Κάθε πόλη χρειάζεται μια ταυτότητα, η οποία να απαντά στο ερώτημα: «Ποια είναι ακριβώς αυτή η πόλη»; Δηλαδή, ποιος είναι ο χαρακτήρας της και πώς οι πολίτες επέδρασαν πάνω της, ώστε να δομηθεί η μοναδικότητά της και για ποιον λόγο ξεχωρίζει από άλλες πόλεις.
Η ταυτότητα, αυτή, της πόλης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ιστορική της φυσιογνωμία, την πολιτιστική της κληρονομιά, την κοινωνική και οικονομική ζωή της, τη συνολική της ανάπτυξη, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της, την ενίσχυση της ελκυστικότητάς της και των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων, τη βαθύτερη ψυχολογική ικανοποίηση που αφήνει στους κατοίκους και στους επισκέπτες της κλπ.
Βασικό στοιχείο της ταυτότητας μιας πόλης αποτελεί εκείνο που ονομάζεται «Σήμα Κατατεθέν». Όλες οι πόλεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχουν αναδείξει ένα στοιχείο τους ως «Σήμα Κατατεθέν» κι αν δεν υπήρχε τέτοιο στοιχείο φρόντισαν (ή φροντίζουν) να το δημιουργήσουν. Μέσα στα πλαίσια αυτά η Θεσσαλονίκη (π.χ.) έχει ως «Σήμα Κατατεθέν» τον Λευκό Πύργο, η Αλεξανδρούπολη τον Φάρο, η Καβάλα τις Καμάρες, η Κατερίνη τον Υδατόπυργο, η Τρίπολη το Άλσος του Άρεως, κλπ.
Η Σπάρτη, μέσα στη διαδρομή της νεότερης ιστορίας της, ανέδειξε ως αναμφισβήτητο και αμάχητο «Σήμα Κατατεθέν» της τη «Λεωφόρο με τους φοίνικες», την κεντρική, δηλαδή, διπλή Λεωφόρο Κων/νου Παλαιολόγου, της οποίας οι δυο λωρίδες κυκλοφορίας διαχωρίζονται με μεγάλες νησίδες – παρτέρια πρασίνου, που στη μέση τους δεσπόζουν οι φοίνικες.
Η λεωφόρος Κ. Παλαιολόγου, του κέντρου της Σπάρτης, σύμφωνα με το σχέδιο της νέας πόλης, που εκπόνησε αμέσως μετά την ίδρυσή της από τον Όθωνα, στα 1834, ο Βαυαρός Γεωμέτρης F. STAUFFERT υπήρξε το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίχτηκε και αναπτύχθηκε ο θαυμαστός πρωτοποριακός και προφητικός σχεδιασμός της νέας πόλης, στα 1834.
Στα 1935, εκατό χρόνια μετά από την ίδρυση της πόλης, ο ιστορικός Δήμαρχος της Σπάρτης Ηλίας Γκορτσολόγος εμπνεύσθηκε και υλοποίησε το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία του σχεδιασμού της πόλης,
τις νησίδες – παρτέρια μεταξύ των δύο ρευμάτων καθ’ όλο το μήκος της Παλαιολόγου και τη φύτευσή τους με φοίνικες.
Από την πρώτη στιγμή η τοπική κοινωνία γύρω της «έχτισε» τη ζωή της πόλης, μετατρέποντας την Κ. Παλαιολόγου στον εμπορικότερο και πιο δημοφιλή τόπο της Σπάρτης. Ήταν ένα έργο το οποίο δεν έθιγε, αντίθετα τόνιζε και αξιοποιούσε το ανεπανάληπτο και μοναδικό Βαυαρικό Σχέδιο της πόλης και εναρμόνιζε τον πρακτικό σκοπό του διαχωρισμού των δύο κατευθύνσεων της κεντρικής λεωφόρου της Σπάρτης με μια εξαιρετική παρέμβαση πολεοδομικού, αισθητικού και οικολογικού χαρακτήρα.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο η Λεωφόρος Κων/νου Παλαιολόγου της Σπάρτης έγινε η «καρδιά» της πόλης, κατέστη (δικαιωματικά) καταλυτικής σημασίας τεκμήριο της εξέλιξης της πόλης, υλική μαρτυρία του Πολιτισμού και της Ιστορίας της Σπάρτης, κορυφαίο στοιχείο που ουσιαστικά συνθέτει και διαμορφώνει (διαχρονικά) την ταυτότητά της. Μιας ταυτότητας που στο σχεδιασμό και στη δημιουργία της συμμετείχαν τόσο οι προηγούμενες γενιές, αλλά και όσοι ζουν κι εργάζονται σήμερα στην πόλη αυτή.
