Όρμος Βατίκων | Καθολική απαγόρευση της αγκυροβολίας ζητούν οι φορείς

Αξιότιμοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Διαβάσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον την ερώτηση που υποβάλατε προσφάτως στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, όσον αφορά την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί εδώ και χρόνια στον όρμο των Βατίκων, όσον αφορά την αγκυροβολία φορτηγών πλοίων και τάνκερς.

Με απορία, ωστόσο, διαπιστώσαμε ότι αντί να στηρίξετε το αίτημα της τοπικής κοινωνίας, των συλλόγων και φορέων του Δήμου Μονεμβασίας, των Δήμων Μονεμβασίας – Κυθήρων – Ελαφονήσου και των Περιφερειακών Συμβουλίων Πελοποννήσου και Αττικής για ΚΑΘΟΛΙΚΗ απαγόρευση της αγκυροβολίας εντός του όρμου (βάσει της δημόσιας διαβούλευσης επί του προηγούμενου προτεινόμενου σχεδίου ΕΚΛ), προτείνετε ως “λύση” την κατάρτιση ενός Ειδικού Κανονισμού Λιμένος (ΕΚΛ), ο οποίος θα προβλέπει την εποχική απαγόρευση της αγκυροβολίας κατά ένα μόνον διάστημα της θερινής περιόδου.

Διαφεύγει ίσως της προσοχής σας ότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ (2016), λόγω της αγκυροβολίας φορτηγών πλοίων και τάνκερς εντός του όρμου Βατίκων έχουν καταστραφεί τα 2/3 της -κατά τα λοιπά- “προστατευόμενης” Ποσειδωνίας, ενώ στον πυθμένα του όρμου εντοπίζονται πλέον βαρέα μέταλλα, αλλά και το τοξικό “εισαγόμενο” φύκος caulerpa taxifolia, όπως επίσης και “πλημμυρίδα” λαγόψαρων, γεγονότα που από τον μελετητή (Δ. Σακκελαρίου) αποδίδονται στην αγκυροβολία των φορτηγών πλοίων. Επίσης, συχνότατες πλέον είναι οι ρυπάνσεις της θάλασσας και των παραλιών της περιοχής από πετρελαιοειδή, αλλά και από τις παράνομες εργασίες που εκτελούνται στα φορτηγά πλοία.

Αλήθεια, πώς θα αντιμετωπιστούν τα καταστροφικά αυτά φαινόμενα αυτά, εάν η αγκυροβολία των πλοίων απαγορευθεί για ένα ελάχιστο διάστημα κατ’ έτος;

Το δε επιχείρημα ότι τα φορτηγά πλοία και τάνκερς “αναγκάζονται” να αγκυροβολούν στον όρμο για να αποφύγουν τις “δυσμενείς” καιρικές συνθήκες του Καβομαλιά είναι απολύτως έωολο, καθότι δεν βρισκόμαστε στην εποχή του Χαλκού με τα μικρά ξύλινα πλοιάρια. Τα σημερινά ποντοπόρα φορτηγά πλοία είναι πιστοποιημένα από τον αρμόδιο Νηογνώμονα να διαπλέουν ωκεανούς υπό τις δυσμενέστερες δυνατές καιρικές συνθήκες. Το να αγκυροβολήσει ένα φορτηγό πλοίο τη σήμερον ημέρα εντός του όρμου επικαλούμενο λόγους “καιρού” σημαίνει ότι θα πρέπει ΑΜΕΣΑ και ΑΥΤΕΠΑΓΓΕΛΤΩΣ να ελεγχθεί το αξιόπλοόν του από τον αρμόδιο Νηογνώμονα.

Δια της παρούσης θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η μόνη λύση η οποία γίνεται αποδεκτή είναι η ΠΛΗΡΗΣ απαγόρευση της αγκυροβολίας των φορτηγών πλοίων εντός του όρμου Βατίκων, ο οποίος περιβάλλεται από ζώνες Natura, ενώ εντός του βρίσκεται και ο οριοθετημένος πλέον με ΦΕΚ (1η Φεβρουαρίου 2018) σημαντικός υποθαλάσσιος αρχαιολογικός χώρος του Παυλοπετρίου, ο οποίος, λόγω ακριβώς της αγκυροβολίας των φορτηγών πλοίων στον όρμο έχει ενταχθεί από το Παγκόσμιο Ταμείο Μνημείων στα “Πενήντα Απειλούμενα Μνημεία του Πλανήτη” (2015).

Όσον αφορά τη δραστηριότητα του ανεφοδιασμού των πλοίων που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια στην περιοχή (η οποία απασχολεί ελάχιστους επαγγελματίες σε σχέση με αυτούς που έχουν επενδύσει στο τουριστικό “προϊόν” του τόπου στα Βάτικα, τα Κύθηρα και την Ελαφόνησο και, δυστυχώς, βλέπουν αυτό να απαξιώνεται από την παρουσία των φορτηγών πλοίων), αυτή μπορεί κάλλιστα να γίνεται ΕΝ ΠΛΩ, στο στενό της Ελαφονήσου, όπως δηλαδή συμβαίνει σε όλα τα σημαντικά ναυτικά “περάσματα” της υφηλίου (Μάγχη, Γιβραλτάρ, Στενό του Βοσπόρου, Σουέζ, κτλ), ούτως ώστε να είναι όλοι ικανοποιημένοι. Σημειώνουμε ότι ήδη με αυτό τον τρόπο ανεφοδιάζεται περίπου το 1/5 των φορτηγών πλοίων στην περιοχή.

Σας καλούμε, ως εκ τούτου, να μην προτείνετε τη σύσταση ενός αντιφατικού ΕΚΛ ο οποίος θα προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον του όρμου των Βατίκων, το τουριστικό προϊόν του τόπου και τον αρχαιολογικό χώρο του Παυλοπετρίου κατά ένα τμήμα της θερινής περιόδου και θα τα καταστρέφει όλον τον υπόλοιπο χρόνο. Ζητούμε να υποστηρίξετε με νέα ερώτησή σας την παραπάνω λύση για ΕΝ ΠΛΩ ανεφοδιασμό των φορτηγών πλοίων. Μια λύση για την οποία, άλλωστε, προεκλογικώς είχε δεσμευθεί ο τέως υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Θοδωρής Δρίτσας, αλλά και τα τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

Θα θέλαμε, επίσης, να ερωτήσουμε τι προτίθεστε να πράξετε, σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί η ανησυχητική πληροφορία ότι ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, υπογράφει οσονούπω ΕΚΛ, ο οποίος δεν προβλέπει ΚΑΝ παύση της αγκυροβολίας στον όρμο των Βατίκων κατά ένα διάστημα της θερινής περιόδου, όπως εσείς ζητάτε, και, βεβαίως, σε πλήρη αντίθεση με την τοπική κοινωνία, η οποία ζητεί οριστική παύση της αγκυροβολίας εντός του όρμου για τους λόγους που παραθέτουμε παραπάνω. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, της υπογραφής του συγκεκριμένου σχεδίου ΕΚΛ, δεν θα προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, γεγονός που θα δείκνυε απόλυτη έλλειψη σεβασμού προς την τοπική κοινωνία των Βατίκων, τους δημότες του Δήμου Μονεμβασίας, αλλά και το δημοκρατικό κεκτημένο.

Μετά τιμής

ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΑΤΙΚΙΩΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΕΝΩΣΗ ΒΑΤΙΚΙΩΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ

“ΑΡΤΕΜΙΣ” – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ / ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΜΑΛΕΑ