Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» βρέθηκε στο πλευρό της σχολικής κοινότητας της Ελαφονήσου, πραγματοποιώντας παρεμβάσεις στους μαθητές του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου αλλά και σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Η παρέμβαση στους μαθητές του Νηπιαγωγείου είχε θέμα τη φιλία και τη συνεργασία.
Ένας από τους βασικούς στόχους του Νηπιαγωγείου είναι η κοινωνικοποίηση των παιδιών και η ανάπτυξη της ικανότητάς τους να συνεργάζονται στα πλαίσια της ομάδας. Η φιλία, η συνεργασία, η αγάπη και η αλληλεγγύη είναι αξίες που καλλιεργούνται συστηματικά στο Νηπιαγωγείο, προετοιμάζοντας τα παιδιά για την ομαλή προσαρμογή τους στο σχολείο. Την παρέμβαση στα νήπια πραγματοποίησε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Σχολείο και οικογένεια αποτελούν δύο διαφορετικά συστήματα, τα οποία συναντιούνται έχοντας ως κοινό σημείο το παιδί και ως στόχο τη διαπαιδαγώγηση και την κοινωνικοποίησή του. Ο ρόλος τους μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά εξίσου σημαντικός. Έτσι, με έναν τρόπο τα συστήματα αυτά λειτουργούν συμπληρωματικά και εξαρτώνται το ένα από το άλλο. Η συνεργασία και η επικοινωνία μεταξύ τους αποτελεί μια αναγκαιότητα και έχει σημαντικά οφέλη, τόσο για τους ίδιους τους μαθητές όσο και για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Προσπαθώντας να αναδείξει την σημασία της καλής συνεργασίας και αποτελεσματικής επικοινωνίας του Σχολείου με την Οικογένεια, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» διοργάνωσε, σε συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο Ελαφονήσου Ομιλία στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς με θέμα «Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας». Η Ομιλία πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Σχολείου Ελαφονήσου την Τετάρτη, 1/06/2022, και ώρα 17:30 με εισηγήτρια την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Το σχολείο, ως κύριος φορέας διαπαιδαγώγησης του ατόμου, οφείλει, μέσα από τη συλλογικότητα και την αποδοχή, να διδάξει στα παιδιά τη διαφορετικότητα σε ένα ευρύ φάσμα και να τα αποτρέψει από την υιοθέτηση συμπεριφορών διακρίσεων, εκφοβισμού και κοινωνικού αποκλεισμού. Πέραν από την ακαδημαϊκή γνώση είναι εξίσου σημαντική η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα διαφορετικότητας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στα πλαίσια αυτά, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» σε συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο Ελαφονήσου, πραγματοποίησε μία βραχεία παρέμβαση στα παιδιά της Α΄και Β΄ Δημοτικού με θέμα την Αποδοχή της Διαφορετικότητας. Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 1 Ιουνίου με συντονίστρια την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Την Τετάρτη 1η Ιουνίου 2022 πραγματοποιήθηκε βραχεία παρέμβαση στους μαθητές της Γ΄ και Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ελαφονήσου. Το εργαστήρι περιλάμβανε δραστηριότητα για τα δικαιώματα του παιδιού με κολάζ, παιχνίδια αναγνώρισης των δικαιωμάτων και αφήγηση παραμυθιού για τον εντοπισμό των δικαιωμάτων που καταπατήθηκαν στην ιστορία. Η παρέμβαση είχε σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τα δικαιώματά τους και τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, καθώς και να συνειδητοποιήσουν ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ίσα δικαιώματα και αξίζουν ίσης αντιμετώπισης, ανεξάρτητα από τις επιμέρους διαφορές τους.
Την Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022 ήταν μία διαφορετική μέρα για τις τάξεις Ε΄και Στ΄. Το μάθημα δεν ακολούθησε το ωρολόγιο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, αλλά πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες εξίσου σημαντικές και πολύ ενδιαφέρουσες, με αντικείμενο τη διαφορετικότητα. Οι μαθητές εργάσθηκαν σε μικρές ομάδες, έγινε συζήτηση με βάση την εμπειρία τους και δόθηκε έναυσμα για κριτικό προβληματισμό με σκοπό τη συνειδητοποίηση ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά όλοι είμαστε άνθρωποι και ίσοι.
Οι άνωθεν παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν από την Κοινωνική Λειτουργό MSc Καργάκου Κατερίνα – Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κ.Π.
Κρίση είναι μια κατάσταση στην οποία τα συνηθισμένα μοτίβα συμπεριφοράς είναι αναποτελεσματικά και υπάρχει άμεση ανάγκη για υιοθέτηση νέων συμπεριφορών και στρατηγικών. Σε επίπεδο σχολικής τάξης, ο όρος κρίση χρησιμοποιείται με τη σημασία του έκτακτου επείγοντος γεγονότος ή της έκρυθμης κατάστασης που διαταράσσει την ομαλή λειτουργία της τάξης, ανατρέπει τα καθιερωμένα, τα πρότυπα και τις δομές ή τις συνήθειες στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν περιορίζεται απλά στο να προλάβει ή να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις κρίσεις που οφείλονται στον τρόπο οργάνωσης της τάξης και του ευρύτερου σχολικού περιβάλλοντος. Οφείλει να είναι σε εγρήγορση και να αναγνωρίσει συμπεριφορές των μαθητών του που ενδεχομένως να σημαίνουν ότι βρίσκονται σε περίοδο κρίσης, ώστε να τους παρέχει την κατάλληλη ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη και να «προλάβει» τη γενίκευση της κρίσης στη σχολική τάξη. Επίσης οφείλει να ενισχύσει στην τάξη του τους προστατευτικούς παράγοντες που θα ενισχύσουν την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών σε καταστάσεις κρίσης.
