“Όχι στον αντικοινωνικό προϋπολογισμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου”

Η εισήγηση του Θανάση Πετράκου

Για μια ακόμη χρονιά επιβεβαιώνεται παρά τα όσα λέγονται απ’ το 2018 ότι βρισκόμαστε σε μνημονιακό καθεστώς. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και απ’ τον προϋπολογισμό του 2022 της Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και όλων των Περιφερειών και όλων των οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι ισχυρισμοί μας αυτοί επιβεβαιώνονται από τους ίδιους του αριθμούς. Είναι γνωστό ότι τα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού των Περιφερειών, συνεπώς και της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι η κεντρικοί πόροι (ΚΑΠ) και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).

1. Για τους ΚΑΠ

Για ακόμη χρονιά η κυβέρνηση παρακρατά παρανόμως τα χρήματα που προβλέπει ο ίδιος ο νόμος 3852/2010 (νόμος Καλλικράτη) και τα οποία είναι ως γνωστόν το 4% του ΦΠΑ συν το 2,4% του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Με βάση λοιπόν τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού που δημοσιεύθηκε αφού συζητήθηκε και ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες από τη βουλή των Ελλήνων, οι Περιφέρειες δικαιούνται 1.118.550.000 δις, όμως η κυβέρνηση δίνει στις Περιφέρειες μόνο 696 εκ. δηλαδή το 62,2%. Συνεπώς παρακρατά παρανόμως 422.550.000 εκ. δηλαδή το 37,8% των δικαιούμενων πόρων. (τα μεγέθη αυτά προκύπτουν διότι τα έσοδα απ’ τον ΦΠΑ προϋπολογίζονται 18.755.000.000 δις οπότε επί 4% ίσον 755.200.000 εκ. και τα έσοδα από τους φόρους τα υπολογίζει στα 15.348.000.000 δις επί 2,4% ίσον 368.000.000 εκ., συνεπώς σύνολο 1.118.550.000 δις).

Συνεπώς η Περιφέρεια Πελοποννήσου έπρεπε να πάρει με βάση τον ίδιο το νόμο 89 εκ. και παίρνει μόνο 55 εκ. Άρα η κυβέρνηση της κλέβει παρανόμως 34 εκ. Το πιο τραγικό στον φετινό προϋπολογισμό είναι ότι η κυβέρνηση παρά τα όσα λέει περί ανάπτυξης, όχι μόνο δεν αποδίδει μέσω του προϋπολογισμού τα προβλεπόμενα από το νόμο κονδύλια αλλά δεν διαθέτει στην αυτοδιοίκηση ούτε την αναλογική αύξηση στους ΚΑΠ με βάση την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού που η ίδια συνέταξε. Είναι χαρακτηριστικό πως η κυβέρνηση

αναμένει αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ αλλά και από τον φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων 9%. Όμως η κυβέρνηση αποδίδει μέσω των ΚΑΠ στους ΟΤΑ Α και Β βαθμού μόνο το 4%, γεγονός εξόχως αποκαλυπτικό για την απόφασή της να πετσοκόψει ακόμα περισσότερο τις δαπάνες για τις ανάγκες της αυτοδιοίκησης και βέβαια ουδεμία αναφορά υπάρχει στον προϋπολογισμό για την σταδιακή απόδοση των παρανόμως παρακρατηθέντων πόρων απ’ το 2011 έως το 2021.

2. ΠΔΕ

Στο ΠΔΕ αποτυπώνεται η αντιαναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης αφού κάθε χρόνο μειώνονται οι πόροι του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2020 το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ήταν το 6,4% του ΑΕΠ και σε απόλυτους αριθμούς 10.647.000.000 δις (2 δις οι εθνικοί πόροι συν 8,6 δις τα συγχρηματοδοτούμενα). Το 2021 το ΠΔΕ έπεσε στο 4,7% του ΑΕΠ και σε απόλυτους αριθμούς 8,35 δις (1,35 δις οι εθνικοί πόροι συν 7 δις τα συγχρηματοδοτούμενα). Στο φετινό προϋπολογισμό του 2022 η κυβέρνηση μειώνει ακόμη περισσότερο το ΠΔΕ το οποίο πλέον είναι το 4,2% του ΑΕΠ και σε απόλυτους αριθμούς 7,8 δις (1,3 δις εθνικοί πόροι συν 6,5 δις συγχρηματοδοτούμενα). Συνεπώς ο προϋπολογισμός που συζητάμε είναι και αντικοινωνικός και αντιαναπτυξιακός.

Θα δώσω δυο ακόμη αριθμητικά παραδείγματα. Στην Π.Ε. Μεσσηνίας π.χ. ο νέος προϋπολογισμός για την εκτέλεση έργων είναι 2.985.000 εκ. ενώ το 2021 ήταν 3.448.000 εκ. και οι δαπάνες αγροτικών δραστηριοτήτων και δασοπροστασίας είναι 59.545,64 ευρώ!!! (τραγικό!!). Και όλα αυτά μετά από μια χρονιά όπου είχαμε τρομακτικές πυρκαγιές. Θερμά συγχαρητήρια λοιπόν. Εκτός όμως από αντικοινωνικός και αντιαναπτυξιακός δείχνει ότι συντάχθηκε και χωρίς επαφή με την πραγματικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι πάλι στην Π.Ε. Μεσσηνίας τις δαπάνες για την ηλεκτρική ενέργεια τις προϋπολογίζει στις 137.000 ευρώ ενώ το 2021 ήταν 155.000 ευρώ. Δηλαδή σύμφωνα με τον προϋπολογισμό σας μετά από όλη αυτή την τρομακτική αύξηση της τιμής του ρεύματος που θα υπάρξει το 2022, θα χρειαστούν λιγότερα χρήματα από το 2021. Επομένως, μετά το θαύμα της Κανά θα υπάρξει και το θαύμα του Νίκα. Τι να πω μετά απ’ αυτά;

Τα μόνα θετικά που βρήκαμε στον προϋπολογισμό π.χ. της Μεσσηνίας είναι ότι δίνονται περισσότερα χρήματα για εγγειοβελτιωτικά και επίσης τα χρήματα για τη δακοκτονία θα είναι στο ύψος των αναγκών που προτείνουν οι υπηρεσίες. Αυτά όμως τα δυο θετικά δεν είναι ικανά να ανατρέψουν την εκτίμησή μας ότι αυτός ο προϋπολογισμός πρέπει να καταψηφιστεί.

Βέβαια ο προϋπολογισμός για την τοπική αυτοδιοίκηση είναι ένα κλάσμα του συνολικού προϋπολογισμού της κυβέρνησης ο οποίος κινείται σε νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση και είναι βαθιά ταξικός υπέρ των εχόντων και των

κατεχόντων, υπέρ δηλαδή των μεγάλων καπιταλιστικών ομίλων και κατά των εργαζομένων, των αγροτών, των μικρομεσαίων ελεύθερων επαγγελματιών, των συνταξιούχων και της νεολαίας. Είναι επίσης ένας προϋπολογισμός βαθιά αντικοινωνικός και βαθιά αντιαναπτυξιακός.

Την εκτίμηση μας αυτή την επιβεβαιώνει και τεκμηριώνει ο ίδιος ο κρατικός προϋπολογισμός που υπερψήφισε η κυβερνητική μειοψηφία η οποία ελέω του αντιδημοκρατικού καλπονοθευτικού νόμου διαθέτει απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή .

Ο Προϋπολογισμού του 2022, διευρύνει τις εισοδηματικές ανισότητες, επιβάλλοντας βίαιη φτωχοποίηση μεγάλου μέρους των εργαζόμενων και κυρίως της νέας γενιάς, ενώ η κερδοφορία μεγάλων επιχειρήσεων και πολυεθνικών βρίσκεται σε άνθιση. Ιδιαίτερα σκληρές είναι οι περικοπές κοινωνικών δαπανών, πρώτα απ’ όλα στην υγεία και πρόνοια, ενώ αυξάνονται οι επιχορηγήσεις προς «εθνικούς» και ξένους επενδυτές από κοινοτικά κονδύλια. Παράλληλα συνεχίζεται η πολιτική ιδιωτικοποίησης δημόσιας περιουσίας και διατηρούνται αλώβητα τα φορολογικά προνόμια και η φορολογική ασυλία των «εχόντων» και αυξάνει την υπερχρέωση της χώρας .

Είναι χαρακτηριστικό ότι:

-Η κυβέρνηση μειώνει τα μέτρα στήριξης από την πανδημία παρά την κατάσταση που διαμορφώνεται σε όλο το κόσμο .

-Μειώνει κατά 820 εκ.€ σε μεταβιβάσεις στο σύστημα υγείας, μειώνει 560 εκατ.€ το όριο δαπανών συνολικά του Υπουργείου Υγείας, μειώνει 280 εκ. το προϋπολογισμό των Νοσοκομείων και των ΥΠΕ, μειώνει 124 εκ. το προϋπολογισμό στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα, μειώνει 60 εκατ. το προϋπολογισμό για επικουρικό προσωπικό, μειώνει 245 εκ. το προϋπολογισμό παροχών του ΕΟΠΥΥ, μειώνει 16 εκ. το προϋπολογισμό για τους ιδιώτες παρόχους, και αυξάνει κατά 100 εκατ. € για τη φαρμακευτική δαπάνη. Από αυτόν τον προϋπολογισμό η μόνη ευνοημένη κοινωνική ομάδα στον χώρο της υγείας είναι οι φαρμακοβιομήχανοι.

