Πέντε μεγάλα νέα έργα πρόκειται να δούμε να ξεκινούν το επόμενο διάστημα στη χώρα και το ενδιαφέρον σε αυτά είναι η διαφορετικότητα που έχουν το κάθε ένα. Τόσο γεωγραφικά όσο και από πλευράς χρήσης μεγάλα έργα είναι έτοιμα να πάρουν μπρος.
ThessIntec, η επέκταση του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, το Riviera Galleria στο Ελληνικό και η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι τα επόμενα έργα στα οποία θα δούμε να μπαίνουν μπουλντόζες αλλά και έργα που θα γίνουν αντικείμενο “μάχης” για τις μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας.
Το έργο το οποίο ξεκινά άμεσα είναι το ThessIntec στην Περαία της Θεσσαλονίκης. Εκεί αναμένεται να επενδυθούν πάνω από 100 εκατ. ευρώ ούτως ώστε το 2027 η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει το δικό της ερευνητικό hub προσελκύοντας ταυτόχρονα εταιρείας τεχνολογίας. Σημαντικό ρόλο στο Thess INTEC θα παίξουν τόσο το ΕΚΕΤΑ που θα επενδύσει σημαντικά χρήματα για να αναπτύξει κτίρια τεχνολογίας και έρευνας αλλά και το fund στο οποίο έχει παραχωρηθεί το 40% της έκτασης για την ανάπτυξη περαιτέρων τεχνολογικών δράσεων.
Η πρώτη μεγάλη επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας “Ελευθέριος Βενιζέλος” είναι επίσης γεγονός. Μετά την λεγόμενη “μικρή” επέκταση της προηγούμενης δεκαετίας, έρχεται μια επένδυση της τάξεως των 650 εκατ. ευρώ η οποία υπόσχεται να ανεβάσει την δυνατότητα εξυπηρέτησης του αεροδρομίου μέχρι και με 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Οι μελέτες είναι προχωρημένες, αναζητείται αρχιτέκτονας για την επέκταση του κεντρικού και του δορυφορικού σταθμού και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, μέσα στο έτος θα ξεκινήσουν τα έργα.
Στόχος του ΔΑΑ είναι το 2028 να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία των νέων χώρων και να αποσυμφορήσει το αεροδρόμιο της Αθήνας το οποίο παρουσιάζει μεγάλη αύξηση στην επιβατική του κίνηση. Είναι γεγονός πως θα προσελκύσει όλες τις μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας λόγω του μεγέθους της επένδυσης και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον για το ποιος θα καταφέρει να αποσπάσει αυτό το πολύ μεγάλο συμβόλαιο. Φορέας Υλοποίησης είναι ο ΔΑΑ ως η εταιρεία παραχώρησης του αεροδρομίου.
Αναφορικά με το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, οι διαγωνιστικές διαδικασίες χρειάστηκε να επαναληφθούν δύο φορές μέσα στο 2023 λόγω δικαστικών προσφυγών. Τώρα πλέον είμαστε σε πολύ προχωρημένο στάδιο και προσωρινός ανάδοχος του έργου είναι η AVAX. Αν δεν υπάρξουν καθυστερήσει η σύμβαση κατασκευής θα μπορεί να έχει υπογραφεί μέχρι το καλοκαίρι και να δούμε τα πρώτα έργα να ξεκινούν μέσα στο 2024.
Το κόστος του έργου είναι 310 εκατ. ευρώ και αφορά την αναβάθμιση του δρόμου Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων. Θα απαιτηθούν τουλάχιστον 4,5 χρόνια για την ολοκλήρωση των έργων η οποία προσδιορίζεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Θέμα χρόνου πιστεύεται πως είναι η ανακήρυξη αναδόχου για το Riviera Galleria στο Ελληνικό. Όπως έχει προκύψει από την πορεία του διαγωνισμού, η ΜΕΤΚΑ, η ΤΕΡΝΑ και η συμμαχία ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ είναι τα τρία σχήματα που έχουν δώσει τις προσφορές τους και αναμένουν την κρίση της Lamda Development. Είναι ακόμα ένα μεγάλο κτιριακό έργο που θα ξεκινήσει το 2024 στην περιοχή της επένδυσης του Ελληνικού.
H οικοδομική άδεια για την ανέγερση του κτιρίου έχει εκδοθεί ήδη από τον περασμένο Αύγουστο. Την αρχιτεκτονική υπογραφή φέρνει το διεθνώς αναγνωρισμένο γραφείο Kengo Kuma and Associates ενώ υπάρχει και η ελληνική συμμετοχή από την BETAPLAN. Η υπογραφή της σύμβασης θα δώσει το έναυσμα για την εκκίνηση των έργων και στόχος είναι το πρώτο παράκτιο mall της χώρας να λειτουργήσει το 2027 στην περιοχή της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά. Η επένδυση θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ και φορέας υλοποίησης είναι η Lamda Development.
To πέμπτο πολύ μεγάλο έργο αφορά το “στοιχειωμένο” έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ο διαγωνισμός χρειάστηκε να ακυρωθεί και να επαναδημοπρατηθεί και έχουμε δύο δυνατά σχήματα που το διεκδικούν: την Archirodon και την συμμαχία ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ. Είναι ένα μεγάλο έργο που θα ξεπεράσει τα 170 εκατ. ευρώ και υπόσχεται να διπλασιάσει την εμπορευματική κίνηση containers αναδεικνύοντας την Θεσσαλονίκη ως μεγάλο διαμετακομιστικό κόμβο.
Φορέας υλοποίησης είναι η ΟΛΘ ενώ το έργο εντάσσεται στο πακέτο υποχρεωτικών επενδύσεων της ιδιωτικοποίησης του λιμένα. Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα μεγαλύτερο λιμενικό έργο υποδομής που θα ενδυναμώσει ακόμα περισσότερο την θέση της χώρας μας ως διαμετακομιστικού κέντρου Ανατολής-Δύσης. Ανεξάρτητοι μηχανικοί στο έργο είναι η κοινοπραξία ΣΑΛΦΩ – AECOM -ΣΑΜΑΡΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ.
ypodomes | Νίκος Καραγιάννης