑΜ ωράρια λειτουργίας. Τα ωράρια λειτουργίας του αερολιμένα τη θερινή περίοδο 2016 ήταν περίπου 5 π.μ. με 6 μ.μ. και 10 μ.μ. με 1 τη νύχτα περίπου -ανάλογα με τα προγράμματα των πτήσεων. Αυτό σε καθημερινή βάση, πλην της Τετάρτης που ο αερολιμένας λειτουργούσε με μια βάρδια, διότι ήταν μόνο μια πτήση προγραμματισμένη, προκειμένου να δοθούν όσο το δυνατόν περισσότερα ρεπό και έτσι να μην σημειωθούν σοβαρές ελλείψεις τις υπόλοιπες ημέρες.

v) Εφόσον υπάρχει ιστορικό slot, δηλαδή επαναλαμβάνεται η αίτηση στα ίδια χρονικά διαστήματα της προηγούμενης περιόδου, a priori γίνεται αποδεκτό το αίτημα επανάληψης.

ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Μπροστά στη διαφαινόμενη περαιτέρω ανάπτυξη των αερομεταφορών σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αρμοδίων φορέων, επιχειρηματιών κ.λπ., προκύπτει η αναγκαιότητα βελτίωσης ή ανάπτυξης των υποδομών και ενίσχυσης του προσωπικού που διαχειρίζεται τη λειτουργία του αερολιμένα.

ΑΜΕΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

α) Ενίσχυση σε προσωπικό, ώστε να λειτουργεί με 3 βάρδιες την ημέρα ο αερολιμένας. Αυτό σημαίνει 3 άτομα ανά βασική ειδικότητα σε βάρδια ημερησίως από 15 Απριλίου έως 15 Οκτωβρίου, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά διαστήματα από τις 6 το απόγευμα μέχρι τα μεσάνυχτα περίπου. Σήμερα υπηρετούν μόνο 7 σε όλη τη δύναμη του αερολιμένα, η οποία λειτουργεί και συντηρεί τις εγκαταστάσεις, από τους οποίους μόνο 2 είναι αερολιμενικοί. Οι υπόλοιποι είναι 2 ηλεκτρολόγοι και 5 άτομα υπάγονται στην Υπηρεσία Συστημάτων Αεροναυτιλίας (ηλεκτρονικά βοηθήματα – τηλεπικοινωνιακά δίκτυα). Πέραν των υπηρεσιών της ΥΠΑ, ενίσχυση προφανώς θα απαιτηθεί και για τις συνεργαζόμενες υπηρεσίες που εμπλέκονται στη λειτουργία του αερολιμένα, όπως π.χ. η Αστυνομία.

β) Μικροεπεμβάσεις, όπως λόγου χάριν προσθήκη τουλάχιστον ακόμα ενός check in, συντήρηση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (ζυγιστήρια, ταινιόδρομοι, κλιματιστικά συγκροτήματα, συντήρηση ταινιοζυγών, συντήρηση κλιματισμού, συντήρηση θυρών, βελτίωση υδραυλικών και αποχετευτικών δικτύων).

γ) Αύξηση της χωρητικότητας εναέριας κυκλοφορίας, τουλάχιστον κατά μια κίνηση. Υπάρχουν διαστήματα που υπάρχει χώρος στην πίστα πολιτικών αεροσκαφών π.χ. για αεροσκάφη της Γενικής Αεροπορίας ή αεροταξί και το όριο των κινήσεων της εναέριας κυκλοφορίας δεν επιτρέπει τη χορήγηση slot.

Μεσοπρόθεσμα απαιτείται:

α) Η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων. Πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018. Οι σχετικές ενέργειες έχουν ξεκινήσει πάντως.

β) Αποπεράτωση του έργου αναδιαρρύθμισης εσωτερικών χώρων (η πρώτη φάση έγινε το 2002) και προσθήκης της ανατολικής βεράντας στην αίθουσα αναμονής.

γ) Η υλοποίηση, έως το 2020, του master plan με την κατασκευή τουλάχιστον 2 θέσεων μεγάλων αεροσκαφών και 6 θέσεων για μικρά jet αεροσκάφη.

Βασίλης Μπακόπουλος | Ελευθερία