Ομιλία σε γονείς και εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου Νεαπόλεως

Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος»

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων σχολείου-οικογένειας είναι η γονεϊκή εμπλοκή, που αναφέρεται σε συμπεριφορές και πρακτικές των γονέων τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, με στόχο την ενίσχυση της διαδικασίας της μάθησης.
Στο σχολείο, η θετική σύνδεση γονέα-εκπαιδευτικού, η σταθερή επικοινωνία τους, η συμμετοχή των γονέων σε σχολικές δραστηριότητες (εκδηλώσεις, συλλογικές δράσεις, επιμορφώσεις, ομάδες γονέων κ.ά.) και στα όργανα διοίκησης του σχολείου μέσα από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί τα παιδιά σε αυξημένη παρακολούθηση στο σχολείο, βελτιώνει τη σχέση τους με το διάβασμα και τη στάση τους απέναντι στο σχολείο, τη σχολική τους επίδοση, τη συναισθηματική τους υγεία, την αυτοεκτίμησή τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Στα πλαίσια της επιμόρφωσης των γονέων, το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» σε συνεργασία με τον Σύλλογο διδασκόντων του Γυμνασίου Νεαπόλεως, υλοποίησε το Σάββατο 30 Μαρτίου παρουσίαση με ομιλήτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα με τίτλο: «Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας» και ακολούθησαν και δύο (2) βιωματικά εργαστήρια πάνω στο ίδιο θέμα με γονείς και εκπαιδευτικούς. Συντονίστριες ήταν οι κυρίες Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργός και Ιωάννα Παπαδοπούλου – Ψυχολόγος MSc.

Βραχεία βιωματική εκπαίδευση σε μαθητές του ΓΕΛ Κροκεών

Η έναρξη της χρήσης νόμιμων και παράνομων ουσιών συμβαίνει συνήθως στην εφηβεία ή κατά τα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής. Για τα περισσότερα νεαρά άτομα η πειραματική ή περιστασιακή χρήση δεν εξελίσσεται σε κατάχρηση ή εξάρτηση.
Ωστόσο, ακόμα και όταν φαίνεται να έχει τη μορφή πειραματισμού, η χρήση ουσιών στην εφηβεία χρειάζεται να μας απασχολήσει, καθώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις αναπτυσσόμενες εγκεφαλικές λειτουργίες, να συνδέεται με άλλες συμπεριφορές υψηλού κινδύνου και να κλιμακωθεί. Γενικά, όσο μικρότερη είναι η ηλικία στην οποία αρχίζει ο πειραματισμός με τις ουσίες τόσο αυξάνεται η πιθανότητα για σοβαρότερα προβλήματα με τη χρήση ουσιών σε μεγαλύτερη ηλικία.
Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος», σε συνεργασία με τον Σύλλογο διδασκόντων του ΓΕΛ Κροκεών, υλοποίησε στις 02 & 23 Απριλίου με εκπαιδεύτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα , Κοινωνική Λειτουργό στους μαθητές των Α’ & Β’ τάξεων βιωματικές παρεμβάσεις στη θεματική της Πρόληψης των Εξαρτήσεων. Είναι μία διαδικασία εκπαίδευσης των παιδιών και των νέων σε προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες για να αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις και τις δυσκολίες της ζωής. Η εκπαίδευση αυτή ενδυναμώνει τα άτομα ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται καθημερινές δύσκολες καταστάσεις, να αντιστέκονται στις πιέσεις, να αναγνωρίζουν τις ικανότητές τους και να επιλέγουν θετικές στάσεις ζωής.

Βιωματικό σεμινάριο σε Νηπιαγωγούς του Δ. Ευρώτα

Οι εκπαιδευτικοί είναι μια ομάδα πληθυσμού που ανήκει στα λεγόμενα «επαγγέλματα κινδύνου», όσον αφορά το επαγγελματικό άγχος και την επαγγελματική εξουθένωση (burnout). Αυτή εκφράζεται στους εκπαιδευτικούς με αισθήματα κόπωσης και μείωσης της ενεργητικότητας και της απόδοσης, παραίτηση από κάθε προσπάθεια αποτελεσματικού χειρισμού προβλημάτων και αδυναμία για ουσιαστική εκπαιδευτική προσφορά. Όταν τα συναισθήματα αυτά γίνονται χρόνια, οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον ρόλο τους και να μεταδώσουν στους μαθητές τους τη γνώση με την επάρκεια που απαιτείται.
Η ψυχική ανθεκτικότητα επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζονται και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις διάφορες προκλήσεις και τους στρεσογόνους παράγοντες που μπορεί να συναντήσουν στον εργασιακό τους χώρο.
Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες αυτές, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» διοργάνωσε για τις Νηπιαγωγούς των Νηπιαγωγείων Γλυκόβρυσης, Έλους, Βλαχιώτη, Νιάτων & Αγ. Δημητρίου του Δ. Ευρώτα, Βιωματικό Σεμινάριο διάρκειας 15 ωρών, βασισμένο στην Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση με θέμα «Ενισχύοντας την Ψυχική Ανθεκτικότητα των Εκπαιδευτικών». Το Σεμινάριο υλοποιήθηκε στον χώρο του νηπιαγωγείου Γλυκόβρυσης στις 6 & 7 Απριλίου και συντονίστριες ήταν οι κυρίες Ιωάννα Παπαδοπούλου – Ψυχολόγος MSc και Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργός.

