«Όταν οι μιναρέδες γίνονται ξιφολόγχες μπορούν να σηματοδοτούν μια υγιή θρησκευτικότητα;» διερωτάται ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εργαλειοποιεί τη θρησκεία για ιδιοτελείς σκοπούς, προκειμένου να επιβληθεί στον λοιπό ισλαμικό κόσμο ως ο «αντ΄αυτών», τονίζει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος σε παρέμβασή του με αφορμή την τελευταία δήλωση του προέδρου της Τουρκίας για τον συμβολισμό των ισλαμικών τεμένων (τζαμιά) και των μιναρέδων και θέτει το ερώτημα «Όταν οι μιναρέδες γίνονται ξιφολόγχες μπορούν να σηματοδοτούν μια υγιή θρησκευτικότητα;» .
Όπως τονίζει ο Μητροπολίτης, η δήλωση Ερντογάν «αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση όσων είχε προοιωνίσει η μετατροπή του παγκόσμιου μνημείου πολιτιστικής κληρονομιάς, του ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, και η αποκλειστική χρήση του ως ισλαμικού τεμένους, δηλαδή την υιοθέτηση ενός νέου προσανατολισμού προς το παρελθόν, προκεμαλικής ρητορικής και δράσης, με ότι αυτό συνεπάγεται στο επίπεδο του διεθνούς δικαίου και των σχέσεων της γείτονος χώρας με τους γείτονες της».
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο «η συγκεκριμένη όμως δήλωση έχει και μια ακόμη παράμετρο, η οποία δεν θα πρέπει να περάσει απαρατήρητη. Είναι η εργαλειοποίηση της θρησκείας για ιδιοτελείς σκοπούς και ιδεολογικούς προσανατολισμούς, ως μια βάση δηλαδή συσπείρωσης και ενδυνάμωσης ισλαμιστικών αντιλήψεων. Προσπαθεί να επιβληθεί στον λοιπό ισλαμικό κόσμο, ως ο «αντ’ αυτών», και να επιβάλλει κανόνες συμμόρφωσης και συμπεριφοράς, ιδεολογικούς και ηθικούς, για να εγκαθιδρύσει τον δικό του ρυθμιστικό ρόλο και λόγο στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».
«Αυτή όμως η εργαλειοποίση», καταλήγει «και η χρήση της ισλαμικής θρησκείας δεν μπορεί να δίνει το δικαίωμα ώστε να επιζητεί την αναγνώριση της ως υγιούς θρησκευτικότητας, γιατί αυτή ανήκει σ’ εκείνες τις θρησκείες οι οποίες δεν διεκδικούν αλλά καλλιεργούν και σέβονται την ετερότητα. Συμβάλλουν στην αρμονία και ισορροπία της ανθρώπινης κοινωνίας και του κόσμου μέσα από τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της θρησκευτικής ελευθερίας και της ετερότητας όλων των άλλων».