Σύμφωνα με δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας έχει τεθεί ως στόχος μέχρι τα τέλη Απριλίου από το Κέντρο Φορολόγησης Μεγάλου Πλούτου (ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π.) να ολοκληρωθούν έλεγχοι σε α) 400 υποθέσεις εμβασμάτων και β) 150 υποθέσεις offshore εταιρειών.
Πρόκειται στην πρώτη περίπτωση για εμβάσματα που στάλθηκαν στο εξωτερικό την τριετία 2009-2011 και στη δεύτερη για τις υποθέσεις ελέγχου των offshore του Κρανιδίου και της Κύμης, για τις οποίες αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και τον έλεγχο έχει αναλάβει το ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π.
Σύμφωνα με τον νέο Κ.Φ.Δ. (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας) που ισχύει από 1/1/2014, οι εντολές εκδόθηκαν από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, με την επισήμανση οι έλεγχοι να μη γίνουν με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Οι έμμεσες τεχνικές προσδιορίζουν το εισόδημα με βάση τις τραπεζικές καταθέσεις και τις δαπάνες με μετρητά.
Το παραπάνω ελεγκτικό κέντρο είχε ήδη ξεκινήσει ελέγχους από το 2013 για φορολογούμενους μεγάλης οικονομικής επιφάνειας που έστειλαν εμβάσματα στο εξωτερικό. Τον περασμένο χρόνο οι έλεγχοι αυτοί δεν ολοκληρώθηκαν, αφού αναμενόταν επί ενάμιση χρόνο η έκδοση της εγκυκλίου για τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου βάσει των οποίων θα γινόταν ο οριστικός έλεγχος.
Τον Οκτώβριο του 2013 με νέα νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε σαν τροπολογία από την κυβέρνηση, δόθηκε η δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό του Υπ.Οικ., αντί του πλήρους και οριστικού φορολογικού ελέγχου, να κάνει προσωρινό έλεγχο σε φυσικά πρόσωπα που ελέγχονται για φοροδιαφυγή, που θα περιορίζεται σε «ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα θέματα και αντικείμενα» και σε συγκεκριμένο χρόνο.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου, ενώ τους πρώτους 10 μήνες του 2013 είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος σε μόλις 2 υποθέσεις εμβασμάτων, με την αλλαγή της νομοθεσίας τους επόμενους 2 μήνες (Νοέμβριο και Δεκέμβριο) ολοκληρώθηκαν άλλες 44 υποθέσεις.
Κατά την συζήτηση της τροπολογίας στην Βουλή είχαμε καταγγείλει, ότι η διενέργεια «εξπρές» φορολογικών ελέγχων, θα βοηθήσει μεν επικοινωνιακά την κυβέρνηση (ολοκλήρωση μεγαλύτερου αριθμού εντολών ελέγχου), αλλά θα συγκαλύψει την φοροδιαφυγή ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος της.
Επειδή οι έλεγχοι των φορολογουμένων που τα ονόματα τους εμπλέκονται στις λίστες Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου, Λίχτενσταϊν, ακινήτων Λονδίνου, εμβασμάτων προς το εξωτερικό και άλλων θα έπρεπε να είναι λεπτομερείς, οριστικοί και να γίνουν σε βάθος δεκαετίας για να ελεγχθούν τα χρόνια που δημιουργήθηκαν τα αδήλωτα εισοδήματα.
Επειδή εν μέσω κρίσης το ΥΠ. ΟΙΚ. δεν μπορεί ούτε να εξασφαλίσει σταθερό νομοθετικό περιβάλλον, ούτε να καταλήξει σε σταθερές δομές (οργανόγραμμα) ακόμα και για τις πιο νευραλγικές υπηρεσίες του, με αποτέλεσμα το ανθρώπινο δυναμικό του, να μεταφέρεται από υπηρεσία σε υπηρεσία και τελικά να θεωρείται αυτό υπεύθυνο για τη μη επίτευξη των στόχων.