Βιωματική βραχεία παρέμβαση στους μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Σπάρτης

Το σχολείο, ως κύριος φορέας διαπαιδαγώγησης του ατόμου, οφείλει, μέσα από τη συλλογικότητα και την αποδοχή, να διδάξει στα παιδιά τη διαφορετικότητα σε ένα ευρύ φάσμα και να τα αποτρέψει από την υιοθέτηση συμπεριφορών διακρίσεων, εκφοβισμού και κοινωνικού αποκλεισμού. Είναι σημαντικό οι μαθητές, από μικρή ηλικία, να ενθαρρυνθούν να δουν τη διαφορετικότητα ως πλούτο που μας επιτρέπει να αποκτούμε καινούριες γνώσεις και δεξιότητες, να εξελισσόμαστε, να γινόμαστε ευέλικτοι και δημιουργικοί. Στα πλαίσια αυτά, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» σε συνεργασία με το 7ο Νηπιαγωγείο Σπάρτης, πραγματοποίησε μία βραχεία παρέμβαση στα παιδιά του κλασσικού και του ολοήμερου τμήματος, με θέμα την Αποδοχή της Διαφορετικότητας. Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 13 Μαρτίου και τη Δευτέρα, 1 Απριλίου, με συντονίστρια την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».


Βιωματικές παρεμβάσεις σε μαθητές του ΓΕΛ Σπάρτης

Η εφηβεία αποτελεί μία κρίσιμη μεταβατική φάση στην ανάπτυξη των νέων ανθρώπων. Σε αυτή την χρονική περίοδο, ο έφηβος ταλαντεύεται ανάμεσα στην ασφάλεια της παιδικής ηλικίας και στην ανεξαρτησία και αυτονομία της ενηλικίωσης, αναζητώντας την νέα του ταυτότητα. Η αναζήτηση αυτή προκαλεί έντονο άγχος, σύγχυση και μια γενικότερη αίσθηση αποσταθεροποίησης, λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν στον πειραματισμό με τις ουσίες και στην ανάπτυξη εξαρτητικών συμπεριφορών.
Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» σε συνεργασία με την Δ/ντρια και τον Σύλλογο διδασκόντων του 1ου ΓΕΛ Σπάρτης, υλοποίησε στις 09 & 11 Απριλίου δύο (2) βιωματικές παρεμβάσεις στους μαθητές των Β1 & Β3 τάξεων στη θεματική της Πρόληψης των Εξαρτήσεων με εκπαιδεύτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό.
Στις παρεμβάσεις διαπραγματευτήκαμε τις πολλές και δύσκολες προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν οι έφηβοι, όπως να είναι σε θέση να υπερασπίζονται τον εαυτό τους, να αναλαμβάνουν ευθύνες που πριν δεν είχαν, να παίρνουν αποφάσεις για την ζωή τους, να αναγνωρίσουν την επιρροή που δέχονται από τους άλλους, καθώς και τους παράγοντες κινδύνου και προστασίας αναφορικά με τις εξαρτητικές συμπεριφορές κ.λπ.

Βιωματική δράση κατά των εξαρτήσεων σε μαθητές του ΕΕΕΕΚ Μυστρά

Είναι κοινώς παραδεκτό ότι η ποικιλομορφία των αναγκών των μαθητών ΕΕΕΕΚ απαιτεί προσεκτική και ατομική προσέγγιση. Η προώθηση της αυτονομίας και των δεξιοτήτων αυτοελέγχου είναι ουσιώδης, ενώ η ενίσχυση της ικανότητας των παιδιών να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις με υγιή τρόπο, δύναται να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο εξάρτησης. Επιπλέον, η προώθηση των ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων και η ενθάρρυνση της συμμετοχής τους σε κοινωνικές δραστηριότητες αποτελούν σημαντικά βήματα, καθώς μπορούν να δώσουν στα παιδιά την αυτοπεποίθηση που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής χωρίς να αναζητήσουν διαφυγή στην εξάρτηση.
Σε αυτό το πλαίσιο, σε συνεργασία με το ΕΕΕΕΚ Μυστρά και τη Διευθύντρια κα Σωπιάδου Άννα, πραγματοποιήθηκαν βιωματικές παρεμβάσεις πρόληψης στους μαθητές με θέμα το αλκοόλ και το κάπνισμα στις 2 και 12 Απριλίου 2024. Εισηγήτριες ήταν το επιστημονικό στέλεχος κα Παπαδοπούλου Ιωάννα – Ψυχολόγος M.Sc και η επιστημονικά υπεύθυνη κα Καργάκου Κατερίνα M.Sc, PhD.

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών με θέμα την Ενδοοικογενειακή Βία.

Η ενδοοικογενειακή βία αποτελεί μια σοβαρή πραγματικότητα που επηρεάζει άμεσα την εμπειρία και την ανάπτυξη των παιδιών, καθιστώντας αναγκαία την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών για αυτήν την πραγματικότητα, καθώς διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην προστασία τους και στην προώθηση μιας κουλτούρας σεβασμού και υγιών σχέσεων.
Δεδομένης της σημαντικότητας της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών του ΕΕΕΕΚ Μυστρά, του 1ου Γυμνασίου Σπάρτης και της Δημοτικού Αγίου Ιωάννη Σπάρτης σε αυτήν τη θεματική. Η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε στις 8 Απριλίου 2024 με εισηγήτρια την Επιστημονικά Υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός M.Sc, PhD.

Βιωματική παρέμβαση σε μαθητές του 1ου Γυμνασίου Σπάρτης

Ολοκληρώθηκαν τα βιωματικά προγράμματα στους μαθητές της Α΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Σπάρτης. Στόχος μας ήταν η ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών, η πρόληψη των εξαρτήσεων, η αναγνώριση της επιρροής της ομάδας και η λήψη αποφάσεων που συνάδουν με την υγεία και την πρόληψη. Η παρέμβαση υλοποιήθηκε σε τρεις δίωρες συναντήσεις για κάθε τμήμα και συντονίστριες ήταν τα Επιστημονικά Στελέχη Γκουντούνα Ασπασία – Κοινωνική Λειτουργός και Παπαδοπούλου Ιωάννα – Ψυχολόγος M.Sc και η Επιστημονικά Υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός M.Sc, PhD.

Ομιλία για το άγχος και τεχνικών διαχείρισής του σε γονείς του Δημοτικού Σχολείου Μολάων.

Οι σύγχρονες απαιτήσεις και οι ρυθμοί που ακολουθούμε απαιτούν από εμάς να είμαστε συνεχώς “σε ετοιμότητα”. Αυτό το συναισθηματικό βάρος μπορεί να οδηγήσει σε αγχώδεις καταστάσεις και να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογική και σωματική μας υγεία. Η αδυναμία διαχείρισης του χρόνου, η συνεχής πίεση για επίτευξη στόχων, η οικονομική και επαγγελματική ανασφάλεια οδηγούν σε αβεβαιότητα για το μέλλον και σε αισθήματα ανεπάρκειας και ανησυχίας.
Η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ της προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, η επικοινωνία με τους αγαπημένους μας, η άσκηση, η υγιεινή διατροφή, η αναζήτηση υποστήριξης από ειδικούς και η ανάπτυξη στρατηγικών διαχείρισης του στρες είναι βασικά στοιχεία που μπορούν να μας βοηθήσουν να διαχειριστούμε και να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το άγχος.
Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 2024 ομιλία σε γονείς και εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Μολάων, κατόπιν αιτήματος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων με τίτλο «Κατανοώντας και αντιμετωπίζοντας το άγχος». Στην ομιλία παρουσιάστηκαν οι διαφορές μεταξύ στρες και άγχους, οι συνέπειες σε βιολογικό, κοινωνικό και ψυχολογικό επίπεδο, οι στρατηγικές διαχείρισης και αντιμετώπισης αυτών, ενώ ακολούθησε συζήτηση με τους συμμετέχοντες. Η Ομιλία διεξήχθη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημοτικού Σχολείου και εισηγήτρια ήταν η Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος» Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός M.Sc, PhD.