Με το πέρασμα των χρόνων η Παλαιολόγου, με τη μορφή αυτή, έγινε «σήμα κατατεθέν» της Σπάρτης, ένα πραγματικό πολιτιστικό αγαθό των νεότερων χρόνων, το οποίο προξενούσε αισθητική απόλαυση στους Σπαρτιάτες αλλά και στους επισκέπτες της πόλης, για τους οποίους η αρχιτεκτονική μορφή της Παλαιολόγου έτσι όπως είχε διαμορφωθεί και παγιωθεί, αποτελούσε την πρώτη (και για πολλούς τη μοναδική) ζωηρή και ανεξίτηλη εικόνα που ανακαλούσαν στη μνήμη τους από την επίσκεψή τους στην Σπάρτη
Χάρη στο «Σήμα Κατατεθέν» της Σπάρτης, τη «Λεωφόρο με τους φοίνικες», αυτή η εικόνα που της δίνει ταυτότητα, αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα και χρήσιμο εργαλείο για την επιζητούμενη ανάπτυξη μέσα στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον, προκλήσεων και ανταγωνισμού των πόλεων.
Η Λεωφόρος Κ. Παλαιολόγου με την μορφή που απέκτησε και διατήρησε διαχρονικά (επί 85 συνεχή χρόνια) είναι, πλέον, το ιστορικό κέντρο της Σπάρτης και ΠΡΕΠΕΙ, γι’ αυτό, να τύχει απόλυτης προστασίας και να αναδειχθεί σε υπόδειγμα αειφορίας, πολιτισμού και τοπικής ανάπτυξης, σημαντικότατο στοιχείο πολιτιστικής, ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας και κληρονομιάς.
Σήμερα η λεωφόρος παρουσιάζει έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα σε βάρος της οδικής ασφάλειας και των ευπαθών χρηστών της (πεζών και ποδηλατών) που έχουν επισημανθεί στο εκπονηθέν Σύστημα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, καθώς και περιβαλλοντικά προβλήματα μιας και η έντονη κλιματική αλλαγή, αυξάνει τους θερινούς μήνες τη θερμοκρασία στο κέντρο της πόλης, η δε μεγάλη κυκλοφορία οχημάτων δημιουργεί ρύπανση του αέρα και ηχορύπανση.
Τα προβλήματα αυτά που παρουσιάζονται σε όλες τις πόλεις επιβάλλουν αλλαγές, όμως οι σχεδιασμοί των αλλαγών και των παρεμβάσεων πρέπει να γίνονται με τέτοιον τρόπο ώστε να μη θίγουν και να μην καταστρέφουν το πολυτιμότερο περιουσιακό στοιχείο ενός τόπου, την ταυτότητά του, να μη διακόπτουν την ιστορική διαδρομή της πόλης, να σέβονται και να μην «πληγώνουν» την τοπική κοινωνία και να μην διχάζουν τους πολίτες.
Οι σχεδιασμοί και οι παρεμβάσεις στο ιστορικό κέντρο της πόλης, τη Λεωφόρο Κ. Παλαιολόγου, οφείλουν και πρέπει να γίνουν με σεβασμό στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης σε τρόπο που να αναδεικνύουν την καθιερωμένη «ταυτότητά» της και να την καθιστούν μια πόλη με προοπτικές, που στο επίκεντρο βάζει τον πολίτη και τον επισκέπτη της.
Η οικονομία της πόλης και η ικανότητά της να προσελκύει κεφάλαια και επισκέπτες εξαρτάται από την ποιότητα του αστικού χώρου, από την προστασία της αρχιτεκτονικής και της πολιτισμικής κληρονομιάς, από την έκταση και την ποιότητα του χώρου που διαθέτει στον πεζό, τον ποδηλάτη, τα άτομα με κινητικά προβλήματα και προβλήματα όρασης και από το βαθμό που υποχρεώνει την κυκλοφορία των οχημάτων να πειθαρχεί στις αντοχές του αστικού περιβάλλοντος.