Επειδή σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής τον Ιανουάριο 2014, στα 22 δισ. ευρώ ανέρχονται τα ποσά που κατά τις πρώτες εκτιμήσεις των ελεγκτικών μηχανισμών, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν κατά τους ελέγχους των 54.000 εμβασμάτων της τριετίας 2009-2011.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
•Από τα 25.000 εμβάσματα που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, δεν δικαιολογούνταν από δηλωμένα εισοδήματα, με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν από την Γ.Γ.Δ.Ε. οι 400 υποθέσεις για τις οποίες εκδόθηκαν εντολές ελέγχου; Έχουν καθοριστεί συγκεκριμένα κριτήρια π.χ. ανάλογα με το ύψος του εμβάσματος; ώστε να υπάρχει διαφάνεια στην επιλογή των υποθέσεων; Σε ποιόν έλεγχο υπόκειται η υπηρεσία ή το άτομο που αποφασίζει ποιες υποθέσεις θα ελεγχθούν;
•Γιατί οι εντολές για τα εμβάσματα και τις off shore εταιρείες εκδόθηκαν μετά την 1/1/2014 που το δικαίωμα ελέγχου της φορολογικής διοίκησης αρχίζει από 1/1/2008, ενώ εάν είχαν εκδοθεί έως 31/12/2013 το δημόσιο θα είχε το δικαίωμα να ελέγξει τις δηλώσεις των τελευταίων δέκα χρόνων;
•Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γ.Γ.Δ.Ε. την 31/12/2013 ήταν σε εξέλιξη εκατό περίπου έλεγχοι εμβασμάτων. Γιατί δεν ολοκληρώθηκαν πρώτα οι έλεγχοι αυτοί, άλλα εκδόθηκαν νέες εντολές;
•Γιατί εγκαταλείφθηκε η μέθοδος ελέγχου που στηρίζονταν στην εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση;
•Ποιός ο λόγος της τοποθέτησης μετακλητού συμβούλου του Γ.Γ.Δ.Ε. ως τοποτηρητή στο ΚΕ.ΦΟ.ΜΕΠ; Σε ποιο θεσμικό πλαίσιο στηρίχτηκε η μετακίνηση του, με ποια απόφαση έγινε η τοποθέτηση και πως διασφαλίζεται ότι το πρόσωπο αυτό δεν θα λαμβάνει γνώση απόρρητων στοιχείων φορολογουμένων;
•Με βάση τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του, γιατί πιστεύει ο Υπουργός ότι είναι δυνατόν να ολοκληρωθούν πάνω από 500 έλεγχοι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2014;
•Πιστεύει ο Υπουργός ότι θα λειτουργήσει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός, όταν από το τέλος του 2013 έχουν παραιτηθεί οι δύο διευθυντές (Δ.Ε.Κ., ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π.) από τις τρείς νευραλγικές ελεγκτικές υπηρεσίες, οι οποίοι μάλιστα είχαν τοποθετηθεί στις θέσεις αυτές προ εξαμήνου, χωρίς αξιοκρατικά κριτήρια με απόφαση του ίδιου;
•Γιατί το Δ.Ε.Κ. Αθηνών (Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο) που παραμένει ακέφαλο πάνω από ενάμιση μήνα αποδυναμώνεται διαρκώς από ελεγκτές και όσοι έχουν απομείνει ενημερώθηκαν προφορικά ότι πρόκειται να καταργηθεί, με αποτέλεσμα να έχουν αδρανήσει οι έλεγχοι;
•Ως πότε η τεχνική βοήθεια (απεσταλμένα κλιμάκια Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Δ.Ν.Τ.) και οι μετακλητοί σύμβουλοι του Υπουργείου με τις ευλογίες της Κυβέρνησης, θα πειραματίζονται με το οργανόγραμμα, τις δομές, και την έκδοση σχεδίων νόμων και αποφάσεων στο Υπ. Οικ., εν μέσω μάλιστα κρίσης, με αποτέλεσμα μέρα με τη μέρα να διαλύεται ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γελαλής Δημήτρης
Βαλαβάνη Νάντια
Γαϊτάνη Νάντια
Γάκης Δημήτρης
Διαμαντόπουλος Βαγγέλης
Διακάκη Μαρία
Ζερδελής Γιάννης
Βούτσης Νίκος
Κανελλοπούλου Μαρία
Μιχαλάκης Νίκος
Παπαδημούλης Δημήτρης
Παναγούλης Στάθης
Πετράκος Θανάσης
Στρατούλης Δημήτρης
Τριανταφύλλου Μαρία
Σακοράφα Σοφία
Σαμοΐλης Στέφανος
Τσακαλώτος Ευκλείδης
ΖεΪμπέκ Χουσεΐν