Εκπαίδευση νηπιαγωγών στο εγχειρίδιο πρόληψης «Παραμύθι χωρίς σύνορα»

Τη Δευτέρα 22 Απριλίου ολοκληρώθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε Νηπιαγωγούς στο πλαίσιο ενδοσχολικής επιμόρφωσης «Παραμύθι χωρίς σύνορα» του Κέντρου Πρόληψης της Εξάρτησης και Αγωγής Υγείας “Αθηνά – Υγεία”, διάρκειας δεκαπέντε (15) ωρών. Το συγκεκριμένο πρωτότυπο υλικό πρωτογενούς πρόληψης, απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, υλοποιείται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με τον βιωματικό τρόπο μάθησης και αποσκοπεί να προσεγγίσουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο θέματα που τα απασχολούν στην καθημερινότητά τους, αλλά και ζητήματα που προκύπτουν μέσα από τις διεργασίες της ίδιας της ομάδας τους.
Μέσα από τον συμβολισμό και τους μηχανισμούς της ταύτισή τους με τους ήρωες και της προβολής, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να κατανοήσουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Η δράση εκτυλίσσεται σε 12 επεισόδια, τα οποία αποτελούν μια συνέχεια. Το υλικό αποτελείται από το κείμενο των παραμυθιών καθώς και από έναν οδηγό εφαρμογής για τους εμψυχωτές.
Η τριήμερη εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε στις 15, 19 και 22 Απριλίου και συμμετείχαν εκπαιδευτικοί του 1ου, 5ου, 6ου, 7ου, 10ου, 11ου Νηπιαγωγείου και εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου Αγίου Ιωάννη Σπάρτης και Ξηροκαμπίου. Εισηγήτριες της εκπαίδευσης ήταν το Επιστημονικό Στέλεχος κα Παπαδοπούλου Ιωάννα – Ψυχολόγος M.Sc και η Επιστημονικά Υπεύθυνη κα Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός M.Sc, PhD.

Βιωματικές παρεμβάσεις στο Γυμνάσιο Κροκεών για τις Εξαρτήσεις βασισμένες στο εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης «Ξέρω τι Ζητάω»

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» με εκπαιδεύτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό, υλοποίησε σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του Γυμνασίου Κροκεών στις 16 & 18 Απριλίου, βιωματικά εργαστήρια στους μαθητές των Α’, Β’ & Γ’ τάξεων του σχολείου στη θεματική των Εξαρτήσεων: τσιγάρο, αλκοόλ, παράνομες ουσίες, ηλεκτρονικά παιχνίδια, στοιχηματισμό.
Στις συναντήσεις με τους μαθητές, η συζήτηση η οποία γίνεται μέσα από διάλογο, με τεχνικές ενεργητικής μάθησης όπως η εργασία σε υποομάδες, ελεύθερος συνειρμός κλπ, βοηθά τους εφήβους να εκφράσουν ελεύθερα τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους σε ένα κλίμα σεβασμού και αποδοχής.
Στόχος των εργαστηρίων είναι:
• Η έγκαιρη και ορθή ενημέρωση γύρω από την πρόληψη νόμιμων, παράνομων εξαρτησιογόνων ουσιών και γενικότερα γύρω από φαινόμενα εξάρτησης όπως: διαδίκτυο, τζόγος, κινητό .
• Η ευαισθητοποίηση σε εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης των καθημερινών προβλημάτων με απώτερο σκοπό την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων.
• Η ανάπτυξη των απαραίτητων προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως και η κατάλληλη διαχείριση των συναισθημάτων για αποτελεσματική αντίσταση σε παράγοντες κινδύνου.

Ομιλία σε γονείς μαθητών Γυμνασίου Μονεμβασίας στη θεματική: «Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας»

Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» με ομιλήτρια την Κοινωνική λειτουργό κ. Ασπασία Γκουντούνα ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα του Συλλόγου Διδασκόντων του Γυμνασίου Μονεμβασίας, πραγματοποίησε μια ομιλία ενημέρωσης ευαισθητοποίησης στους γονείς των μαθητών, το Σάββατο 20 Απριλίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Γυμνασίου Μονεμβασίας, με τίτλο: «Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας»
Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας πολλές φορές έρχεται αντιμέτωπη με εμπόδια, που μπορεί να οφείλονται στις διαφορετικές αντιλήψεις των δύο πλευρών, σε αντικειμενικές δυσκολίες και σε ανεπαρκή επιμόρφωση κ.ά. Τα παιδιά μπορεί να βρεθούν στη μέση μιας διαμάχης μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών. Η πίεση και το άγχος τους τότε αυξάνονται, επειδή οι ενήλικες δε συμφωνούν. Διδάσκονται να σέβονται τους γονείς και τους δασκάλους τους, αλλά τι γίνεται όταν αυτοί οι δύο θέλουν εντελώς διαφορετικά πράγματα;
Όταν σχολείο και οικογένεια σχετίζονται ως συνεργάτες, τα παιδιά τα καταφέρνουν καλύτερα όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι και στην κοινωνική τους ζωή. Γονείς και εκπαιδευτικοί επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά, αναπτύσσουν ισχυρότερες σχέσεις μεταξύ τους και υποστηρίζουν επαρκέστερα την ψυχολογική, την κοινωνική και τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

