H ηλεκτρονική πλατφόρμα myDATA με την οποία εισάγονται τα ηλεκτρονικά βιβλία αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων και τέθηκε από την φορολογική αρχή, σε υποχρεωτική λειτουργία από το 2021, παρουσιάζοντας ωστόσο μεγάλες αδυναμίες και ελλείψεις στην λειτουργία της.
Είναι αδύνατον, με τα προβλήματα που δημιουργεί, η χωρίς προετοιμασία εφαρμογή myDATA, στη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, να ανταποκριθεί ρόλο της.
Είναι σαφές σε όλους του εμπλεκόμενους ότι ο χρόνος και οι πόροι των επιχειρήσεων δεν επαρκούν, ώστε εντός του 2021 να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ηλεκτρονικών βιβλίων.
Οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί θα υποχρεωθούν τελικά να υποβάλλουν για το έτος 2021 συγκεντρωτικές καταστάσεις (ΜΥΦ) πελατών-προμηθευτών και επιπρόσθετα να απασχολούνται με την επίλυση των προβλημάτων που δημιουργούνται από την πρόχειρη και βιαστική υλοποίηση της εφαρμογής myDATA από τη φορολογική αρχή.
Πραγματικά αδυνατούμε να κατανοήσουμε το νομοθετικό αλαλούμ και την προχειρότητα με την οποία επιχειρείται από την φορολογική αρχή (Υπ. Οικονομικών και ΑΑΔΕ), η εφαρμογή των Ηλεκτρονικών Βιβλίων-myDATA
Το κανονιστικό πλαίσιο της εφαρμογής myDATA συντομεύει τον χρόνο ενημέρωσης των λογιστικών βιβλίων με τη διαβίβαση των εσόδων εντός 5 ημερών από την έκδοση των παραστατικών ή το αργότερο μέχρι τις 20 του επόμενου μήνα, παραβιάζοντας στην πράξη τις σχετικές προθεσμίες ενημέρωσης των λογιστικών βιβλίων και ιδίως των απλογραφικών.
Η ΑΑΔΕ προωθεί εν ολίγοις διατάξεις που έρχονται σε αντίθεση με τον Ν.4308/14 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα.
Τελικά οι επιχειρήσεις και οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί, ποια νομοθεσία υποχρεούνται να εφαρμόζουν;
Επίσης, η αναβάθμιση και αντικατάσταση του ΦΗΜ μέχρι 31/3/2021, έφερε στην επιφάνεια χιλιάδες περιπτώσεις παλαιών ταμειακών μηχανών που ήταν για χρόνια σε αδράνεια ή έχουν καταστραφεί ή χαθεί και εμφανίζονται στο μητρώο του taxis.
Καλούμε την κυβέρνηση και τους αρμόδιους να εγκαταλείψουν την προστιμολαγνεία που νομοθέτησαν το καλοκαίρι του 2020 (Ιούλιος). Απαιτείται άμεση κατάργηση των συγκεκριμένων διατάξεων ώστε να δοθεί λύση στο πρόβλημα, χωρίς την επιβολή εξοντωτικών κυρώσεων στους καλόπιστους φορολογούμενους.
Η εισαγωγή των myDATA οφείλει να προσδίδει αξία στην λειτουργία των επιχειρήσεων τη λογιστική επιστήμη και διαχρονικότητα στο φορολογικό σύστημα.
Αντίθετα ολοένα και πιο πολύ κλιμακώνονται οι ήδη βεβαρημένες υποχρεώσεις των υπόχρεων και επιβαρύνονται όλοι οι εμπλεκόμενοι με πολύπλοκες διαδικασίες.
Η φορολογική αρχή μεταφέρει όλο και μεγαλύτερο λειτουργικό βάρος στον ιδιωτικό τομέα και στην ουσία σχεδιάζει την ψηφιακή εποχή για τον φορολογικό έλεγχο του επιχειρείν με παράλογες και αποσπασματικές απαιτήσεις που σε πολλές περιπτώσεις χαρακτηρίζονται από προχειρότητα.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση εισάγεται στην Ελλάδα με στρεβλό και πρόχειρο τρόπο.
ü Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα υπάρχει τέτοιο σύστημα;
ü Σε ποιά χώρα του κόσμου υπάρχει τέτοιο σύστημα;
Το σύστημα αυτό, που δεν είναι σε καμία περίπτωση ηλεκτρονική τιμολόγηση, όπως απαιτεί ο νόμος 4308/2014 και τα διεθνή πρότυπα που προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά της.
Είναι πρωτοφανές η φορολογική αρχή να προωθεί προνομιακά μέσω ιδιωτών την δήθεν ηλεκτρονική τιμολόγηση αδιαφορώντας για τις συνέπειες που θα προκληθούν και θα αποτελέσουν την ταφόπλακα του λογιστικού επαγγέλματος.
Αλήθεια πως θα διασφαλιστεί η μη διαρροή αυτού του όγκου των προσωπικών δεδομένων για μη περεταίρω επεξεργασία και εμπορευματοποίηση τους;
Επιπλέον, τα φορολογικά κίνητρα που έχουν δοθεί στις επιχειρήσεις, είναι στην πράξη ανεφάρμοστα, ανεπαρκή, παράνομα και αντισυνταγματικά και θα οδηγήσουν τελικά στην απαξίωση αυτού του εγχειρήματος.
