«Λευκός καπνός» ετοιμάζεται να βγει από τις συζητήσεις μεταξύ των μετόχων της εταιρείας παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, αναφορικά με την «κάμψη» των αντιρρήσεων της γερμανικής Hotchtief να συμβάλει οικονομικά στην κατασκευή του άξονα Πάτρα – Πύργος, σε περίπτωση ασφαλώς που εντέλει προχωρήσει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για απευθείας ανάθεση του έργου στην εν λόγω κοινοπραξία. Μέχρι πρότινος, η γερμανική εταιρεία εμφανιζόταν αρνητική στο ενδεχόμενο να ενταχθεί το έργο στην Ολυμπία Οδό, καθώς δεν επιθυμεί να καταβάλει επιπλέον κεφάλαια στην παρούσα φάση στην ελληνική αγορά.
Εφόσον πάντως τελικά, όπως αναμένεται, βρεθεί κάποια συμβιβαστική φόρμουλα, το υπουργείο Υποδομών θα καταθέσει πρόταση προς την Επ. Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για την αλλαγή του σχεδιασμού του έργου, καθώς από αμιγώς δημόσιο έργο, κόστους της τάξεως των 255 εκατ. ευρώ (με τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί στις οκτώ εργολαβίες), θα πρέπει να μετατραπεί σε συγχρηματοδοτούμενο με παραχώρηση εκμετάλλευσης. Αναφορικά δε με το κόστος του έργου, όπως ανέφερε πρόσφατα στη Βουλή ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής, γίνονται διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους, ώστε το τίμημα να μην είναι πολύ πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου.
Συγκεκριμένα, οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού θα κληθούν να καταβάλουν ένα ποσό της τάξεως του 30% του νέου προϋπολογισμού του έργου, με τα υπόλοιπα κεφάλαια να προέρχονται από την Ε.Ε. Στη συνέχεια, μόλις ολοκληρωθεί το έργο, θα αναλάβουν την εκμετάλλευσή του, ως τμήμα της Ολυμπίας Οδού, που ήδη περιλαμβάνει και το τμήμα από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα.
Υπενθυμίζεται ότι εκτός από την Hochtief που ελέγχει το 17%, τα άλλα μέλη της κοινοπραξίας είναι η Vinci (29,9%), η «Αβαξ» (19,1%), η «Ακτωρ Παραχωρήσεις» (17%) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%). Σημειωτέον βέβαια ότι για όλα τα παραπάνω θα πρέπει να εξασφαλιστεί και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς θα πρέπει να εγκρίνει την επιστροφή του έργου στην αρχική παραχώρηση, μια όχι και τόσο απλή «άσκηση».
Εν τω μεταξύ, με ενδιαφέρον αναμένονται και οι αντιδράσεις στα παραπάνω σχέδια, καθώς, όπως έχει καταστεί σαφές, δεν συναινούν όλοι οι υφιστάμενοι ανάδοχοι του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ιταλική κατασκευαστική GD Infrastrutture, την οποία πρόσφατα ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε «ανύπαρκτη» σε παρέμβασή του στη Βουλή, και ότι έχουν «κάτι παλιομηχανήματα και προσπαθούν να δείξουν ότι κάτι γίνεται», ετοιμάζει ηχηρή απάντηση, τόσο σε επίπεδο ελληνικής κυβέρνησης, όσο και σε κοινοτικό επίπεδο.
Οπως σημειώνουν στελέχη της εταιρείας, η GD Infrastrutture υφίσταται στην Ελλάδα από το 2015, σε στρατηγική συνεργασία με τη Μηχανική, έχοντας αναλάβει και εκτελώντας στην Ελλάδα έργα αξίας 160 εκατ. ευρώ, με κυριότερο τη σιδηροδρομική σύνδεση Ψαθόπυργου – Ρίου, που μάλιστα βρίσκεται πολύ μπροστά από το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Συμπληρώνουν δε, ότι μόνο κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας, η εταιρεία έχει «τρέξει» έργα ύψους 55 εκατ. ευρώ, ενώ προσδοκά και στην ανακήρυξή της σε μειοδότη στο έργο «σκούπα» της Αμβρακίας Οδού, ύψους 150 εκατ. ευρώ, μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, με την οποία αποκλείστηκε ο αρχικός μειοδότης, η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σημειώνεται ότι εκτός από την Ελλάδα, η εταιρεία έχει μεγάλη παρουσία μεταξύ άλλων στη Νιγηρία, όπου έχει κατασκευάσει το νυν Προεδρικό Μέγαρο και πληθώρα άλλων έργων, όπως νοσοκομεία, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έργα αυτοκινητοδρόμων, γέφυρες και το διεθνές αεροδρόμιο Ούγιο, στην πολιτεία Ακουα Ιμπομ. Ο συνολικός κύκλος εργασιών της GD Infrastrutture στην Αφρική ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, στην Ιταλία τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει αναπτύξει παρουσία σε κτιριακά έργα, όπως π.χ. το κτίριο Via Guerzoni στο Μιλάνο. Σήμερα, κατασκευάζει συγκρότημα κατοικιών τριών επιπέδων στην Ταορμίνα της Σικελίας, ενώ η έμφασή της στη γειτονική χώρα είναι τα έργα real estate.
Ο ιταλικός όμιλος αναμένεται να ζητήσει συνάντηση με τον κ. Καραμανλή, όπου θα επισημάνουν ότι πρόθεσή τους είναι να ολοκληρώσουν τις εργολαβίες που έχουν αναλάβει, χωρίς να απειληθούν κοινοτικά κονδύλια, όπως διατείνεται ο υπουργός άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του, όπως άλλωστε έχει συμβεί και με τα υπόλοιπα έργα που έχουν εκτελέσει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αν πάντως δεν βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ των δύο πλευρών, είναι δεδομένο ότι η ιταλική εταιρεία θα προσφύγει τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή δικαιοσύνη.
Πηγή: Kathimerini.gr