Είναι κοινώς παραδεκτό ότι η χρήση ουσιών και η αύξηση αυτής αφορά τους εφήβους άμεσα, γεγονός που φανερώνεται και μέσω των επιδημιολογικών στοιχείων.
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της σχολικής κοινότητας γενικότερα, είναι καθοριστικός για την πρόληψη της χρήσης ουσιών και τη θωράκιση των εφήβων με σκοπό την αποφυγή συμπεριφορών υψηλού κινδύνου.
Στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης, το Γυμνάσιο Γερακίου και το Γενικό Λύκειο Έλους, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης “Δίαυλος”, διοργάνωσαν τρίωρη ενημερωτική διαδικτυακή ομιλία στις 31 Ιανουαρίου 2023 με τίτλο
“Εξαρτησιογόνες Ουσίες”, με σκοπό τον εμπλουτισμό των γνώσεών τους σε θέματα ουσιών και των συνεπειών αυτών.
Τόσο κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, όσο και με την ολοκλήρωση αυτής, τέθηκαν ερωτήσεις και προβληματισμοί, αναπτύχθηκε γόνιμος διάλογος και υπήρξε ανταλλαγή απόψεων.
Εισηγήτρια της εν λόγω δράσης ήταν η Επιστημονικά Υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός MSc, PhD©.
Το Σάββατο στις 11 Φεβρουαρίου ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων του ΓΕΛ Σκάλας, μας προσκάλεσε να μιλήσουμε για την «Πρόληψη και Αντιμετώπιση του άγχους εν όψει των Πανελληνίων Εξετάσεων», στην κοπή της πίτας του Συλλόγου τους στο «Art cafe» στη Σκάλα.
Οι σχολικές εξετάσεις, ιδίως οι Πανελλαδικές, αποτελούν σταθερή πηγή άγχους για τους περισσότερους μαθητές, αλλά και για τους γονείς τους.
Οι γονείς συχνά βρίσκονται μετέωροι μέσα στην κατάσταση των εξετάσεων και δεν ξέρουν αν η συμπεριφορά τους μπορεί όντως να βοηθήσει το παιδί. Η αλήθεια είναι ότι ο ρόλος των γονέων απέναντι στο άγχος των εξετάσεων είναι καταλυτικός. Τι θα ήταν λοιπόν ωφέλιμο να κάνουν οι γονείς κατά την προετοιμασία και κατά την διάρκεια των εξετάσεων;
Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα του Συλλόγου, το Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος» η κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργός πραγματοποίησε ένα συστημικό καφέ, όπου οι συμμετέχοντες, συζήτησαν σε μικρές ομάδες κατά την διάρκεια του καφέ ερωτήματα που τέθηκαν από την συντονίστρια σχετικά με το θέμα και κατόπιν παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια και ακολούθησε συζήτηση.
Η συμμετέχοντες με αυτόν τον τρόπο είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για ένα θέμα που τους απασχολεί, να μοιραστούν κοινές ανησυχίες, να ανταλλάξουν απόψεις και να βγάλουν πορίσματα.
Το Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου, το Κέντρο Πρόληψης ΔΙΑΥΛΟΣ πραγματοποίησε, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης και της Ενορίας Αγίου Σπυρίδωνος ομιλία με θέμα «Ο πολυδιάστατος ρόλος της μητέρας στα διάφορα στάδια ανάπτυξης του παιδιού». Η ομιλία είχε στόχο να αναδείξει τον πολυδιάστατο χαρακτήρα του μητρικού ρόλου και να ενισχύσει τους γονείς στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους τις απαραίτητες προϋποθέσεις για υγιή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και προσαρμογή. Εισηγήτρια ήταν η κα Παπαδοπούλου Ιωάννα, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β/θμιας εκπαίδευσης, το Γυμνάσιο Γερακίου και το Γενικό Λύκειο Έλους, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης ¨Δίαυλος¨, διοργάνωσαν τρίωρη ενημερωτική ομιλία στις 8 Φεβρουαρίου 2023 με τίτλο ¨Η βία στο χώρο της οικογένειας και του σχολείου¨.
Στην ομιλία αυτή έγινε εκτενής ανάλυση τόσο στο φαινόμενο της ενδοοικογενειακής βίας, όσο και σε αυτό της ενδοσχολικής βίας. Επιπροσθέτως, έγινε και λόγος αναφορικά με την συσχέτιση των δυο αυτών εννοιών.
Συγκεκριμένα, στην εισήγηση αυτή έγινε ανάλυση στα εξής:
Ορισμός ενδοοικογενειακής βίας.
Είδη της ενδοοικογενειακής βίας.
Παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση του φαινομένου.
Τους λόγους που πολλά θύματα δεν καταγγέλλουν αυτό που τους συμβαίνει.
Τρόπους διαχείρισης βίαιων περιστατικών στον χώρο της οικογένειας.
Ορισμός της ενδοσχολικης βίας.
Είδη της ενδοσχολικής βίας.
Διάφοροι παράγοντες που προκαλούν τη βία στο σχολικό χώρο.
Τρόπους προσέγγισης αυτού του ακανθώδους ζητήματος από τους εκπαιδευτικούς.
Τέλος, πραγματοποιήθηκε συσχέτιση των δυο αυτών φαινομένων για το πώς η βία στην οικογένεια επηρεάζει αντίστοιχα τα παιδιά και στην συνέχεια το πώς αυτά από την πλευρά τους υιοθετούν βίαιες συμπεριφορές στο χώρο του σχολείου και γενικότερα αναπτύσσουν βίαιες στάσεις στην μετέπειτα ζωή τους.
Την ομιλία πραγματοποίησε η Κοινωνιολόγος κα Φανού Νίκη – Επιστημονικό στέλεχος ΕΣΠΑ-ΟΚΑΝΑ στο Κέντρο Πρόληψης “Δίαυλος”.
Την Πέμπτη στις 23 Φεβρουαρίου 2023 πραγματοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο Δαφνίου του Δήμου Ευρώτα Βραχεία Παρέμβαση με θέμα: ¨Ο θυμός¨. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά ενεργοποιήθηκαν και συμμετείχαν στην κατανόηση του συγκεκριμένου συναισθήματος.
Ο θυμός αποτελεί μια συναισθηματική κατάσταση, η οποία χαρακτηρίζεται από διαφορετικές εντάσεις, άλλοτε ήπιες και άλλοτε πιο έντονες. Συγκεκριμένα, ο θυμός αποτελεί ένα φυσιολογικό συναίσθημα και σημαντικό ρόλο παίζει η διαχείριση αυτού.
Τα παιδιά στην παρέμβαση αυτή μέσω εικόνων, ανάγνωσης παραμυθιών, συζήτησης ενημερώθηκαν για το τι είναι θυμός ,τι προκαλεί στο σώμα, καθώς και στην ψυχοσύνθεση του ανθρώπου. Επίσης, παρουσιάστηκαν διάφοροι δημιουργικοί τρόποι διαχείρισης του θυμού.
Συντονίστρια της παρέμβασης ήταν η Κοινωνιολόγος κα Φανού Νίκη – επιστημονικό στέλεχος ΕΣΠΑ-ΟΚΑΝΑ στο Κέντρο Πρόληψης “Δίαυλος” Νομού Λακωνίας.
Στην προαγωγή της δημιουργίας υγιών και ισότιμων σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα, καθώς και στην αντιμετώπιση φαινομένων βίας μέσα από την ευαισθητοποίηση των εφήβων, η οποία βασίζεται σε μεθόδους βιωματικής και ενεργητικής μάθησης απέβλεπε το πρόγραμμα με τίτλο «Διαφυλικές σχέσεις και Πρόληψης της Βίας μεταξύ των δυο φύλλων» που ολοκληρώθηκε από το επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης Π.Ε. Λακωνίας “Δίαυλος” κ. Γκουντούνα Ασπασία στα δύο τμήματα της Α τάξης του ΓΕΛ Έλους.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας και εκτιμώντας ότι το εκπαιδευτικό σύστημα, σε θεσμικό επίπεδο, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη και αντιμετώπιση των διακρίσεων και της βίας λόγω φύλου, κατόπιν συνεργασίας με την Δ/ντρια του ΓΕΛ Έλους κ. Κρητικάκου Παναγιώτα υλοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου το συγκεκριμένο πρόγραμμα τις ημερομηνίες: 01, 07, 14 και 22 Φεβρουαρίου κατά τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος.
Διανύοντας μία εποχή που χαρακτηρίζεται από συναισθήματα ψυχολογικής δυσφορίας, αβεβαιότητας και ξαφνικών αλλαγών σε διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής των ατόμων λόγω της πανδημίας και των επιπτώσεων αυτής, είναι παραδεκτό ότι η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών αποτελεί επιτακτική ανάγκη.
Η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών είναι σημαντική προκειμένου να είναι αποτελεσματικότεροι στη διαχείριση των καθημερινών προκλήσεων και στην υιοθέτηση στρατηγικών προσέγγισης και αντιμετώπισης αυτών. Αφορά στον τρόπο ζωής και σκέψης, που δύνανται να παρέχουν την προσαρμοστικότητα να χειριστούν τις αντιξοότητες και την αλλαγή και αναφέρεται στην ικανότητα των ατόμων να αντιμετωπίζουν και να ξεπερνούν τις αρνητικές εμπειρίες και τις επώδυνες συνέπειές τους στη σωματική και ψυχολογική τους υγεία. Πρόκειται για το κυριότερο «αντίδοτο» στις επιπτώσεις που έχει η αρνητικότητα στη ζωή, καθώς τα άτομα που έχουν αυτό το χαρακτηριστικό φαίνεται να μην καταβάλλονται από τις δοκιμασίες και τα εμπόδια που συναντούν στο δρόμο τους, παραμένοντας υγιή ψυχικά και σωματικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιήθηκε επιτυχώς στις 13, 15, 20 & 22 Φεβρουαρίου το σεμινάριο με τίτλο “Ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών”, στο οποίο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί του 2ου Λυκείου και 2ου Γυμνασίου Σπάρτης. Συντονίστριες ήταν το επιστημονικό στέλεχος Παπαδοπούλου Ιωάννα – Ψυχολόγος MSc και η επιστημονικά υπεύθυνη Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός MSc, PhD©
Σε συνεργασία με τον Οργανισμό Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ)