Πρωτόγνωρες καταστάσεις στις… αντλίες των πρατηρίων καυσίμων: Το πρώτο πράγμα που θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς είναι ότι η τιμή της αμόλυβδης δεν ακολουθεί στην πτώση τις διεθνείς τιμές με την ίδια ταχύτητα που το κάνει στην άνοδο, κάτι όμως… σύνηθες για την Ελλάδα. Στις 8 Ιούνιου η διεθνής τιμή του πετρελαίου brentξεπέρασε τα 120 $/βαρέλι και σήμερα βρίσκεται στα 84 $, «βουτιά» της τάξεως του 30%. Την ίδια περίοδο η αμόλυβδη έπεσε μόλις 18%. Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο… περίεργο.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Το καύσιμο που «κλέβει την παράσταση» τελευταία με τη «συμπεριφορά» του σε επίπεδο τιμών δεν είναι άλλο από το diesel κίνησης: Το διάστημα από τις 9 Ιουνίου έως και 26 Σεπτεμβρίου οπότε και οι διεθνείς τιμές υποχώρησαν κατά 30% η τιμή του diesel έπεσε από 1,96 ευρώ μόλις στα 1,82 €/lt. Μια μείωση δηλαδή της τιμής του της τάξης του 7%!!
Τα πάνω – κάτω στις τιμές του πετρελαίου κίνησης
Η εικόνα στο πετρέλαιο κίνησης είναι τόσο στρεβλή μάλιστα σε σχέση με τα όσα γνωρίζαμε που δεν αποκλείεται αν συνεχιστεί αυτή η τάση για πρώτη φορά στην ιστορία του να το δούμε τον Οκτώβριο σε υψηλότερη τιμή από την αμόλυβδη
Η απόσταση στις τιμές των δύο καυσίμων έχει περιοριστεί θεαματικά το τελευταίο διάστημα και είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι τον Σεπτέμβριο η αμόλυβδη κόστιζε 1,70 και το πετρέλαιο 1,41 ευρώ. Δηλαδή η διαφορά μεταξύ των εν λόγω καυσίμων ήταν 29 λεπτά το λίτρο. Σήμερα η αμόλυβδη είναι στο 1.95 και το diesel στο 1,82 ευρώ, με την απόσταση που τις χωρίζει πλέον να είναι μόλις 7 λεπτά το λίτρο.
Και τα «τρελά» δεν σταματούν εδώ: Αυτή την στιγμή η τιμή του diesel κίνησης έχει ενσωματωμένη μια έκπτωση 25 λεπτά το λίτρο, απόρροια της κρατικής ενίσχυσης στην «πηγή».
Από τον Οκτώβριο αυτή η επιδότηση «κόβεται»: Έτσι, το πιο πιθανό είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης να είναι υψηλότερη της .. αμόλυβδης.
Από Οκτώβριο πιο ακριβό το diesel από την αμόλυβδη
Η μεγάλη αύξηση στην τιμή του πετρελαίου έχει φέρει ντόμινο αυξήσεων και στις μεταφορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι μεταφορείς στα συμβόλαια που κλείνουν προσθέτουν και ρήτρες καυσίμου με αποτέλεσμα οι αυξημένες τιμές να μετακυλίονται στο προϊόνκαι άρα στην τσέπη του καταναλωτή.
Με δεδομένο ότι εκπνέει η παράταση που είχε δοθεί – μέσω ΚΥΑ – για την επιδότηση του diesel έως τις 30 Σεπτεμβρίου, το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει στραφεί στο τι μέλλει γενέσθαι από τον προσεχή Οκτώβριο.
Από την στιγμή που θα καταργηθεί η επιδότηση, τότε η τιμή του diesel θα ωθήσει σε τιμή του diesel σε επίπεδα άνω των 2,00 ευρώ/λίτρο και για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πετρέλαιο κίνησης θα γίνει ακριβότερο από τη βενζίνη.
Τι συνέβη σε άλλες χώρες μετά την κατάργηση της επιδότησης
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου μετά το τέλος της επιδότησης στα καύσιμα, η τιμή του diesel είναι κατά 17 λεπτά υψηλότερη από τη βενζίνη (2,148 ευρώ έναντι 1,979 ευρώ) βάσει των επίσημων στοιχείων για τις 5/9/2022.
Η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος προμηθευτής diesel στην Ευρώπη. Μετά, όμως τις δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία, δημιουργήθηκε έλλειψη στο diesel γεγονός που ανάγκασε τα ευρωπαϊκά κράτη να στραφούν σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις τιμολογούν το προϊόν τους ακριβότερα.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι το diesel έχει μεγαλύτερη ζήτηση από τη βενζίνη, μιας και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων σε συστήματα θέρμανσης, πλοία, φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό.
Παράλληλα, σε αντίθεση με τη βενζίνη, το diesel χρησιμοποιείται και στη βιομηχανική παραγωγή. Πολλές βιομηχανίες, μάλιστα, που χρησιμοποιούσαν φυσικό αέριο, λόγω του αυξημένου κόστους του, το εγκαταλείπουν και στρέφονται στο diesel, αυξάνοντας τη ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο, χωρίς όμως να υπάρχουν τα αναγκαία αποθέματα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η τιμή του diesel, κάτι που αποτυπώνεται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων, με μεγάλους ζημιωμένους τους καταναλωτές.
enikonomia