Κινείται η ΠΟΤΑ (costa Navarino) και στον Ριζόμυλο, καθώς στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου κατατέθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για έργα διευθέτησης του ρέματος Ριζόμυλου (ρέμα Καρυάς) της ΤΕΜΕΣ Α.Ε., που αφορά τη συγκεκριμένη ΠΟΤΑ.
Η μελέτη έχει υποβληθεί και στο Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα το Περιφερειακό Συμβούλιο θα ενημερωθεί, θα συζητήσει και θα γνωμοδοτήσει. Ακόμα, θα ενημερωθεί και θα εκφράσει άποψη η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και η Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Μεσσήνης.
Η δημόσια διαβούλευση είναι μέχρι τις 29 Νοεμβρίου και η προθεσμία για την κατάθεση των απόψεων του ενδιαφερόμενου κοινού έως τις 15 Νοεμβρίου.
Στη μελέτη επισημαίνεται ότι “η μελέτη οριοθέτησης αφορά τα πρώτα 2 χιλιόμετρα του ρέματος, μετρούμενα από την εκβολή του στη θάλασσα. Σχεδόν το σύνολο του πιο πάνω τμήματος βρίσκεται εντός των ορίων της ΠΟΤΑ Μεσσηνίας, τμήμα Ριζόμυλου. Οπως διαπιστώθηκε στη μελέτη οριοθέτησης, η κοίτη του ρέματος είναι ανεπαρκής να παραλάβει την πλημμυρική παροχή και το ρέμα υπερχειλίζει, κατακλύζοντας τις γύρω περιοχές. Αυτό έγινε εμφανές και κατά τις τελευταίες πλημμύρες που ήταν ιδιαίτερα έντονες. Είναι επομένως ανάγκη να κατασκευαστούν τα επιχώματα που έχουν προβλεφθεί στην εγκεκριμένη μελέτη οριοθέτησης. Επίσης, πρέπει να απαλλαγεί η κοίτη του ρέματος από τα φερτά υλικά και να αποκτήσει μία γεωμετρική διατομή”.
Αναφέρεται πως “το υπό μελέτη έργο περιλαμβάνει: α) Την υλοποίηση των έργων που προβλέπονται στην εγκεκριμένη οριοθέτηση του ρέματος. Με τη μελέτη οριοθέτησης και την έγκρισή της έγινε ο καθορισμός των οριογραμμών του ρέματος από την εκβολή του στη θάλασσα μέχρι απόσταση 2.030 μέτρα προς τα ανάντη. β) Την οριοθέτηση του υπόλοιπου τμήματος του ρέματος, από το πέρας του τμήματος του ρέματος που οριοθετήθηκε με την προηγούμενη απόφαση μέχρι τη γέφυρα της εθνικής οδού Πύλου – Καλαμάτας, μήκους 550 μέτρων προς τα ανάντη”.
Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ΤΕΜΕΣ παρατηρεί ότι “για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων έχουν κατά καιρούς κατασκευαστεί μία σειρά από έργα, όπως για παράδειγμα συρματοκιβώτια στις όχθες ή αναχώματα για την αποτροπή πλημμυρών. Ωστόσο τα έργα αυτά είναι αφενός αποσπασματικά, αφού δεν εντάσσονται σε μία γενικότερη μελέτη αντιπλημμυρικής προστασίας και αφετέρου αποδεικνύονται αναποτελεσματικά, αφού σε κάθε νέα πλημμύρα καταστρέφονται. Για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων πρέπει να διευρυνθεί η κοίτη του ρέματος, όσο απαιτείται, να κατασκευαστούν πρανή, να προστατευτούν τα πρανή και να κατασκευαστούν αναχώματα, όπου το βάθος του ρέματος είναι ανεπαρκές και τέλος να κατασκευαστούν δύο παράπλευρες οδοί πλάτους 4 μέτρων”.
Τέλος, να ενημερώσουμε πως στις τρεις εναλλακτικές λύσεις που εξετάστηκαν, προτείνεται αυτή “που περιλαμβάνει τη διευθέτηση της κοίτης του ρέματος με στρωμνές τύπου RENO και μικρό μήκος συρματοκιβωτίων”.