Βραχεία βιωματική παρέμβαση στο 2ο Νηπιαγωγείο Μολάων

Στις 25 Απριλίου 2024 πραγματοποιήθηκε βραχεία βιωματική παρέμβαση σε νήπια του 2ου Νηπιαγωγείου Μολάων με θέμα: ¨Διαφορετικότητα¨. Τα παιδιά μέσα από βιωματικές δραστηριότητες διαπραγματεύτηκαν την αναγνώριση του διαφορετικού γύρω τους, την αποδοχή και την υποστήριξη της διαφορετικότητας αντίστοιχα. Στην παρέμβαση αυτή, μέσω εικόνων, ανάγνωσης παραμυθιού, φύλλων εργασίας και συζήτησης, έγινε προσπάθεια ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν τη μοναδικότητα του καθενός, καθώς και να αναγνωρίσουν ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί.
Συντονίστρια της παρέμβασης ήταν η Επιστημονικά Υπεύθυνη κα Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός M.Sc, PhD.

Παρεμβάσεις σε Δημοτικά Σχολεία για την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι ένα γεγονός σημαντικό στην ζωή των παιδιών. Οι δυσκολίες προσαρμογής μπορεί να διαρκέσουν και ως την αρχή της Β’ Γυμνασίου και πολύ συχνά μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την ξαφνική πτώση της επίδοσης των παιδιών. Το γεγονός αυτό δεν αποδίδεται μόνο στην αύξηση των απαιτήσεων των γνωστικών αντικειμένων του Γυμνασίου, αλλά και σε διάφορους άλλους κοινωνικοσυναισθηματικούς παράγοντες, όπως συναισθηματική αστάθεια της εφηβείας, μεγαλύτερη επιρροή των συνομηλίκων κτλ.
Αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες αυτές το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» πραγματοποιεί κάθε χρόνο παρεμβάσεις σε μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού με σκοπό την προετοιμασία τους για την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Φέτος πραγματοποιήθηκαν τρεις δίωρες παρεμβάσεις, ύστερα από σχετικό αίτημα των σχολείων, στους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αγίου Ιωάννη-Μυστρά, του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σκάλας και του Δημοτικού Σχολείου Συκέας – Μεταμόρφωσης. Τις παρεμβάσεις υλοποίησε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης, στις 16, 18 και 26 Απριλίου αντίστοιχα.

Παρεμβάσεις στους μαθητές του Γυμνασίου Μονεμβασίας στη θεματική της Πρόληψης του Σχολικού Εκφοβισμού

Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος», ανταποκρινόμενο στο αίτημα του Συλλόγου Διδασκόντων του Γυμνασίου Μονεμβασίας, πραγματοποίησε την Τετάρτη 24 Απριλίου, τρεις (3) παράλληλες βιωματικές παρεμβάσεις στους μαθητές των τμημάτων Β1, Γ1 & Γ2 με εκπαιδεύτριες τις κυρίες Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργό M.Sc, PhD. , Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό και Παπαδοπούλου Ιωάννα – Ψυχολόγο M.Sc αντίστοιχα, στην θεματική της Πρόληψης του Σχολικού Εκφοβισμού.
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι το φαινόμενο που έχει επικρατήσει με τον όρο bullying και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται όλο και πιο συχνά στις σύγχρονες κοινωνίες. Αναφέρεται σε κάθε μορφή βίας που λαμβάνει χώρα στο σχολικό πλαίσιο.
Το άτομο που εκφοβίζεται μπορεί να εκτεθεί κατ’ επανάληψη στην επιθετική συμπεριφορά από ένα ή περισσότερα άτομα. Να σημειωθεί πως πρέπει να διαχωρίζουμε το φαινόμενο του εκφοβισμού από το απλό πείραγμα, που γίνεται μεταξύ φίλων στην παρέα, δεν αποσκοπεί σε καμία πρόκληση σωματικού πόνου, είναι επιθυμητό και από τις δύο πλευρές και γίνεται για αστεϊσμό χωρίς να προκαλεί τρομοκράτηση.
Ο σχολικός εκφοβισμός πρέπει να επισημανθεί πως δεν αφορά μόνο το θύτη και το πρόσωπο-στόχο αλλά περιλαμβάνει και τους μάρτυρες, που είναι παρατηρητές δεν παίρνουν θέση και δεν αναφέρουν το περιστατικό που έχουν δει, αλλά και όλους αυτούς που μπορεί να μη βρίσκονται μπροστά στο συμβάν αλλά γνωρίζουν.
Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την πρόληψη του εκφοβισμού. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά πρέπει να εκπαιδεύονται σχετικά με τις αρνητικές συνέπειες του εκφοβισμού και τη σημασία του να συμπεριφέρονται στους άλλους με σεβασμό και καλοσύνη. Τα παιδιά θα πρέπει να διδάσκονται ενσυναίσθηση και συναισθηματική νοημοσύνη για να τα βοηθήσουν να κατανοήσουν τον αντίκτυπο των πράξεων τους στους άλλους.