ΔΥΣΤΥΧΩΣ η σχεδιασθείσα παρέμβαση του Δήμου Σπάρτης στη Λεωφόρο ακυρώνει κάθε προηγούμενη βασική προϋπόθεση και τραυματίζει βαριά και ανεπανόρθωτα το ιστορικό κέντρο της πόλης, το «Σήμα Κατατεθέν» της, με ό,τι αυτό έχει ενσωματώσει στο διάβα των χρόνων από τη εικόνα, την ιστορία, την παράδοση, τη ζωή, την οικονομική πρόοδο των κατοίκων της και την ανάπτυξη της πόλης.
Η παρέμβαση αστικής ανάπλασης της Παλαιολόγου που προωθεί η δημοτική αρχή Σπάρτης με την αποξήλωση ΠΑΡΤΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΙΝΙΚΩΝ και τη τσιμεντοποίησή της με κυβόλιθους σε όλο το μήκος και πλάτος της, καταστρέφει κυριολεκτικά την Λεωφόρο του κέντρου της πόλης ως πολύτιμο, διαχρονικό αρχιτεκτονικό πολιτισμικό στοιχείο, απαλείφει για πάντα το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της ταυτότητας της πόλης και παραγράφει την ιστορική μνήμη.
Εκτός της ανηκέστου βλάβης που θα υποστεί η Λεωφόρος Κ. Παλαιολόγου με την σύγκλιση των δυο ρευμάτων κυκλοφορίας οχημάτων και την αποξήλωση των παρτεριών με τους φοίνικες, η προβλεπόμενη φύτευση 74 πλατάνων (από τον κόμβο με την Θερμοπυλών, έως τον κόμβο με την Όθωνος Αμαλίας) στα ρείθρα των πεζοδρομίων σε αντικατάσταση των φοινίκων, αποτελεί άλλη μια επιλογή που θα βλάψει σοβαρά το ιστορικό κέντρο της πόλης. Η ποικιλία Platanus x hispanica που θα φυτευθεί (αλλά και οποιοδήποτε υβρίδιο πλατάνου) είναι ένα δέντρο αιωνόβιο, φυλλοβόλο, που αναπτύσσεται γρήγορα, έχει μεγάλες ανάγκες σε νερό, φτάνει σε ύψος 30-40 μέτρα και αναπτύσσει βαθύ ριζικό σύστημα. Αν και οι ειδικοί έχουν επισημάνει, παγκοσμίως, ότι ο σχεδιασμός των δεντροστοιχιών
στις πόλεις πάσχει κυρίως λόγω χρησιμοποίησης ακατάλληλων φυτικών ειδών, στη Σπάρτη επιλέγεται ένα είδος με μεγάλη υδατοκατανάλωση σε εποχές δύσκολες που η οικονομία στο νερό και η αειφορία είναι κορυφαία περιβαλλοντική προτεραιότητα, με διασπορά σπόρων και φύλλων με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την πρόκληση αλλεργικών φαινομένων και τη ρύπανση αυλών, εξωστών, σκεπών, καταστημάτων, τεντών, δρόμων, πεζοδρομίων κλπ.
Τα δέντρα αυτά με το ύψος και τον όγκο που αναπτύσσουν θα πιέσουν ασφυκτικά τα κτήρια της Παλαιολόγου, θα περιορίσουν τον φυσικό φωτισμό στο εσωτερικό των κτηρίων αλλά και κάτω απ’ αυτά και θα κάνουν απαγορευτική τη θέα προς πάσαν κατεύθυνση, προς τον Ταΰγετο και τον Πάρνωνα, προς την Αρχαία Σπάρτη κλπ «κλείνοντας» πανταχόθεν τον ορίζοντα της πόλης. Ύστερα από την παραβίαση του προβλεπόμενου από το σχέδιο πόλης ύψους των κτηρίων πέριξ της πλατείας, η οποία αποστέρησε ένα τμήμα του κέντρου της πόλης από την θέαση του Ταΰγέτου και μετέτρεψε την πλατεία σε «πηγάδι», έχουμε μια επανάληψη του φαινομένου – σε μεγαλύτερη κλίμακα – στην Παλαιολόγου με την φύτευση των πλατάνων.
