«Φρένο» στην εξαγωγική δυναμική των περιζήτητων στο εξωτερικό αγροτικών προϊόντων της Ηλείας, όπως είναι η φράουλα, το καρπούζι και το ελαιόλαδο, βάζει το ελλιπές οδικό δίκτυο, η απουσία του σιδηρόδρομου, αλλά και ο αποκλεισμός του νομού από τους άλλους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για να κατανοήσει κανείς τις συνθήκες που επικρατούν και επιβαρύνουν ένα από τα πιο δυναμικά προϊόντα της Ηλείας, αποτελεί το καρπούζι που την περίοδο που διανύουμε έχει μεγάλη ζήτηση σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Αν και η ποιότητα, αλλά και η ποσότητά του είναι πολύ καλή, εντούτοις το υψηλό κόστος μεταφοράς «κόβει» τα φτερά σε πολλούς παραγωγούς, οι οποίοι χάνουν πελάτες λόγω των συνθηκών μεταφοράς. Όπως καταγγέλλουν οι παραγωγοί, το κόστος ενός φορτηγού για μεταφορά π.χ. προς Γερμανία είναι πολύ υψηλό, καθώς οι μεταφορικές δεν έχουν να φέρουν στην Ελλάδα κάτι από Γερμανία και τα φορτηγά τους επιστρέφουν κενά. Επιπλέον, το κόστος επιβαρύνεται από την υψηλή τιμή των καυσίμων και όλα αυτά τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι πιέζουν για μείωση τιμών.
«Θα μπορούσε το καρπούζι να έδινε στον παραγωγό ένα αξιοπρεπές εισόδημα για να ζήσει την οικογένειά του. Δυστυχώς, η χώρα μας δεν είναι καθόλου ανταγωνιστική, εξαιτίας του αυξημένου καλλιεργητικού κόστους, αλλά και τους κόστους μεταφοράς που είναι δυσβάσταχτο. Έχουμε ένα τόσο καλό ποιοτικό προϊόν και δεν μπορούμε να το προωθήσουμε σωστά, γιατί η Ηλεία είναι αποκομμένη από τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Ο ανταγωνισμός υπαγορεύει την πραγματοποίηση γρήγορων παραδόσεων με το μικρότερο δυνατό κόστος. Πώς θα γίνει αυτό;» αναρωτιέται ο Νίκος Κρίγκος, παραγωγός στην Αμαλιάδα.
Από την πλευρά του, ο παραγωγός από τα Δουνέικα Ηλείας, Ανδρέας Ψαχούλιας, τονίζει πως υπάρχει μεγάλη έλλειψη φορτηγών για τη μεταφορά των καρπουζιών λόγω αυξημένου κόστους πετρελαίου και έλλειψης επιστρεφόμενου φορτίου. «Το κόστος ενός φορτηγού για μεταφορά προς Γερμανία έχει φτάσει τα 3.700 ευρώ, ενώ την προηγούμενη χρονιά τα μεταφορικά ήταν γύρω στα 3.000 ευρώ. Το κόστος για τη μεταφορά στην Ουγγαρία είναι 1.600 ευρώ, τώρα το ανεβάζουν στα 2.500 ευρώ. Όπως είναι φυσικό, το υψηλό μεταφορικό κόστος επιβαρύνει εμάς. Αν υπήρχε το τρένο, το κόστος θα μειωνόταν στο μισό».
Αποκλεισμένος
Να σημειώσουμε ότι η Ηλεία είναι ο μοναδικός νομός στην Ελλάδα που δεν έχει συνδεθεί με το δίκτυο των σύγχρονων κλειστών αυτοκινητόδρομων της χώρας. Ο πρόεδρος Επιμελητηρίου Ηλείας, Κωνσταντίνος Νικολούτσος, έχει καταθέσει τόσο στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας όσο και στα αρμόδια υπουργεία, προτάσεις για να βγει ο νομός από τον αποκλεισμό που βιώνει. Παράλληλα, έχει υπογραμμίσει ότι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του συστήματος υποδομών, μεταφορών και υπηρεσιών logistics αποτελεί μονόδρομο για την υιοθέτηση ενός μοντέλου ανάπτυξης.
Ύπαιθρος