Ομιλία στη Συκέα Λακωνίας για τη γιορτή της μητέρας

«Απο όλα τα μυρωδικά κάλλιο μυρίζει η μάνα», Κυριακή 12 Μαίου και μέσα στην καρδιά της Άνοιξης ο Σύλλογος Κυριών και Δεσποινίδων Συκέας τίμησε την καρδιά της αγάπης όλου του κόσμου τη μητέρα, με εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο της Συκέας.
Η πρόεδρος του συλλόγου κ. Παναγιώτα Αβδούλου, παρουσίασε την ομιλήτρια κ. Ασπασία Γκουντούνα, η οποία είναι Κοινωνική Λειτουργός και επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης και συμβουλευτικής Λακωνίας “Δίαυλος”. Το θέμα που ανέπτυξε η ομιλήτρια ήταν: “Συναισθήματα και Δυσκολίες που βιώνουν οι μητέρες και οι οικογένειες ατόμων με αναπηρία”.
Η κυρία Μαργαρίτα Σπυριδάκου σε παρέμβαση της, αναφέρθηκε στην αξία και τον αγώνα αυτών των μητέρων και προανήγγειλε τη δημιουργία σωματείου γονέων και φίλων ατόμων με αυτισμό, ώστε όλοι μαζί, να βοηθήσουν στις ανάγκες και την στήριξή αυτών των οικογενειών.

Παρεμβάσεις στο Δημοτικό σχολείο Μολάων

Έχει παγιωθεί η κουλτούρα της βίας στις μέρες μας;
Γιατί ορισμένοι νέοι άνθρωποι μπορεί να επιλέγουν την απάθεια αντί για τη δράση;
Είναι οι μαθητές του σχολείου πρόθυμοι να μιλήσουν για περιστατικά εκφοβισμού;
Υπάρχουν αξίες δημοκρατίας, σεβασμού και δικαιοσύνης στο χώρο του σχολείου;
Ποια είναι τα συναισθήματα, οι σκέψεις και οι αντιδράσεις των μαθητών απέναντι στη σχολική βία;
Με αυτά τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς το Κέντρο Πρόληψης «Δίαυλος» σε συνεργασία την Δ/ντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων του Δημοτικού σχολείου Μολάων η Κοινωνική Λειτουργός και Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Ασπασία Γκουντούνα, πραγματοποίησε δύο βιωματικές παρεμβάσεις την Τρίτη 14 Μαΐου στους μαθητές του Δ2 τμήματος και την Τρίτη 22 Μαΐου του Στ2, με θέμα την Πρόληψη του Ενδοσχολικού Εκφοβισμού.

Συναντήσεις με στελέχη του Θεραπευτικού Προγράμματος της Καλαμάτας ΚΕΘΕΑ ΚΥΤΤΑΡΟ – ΟΞΥΓΟΝΟ, εκπροσώπους της Δ/νσης Αστυνομίας Λακωνίας και επαγγελματίες ψυχικής υγείας.