Με τον όγκο και το φύλλωμα που αναπτύσσουν τα δέντρα αυτά, θα αλλοιώσουν ριζικά τη θέαση της Παλαιολόγου ως δομημένου αρχιτεκτονικού χώρου και ιδιαίτερα αυτήν των νεοκλασικών κτηρίων. Αυτά τα εντυπωσιακά νεοκλασικά κτήρια που έχουμε την τύχη να κοσμούν την πόλη μας και αποτελούν τοπόσημό της, θα απαξιωθούν πλήρως, αφού θα κρυφτούν κυριολεκτικά από τα πανύψηλα πλατάνια που θα φυτευτούν μπροστά τους σε απόσταση μερικών μέτρων. Τα όμορφα ιστορικά κτήρια ΠΡΕΠΕΙ να προβάλλονται και να αναδεικνύονται για να ομορφαίνουν την πόλη και να προσφέρουν πολιτιστικά και τουριστικά κι ΟΧΙ να κρύβονται πίσω από τεράστια δέντρα.
Ας φανταστούμε την Ακρόπολη της Αθήνας με εξήντα δέντρα γύρω από τον Παρθενώνα ή το κτήριο της Βουλής πίσω από πυκνή δεντροστοιχία πανύψηλων δέντρων.
Τέλος, οι νεραντζιές που κατακλύζουν όλους τους δρόμους καθόλο το μήκος τους, καθιστώντας τες και αυτές τοπόσημο για την πόλη και αποτέλεσαν (εκτός από τους φοίνικες) άλλη μια επιτυχημένη παρέμβαση πρασίνου από την εποχή του Γκορτσολόγου ΠΩΣ θα επιβιώσουν και θα αναπτυχθούν κάτω από τη βαριά σκιά κι επικάλυψη των πλατάνων, μιας και είναι δέντρα που αναπτύσσονται σε ηλιόλουστες θέσεις;
Το επιχείρημα που προβλήθηκε των «γηρασμένων» φοινίκων που αποδεκατίζει το σκαθάρι, αποδεικνύεται υπεκφυγή και πρόσχημα: Η Πάτρα, για παράδειγμα, σεβόμενη την τοπική παράδοση και τη διαχρονική εικόνα και φυσιογνωμία της πόλης αντικατέστησε πρόσφατα τους προσβεβλημένους από το σκαθάρι φοίνικες σε ένα από τα σημαντικότερα σημεία της πόλης, με άλλο ανθεκτικό είδος τη χουρμαδιά.
Με αυτούς τους προβληματισμούς ομάδα πολιτών, ξεκινήσαμε τον αγώνα κατά της συγκεκριμένης μελέτης ανάπλασης της Κ. Παλαιολόγου, συντάσσοντας αρχικά σχετικό ψήφισμα προς τη δημοτική αρχή, για μια ανάπλαση που θα σέβεται την αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης και θα στοχεύει στην οικονομική πρόοδο και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της, ενός ψηφίσματος που έχει μέχρι σήμερα την υποστήριξη πολλών συμπολιτών μας.
Επειδή η πείρα μας έχει διδάξει ότι η δημοτική αρχή δεν έχει επιδείξει στο παρελθόν ευαισθησία σε ζητήματα που θέτουν οι πολίτες, προχωρήσαμε και σε δυο άλλες ενέργειες.
Καταγγελία προς τις αρμόδιες αρχές, τόσο για τη νομιμότητα όρων της Προγραμματικής Σύμβασης που συνήψε με απευθείας ανάθεση στις 6/4/2019 η τότε δημοτική αρχή, μεταξύ άλλων και με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Πάρνωνας και βάσει της οποίας εκπονήθηκε και η συγκεκριμένη μελέτη «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΠΑΡΤΗΣ (βόρειος και νότιος κλάδος οδού Κωνσταντίνου Παλαιολόγου),όσο και για τον τρόπο υλοποίησής της.
Προσφυγή ακυρώσεως της μελέτης στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατατεθείσα από τρεις πολίτες τους Λαζαρίδη Ιωάννη, Μαυρομιχάλη Νικόλαο και Κοντάκο Ηλία.
Όλες οι προσπάθειες και πρωτοβουλίες που αναλάβαμε, δε στοχεύουν στη διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης στη λεωφόρο Κ. Παλαιολόγου τουναντίον στην ακύρωση της προαναφερόμενης μελέτης για τους λόγους που επικαλούμαστε και την ανάθεση με νόμιμες διαδικασίες με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό της ανάπλασής της με σεβασμό στην αρχιτεκτονική κληρονομιά και τις προτάσεις του Συστήματος Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που έχει εκπονηθεί, μια διαδικασία που μόνο αυτή μπορεί να φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, της δυναμικής ανάπτυξης της σε χειμερία νάρκη ευρισκόμενης πόλης μας και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.
Είμαστε στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου πολίτη για διευκρινήσεις
Στην πρώτη μας ενημερωτική επαφή με τους πολίτες της Σπάρτης, δε θα θέλαμε να αναφερθούμε ατομικά σε επικεφαλείς δημοτικών παρατάξεων, αλλά δεν είναι δυνατό να αφήσουμε αναπάντητες τις σχετικές δηλώσεις τους στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις 4/10/2021, που μας δημιούργησαν εύλογα ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων.
Κόμπαζαν στη συνεδρίαση ο Δήμαρχος και ο επικεφαλής της ήσσονος αντιπολίτευσης για το έργο της ανάπλασης και καταφέρονται εναντίον μας ως δήθεν δρώμενα άλλης δημοτικής παράταξης και αρνητές της ανάπλασης για αντιπολιτευτικούς λόγους, είναι όμως έτσι;
Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί δυο μελέτες, η 1η για την περιοχή του OPEN MALL και η 2η για το κέντρο της Κ. Παλαιολόγου σε μήκος 260 μέτρων για τις οποίες η συμβολή μέλους της ομάδας μας ήταν καθοριστική για την εξέλιξή τους και στην ολοκλήρωσή τους (οριακά δεν χάθηκαν), γεγονός που ο Δήμαρχος αναγνώρισε δημόσια κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου τον Ιούλιο του 2020 κατά τη συζήτηση του θέματος έγκρισης της οριστικής μελέτης της 2ης μελέτης.
Αφού ξεκαθαρίσουμε ότι για τις δυο προαναφερόμενες μελέτες δεν υπάρχει κανένα κώλυμα εκ μέρους μας και μπορούν να προχωρήσουν, αφού άλλωστε βοηθήσαμε τα μέγιστα στην ολοκλήρωσή τους, ερωτάται ο Δήμαρχος:
1.Γιατί καθυστερεί αδικαιολόγητα η έναρξη του έργου του OPEN MALL που έχει συμβασιοποιηθεί εδώ και μήνες;
2. Γιατί καθυστερεί η πρόοδός της 2ης αδικαιολόγητα ενώ έχουν δοθεί όλες οι εγκρίσεις και έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ από τα τέλη του προηγούμενου χρόνου;
3. Τον Ιανουάριο του 2020 στα Γραφεία Τεχνικού Γραφείου στην Αθήνα που είχε προσλάβει η Ανάδοχος του έργου αναπτυξιακή Πάρνωνας, έγινε προσπάθεια αλλαγής της λύσης που τελικά δόθηκε για το κέντρο της Κ. Παλαιολόγου (2η μελέτη), που δεν έγινε αποδεκτό από το μελετητές, συμφωνήθηκε όμως στο υπόλοιπο τμήμα των 800 μέτρων της οδού, να τηρηθεί στην αναγκαία ανάπλαση η υφιστάμενη μορφή με τα παρτέρια και τους φοίνικες, ενημερώθηκαν δε σχετικά σε επανειλημμένες συναντήσεις στο παλιό Δημαρχείο Φορείς της πόλης που παρευρίσκοντο.
Τι έγινε και αποδέχθηκε στα τέλη Οκτωβρίου 2020 την πρόταση μελετητή κατά παράβαση της συμφωνίας, πρόταση που αποξηλώνει παρτέρια, φοίνικες και τσιμεντοποιεί την οδό απ’ άκρο σε άκρο της;
4. Πως είναι δυνατό μια Σύμβαση διάρκειας 14 μηνών, με έναρξη στις 6/4/2019, μετά παρέλευση μέχρι σήμερα 30 μηνών να έχει ολοκληρωθεί ελάχιστο από το προβλεπόμενο έργο της;
5. Γιατί δεν προχώρησαν (παντελώς) οι μελέτες ανάπλασης της Λυκούργου και της αντίστοιχης περιοχής με το OPEN MALL από την άλλη μεριά της Λυκούργου;
6. Γιατί δεν προχώρησαν (παντελώς) οι προβλεπόμενες προμελέτες της Μελετητικής Ομάδας που περιλαμβάνει τον οδικό δακτύλιο της πόλης (118-Θερμοπυλών-Λεωνίδου-Όθωνος Αμαλίας- Αρχιδάμου) και πέραν αυτού;
7. Ευθύνονται για τα παραπάνω οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες, η αντιπολίτευση ή η ανικανότητα της δημοτικής αρχής να ελέγξει τη διαδικασία και να λάβει τις αναγκαίες αποφάσεις;
8. Ένα χρόνο από την υποβολή του εκπονηθέντος Συστήματος Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης, γιατί το κλείσατε στο συρτάρι και δεν προχωρήσατε ως οφείλατε για το καλό της πόλης, στην προώθηση των αναγκαίων ενεργειών για υλοποίηση των προτάσεών του; Άνευ λόγου χαραμίσαμε 50.000 ευρώ για την εκπόνησή του;
9. Γιατί καθυστέρησε 6 μήνες από την ανάληψη του Δήμου να ορίσει το Δίκτυο Φορέων που θα συμμετείχε στην εκπόνηση του Συστήματος Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, γεγονός που δημιούργησε μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του όλου έργου;
10. Γιατί συνέχισε την πολιτική του προκατόχου του αντί ολοκληρωμένης μελέτης για το σύνολο της περιοχής που περικλείεται από τον οδικό δακτύλιο, των επί μέρους τμηματικών μελετών και μάλιστα γιατί δεν έκανε καμία ενέργεια να ελέγξει την Ανάδοχο Εταιρία Αναπτυξιακή Πάρνωνας Α.Ε., που παρέδωσε την προμελέτη για το τμήμα της Κ. Παλαιολόγου 4 μήνες από την έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο της μελέτης για το κέντρο της;
11. Μόνο από τα υπό εξέλιξη δυο έργα θα χαθούν στο κέντρο της πόλης 250 περίπου θέσεις στάθμευσης και αν προχωρούσε και η μελέτη για το τμήμα της Κ. Παλαιολόγου από τον κόμβο με τη Θερμοπυλών έως τον κόμβο με την Όθωνος Αμαλίας (εξαιρουμένου του κέντρου της), συνολικά 450 περίπου θέσεις. Σε ποιες ενέργειες προχωρήσατε για την δημιουργία χώρων στάθμευσης με αντίστοιχες θέσεις στάθμευσης;
Η πόλη της Σπάρτης σας υπενθυμίζουμε είναι διοικητικό και οικονομικό κέντρο και εκ του λόγου αυτού έλκει αναγκαστικά πολίτες εκτός πολεοδομικού της συγκροτήματος και ιδιαίτερα από τις Κοινότητές της, χωρίς ουσιαστικά αστική συγκοινωνία, σε όλους αυτούς που υποχρεώνονται να μεταβαίνουν στην πόλη με αυτοκίνητο, αλλά και στους κατοίκους των οδών που αναπλάθονται. Τι έχετε να πείτε;
Ερωτάται επίσης ο Αρχηγός της ήσσονος αντιπολίτευσης
1. Γιατί δεν όρισε άμεσα ως όφειλε μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη της Σύμβασης στις 6/4/2019 το Δίκτυο Φορέων της πόλης, απαραίτητο για την εκπόνηση του Συστήματος Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) που πρόβλεπε η Σύμβαση, ενέργεια που δεν υλοποίησε καθ’ όλο το διάστημα μέχρι την ανάληψη του Δήμου από τη νέα δημοτική αρχή το Σεπτέμβριο του 2019;
2. Γιατί δέχθηκε ή απαίτησε να προχωρήσει επί μέρους μελέτη για το κέντρο της Κ. Παλαιολόγου ενώ όφειλε να περιμένει τις προτάσεις του ΣΒΑΚ, μιας και το τμήμα αυτό ανήκε στην περιοχή μελέτης του;
Η επίκληση παραβίασης της διαδικασίας υλοποίησης των μελετών της Σύμβασης για εξασφάλιση χρηματοδότησης από το τρέχον τότε ΕΣΠΑ δεν ευσταθεί γιατί όπως αποδείχθηκε η μελέτη που έγινε το Μάιο του 2019 δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις και απορρίφθηκε από την Περιφέρεια Πελοποννήσου,
ενώ υπήρχε χρόνος να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία μιας και τελικά εντάχθηκε στο προαναφερόμενο ΕΣΠΑ στα τέλη του 2020.
Ομάδα πρωτοβουλίας πολιτών
Λαζαρίδης Γιάννης
Μαυρομιχάλης Νικόλαος
Κοντάκος Ηλίας
Ροϊνός Σωτήριος
Ηλιόπουλος Σωτήριος