Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ (Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς) Βασίλης Κορκίδης έστειλε στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων ορισμένες προτάσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, στο πλαίσιο του Διαλόγου που έχει αρχίσει για τη λήψη μέτρων στήριξης του τουριστικού κλάδου μεταξύ της κυβέρνησης και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.
Μεταξύ όσων επισημαίνονται από το ΕΒΕΠ, προκειμένου να βελτιωθούν οι λιμενικές υποδομές για την ακτοπλοΐα, προτείνεται – για να μην χάνεται χρόνος στις συνεννοήσεις – να χειρίζεται τα ζητήματα γραφειοκρατίας η γενική γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΝΝΠ είτε με την υπάρχουσα δομή της είτε ενδεχομένως αναβαθμιζόμενη σε επίπεδο υφυπουργείου.
«Παραμένει στόχος η βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών- τουριστών τόσο στα μεγάλα όσο και στα μικρά νησιά αλλά και των μόνιμων κατοίκων» σημειώνει το επιμελητήριο και υπενθυμίζει πως, «στο παρελθόν, όταν υπήρχε αυτόνομο υπουργείο Αιγαίου, είχαν εκπονηθεί σχεδιασμοί- προτάσεις για εμπλοκή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε ακτοπλοϊκά σχήματα με στόχο την κάλυψη με μικρά σκάφη των ενδοσυνδέσεων τουλάχιστον την θερινή περίοδο αλλά ουδέποτε αυτοί οι σχεδιασμοί βρήκαν πρόσφορο έδαφος επιχειρηματικά».
Υδατοδρόμια
Για τα υδατοδρόμια σημειώνεται ότι, «ενώ έχει αδειοδοτηθεί ένας αριθμός υδατοδρομίων ωστόσο δεν έχουν ξεκινήσει επι της ουσίας τα απαιτούμενα έργα στις λιμενικές εγκαταστάσεις ενώ ασαφές παραμένει το θέμα των πύργων ελέγχου που θα απαιτηθούν κατά περίπτωση για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας αλλά και των υποστηρικτικών υπηρεσιών που πρέπει να αναπτυχθούν στα νησιά. Πρόκειται για μια νέα αγορά, η οικονομική βιωσιμότητα της οποίας δεν θεωρείται δεδομένη και μένει να αποδειχθεί. Όταν και εφ όσον ξεκινήσουν εμπορικές πτήσεις από εταιρίες που έχουν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον. Επι της ουσίας το κόστος των εισιτηρίων σε σχέση με τα ακτοπλοϊκά είναι ένα θέμα που εν δυνάμει υποκρύπτει και ανταγωνισμό για ορισμένα νησιά που καλύπτονται από πλοία της ακτοπλοΐας».
Κρουαζιέρα
Για τα λιμάνια κρουαζιέρας προτείνεται:
– Η βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και ξένων πρακτόρων κρουαζιέρας (cruise ship operators), φορέων διοίκησης χρήσης και εκμετάλλευσης λιμένων και άλλων εμπλεκομένων.
– Ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών και διαφοροποίησης του «προϊόντος», δηλ. εξατομίκευσης για την ικανοποίηση και των πλέον απαιτητικού πελατών
– Προσφορά πακέτων τουριστικών προϊόντων – σύνδεση και προώθηση τουριστικών αξιοθεάτων ενδοχώρας – guest hosting αλλά και συνεργειών όπως ο θρησκευτικός και ο συνεδριακός τουρισμός.
– Επέκταση της τουριστικής περιόδου – εύρους εποχικότητας – χειμερινός τουρισμός.
Μαρίνες
Επιπλέον για το γιότινγκ υπογραμμίζεται ότι επιβάλλεται η χώρα μας να εκσυγχρονίσει τη νομοθεσία της, τις μαρίνες, τις υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών, για να δημιουργήσει ένα δόκιμο περιβάλλον παραμονής και φιλοξενίας. Όπως αναφέρεται: «η Ελλάδα μπορεί να γίνει το νέο Yachting Home Port παγκοσμίως. Το yachting είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός που οι νέοι μπορούν να στοχεύσουν για ένα ευοίωνο και προσοδοφόρο μέλλον. Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι, η ανάπτυξη μαρίνων στη νησιωτική χώρα, ιδιαίτερα δε στα συμπλέγματα των μικρών νησιών, εν δυνάμει θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας κυρίως για νέους που υπό άλλες συνθήκες θα πρέπει να αναζητήσουν επαγγελματικό προσανατολισμό στα αστικά κέντρα εγκαταλείποντας έτσι τον τόπο τους. Παράλληλα η ανάπτυξη των αναγκαίων υποστηρικτικών υπηρεσιών εντός και εκτός μαρίνων δημιουργεί ένα μίνι cluster το οποίο θα συμβάλει στην διατήρηση της τοπικής οικονομίας και άρα της εθνικής».
Υπογραμμίζεται δε ότι, όσον αφορά στο ισοζύγιο μαρίνων στο Αιγαίο η σχέση βαρύνει υπέρ της Τουρκίας καθώς εμείς διαθέτουμε 22 μαρίνες με 8.100 θέσεις ελλιμενισμού και στην Τουρκία υπάρχουν 67 μαρίνες με 30.000 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται, σε αυτήν τη σχέση, μαρίνες ξενοδοχείων και χώροι πρόσδεσης σκαφών αναψυχής, επαγγελματικών και μη, σε λιμάνια».