Γράφει η Σοφία Τόμπρου
Σήμερα, στην εποχή της τεχνολογίας, της άνευ συνόρων επικοινωνίας και αναζήτησης εργασίας ή τόπου διαμονής, η άριστη γνώση της Αγγλικής είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ. Αυτό το κατανοούν πλέον όλοι οι γονείς και επενδύουν στην ξενόγλωσση μόρφωση των παιδιών τους, αναζητώντας τις καλύτερες επιλογές που υπάρχουν σήμερα στο χώρο της ξενόγλωσσης παιδείας.
Εμείς, σαν επαγγελματίες, αφουγκραζόμαστε τις επιθυμίες και τις προσδοκίες γονιών και μαθητών με στόχο να προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή ξενόγλωσση εκπαίδευση, ώστε οι μαθητές μας να αποκτήσουν άριστη γνώση της Αγγλικής γλώσσας, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εφόδια για το μέλλον τους. Η διασφάλιση όμως και ενός αναγνωρισμένου Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας είναι απόλυτα αναγκαία και βρίσκεται μέσα στις προτεραιότητές μας.
Τι ισχύει σήμερα για τα Πιστοποιητικά της Αγγλικής Γλώσσας και τις Εξετάσεις Γλωσσομάθειας:
Όλα τα Βρετανικά Πανεπιστήμια ζητούν το IELTS το οποίο δεν είναι Πιστοποιητικό και έχει μόνο διετή διάρκεια. Έτσι, από οποιοδήποτε Φορέα και αν έχει αποκτήσει ένας μαθητής Πιστοποιητικό επιπέδου C2 -Proficiency, δεν εξασφαλίζεται ότι το Πτυχίο του θα γίνει δεκτό από Πανεπιστήμιο της Μ. Βρετανίας, ιδιαίτερα ένα Πτυχίο που δεν είναι Βρετανικού Φορέα. Ωστόσο, στο UCAS αναφέρονται πολλά Πιστοποιητικά που αναγνωρίζονται από Βρετανικά Πανεπιστήμια.
Στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ αναφέρονται Εξεταστικοί Φορείς που έχουν διακόψει τη διενέργεια εξετάσεων ή έχουν αλλάξει όνομα. Όλα όμως τα Πιστοποιητικά τους ισχύουν όταν έχουν ημερομηνία μέχρι τη διακοπή τους. Κανένας κάτοχος Πιστοποιητικού δεν υποχρεώνεται να ξαναδώσει εξετάσεις.
Υπάρχουν 25 αναγνωρισμένες εξετάσεις Αγγλικών για την απόκτηση Πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας – μια μεγάλη ποικιλία που δίνει τη δυνατότητα της επιλογής των καταλληλότερων εξετάσεων για κάθε μαθητή.
Το πρώτο διαχρονικά αναγνωρισμένο Πιστοποιητικό στην Ελλάδα διατηρούσε το μονοπώλιο στις εξετάσεις γλωσσομάθειας για πολλά χρόνια. Όταν εμφανίστηκε ακόμη ένα Πιστοποιητικό, σπάζοντας αυτό το μονοπώλιο, όσοι είμαστε χρόνια Επαγγελματίες θυμόμαστε ότι επιμέναμε στην απόκτηση μόνο του καθιερωμένου Πιστοποιητικού, καθώς θεωρούσαμε το νεότερο Πιστοποιητικό συγκριτικά πιο εύκολο και μικρότερης αξίας. Ωστόσο, αυτή η νοοτροπία άλλαξε κάποια στιγμή και το νεότερο Πιστοποιητικό κατάφερε να επικρατήσει και να κερδίσει την προτίμηση των Επαγγελματιών της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης, των μαθητών και των γονιών τους γιατί είχε διαφορετικό, πιο προσιτό τρόπο εξέτασης.
Διαχρονικά αξιόπιστος Φορέας δεν μπορεί να θεωρείται κάποιος που ξεκίνησε τη διεξαγωγή των εξετάσεων γλωσσομάθειας μέσα στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, όπου επιτηρητές των υποψηφίων είναι οι ίδιοι οι Καθηγητές τους. Φυσικά, το παράδειγμα του πρώτου συνεχίζουν μερικοί Φορείς παρόλο που όλος ο Κλάδος το κατακρίνει. Ορισμένοι, λίγοι ευτυχώς, επαγγελματίες με «κλειστές πόρτες και παράθυρα» διεξάγουν παράνομες εξετάσεις και έπειτα διαφημίζουν τα αποτελέσματα. Ποια είναι άραγε η εγκυρότητα μιας τέτοιας διαδικασίας; Ποια η αξιοπιστία ενός οποιουδήποτε Πιστοποιητικού που αποκτά ο μαθητής υπό τέτοιου είδους συνθήκες εξέτασης; Ακόμη αναμένουμε μια απάντηση για την ανοχή που δείχνει η Πολιτεία απέναντι σε τέτοια φαινόμενα.