Αντί για ηλεκτρονική τιμολόγηση θα έχουμε ουσιαστικά μια νέα γραφειοκρατία, που θα χρησιμοποιεί χρήστες έκδοσης παραστατικών με φτηνή εργασία.
Εκφράζουμε τις σοβαρές μας αμφιβολίες για την τελική αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA, για την αύξηση των φορολογικών εσόδων και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.
Τα myDATA δεν μπορούν να φέρουν την άνοιξη στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, δεν αντιμετωπίζουν την μη έκδοση φορολογικών στοιχείων και κατ επέκταση δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο εντοπισμού των μη συνεπών φορολογούμενων, αν δεν απλοποιηθεί ριζικά το νομοθετικό – φορολογικό πλαίσιο, το οποίο παραμένει ασαφές πολύπλοκο και στην ουσία εργαλείο άσκησης ταξικής πολιτικής και όχι εμπέδωσης φορολογικής συνείδησης και φορολογικής δικαιοσύνης όπως απαιτεί το σύνταγμα..
Τα my-data δεν έχουν σχέση με την ηλεκτρονική τιμολόγηση , και κινούνται ευθέως εκτός Ευρωπαϊκού και Εθνικού Νομοθετικού πλαισίου.
Ο βιαστικός τρόπος με τον οποίο επιχειρείται από την φορολογική αρχή η εφαρμογή των myDATA, μας βάζει σε σκέψεις για τη σκοπιμότητα τους και κινδυνεύει να αποδειχθεί στην πράξη μια άχρηστη επιλογή, αθροιζόμενη στα κατά καιρούς πειράματα της πολιτείας, για τον περιορισμό και πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.
Ο εκσυγχρονισμός των μικρομεσαίων οντοτήτων δεν μπορεί να γίνει βίαια, με θέσπιση διατάξεων άμεσης εφαρμογής περί διαβίβασης των εκδιδόμενων τιμολογίων «σε πραγματικό χρόνο».
Απαιτείται πρώτα διαβούλευση της πολιτείας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για μια ολοκληρωμένη ψηφιακή μετάβαση, χωρίς γραφειοκρατία.
Δεν θέλουμε κράτος δυνάστη, αλλά κράτος συνεργάτη που θέτει ρεαλιστικές και εφικτές προσδοκίες με συγκεκριμένη στόχευση για την πάταξη της φοροδιαφυγής-φοροαποφυγής και την αύξηση των φορολογικών εσόδων με στόχο την ευημερία της κοινωνίας.
Για άλλη μια φορά και εν μέσω συνθηκών πανδημίας, ο κλάδος των λογιστών – φοροτεχνικών, σύρεται βίαια στην υπηρεσία διαφόρων παραγόντων.
Η αποτυχία του συστήματος αυτού δεν θα φορτωθεί στους εργαζόμενους , ούτε στις επιχειρήσεις που δίνουν μάχη να μην εξαφανιστούν από τη παρούσα συγκυρία .
Η αναλγησία αυτών που αποφασίζουν είναι πρόδηλη , αδιαφορώντας για την πραγματικότητα που βιώνει η συντριπτική πλειοψηφία εργαζόμενων και επιχειρήσεων.
Πλαίσιο Προτάσεων
ü Προαιρετική-πιλοτική λειτουργία το 2021: Η πλατφόρμα των my DATA, το έτος 2021, πρέπει να λειτουργήσει προαιρετικά. H προαιρετική (πιλοτικού τύπου) για το 2021 λειτουργία θα βοηθούσε τις επιχειρήσεις και τους Λογιστές Φοροτεχνικούς να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες. Επίσης θα βοηθούσε τη φορολογική αρχή να ξεπεράσει τυχόν αστοχίες και προβλήματα στην εφαρμογή του όλου εγχειρήματος.
ü Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής: Η εισαγωγή των ηλεκτρονικών βιβλίων πρέπει να στηριχθεί σε ρεαλιστικά και εφικτά χρονοδιαγράμματα ώστε να μπορέσει να εφαρμοστεί ομαλά η διαδικασία σε λειτουργικό επίπεδο από τις επιχειρήσεις και την λογιστική κοινότητα.
ü Επιχορήγηση κόστους εφαρμογής: Για να υλοποιηθεί η ψηφιακή οικονομία απαιτούνται πρώτα από όλα προγράμματα επιχορήγησης των επενδύσεων πληροφορικής των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και εν γένει εφαρμογής του my DATA. Προτείνουμε να αξιοποιηθούν πόροι από τον άξονα της ψηφιακής μετάβασης του Ταμείου Ανάκαμψης έτσι ώστε να καλυφθεί εξ ολοκλήρου το λειτουργικό κόστος εφαρμογής του myDATA για τις επιχειρήσεις.
ü Δημιουργία δωρεάν πλατφόρμας από δημόσιο πάροχο: Για την επιτυχία του εγχειρήματος της ηλεκτρονικής τιμολόγησης προτείνουμε τη δημιουργία μιας δημόσιας πλατφόρμας δωρεάν παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις επιχειρήσεις. Αυτή η δράση προτείνουμε να χρηματοδοτηθεί από τον άξονα της ψηφιακής μετάβασης του Ταμείου Ανάκαμψης.
Από την Γραμματεία των Προοδευτικών Οικονομολόγων Ελλάδος