Την Τρίτη 14 Μαΐου 2024 το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας “Δίαυλος” διοργάνωσε ενημερωτικές συναντήσεις με τον υπεύθυνο και εκπροσώπους του θεραπευτικού προγράμματος της Καλαμάτας ΚΕΘΕΑ ΚΥΤΤΑΡΟ – ΟΞΥΓΟΝΟ, εκπροσώπους της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λακωνίας και επαγγελματίες ψυχικής υγείας – εκπρόσωποι φορέων του νομού μας.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με τη Διεύθυνση Αστυνομίας Λακωνίας και σε συνέχεια αυτής, πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση με στελέχη της αστυνομίας στον χώρο του Κέντρου Πρόληψης. Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην αίθουσα εκδηλώσεων του Διοικητηρίου της Π.Ε. Λακωνίας «Αίθουσα Λακώνων ποιητών Γιάννης Ρίτσος και Νικηφόρος Βρεττάκος», με επαγγελματίες ψυχικής υγείας του νομού μας, που έρχονται σε επαφή με μαθητές, εκπαιδευτικούς, πολίτες – περιστατικά ή συγγενείς αυτών που χρήζουν των υπηρεσιών του ΚΕΘΕΑ (χρήστες, εξαρτημένοι από αλκοόλ κ.α.). Στη συνάντηση συμμετείχαν Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι από τα ΚΕΔΑΣΥ Λακωνίας, από το ΕΕΕΕΚ Ευρώτα, την Τοπική Μονάδα Υγείας Σπάρτης, το Νοσοκομείο Σπάρτης, το Κέντρο Κοινότητας του Δ. Σπάρτης, τη Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Σπάρτης «Αποστολή», τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Π.Ε. Λακωνίας, το Αυτοτελές Τμήμα Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας, Αθλητισμού και Πολιτισμού και η Ψυχολόγος από το ΕΠΑΛ Σπάρτης.
Το θέμα των συναντήσεων αφορούσε τις εξαρτήσεις, την παρούσα κατάσταση στη χώρα μας, τη θεραπευτική πρόταση του ΚΕΘΕΑ, τρόποι παραπομπής και οι υπηρεσίες του ΚΕΘΕΑ γενικότερα. Επιπρόσθετος στόχος υπήρξε η διασύνδεση των προγραμμάτων του ΚΕΘΕΑ με φορείς της Λακωνίας και η ενδεχόμενη μελλοντική συνεργασία.
Τις συναντήσεις τίμησαν με την παρουσία τους ο Διοικητής του Τμήματος Ασφαλείας Σπάρτης κ. Παναγιώτης Λυμπέρης, Αστυνόμος Α’, ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής, Παιδείας και ΔΕ Μυστρά κ. Θεοφάνης Λάζαρης του Παναγιώτη, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Σπάρτης κ. Ρεστέμης Ευστάθιος και η Πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος» κα Παπαστάθη – Σοφού Ευγενία. Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Περιφερειακή Ενότητα Λακωνίας για την παραχώρηση της αίθουσας εκδηλώσεων.

Βιωματική παρέμβαση στους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Πύργου Διρού.
Την Τετάρτη 15 Μαΐου 2024 πραγματοποιήθηκε βραχεία βιωματική εκπαίδευση σε όλα τα τμήματα του Δ.Σ. Πύργου Διρού με σκοπό την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών. Τα θέματα που διαπραγματεύτηκαν οι μαθητές σχετίζονταν με τα συναισθήματα και την αυτοεκτίμηση. Συντονίστριες των δράσεων ήταν τα επιστημονικά στελέχη κα Γκουντούνα Ασπασία, Παπαδοπούλου Ιωάννα και η επιστημονικά υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα.

Συμμετοχή του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος» στην Τακτική Ολομέλεια Πανελληνίου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης στο Πυθαγόρειο της Σάμου

Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας “Δίαυλος” συμμετείχε στις εργασίες της Τακτικής Ολομέλειας Πανελληνίου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης που πραγματοποιήθηκαν στο Πυθαγόρειο της Σάμου, 17 & 18 Μαΐου 2024. Συζητήθηκαν θέματα όπως η αποτίμηση της πορείας του Δικτύου, το λειτουργικό πλαίσιο, οι αρχές και οι πρακτικές τροφοδότησης του Δικτύου, οι επικείμενοι στόχοι και δράσεις, ο σχεδιασμός της επόμενης φάσης και το αποτύπωμα της Πρόληψης στις κατά τόπους Κοινότητες.

Ομιλία σε γονείς και εκπαιδευτικούς μαθητών Δημοτικού σχολείου Μαγούλας

Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας λειτουργεί θετικά τόσο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών όσο και στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη σχολική επιτυχία.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων σχολείου-οικογένειας είναι η γονεϊκή εμπλοκή, που αναφέρεται σε συμπεριφορές και πρακτικές των γονέων τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, με στόχο την ενίσχυση της διαδικασίας της μάθησης.
Στο σχολείο, η θετική σύνδεση γονέα-εκπαιδευτικού, η σταθερή επικοινωνία τους, η συμμετοχή των γονέων σε σχολικές δραστηριότητες (εκδηλώσεις, συλλογικές δράσεις, επιμορφώσεις, ομάδες γονέων κ.ά.) και στα όργανα διοίκησης του σχολείου μέσα από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί τα παιδιά σε αυξημένη παρακολούθηση στο σχολείο, βελτιώνει τη σχέση τους με το διάβασμα και τη στάση τους απέναντι στο σχολείο, τη σχολική τους επίδοση, τη συναισθηματική τους υγεία, την αυτοεκτίμησή τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» σε συνεργασία με τον Σύλλογο διδασκόντων του Δημοτικού σχολείου Μαγούλας πραγματοποίησε την Τετάρτη 22 Μαΐου ομιλία στη θεματική της Συνεργασίας Σχολείου Οικογένειες με ομιλήτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό, Στέλεχος του Κέντρου.