Τη μεγαλύτερη δε πτώση των δαπανών θα υποστεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Με το συγκεκριμένο προϋπολογισμό, η κυβέρνηση επιλέγει να χτυπήσει και το κοινωνικό κράτος.

1,7 δις λιγότερες οι δαπάνες για το κράτος πρόνοιας και την στήριξη των ανέργων.

Μέσα, λοιπόν, σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες με την ακρίβεια, με τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας ν’ αφήνουν το αρνητικό αποτύπωμά τους παντού, η κυβέρνηση Μητσοτάκη μειώνει την κρατική πρόνοια

Είναι πρόκληση λοιπόν να μιλάει ο κ. Μητσοτάκης για ευαισθησία, για αξιοπιστία, για αξιοπρέπεια.

Είμαστε στο 13ο προς 14ο χρόνο της συρρίκνωσης των μισθών.

Το ΜΕΡΙΔΙΟ ΜΙΣΘΩΝ το 2011 ήταν 54,9%, γύρω στα 112δις. Το 2014 στο 52,4% και τα 93δις. Το 2022 στο 49,5%, δηλαδή σε 92δις!

Το 82% των πολιτών έχει μηδέν αποταμιεύσεις. Το 80% έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το 43,4% τα βγάζει πέρα για 19 μέρες του μήνα. Ακόμα, 1.315.665 οι φορολογούμενοι που έρχονται αντιμέτωποι με αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

Πέρυσι το κατά κεφαλήν εισόδημα σε όρους αγοραστικής δύναμης (Purchasing Power Standards) πέσαμε στο 62% του μέσου όρου της ΕΕ έναντι 66% το 2019 και ήταν το δεύτερο χαμηλότερο στο σύνολο των 27 χωρών της περιοχής μετά από αυτό της Βουλγαρίας, το οποίο αυξήθηκε στο 55% από 53% το 2019.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, όχι η εικονική, όχι η πλασματική που βιώνει ο κ. Μητσοτάκης στο δικό του παράλληλο σύμπαν.

Το 2015για κάθε €1000 που δηλώθηκαν το 2015, το κράτος μας χρώσταγε €4070. Το 2022 για κάθε €1000 που θα δηλωθούν το 2022, το κράτος μας θα χρωστά €4950, δηλαδή 22% πιο πολλά!

Συνολικά 223,5 δις οι «κόκκινες» οφειλές ιδιωτών προς την Εφορία (110 δις), τα ασφαλιστικά ταμεία (38,7 δις – 771 εκατ. πάνω, μέσα σε ένα τρίμηνο) , τις τράπεζες και τα Funds (73 δις και κοκκινισμένα δάνεια που δεν έχουν εμφανίσει ακόμα).

Το 2015 για κάθε €1000 που δηλώθηκε το 2015, κράτος & πολίτες χρώσταγαν €6928. Το 2022 για κάθε €1000 που θα δηλωθεί το 2022, κράτος & πολίτες θα χρωστά €7888, δηλαδή 14% πιο πολλά!

ΠΕΙΤΕ ΜΟΥ, ΣΕ ΠΟΙΑ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΧΡΕΩΜΕΝΟΙ. Φυσικά σε καμία!!!

ΗΜητσοτάκης ΑΕ πάει κατευθείαν για νέο φούντο τη πατρίδα μας .

599,5 δις το συνολικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος της χώρας, τόσο θα είναι το 2022.

Το δημόσιο στα 355 δις + 21 δις για τον Ηρακλή (όταν για Παιδεία λιγότερα από 5 και για Υγεία 4,3)= 376 δις à 212,4% ακόμα κι αν έχουμε τη μεγέθυνση που προβλέπετε!

Αθροίστε και το SURE και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σε ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΥ ΤΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ ανεβαίνουν!

Κανένα δίδαγμα από 1997-2010;

Καμία συναίσθηση ότι τα επιτόκια μόνο πάνω θα πάνε εκτοξεύοντας το ήδη κολοσσιαίο χρέος που, ναι μεν δεν θα αποπληρωθεί, αλλά το οποίο ΓΙΓΑΝΤΩΝΕΙ την ΕΞΑΡΤΗΣΗ.

Βέβαια η συζήτηση για τον προϋπολογισμό εδώ είναι προσχηματική και κοροϊδία όπως έχουμε τονίσει και πέρυσι και πρόπερσι αφού η τρόικα είναι εδώ ενωμένη δυνατή. Το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν μπορεί να αλλάξει στον προϋπολογισμό ούτε κατά ένα ευρώ. Μόνο το Παρατηρητήριο μπορεί τον αλλάξει. Ούτε η συνεδρίαση δεν μπορεί να γίνει αν δεν είχε έρθει η έγκριση του Παρατηρητηρίου.

Οπροτεινόμενος προϋπολογισμός είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΕΙ! Είναι αδύνατον ακόμα και να προσμετρηθεί η στάση της αντιπολίτευσης σε επίπεδο ψήφου.

Όπως γνωρίζετε, δεν επιτρέπεται η καταψήφιση του προϋπολογισμού, εκτός εάν η παράταξη που θέλει να τον καταψηφίσει φέρει συνολικό, εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού, εγκεκριμένο από τις οικονομικές υπηρεσίες, το οποίο θα πληροί τις προϋποθέσεις της συμμόρφωσης με τους όρους της υπουργικής απόφασης και του παρατηρητηρίου. Σε αντίθετη περίπτωση, ο προϋπολογισμός θεωρείται εγκεκριμένος, ακόμα και αν πάρει λιγότερες θετικές ψήφους!

Δηλαδή, προϋπόθεση για την καταψήφιση του Προϋπολογισμού είναι ένας άλλος, ισοσκελισμένος ή πλεονασματικός προϋπολογισμός, στο πλαίσιο των στόχων της ΚΥΑ, εγκεκριμένος από το Παρατηρητήριο. Με άλλα λόγια, προϋπόθεση είναι η αποδοχή του μνημονιακού, νεοφιλελεύθερου πλαισίου, της λιτότητας. Σε αυτή λοιπόν την κορυφαία διαδικασία, η αντινεοφιλελεύθερη αντιπολίτευση έχει δεμένα χέρια. Δεν υπάρχει καμία δυνατότητα παρέμβασης από τις παρατάξεις, αλλά και από τους κατοίκους της Πελοποννήσου. Πρόκειται για πρωτοφανή αντιδημοκρατική μεθόδευση, η οποία θεσμοθετήθηκε για να εξασφαλίσει ότι θα εφαρμόζεται χωρίς κραδασμούς η νεοφιλελεύθερη, μνημονιακή πολιτική.

Ζητούμε από όλες τις παρατάξεις, αν έχουν στοιχειώδη δημοκρατική αντίληψη, να καταγγείλουν το νέο θεσμικό πλαίσιο και την ψευδεπίγραφη διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού.

Τέλος καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό διότι η Περιφερειακή αρχή δεν έχει διεκδικητικό προσανατολισμό αλλά διεκπεραιωτικό. Δεν θέλει να βάλει τα συμφέροντα και τις ανάγκες των πολιτών της Πελοποννήσου πάνω από τις κομματικές της δεσμεύσεις και την υπακοή στην κυβέρνηση.

Εμείς παρόλα αυτά καταθέτουμε εναλλακτικό προϋπολογισμό και προτείνουμε να ενισχύσει η Περιφέρεια τους σταφιδοπαραγωγούς της Μεσσηνίας και της Κορινθίας οι οποίοι έχουν πουλήσει τη σταφίδα τους σε εξευτελιστικές τιμές των 60 , 70 η 80 λεπτών και να καλύψει τη διαφορά μέχρι το 1,40 που ανακοίνωσε προχθές ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης. Έχει υποχρέωση ο κ. Περιφερειάρχης με βάση τα όσα έχει δηλώσει κατά τη συζήτηση του θέματος στο ΠΕΣΥΠ αλλά και στη συνέχεια . Είναι θέμα αξιοπιστίας του . Υπενθυμίζω ότι είχε πει ότι να μην ανησυχούν οι σταφιδοπαραγωγοί η κυβέρνηση θα τους ενισχύσει .

Προτείνουμε λοιπόν να εγγραφούν στο Προϋπολογισμό 3.000.000 ευρώ για να πληρωθούν οι σταφιδοπαραγωγοί της Μεσσηνίας και της Κορινθίας καθότι από τους 5.000 τόνους που είναι η παραγωγή των δυο Νομών έχει πουληθεί το 90% , περίπου 4000 τόνοι επί 80 λεπτά η διαφορά μέχρι το 1,40 είναι περίπου 3 εκ. ευρώ .

Την πρόταση μας αυτή τη θέτουμε σε ψηφοφορία