Ακριβή μου… βενζίνη. «Πέταξε» η τιμή της αμόλυβδης σε αρκετά πρατήρια της Αθήνας πάνω από τα 2 ευρώ, στο άκουσμα και μόνο της είδησης ότι η Σαουδική Αραβία και άλλοι πετρελαιοπαραγωγοί του ΟΠΕΚ+ υιοθετούν περαιτέρω μειώσεις της παραγωγής πετρελαίου κατά περίπου 1,16 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως: Το «παράδοξο» όμως στην εγχώρια αγορά είναι ότι ενώ από τον Ιανουάριο η διεθνής τιμή του πετρελαίου Brent έπεσε κατά 17% στην αντλία αντί να μειωθούν οι τιμές στην αμόλυβδη αυξήθηκαν, έστω και οριακά 0,4%.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Με άλλα λόγια οι Έλληνες οδηγοί δεν «καρπώθηκαν» στο ελάχιστο τη «βουτιά» των διεθνών τιμών του πετρελαίου, παρά το ότι αυτές παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα για διάστημα περίπου 3 μηνών: Αντίθετα, όχι μόνο πλήρωναν πιο ακριβά τα καύσιμα στην αντλία, αλλά βλέπουν πια να ξεκινάει ένα νέο «ράλι» τόσο των διεθνών τιμών όσο και στα πρατήρια καυσίμων.
Πώς άλλαξαν… μέσα σε μια νύχτα τα «ταμπελάκια» με τις τιμές στα πρατήρια
Προσπαθώντας να εξηγήσει τα… ανεξήγητα των τιμών των καυσίμων, ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης είπε πως οι εγχώριες τιμές δεν επηρεάζονται τόσο από την πορεία των διεθνών τιμών του Brent, όσο από το αντίστοιχο «χρηματιστήριο καυσίμων» της Μεσογείου.
Και αυτό ίσως να μπορούσε να εξηγήσει το «φαινόμενο» που παρατηρείται στην χώρα μας, αν οι τιμές της αμόλυβδης δεν αυξάνονταν άμεσα στις αντλίες σε κάθε ανοδική τάση που προκύπτει στην τιμή του Brent!! Κάτι που συνέβη και τώρα μετά τις ανακοινώσεις του ΟΠΕΚ+.
Έτσι, μέσα σε μια νύχτα πολλά από τα «ταμπελάκια» πρατηρίων της Αθήνας άλλαξαν και η αμόλυβδη βρέθηκε ξαφνικά πάνω από τα 2 ευρώ.
Και αν κάποιος δεν μείνει στο τελευταίο τρίμηνο, ούτε καν στο διάστημα 3 με 17 Μαρτίου όταν και οι τιμές στην κυριολεξία «βούτηξαν» κατά 15%, αλλά δει τις αντιστοιχίες σε σχέση με το ότι οι διεθνείς τιμές έφτασαν να διαπραγματεύονται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 μηνών, τότε θα αντιληφθεί πως στην χώρα μας όσον αφορά στις τιμές στην αντλία … δεν υπάρχει «σωτηρία».
Στα χαμηλότερα επίπεδα 14 μηνών η τιμή του Brent – Αυξήσεις στην αντλία στην χώρα μας
Είναι ενδεικτικό πως το πετρέλαιο διαπραγματευόταν στις αγορές (πριν ξεκινήσει το νέο «ράλι» στην «σκιά» των αιφνιδιαστικών αποφάσεων του ΟΠΕΚ+) σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του ’21, όμως στα εγχώρια πρατήρια τα καύσιμα πωλούνταν ως και 17% ακριβότερα έναντι του ίδιου μήνα του 2021!
Συγκεκριμένα, το πετρέλαιο Brent είχε φτάσει σε τιμές που έχει να δει για διάστημα 14 μηνών, καθώς την Πέμπτη 23 Μαρτίου διαπραγματευόταν στην τιμή των 74,99$, τιμή λίγο υψηλότερη από εκείνη που κόστιζε το κάθε βαρέλι στις 22 Δεκεμβρίου του 2021, όταν και βρισκόταν στα 74,87$.
Εντούτοις, αν και το πετρέλαιο Brent ήταν σε επίπεδα που κατέγραφε προ του πολέμου, δεν συνέβη το ίδιο και στις τιμές της αντλίας στην Ελλάδα. Μάλιστα, οι τιμές ήταν αυξημένες σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές λιανικής όπως είχαν καταγραφεί τον Δεκέμβριο του 2021!!
Συγκεκριμένα, η αμόλυβδη την Πέμπτη 23 Μαρτίου πωλείτο κατά μέσο όρο στα 1,894 ευρώ όταν τον Δεκέμβριο του 2021 διοχετευόταν στην λιανική προς 1,738 ευρώ το λίτρο! Η τιμή της δηλαδή είναι «φουσκωμένη» κατά 9%!
Τα πράγματα ήταν ακόμη πιο «δύσκολα» αν δει κανείς τις διαφορές στα κόστη του πετρελαίου κίνησης: Στα 1,672 το diesel κίνησης στις 23 Μάρτη ’23, στα 1,476 ευρώ το λίτρο στις 22 Δεκεμβρίου του ‘21 με αυξημένη την τιμή του κατά το 13%!!!
Το πετρέλαιο θέρμανσης πωλείτο την ίδια μέρα στα 1,166 ευρώ ανά λίτρο όταν τον Δεκέμβρη του 2021 η τιμή του διαμορφωνόταν στα 1,123 ευρώ: Με άλλα λόγια η τιμή του ήταν μεν «φουσκωμένη» σε σχέση με 14 μήνες πριν, αλλά σε … αξιοπρεπή επίπεδα κατά 3,8%. Η .. αξιοπρεπής αυτή εικόνα αλλάζει όμως αν συνυπολογίσει κανείς πως η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μέχρι και το τέλος Μαρτίου είχε και ενσωματωμένη κρατική επιδότηση 0,15 ευρώ το λίτρο, άρα η τιμή του είναι κανονικά 1,316 ευρώ. Άρα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021 στην πραγματικότητα η τιμή του ήταν αυξημένη κατά 17%!!!! Και αυτή την διαφορά την κάλυπτε ο κρατικός προϋπολογισμός!!
Η Ελλάδα έχασε την ευκαιρία για φθηνά καύσιμα
Με άλλα λόγια, η διεθνής τιμή πετρελαίου μπορεί και να είχε επιστρέψει σε άλλες καλύτερες εποχές, όχι όμως και οι τιμές λιανικής στην χώρα μας.
Μάλιστα και η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, την οποία ενίοτε επικαλούνται οι εμπλεκόμενοι στις αγορές πετρελαίου για τις αυξημένες τιμές, δεν έχει αλλάξει δραματικά σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021: Το δολάριο είναι ενισχυμένο έναντι του ευρώ μόλις κατά 5% σε σχέση με πριν από 14 μήνες.
Σε κάθε περίπτωση, πλέον μετά τις αιφνιδιαστικές αποφάσεις του ΟΠΕΚ+ και σύμφωνα με τα όσα φάνηκαν από την πρώτη στιγμή στα πρατήρια, αυτή η «χρυσή ευκαιρία» για φθηνά καύσιμα.. χάθηκε!
Η τιμή του Brent τραβάει και πάλι την ανηφόρα και σε αρκετά πρατήρια ήδη βιάστηκαν να ανεβάσουν την τιμή της αμόλυβδης πάνω από 2 ευρώ.
enikonomia