Ομιλία σε γονείς του Δημοτικού Σχολείου Μολάων
Ομιλία σε γονείς του Δημοτικού Σχολείου Μολάων με θέμα: «Ο Ρόλος των Γονέων στη Διαχείριση των Αγχογόνων Παραγόντων στη Ζωή των Παιδιών ανά Ηλικιακή Ομάδα»
Παρόλο που στο μυαλό των περισσοτέρων ενηλίκων η παιδική ηλικία είναι συνδεδεμένη με την ανεμελιά και το παιχνίδι, το άγχος είναι ένα συναίσθημα που βιώνουν έντονα και τα παιδιά σε κάθε ηλικία. Τα στρεσογόνα ερεθίσματα καθώς και ο τρόπος αντίδρασης των παιδιών σε αυτά εξαρτώνται από την ηλικία τους, την ιδιοσυγκρασία τους αλλά και τα οικογενειακά τους πρότυπα.
Σίγουρα οι γονείς δεν μπορούν να αποκλείσουν τα δυσάρεστα συναισθήματα από τη ζωή του παιδιού τους. Δεν μπορούν να προστατεύουν συνεχώς το παιδί τους και να το προφυλάσσουν από καταστάσεις που θα το κάνουν να νιώσει άγχος, φόβο, απογοήτευση, λύπη, θυμό. Αυτό που μπορούν και πρέπει να κάνουν είναι να του δώσουν τα κατάλληλα εφόδια και εργαλεία που χρειάζεται για να μπορέσει να διαχειριστεί τα δυσάρεστα αυτά συναισθήματα με υγιείς τρόπους. Στα πλαίσια αυτά, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Μολάων διοργάνωσε μία Ομιλία ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης με θέμα «Ο ρόλος των γονέων στη διαχείριση των αγχογόνων παραγόντων των παιδιών ανά ηλικιακή ομάδα». Η Ομιλία πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Μολάων, το Σάββατο, 25 Μαΐου 2024 και ώρα 18:00 με εισηγήτρια την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης.

Παρεμβάσεις στο Δημοτικό σχολείο και Νηπιαγωγείο Ελαφονήσου

Πολλοί πιστεύουν ότι σεβασμός είναι η υπακοή και η πειθαρχία, σαν να βρισκόμαστε στο στρατό. Κι όμως δεν ισχύει αυτό, όταν ένας άνθρωπος σέβεται τους γύρω του ακολουθεί και η υπακοή και η πειθαρχία, προς τους άλλους αλλά και προς τον ίδιο τους τον εαυτό.
Σε έναν κόσμο κανείς δεν είναι ίδιος με τον άλλον, όλοι διαφέρουν μεταξύ τους. Δεν χρειάζεται να συμφωνούμε, ούτε να ταιριάζουμε απόλυτα με τον άλλον, το μόνο που χρειάζεται είναι να σεβόμαστε τον άνθρωπο που έχουμε δίπλα μας.
Με άξονες τις αξίες ζωής που αφορούν τον Σεβασμό, την Αποδοχή της Διαφορετικότητας και την Συμπερίληψη το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος» ταξίδεψε στην Ελαφόνησο και σε συνεργασία με τον Σύλλογο διδασκόντων του Δημοτικού σχολείου και Νηπιαγωγείου της Ελαφονήσου, πραγματοποίησε ένα διήμερο βιωματικών προγραμμάτων. Αναλυτικά:
Την Τρίτη 28 Μαΐου υλοποιήθηκαν βιωματικές παρεμβάσεις στις Α’ & Β’ τάξεις με θέμα τον Σεβασμό σαν αξία ζωής με συντονίστρια την Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό και στις Γ’ & Δ’ τάξεις η θεματική αφορούσε την Διαφορετικότητα και Συμπερίληψη με συντονίστρια την Κατερίνα Καργάκου – Κοινωνική Λειτουργό MSc, PhD.
Την Τετάρτη 29 Μαΐου η Καργάκου Κατερίνα στα νήπια του Νηπιαγωγείου Ελαφονήσου υλοποίησε παρέμβαση στη θεματική της Αποδοχής της Διαφορετικότητας και η Ασπασία Γκουντούνα στις Ε’ & Στ’ τάξεις υλοποίησε παρεμβάσεις στη θεματική του Σεβασμού.