Νέο χάρτη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θέλει να δημιουργήσει το υπουργείο Παιδείας μέσα από τη συγχώνευση ΤΕΙ και πανεπιστημίων σε όλη τη χώρα.
Οι διαδικασίες σε κάποια ιδρύματα είναι προχωρημένες, ενώ σε άλλα, όπως αυτά της Πελοποννήσου, σε πολύ αρχικό στάδιο. Οι διοικήσεις του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Πελοποννήσου έχουν κάνει μια πρώτη συνάντηση, στην οποία υπήρχε καταρχήν συμφωνία, χωρίς όμως να υπάρχει εξειδίκευση και να συζητηθούν κρίσιμα ζητήματα. Τα δύσκολα έχουν αφεθεί για τις επόμενες συναντήσεις, οι οποίες θα ξεκινήσουν το Σεπτέμβριο. Το αν τελικά η προωθούμενη πολιτική της κυβέρνησης θα προχωρήσει, θα εξαρτηθεί από το χρόνο των εκλογών αλλά και από το πώς θα πάνε οι τελικές διαβουλεύσεις στα ιδρύματα που έχουν εδώ και καιρό ξεκινήσει τον διάλογο. Η συγχώνευση της Ηπείρου μεταξύ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΤΕΙ θεωρείται κομβική και αυτό γιατί στην τελική φάση φαίνεται πως υπάρχουν αντιδράσεις.
Το πρόβλημα που κατά βάση υπάρχει είναι πόσα και ποια τμήματα θα μείνουν σε κάθε περιοχή και βέβαια πού θα είναι η ουσιαστική έδρα του νέου ιδρύματος. Σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος για παράδειγμα τίθεται ζήτημα σε σχέση με το πού θα αναπτυχθεί η κύρια δραστηριότητα του ιδρύματος, μιας και η Τρίπολη είναι πολύ μικρή και ελάχιστα ελκυστική για να αντέξει ένα μεγάλο εκπαιδευτικό ίδρυμα και πρέπει να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση, έτσι ώστε να μην θιγεί ούτε η έδρα του ΤΕΙ που είναι η Καλαμάτα ούτε η έδρα του Πανεπιστημίου που είναι η Τρίπολη. Η αυτοδιοίκηση και οι πολιτικοί παράγοντες κάθε περιοχής έχουν αρχίσει να θέτουν τις δικές τους προτεραιότητες και να ασκούν πίεση, με αποτέλεσμα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ να εκφράσει τη δυσαρέσκειά του σημειώνοντας: «Εχουμε ολοκληρώσει τις συζητήσεις στο Ιόνιο και στα Γιάννενα. Εχει μια σημασία αυτό. Στα Γιάννενα είχε πάρει απόφαση η Σύγκλητος με 13 σημεία-αντιρρήσεις μαζί με προτάσεις για το νομοσχέδιο. Οταν πήγα πάνω συμφωνήσαμε σε όλα. Επί 6 μήνες συζητάμε μέχρι τελευταίας στιγμής, υπάρχουν και από τη μεριά μας καμιά φορά αβλεψίες ή να αλλάξουμε γνώμη για κάποια ζητήματα». Παράλληλα, τόνισε ότι η αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί στην υπόθεση «με πολύ λάθος τρόπο».
«Εχει δημοσιοποιηθεί το σχέδιο για τη Στερεά Ελλάδα, όπου είναι πολύ πιο σύνθετα τα θέματα, γιατί περιλαμβάνεται πρόταση του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Εύβοια, προτάσεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και η νέα Αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων και των ακαδημαϊκών συμφωνεί με το εγχείρημα. Προφανώς με παρατηρήσεις. Δυστυχώς, όμως, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί με πολύ λάθος τρόπο, κατά τη γνώμη μας. Θεωρώ ότι ο καθένας πρέπει να αναζητήσει το ρόλο του. Αλλος ο ρόλος της πολιτείας για τη χάραξη μιας στρατηγικής στην ανώτατη εκπαίδευση και άλλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν συνιστά ακαδημαϊκό επιχείρημα το να κάνουμε πανεπιστήμιο στην Περιφέρεια Στερεάς, επειδή είναι η μόνη που δεν έχει. Αντιθέτως, η Στερεά αποκτά τρία πανεπιστήμια, που θα δραστηριοποιούνται εκεί. Αυτό είναι 10 φορές καλύτερο κατά τη γνώμη μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Θα είναι μια πραγματικότητα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα οποία θα έχουν πολλά διετή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα έχουν πανεπιστημιακά ερευνητικά ιδρύματα, ινστιτούτα, νέα γνωστικά πεδία. Και για αυτό το λόγο, λέμε ότι είναι λάθος να επικεντρώνεται η συζήτηση σε ζητήματα μόνο συνεργειών. Είναι συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης», κατέληξε ο υπουργός Παιδείας.
Ελευθερία