Το μονοπώλιο δεν ήταν ποτέ καλός σύμβουλος γιατί μας υποχρέωνε να αποδεχτούμε τη μία και μοναδική επιλογή που υπήρχε. Εμείς, σαν Επαγγελματίες, πολλές φορές έχουμε προτείνει αλλαγές στον τρόπο εξέτασης και τώρα επιτέλους έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε αυτό που θεωρούμε πιο κατάλληλο για τους μαθητές μας.
Θα ήθελα τώρα να θέσω τα εξής ερωτήματα:
Γιατί θεωρούμε «καλύτερο» το Listening όταν ακούγεται 1 φορά, ενώ όταν ακούγεται 2 φορές το θεωρούμε «ευκολότερο»; Σε μια πραγματική συζήτηση, συνήθως επαναλαμβάνουμε κάτι που δεν άκουσε ο συνομιλητής μας. Δεν λέμε: «Εγώ το είπα μια φορά και αν εσύ δεν το άκουσες, είναι πρόβλημά σου.»
Γιατί να μην δίνονται τα θέματα των Προφορικών από την αρχή της σχολικής χρονιάς στους μαθητές μας, ώστε να προετοιμάζονται κατάλληλα και να υπάρχει μια επιλογή τις τελευταίες ημέρες πριν τις εξετάσεις; Τα θέματα των Προφορικών εξετάσεων είναι περίπου τα ίδια σε όλους τους Φορείς και οι μαθητές κάθε επιπέδου προετοιμάζουν πολλά θέματα όλη τη χρονιά. Η διαφορά είναι στην ημέρα των εξετάσεων. Σε άλλους Φορείς, οι πρώτοι που εξετάζονται είναι οι «άτυχοι», καθώς μπαίνουν με φόβο και ανασφάλεια μη γνωρίζοντας τι θα ερωτηθούν. Οι επόμενοι Υποψήφιοι που εξετάζονται ίσως έχουν προλάβει να ακούσουν τα θέματα από τους πρώτους που εξετάστηκαν. Όσοι εξετάζονται όμως πολύ αργότερα ή κάποια επόμενη μέρα μπαίνουν πιο άνετοι να εξεταστούν καθώς τα θέματα έχουν γίνει πλέον Πανελλαδικά γνωστά και έχουν χρόνο να τα προετοιμάσουν.
Σαν Επαγγελματίας, έχω τη δυνατότητα να επιλέξω για τους μαθητές μου μια διαδικασία που λιγοστεύει το άγχος τους και περιορίζει το φόβο και την ανασφάλειά τους για τις Προφορικές εξετάσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι προετοιμάζονται λιγότερο σωστά.
Ποιος γονιός δεν θέλει να δώσει το παιδί του εξετάσεις που να του διασφαλίζουν τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία, ώστε να αποφευχθούν α) τα επιπλέον έξοδα (δίδακτρα και εξέταστρα σε περίπτωση αποτυχίας), β) το υπερβολικό άγχος του παιδιού και γ) η απογοήτευση της οικογένειας για την άδικη πιθανόν αποτυχία – συνήθως για λίγους βαθμούς που χάθηκαν λόγω του ακατάλληλου τρόπου εξέτασης, αταίριαστου για την ηλικία των παιδιών, όπως «παγίδες» στην κατανόηση του κειμένου, Listening που ακούγεται μόνο μία φορά, έκθεση δύσκολη για την ηλικία των παιδιών, μεγάλης διάρκειας εξέταση, υψηλή βάση, συμψηφισμός υπό προϋποθέσεις;
Οι γονείς έχουν πάντα τον πρώτο λόγο στην επιλογή ενός Πιστοποιητικού, αλλά εγώ, σαν Επαγγελματίας με γνώση και πολύχρονη εμπειρία στο χώρο της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης, οφείλω να συμβουλεύσω τους μαθητές μου και τους γονείς τους ώστε να επιλέξουν το καλύτερο Πιστοποιητικό που πιστεύω ότι έχει τη δικαιότερη εξέταση για να αποδώσουν οι Υποψήφιοι στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Εκεί στοχεύει η νέα τάση στα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας. Σήμερα που υπάρχει πλέον η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε πολλούς Φορείς με αναγνωρισμένες εξετάσεις από το ΑΣΕΠ και το OFQUAL της Αγγλίας, εγώ, όπως και χιλιάδες άλλοι Επαγγελματίες, επιλέγω να ακολουθήσω τη νέα τάση στα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας.
Την αλήθεια, Συνάδελφοι, δεν πρέπει να τη διαμορφώνουμε στα μέτρα μας γιατί φανερώνεται από μόνη της. Και είναι η εξής: Ακόμη και διαχρονικά αναγνωρισμένοι Φορείς, έχοντας λάβει υπόψη τους τις απαιτήσεις Επαγγελματιών, γονιών και υποψηφίων, ανακοινώνουν πλέον αλλαγές σύμφωνα με το «Νew Thinking» ή τις έξυπνες εξετάσεις.