Δυσάρεστα είναι τα νέα για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος, δηλαδή της βελτίωσης/ανακατασκευής του υφιστάμενου δρόμου με παρακάμψεις σε Μεσσήνη – Βελίκα και νέα γέφυρα στον Πάμισο: Η μελέτη αυτή, για το πιο σημαντικό οδικό έργο της Μεσσηνίας, δεν έχει πάει ακόμα επισήμως στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος, τη ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης).
Η μελέτη όμως, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων κυβερνητικών παραγόντων, έπρεπε να βρίσκεται στη συγκεκριμένη υπηρεσία από τον περασμένο Νοέμβριο, και όλο αυτό το διάστημα να έχει κατατεθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου (και στα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας και Μεσσήνης) για διαβούλευση και γνωμοδότηση.
Την οδυνηρή αυτή εξέλιξη διαπιστώσαμε σε χθεσινή μας επικοινωνία με τη ΔΙΠΑ. Στέλεχος της υπηρεσίας μάς ενημέρωσε ότι η μελέτη για το Καλαμάτα – Ριζόμυλος καταχωρήθηκε στο ηλεκτρονικό περιβαλλοντικό μητρώο την 1η Φεβρουαρίου, ενώ επεσήμανε πως για να ξεκινήσει και να γίνει η αξιολόγησή της πρέπει να υπάρχει και σε έντυπη μορφή. Το ίδιο πρόσωπο παρατήρησε ότι “η μελέτη δεν έχει πάρει αριθμό πρωτοκόλλου, αφού δεν έχει υποβληθεί έντυπα”.
Με την εξέλιξη αυτή, είναι φανερό ότι η διαβούλευση στα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας και Μεσσήνης και η γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου πολύ δύσκολα θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το Πάσχα. Οπότε, είναι αδύνατη η δημοπράτηση του έργου του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου.
Να υπενθυμίσουμε ότι την 1η Νοεμβρίου 2018, ο γ.γ. Υποδομών Γιώργος Δέδες είχε ανακοινώσει χαρακτηριστικά στο Δημαρχείο Μεσσήνης ότι “σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση κατασκευής του οδικού άξονα που θα συνδέει τη δυτική Μεσσηνία με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτας – Τρίπολης – Αθήνας, πραγματοποιήθηκε με την υποβολή για έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του τμήματος Καλαμάτα – Ριζόμυλος από την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Παραχωρήσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Προωθούμε τις διαδικασίες της κατασκευής του οδικού άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη εντός του 2019 με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών κεφαλαίων. Στην κατεύθυνση αυτή, κρίσιμη εξέλιξη αποτελεί η υποβολή για έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με την οποία το έργο εισέρχεται σε διαδικασία πλήρους ωρίμανσης για την υλοποίησή του. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων εκπονήθηκε πρόσφατα από την ανάδοχο κοινοπραξία Μορέας, αδαπάνως για το Δημόσιο, στο πλαίσιο της Συμφωνίας που συνήφθη ανάμεσα στην εταιρεία και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το Δεκέμβριο του 2015, για την ολοκλήρωση του Αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και του κλάδου Λεύκτρο – Σπάρτη. Η μελέτη αναμένεται να αποσταλεί πολύ σύντομα στη Περιφέρεια Πελοποννήσου και στους Δήμους Καλαμάτας και Μεσσήνης καθώς και σε άλλους εμπλεκόμενους φορείς (Αρχαιολογία, Διεύθυνση Δασών κ.λπ.) για την προβλεπόμενη δημόσια διαβούλευση”.
Το περασμένο Σάββατο, στο Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Ολυμπία, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποσχέθηκε, αναφέροντας χαρακτηριστικά: “Στη συνέχεια έχουμε τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη. Ενα έργο που το ζητάει η περιοχή από το 1935, αν έχω ενημερωθεί καλά και αυτό δημοπρατείται μέσα στους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους. Είναι 53 χιλιόμετρα, έχει 27 ισόπεδους και έναν ανισόπεδο κόμβο, ο προϋπολογισμός του θα είναι 180 εκ. ευρώ”.
Γιάννης Σινάπης