Πανεπιστήμιο Γάνδης: Επιβεβαιώνει το σενάριο μεταφοράς ξυλόλιου η μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία

Η φωτιά που ακολούθησε φέρεται να ήταν μια μη αναμενόμενη και μη φυσιολογική αντίδραση, παρά την ένταση της σύγκρουσης

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, που ερευνούν τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έχουν προχωρήσει σε ακριβείς εκτιμήσεις για τα αίτια της φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων.

Επιβεβαιώνει το σενάριο μεταφοράς ξυλόλιου η μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία στο δυστύχημα των Τεμπών, πόρισμα του πανεπιστημίου της Γάνδης, το οποίο εδώ και ένα χρόνο ερευνά τα αίτια της τραγωδίας.

Από την μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών έγινε ανάφλεξη και δημιουργήθηκε ένα τεράστιο μανιτάρι που έχει καταγραφεί σε βίντεο συστήματος ασφαλείας.

Το πόρισμα αναφέρει ότι το 3ο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας (το πρώτο και το δεύτερο ήταν η μηχανή) μετέφερε τουλάχιστον 3,5 τόνους πτητικούς υδρογονάνθρακες (χημικούς διαλύτες όπως ξυλόλιο και τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων και είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα υλικά).

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσίευσε η «Real News», οι Βέλγοι ειδικοί φαίνεται να έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα για το φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, αναφέροντας ότι στο πρώτο βαγόνι υπήρχε τουλάχιστον 3,5 τόνοι εύφλεκτων υγρών.

Αυτά τα εύφλεκτα υγρά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήταν πτητικοί υδρογονάνθρακες, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, οι οποίοι χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων.

Τα υγρά μεταφέρονταν σε μια δεξαμενή διαστάσεων 1 επί 2,5 μέτρων, χωρίς να έχουν δηλωθεί.

Το εκτιμώμενο βάρος των πτητικών υδρογονανθράκων που εκτιμάται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.

Οι εκρήξεις που ακολούθησαν τη σύγκρουση, διάρκειας περίπου 8 δευτερολέπτων, δημιούργησαν ένα «μανιτάρι» πυρκαγιάς που έφτασε σε ύψος τα 80 μέτρα.

Σύγκρουση τρένων και φωτιά

Η ανάθεση των ερευνών στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν απόφαση της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Real News, για τις έρευνες του το κλιμάκιο των Βέλγων ακαδημαϊκών είχε στη διάθεση του δείγματα από το σημείο της τραγωδίας, αλλά και από τους κατεστραμμένους συρμούς.

Επιπλέον, στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου ερευνήθηκαν διεξοδικά όλα τα διαθέσιμα βίντεο και οι εικόνες από τις εκρήξεις που προκλήθηκαν μετά τη σύγκρουση των τρένων και τη φωτιά που ακολούθησε.

Αξιοποιώντας το καινοτόμο σύστημα ανάλυσης μέσω τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτουν, οι ερευνητές έχουν καταλήξει και σε άλλα σημαντικά συμπεράσματα.

Από τα διαθέσιμα βίντεο και τις εικόνες της σύγκρουσης, εντοπίστηκε ότι οι δύο αμαξοστοιχίες δεν συγκρούστηκαν μόνο μία φορά, αλλά συνολικά τρεις.

Η πρώτη σύγκρουση προκάλεσε την ακαριαία αναδίπλωση των συρμών, με δύο επιπλέον συγκρούσεις να ακολουθούν, σύμφωνα με τα ευρήματα από την εξέταση των κατεστραμμένων συρμών.

Η φωτιά που ακολούθησε φέρεται να ήταν μια μη αναμενόμενη και μη φυσιολογική αντίδραση, παρά την ένταση της σύγκρουσης.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η παρουσία των εύφλεκτων υγρών συνέβαλε σημαντικά στην ένταση της φωτιάς και της έκρηξης, γεγονός που θα εξεταστεί ενδελεχώς από την ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News, στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα περιλαμβάνεται και μια σειρά από ελλείψεις και αστοχίες, οι οποίες έγιναν στη διαχείριση του σημείου της τραγωδίας τις ώρες που ακολούθησαν μετά τη σύγκρουση.

Τα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης και μια σειρά από άλλα πορίσματα θα περιλαμβάνονται στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ που θα παρουσιαστεί επισήμως στις 27 Φεβρουαρίου.

Παράνομο φορτίο και τραγικές αστοχίες

Η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) προχωρά επίσης σε έρευνα για την παρουσία παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία.

Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, τα στοιχεία δείχνουν ότι το φορτίο των εύφλεκτων υδρογονανθράκων ήταν φορτωμένο στην πρώτη πλατφόρμα του τρένου, πίσω από τη δεύτερη μηχανή, παρά τις αναφορές της Hellenic Train για παρουσία λαμαρινών.

Οι ειδικοί της ΕΔΑΠΟ υποστηρίζουν ότι τα κρίσιμα στοιχεία, όπως το ύψος του πύρινου «μανιταριού», το χρώμα και η ένταση της φωτιάς, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υπήρχε παράνομο φορτίο.

Με πληροφορίες από:

πηγη: kathimerini.gr

Πηγή: skai.gr