Το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ», στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί στα αιτήματα των εκπαιδευτικών να επιμορφωθούν πάνω σε θέματα διαχείρισης της σχολικής τάξης, διοργάνωσε, σε συνεργασία με τους Διευθυντές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης, του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σκάλας, του Δημοτικού Σχολείου Ελαφονήσου και του Γυμνασίου Κροκεών Βιωματικό Σεμινάριο Εκπαιδευτικών με θέμα «Ενίσχυση του ρόλου του Εκπαιδευτικού στη Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Κοινότητα». Το Σεμινάριο πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στις 26/5, 8/6 & 9/6/2022 και ώρες 17:00-21:00, με συντονίστριες την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc και την κ. Ασπασία Γκουντούνα, Κοινωνική Λειτουργό, Επιστημονικά Στελέχη του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Η Ασφάλεια στο διαδίκτυο για παιδιά δημοτικού, είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα παγκοσμίως. Ο κόσμος του Internet είναι γεγονός ότι προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και των ικανοτήτων τους.
Η χρήση υπολογιστών καθώς και η πλοήγηση στο Internet μπαίνουν στην ζωή των παιδιών πολύ νωρίς, συνήθως από το δημοτικό. Εκεί έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τις βασικές αρχές της πληροφορικής. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι πολλά παιδιά είναι ήδη εξοικειωμένα πριν ακόμα από το ξεκίνημα του, μέσα από τις οικογένειές τους. Από την πλευρά μας, ως ενήλικοι υποστηρικτές, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε δεν είναι να τα αποκόψουμε από την τεχνολογία, αλλά να τα ενθαρρύνουμε να την αξιοποιούν σωστά, πάντα υπό την καθοδήγηση των γονέων, των δασκάλων τους ή και ειδικών. Φυσικά, η ασφάλεια στο διαδίκτυο για παιδιά απαιτεί κανόνες. έτσι ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα με τη χρήση του μέσου.
Για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο λοιπόν, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στις 24 Ιουνίου από την κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό και Επιστημονικό Στέλεχος του Κ.Π. «Δίαυλος» σε συνεργασία με τον υπεύθυνο των κατασκηνώσεων «Η Ταϋγέτη» της Ιεράς Μητροπόλεως Μονεβασίας και Σπάρτης π. Τσέτσεκα Νικόλαο και τον αρχηγό της 1ης κατασκηνωτικής περιόδου κ. Θεοδώρου Ευάγγελο, βιωματική παρέμβαση στα αγόρια Δ΄- Στ΄ Δημοτικού που συμμετείχαν στις κατασκηνώσεις μετά από δυο χρόνια παύσης λόγω της πανδημίας.
Η καλή αυτοεκτίμηση είναι η προστασία του παιδιού στις προκλήσεις της ζωής. Με τον όρο «αυτοεκτίμηση» εννοούμε το βαθμό στον οποίο εκτιμούμε, σεβόμαστε, αποδεχόμαστε και νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας. Η αυτοεκτίμηση περιλαμβάνει και την αυτοπεποίθηση, που είναι η πίστη στις δυνάμεις και στις ικανότητες μας, αλλά δεν περιορίζεται σε αυτήν, είναι πιο ευρεία έννοια και πιο καθοριστική για τη ψυχική μας ισορροπία και ευτυχία.
Για να έχουμε ευτυχισμένους ενήλικες χρειάζεται να παρέχουνε από νωρίς στη ζωή του ατόμου τη δυνατότητα ανάπτυξης της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης. Συχνά όμως συμβαίνει πολλά παιδιά να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση με αποτέλεσμα αυτό να είναι εμπόδιο στην διαμόρφωση της προσωπικότητας τους, στην δημιουργία σχέσεων, και στη γρήγορη διαδικασία μάθησης.
Αρχικά, τα παιδιά με υψηλή αυτοεκτίμηση συνήθως τα βλέπουμε να είναι πιο κοινωνικά, να προσαρμόζονται εύκολα σε νέες εμπειρίες και να τις απολαμβάνουν, να είναι περίεργα, να είναι συνεργάσιμοι, θέτουν υψηλούς στόχους και συχνά υιοθετούν ισχυρές απόψεις, ενώ επιπλέον τείνουν να βρίσκουν εναλλακτικές λύσεις στα προβλήματά τους. Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι πιο ντροπαλά-εσωστρεφή, εμπλέκονται μόνο με οικείες σε αυτούς εμπειρίες και δραστηριότητες, καθώς έτσι μόνο νιώθουν ασφαλή. Δυσκολεύονται στο να αποχωριστούν τους γονείς τους, ενώ συχνά καταφεύγουν σε ανάρμοστες συμπεριφορές για να μην αγνοηθούν από τους δασκάλους/γονείς τους.
Αναγνωρίζοντας την αξία ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης – αυτοπεποίθησης, το Κέντρο Πρόληψης «Δίαυλος» σε συνεργασία με τη Μητρόπολη Μονεμβασίας, τις Κατασκηνώσεις «Η Ταϋγέτη», τον π. Τσέτσεκα Νικόλαοκαι την αρχηγό κα Κορίνη Αμαλία, πραγματοποίησε βραχεία βιωματική εκπαίδευση στη 2η κατασκηνωτική περίοδο (κορίτσια Δ΄ Δημοτικού – Α΄ Γυμνασίου) στις 30 Ιουνίου. Συντονίστρια της εν λόγω δράσης ήταν η Καργάκου Κατερίνα – Κοινωνική Λειτουργός MSc , Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης.