Συζητήθηκε στο ΠεΣυ στις 17-4-2019 η επερώτηση των Περιφερειακών Συμβούλων της Λαϊκής Συσπείρωσης για το φράγμα της Κελεφίνας στη Λακωνία.
Καμιά ουσιαστική πρόοδος και δέσμευση δεν υπήρξε από την Περιφερειακή Αρχή. Καρκινοβατεί και αυτό το φράγμα όπως το φράγμα του Ασωπού στην Κορινθία, τα δίκτυα άρδευσης του Φιλιατρινού φράγματος, της Τάκα στην Τρίπολη, της λίμνης Δόξα στην ορεινή Κορινθία.
Τέτοια έργα ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή δεν είναι στις προτεραιότητες της ΕΕ, των κυβερνήσεων και της Περιφέρειας. Θα είναι όταν θα προχωρήσει και η ιδιωτικοποίηση των υδάτινων πόρων στη Πελοπόννησο.
Ακολουθεί όλο το κείμενο της επερώτησης.
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Τρίπολη 11-2-2019
Θέμα: Τι γίνεται με το φράγμα της Κελεφίνας.
Επανειλημμένα στο παρελθόν έχουμε συζητήσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο για το φράγμα της Κελεφίνας. ένα έργο σημαντικό αφού εκτός από τον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα στη περιοχή, θα δώσει τη δυνατότητα άρδευσης των ευρύτερων περιοχών των οικισμών Αφυσσού, Κοκκινόραχης, Κλαδά, Σκούρας Οινούντος και Φάριδας.
Η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου πέρασε από το ΠεΣυ στις αρχές του 2015.
Είχαμε και τότε επισημάνει ότι:
• Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για δυνατότητα άρδευσης περιοχών που έχουν άμεση ανάγκη για νερό όπως οι περιοχές της Σελλασίας και του Βασαρά.
• Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για μεταφορά ενός τμήματος του νερού στις μεγάλες ελαιοπαραγωγικές περιοχές των οικισμών Χρύσαφα, Κεφαλά, και Γκορτσιάς. Εκεί που οι αγρότες αναγκάζονται να κάνουν γεωτρήσεις και με διπλή άντληση άρα και με μεγάλο κόστος, να αντλούν τα νερά από βάθη 300 έως 400 μέτρων.
• Δεν έχει γίνει τίποτα ούτε μελέτη για τα δίκτυα διανομής του νερού, για την αξιοποίηση του υπερχειλίζοντος νερού, για τη διαχείριση του φράγματος κλπ.
Δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ και άλλα προγράμματα διατέθηκαν στη Λακωνία για τη διαμόρφωση των υποδομών για τη καπιταλιστική ανάπτυξη:
• 14 εκατομμύρια ευρώ για το λιμάνι του Γυθείου να πιάνουν κρουαζιερόπλοια, εκατομμύρια ευρώ για τα αλιευτικά καταφύγια για να δένουν οι σκαφάτοι τα γιοτ.
• Δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για οδικούς άξονες, τα γνωστά αμαρτωλά έργα, 15 εκατομμύρια ευρώ για το Σκούρα-Πυρί, 9,5 εκατομμύρια ευρώ για το Νεάπολη-Μονεμβασία, 7 εκατομμύρια ευρώ για τη Μκρυνάρα και άλλα τόσα για το Γύθειο-Αρεόπλη, 2 εκατομμύρια ευρώ για παράκαμψη Βουτιάνων, κανείς δεν ξέρει πόσα εκατομμύρια ευρώ τελικά θα δοθούν για την ανατολική είσοδο της πόλης της Σπάρτης ή την παραλλαγή στην Ε.Ο. Σπάρτης-Γερακίου.
Ας περιοριστούμε σε αυτά.
Το φράγμα της Κελεφίνας, έργο ζωτικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή είναι στον αυτόματο πιλότο. Την ίδια τύχη έχουν παρόμοια έργα φράγματα-ταμιευτήρες-λιμνοδεξαμενές κ.λπ. στη Λακωνία.
Σύμφωνα με τη δήλωση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης που έγινε κατά τη συνάντησή του με το Δήμαρχο Σπάρτης στις 18-10-2018, η μελετητική φάση για το φράγμα της Κελεφίνας έχει ολοκληρωθεί πλήρως από το έτος 2015.
Ρωτάμε λοιπόν, μαζί με κατοίκους της περιοχής, που δεν καταδέχεστε να τους απαντήσετε σε γραπτά τους κείμενα-ερωτήματα:
• Γιατί δεν έχει ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα το συγκεκριμένο έργο φράγμα Κελεφίνας;
• Τι σχεδιάζετε και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
• Θα γίνουν και πότε οι μελέτες για τα αρδευτικά δίκτυα διανομής του νερού;
• Οι καθυστερήσεις αυτές έχουν να κάνουν με τις μεθοδεύσεις σας, εσάς και των κυβερνήσεων, για την παράδοση της διαχείρισης των υδάτινων πόρων της Πελοποννήσου στο μεγάλο κεφάλαιο;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι
της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γόντικας
Βαγγέλης Γούργαρης