Επιλογή Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών για τα Νοσοκομεία του ΕΣΥ
Η διοίκηση των Δημόσιων Νοσοκομείων είναι μία κρίσιμη παράμετρος στην ομαλή λειτουργία του ΕΣΥ και στην παροχή ποιοτικών και αξιοπρεπών υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες. Οι άνθρωποι που επιλέγονται για την διοίκηση του συστήματος υγείας, πέρα από το να έχουν τα απαραίτητα τυπικά προσόντα, οφείλουν ταυτόχρονα να έχουν τα εχέγγυα διοικητικής ικανότητας, έντιμης διαχείρισης του δημόσιου χρήματος και αφοσίωσης στη δημόσια περίθαλψη. Στόχος πρέπει να είναι η διασφάλιση κλίματος δικαιοσύνης, αξιοκρατίας και δημοκρατίας στο χώρο του νοσοκομείου από τη μια και συνθηκών ισοτιμίας, αξιοπρέπειας και ποιοτικής φροντίδας των ασθενών από την άλλη.
Το Υπουργείο Υγείας επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε το υφιστάμενο τότε θεσμικό πλαίσιο σε ουσιαστική βάση, προβαίνοντας αρχικά σε αξιολόγηση των ήδη υπηρετούντων Διοικητών, επιλέγοντας, ως απόρροια αυτής της διαδικασίας, να διατηρήσει στη θέση τους το 15% των διοικητών που είχε διορίσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Ακολούθως και για πρώτη φορά υιοθετήθηκε μια ανοικτή διαδικασία προκήρυξης και επιλογής των νέων Διοικητών, στην οποία συμμετείχε μεγάλος αριθμός υποψηφίων με εξαιρετικά βιογραφικά, εφαρμόστηκε διαδικασία μοριοδότησης στην οποία συνεκτιμήθηκαν, πέραν των τυπικών προσόντων, η ειδική εμπειρία στο χώρο της υγείας και μεταπτυχιακοί – διδακτορικοί τίτλοι σπουδών συναφείς με τη διοίκηση των υπηρεσιών υγείας και τα οικονομικά της υγείας. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις όσων υπερείχαν σε προσόντα και για κάθε θέση προτάθηκαν, με ευθύνη της Επιτροπής Αξιολόγησης και με επίσημο πρακτικό,2 υποψήφιοι στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για την τελική επιλογή. Η όλη διαδικασία κράτησε πάνω από 6 μήνες και οι νέοι Διοικητές τοποθετήθηκαν τον Ιούνιο του 2016, σχεδόν 16 μήνες μετά τις την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ. Όπως προκύπτει μάλιστα και από τα βιογραφικά των επιλεχθέντων διοικητών, το σύνολο των οποίων δημοσίευσε η απελθούσα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, το 58% διέθετε μεταπτυχιακό τίτλο και το 18% διδακτορικό τίτλο σπουδών, ενώ πάνω από 60% υπηρετούσε ήδη σε θέσεις ευθύνης στο ΕΣΥ και στη Δημόσια Διοίκηση.
Ακολούθως η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τον Ν.4369/2016 αποσκοπώντας στην ριζική αποκομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης, θέσπισε ανοιχτές και αντικειμενικές διαδικασίες για την κάλυψη των θέσεων προέδρων, διευθυνόντων συμβούλων και γενικά των μελών της Διοίκησης των Νομικών Προσώπων του Κράτους, μέσω του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών. Προβλέψεις που ο πρόσφατος Ν. 4622/2019 για το επιτελικό κράτος ήρθε να αντικαταστήσει με πλήθος «ευέλικτων» μεταβατικών διατάξεων.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μέσω αυτής της «θεσμικής ευελιξίας» και ακυρώνοντας κρίσιμα στάδια της διαδικασίας αξιολόγησης, όπως οι προφορικές συνεντεύξεις των υποψηφίων, προχώρησε πρόσφατα στην ανακοίνωση 112 ονομάτων ανθρώπων που αναλαμβάνουν θέσεις διοικητών και αναπληρωτών διοικητών σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. Ανακοίνωση που περιοριζόταν στην ανάρτηση ονομάτων σε πίνακες, χωρίς την παραμικρή δημοσιοποίηση βιογραφικών των διορισθέντων. Επίσης, δεν έχει δημοσιοποιηθεί τίποτε σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, τα στάδια διαλογής των υποψηφίων και την αιτιολόγηση της τελικής επιλογής.
Επειδή η εξήγηση μπορεί να αναζητηθεί στην συντριπτική απουσία ανθρώπων που έχουν οργανική σχέση με το Σύστημα Υγείας σε αυτές τις επιλογές, στην συντριπτική απουσία τεχνοκρατών σχετικών με τις υπηρεσίες υγείας και αντίστοιχα στην υπερεκπροσώπηση κομματικών στελεχών, απόστρατων αξιωματικών και πολιτευτών της ΝΔ σε αυτούς τους πίνακες.
Επειδή το πλήγμα για το αναγκαίο «σήμα» διαφάνειας και αξιοκρατίας στην διοίκηση του συστήματος υγείας και εν τέλει για την αξιοπιστία του Εθνικού Συστήματος Υγείας είναι σοβαρό.
Επειδή το Εθνικό Σύστημα Υγείας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την εμπέδωση της υγειονομικής ασφάλειας, την καταπολέμηση της υγειονομικής φτώχειας και των ανισοτήτων
Επειδή οι πολίτες που προστρέχουν στα δημόσια νοσοκομεία προσδοκούν σε ισότιμη και αξιοπρεπή φροντίδα, ανεξάρτητα από την εργασία, την ασφάλιση, το εισόδημα, την εθνική προέλευση, τη θρησκεία, τον γενετήσιο προσανατολισμό και φυσικά την πολιτική τους ταυτότητα
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Υγείας :
1. Αν προτίθεται να επανεξετάσει επιλογές σε θέσεις διοικητών και αναπληρωτών διοικητών, των οποίων ο διορισμός, με δική του ή όχι ευθύνη, προκαλεί το δημόσιο αίσθημα και πλήττει την αξιοπιστία της Πολιτείας στη συνείδηση των πολιτών;
2. Αν οι νέοι διοικητές και αναπληρωτές διοικητές μπορούν να ανταποκριθούν στην εθνική στοχοθεσία για καθολική κάλυψη του πληθυσμού, ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, χωρίς οικονομική επιβάρυνση των πολιτών και διαρκή ανάπτυξη και αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας;
3. Ποιος είναι ο αντίλογος στην κριτική ότι, με τις επιλογές α) εδραιώνεται ένα σκληρό πελατειακό κράτος και στο Σύστημα Υγείας και β) συνειδητάορίζονται ανεπαρκείς διοικήσεις για να προχωρήσει ταχύτερα η απαξίωση της Δημόσιας Περίθαλψης
Και παρακαλείται να καταθέσει για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών:
Α)τα πρακτικά της Επιτροπής Αξιολόγησης και τις αιτιολογημένες εισηγήσεις προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας,
Β) τα βιογραφικά των επιλεχθέντων υποψηφίων.
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Ξανθός Ανδρέας
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αθανασίου Νάσος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Γεροβασίλη Όλγα
Γκαρά Αναστασία
Γκιόλας Ιωάννης
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μαριος
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιώτα
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Ελισσάβετ
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζανακόπουλος Δημήτρης
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Χαρίτου Δημήτριος
Χαρίτσης Αλέξιος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος