Εξελίξεις και μάλιστα σύντομα αναμένονται για τον νέο διαγωνισμό παραχώρησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας από το Υπερταμείο. Σύμφωνα με πηγές κοντά στον διαγωνισμό αυτή την εποχή διαμορφώνεται το κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού από τον σύμβουλο που έχει προσλάβει το Υπερταμείο.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για να μπορέσει να βγει στον αέρα η προκήρυξη του έργου και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στόχος είναι μέχρι το καλοκαίρι να μπορέσει ξεκινήσει με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Αυτό που έχει ξεκαθαρίσει είναι πως τα 22 αεροδρόμια θα μπουν σε ένα cluster και δεν θα έχουμε διαχωρισμό τους δύο ή τρεις ομάδες όπως έγινε με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε τελικά η Fraport Greece.
Τα 22 αεροδρόμια που μπαίνουν σε τροχιά παραχώρησης είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη. Πρόκειται στην πλειοψηφία τους για μικρά αεροδρόμια που δεν έχουν σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον, έχουν όμως σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο στην ζωή των κατοίκων των περιοχών που λειτουργούν.
Τα σημαντικότερα εξ` αυτών είναι της Χίου, της Σύρου της Νάξου και της Πάρου όλα με σημαντικό τουριστικό χαρακτήρα. Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια ολοκληρώνουν την σειρά διαγωνισμών με την οποία ιδιωτικοποιούνται στο σύνολο τους τα κρατικά αεροδρόμια της χωρας. Η αρχή έγινε με το αεροδρόμιο της Αθήνας την δεκαετία του 1990, ακολούθησαν το 2017 τα 14 Περιφερειακά αεροδρόμια, το 2019 το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και το 2022 το αεροδρόμιο Καλαμάτας.
Το 2024 ο ανάδοχος για την Καλαμάτα
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 φιλοδοξεί το Υπερταμείο να έχει τις δεσμευτικές προσφορές για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Αυτή την εποχή είναι σε φάση ολοκλήρωσης τα τεύχη της σύμβασης ούτως ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές να μπορέσουν να προχωρήσουν στις ανάλογες προτάσεις. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για τον διαγωνισμό παραχώρησης του πιο εμβληματικού από τα συνολικά 23 μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το Υπερταμείο. Μεγάλος στόχος παραμένει να πέσουν οι υπογραφές μέσα στο 2024.
Ο διεθνής αερολιμένας της Καλαμάτας ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε ένα δυναμικό προορισμό -με αιχμή του δόρατος το Costa Navarino- έχει κινήσει το ενδιαφέρον μεγάλων παικτών της αγοράς. Τα τέσσερα σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport Operation – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Cote d’Azur, Fraport AG – Delta Airports – ΠΗΛΕΑΣ (του ομίλου Κωνσταντακόπουλου). Το σχήμα που θα επικρατήσει θα αναλάβει μέσω ενός SPV τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, διατήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας για 40 χρόνια.
Από το 2010 μέχρι σήμερα η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες ενώ και φέτος η κίνηση δείχνει νέο ρεκόρ και στόχος πλέον είναι μέχρι το 2030 το Μεσσηνιακό αεροδρόμιο να φτάσει τους 500.000 επιβάτες. Στόχος οι υπογραφές το πρώτο εξάμηνο του 2024 Επί του παρόντος, είναι σε φάση ολοκλήρωσης τα τεύχη της σύμβασης που θα δοθεί στους προεπιλεγέντες επενδυτές, ώστε να καταθέσουν εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 τις δεσμευτικές προσφορές. Στόχος είναι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους να κλείσει η σύμβαση παραχώρησης.
Νίκος Καραγιάννης | ypodomes