ΙΣΛ | Επίπλαστη εικόνα λύσης του προβλήματος στο ΕΣΥ

Όσα αναφέρει ο Ιατρικός Σύλλογος του νομού για την υποστελέχωση του νοσοκομείου Σπάρτης

Το Δ.Σ. του ΙΣΛ σε ανοικτή συνεδρίαση τη Δευτέρα 14 Ιουλίου ασχολήθηκε με το θέμα της Υποστελέχωσης του Γ.Ν. Λακωνίας και τις σχετικές δηλώσεις του Υπουργού Υγείας.

Όπως όλοι γνωρίζουμε πλέον, το Νοσοκομείο της Σπάρτης αναφέρθηκε στις πρώτες δηλώσεις του Υπουργού ως ένα από τα 14 Νοσοκομεία της χώρας των οποίων η λειτουργία είναι προβληματική καθώς δεν υπηρετούν παθολόγοι. Στην πραγματικότητα στο Νοσοκομείο της Σπάρτης εργάζονται και εφημερεύουν  στην Παθολογική Κλινική 3 μόνιμοι ειδικευμένοι Παθολόγοι γιατροί που με εξαιρετικό κόπο και τη συμμετοχή και άλλων γιατρών του Παθολογικού Τομέα καλύπτουν το πρόγραμμα εφημέρευσης της Κλινικής.

 Με εντολή Υπουργού την προηγούμενη εβδομάδα κλήθηκαν τηλεφωνικά ιδιώτες παθολόγοι της περιοχής της Σπάρτης αλλά και της ευρύτερης περιοχής προκειμένου να διερευνηθεί καταρχήν η πρόθεση «να συνεισφέρουν στη λειτουργία του Νοσοκομείου», ενώ ταυτόχρονα αιωρούνταν η απειλή της άρσης δυνατότητας συνταγογράφησης για τους ιδιώτες γιατρούς που θα αρνηθούν όπως και η σημαντική απειλή της επίταξης σε καιρό ειρήνης , δημοκρατίας, και σαφώς όχι πανδημίας ή φυσικής καταστροφής.

Ο  τρόπος με τον οποίο ο Υπουργός απαιτεί τη συνδρομή των ιδιωτών Παθολόγων είναι στην καλύτερη περίπτωση άκομψος, και προκαλεί την αποστροφή των γιατρών. Τους εγκαλεί για αδιαφορία, και επικαλείται τον όρκο του Ιπποκράτη, τη στιγμή που γνωρίζει ότι ένα ποσοστό από αυτούς που κατηγορεί εργάζονταν μέχρι πρόσφατα στο νοσοκομείο της περιοχής τους, και πρακτικά εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση λόγω της πολυετούς εξοντωτικής εργασίας υπό τις τραγικές συνθήκες που αναφέρθηκαν ανωτέρω, και της μόνιμης εργασιακής εξουθένωσης που βίωναν. Δεν αναγνωρίζει την προσφορά κάποιων άλλων ιδιωτών συναδέλφων, οι οποίοι μέχρι πρόσφατα συμμετείχαν στις προκηρύξεις των οικείων νοσοκομείων και πραγματοποίησαν αρκετές εφημερίες (χωρίς, εννοείται, να καταφέρουν να λύσουν το χρόνιο πρόβλημα της υποστελέχωσης). Δείχνει να υποτιμά την τεράστια συνεισφορά των ιδιωτών Παθολόγων στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ειδικά σε περιοχές όπως η Λακωνία, όπου τα νοσοκομεία έχουν από χρόνια αναστείλει τα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία, και οι ΤΟΜΥ είναι πρακτικά ανύπαρκτες. Αν οι ιδιώτες Παθολόγοι δε λειτουργούσαν ως φίλτρα, τα νοσοκομεία θα είχαν από χρόνια καταρρεύσει υπό το βάρος των αναγκών των πολιτών.

Η απειλή της αναστολής της δυνατότητας συνταγογράφησης που επικρέμεται αποτελεί μια εχθρική ενέργεια πρωτίστως κατά των πολιτών, που είναι οι επωφελούμενοι της συνταγογράφησης, και δευτερευόντως κατά των δημόσιων δομών Υγείας, που σε μια τέτοια κατάσταση θα αποτύγχαναν να εξυπηρετήσουν τον τεράστιο όγκο πολιτών.

Ο Ιατρικός Σύλλογος Λακωνίας σε συνάντησή του τον Απρίλιο του 2024 με τον Υπουργό Υγείας, τη Διοίκηση της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, τη Διοίκηση  του Νοσοκομείου Λακωνίας και τους γιατρούς του Νοσοκομείου παρουσία των βουλευτών του Νομού κας Γρηγοράκου και  κου Δαβάκη είχε τονίσει την ανάγκη ταχείας επίλυσης των προβλημάτων που προκύπτουν από την υποστελέχωση καταθέτοντας στη συζήτηση συγκεκριμένες προτάσεις εκ των οποίων καμία δεν υλοποιήθηκε ούτε καν προχώρησε νομοθετικά.

4 μήνες μετά και εν τω μέσω της τουριστικής περιόδου, τα τελεσίγραφα του Υπουργείου μοιάζουν προσχηματικά και κυρίως προσβλητικά για τον Έλληνα πολίτη και ασθενή καθώς και για τους ιδιώτες γιατρούς που στήριξαν πριν από ένα έτος το Νοσοκομείο και αντιλαμβάνονται ότι καμμία πρόοδος δε σημειώθηκε έκτοτε.

Η πραγματικότητα είναι ότι

Αναφερόμενοι στο Νοσοκομείο της Σπάρτης μιλάμε για ένα υποστελεχωμένο Νοσοκομείο

  • με γερασμένο οργανόγραμμα- που περιλαμβάνει πολλά Τμήματα με -στην καλλίτερη περίπτωση- 3 και σε αρκετά με μόλις 1 ή 2 ειδικευμένους
  • με περισσότερες από 15 αποχωρήσεις ειδικευμένων γιατρών τα τελευταία 3 χρόνια, δυστυχώς όχι για λόγους συνταξιοδότησης και ορίου ηλικίας αλλά κυρίως λόγω εξάντλησης από τις συνθήκες και το φόρτο εργασίας
  • χωρίς ειδικευόμενους γιατρούς με εξαίρεση τμήμα του Χειρουργικού Τομέα

Αναφερόμενοι στη «συνεισφορά» των ιδιωτών στην επίλυση των λειτουργικών προβλημάτων του Νοσοκομείου, ως εμβαλωματική λύση θα πρέπει να αναλογιστεί και να διευκρινήσει το Υπουργείο

  • Ποια ακριβώς θα είναι η «συνεισφορά» αυτή, σε ποια Τμήματα, για πόσο διάστημα, με ποιους όρους
  • Ποια η κάλυψη της αστικής ευθύνης των γιατρών κατά την άσκηση ιατρικών πράξεων στο χώρο του Νοσοκομείου και από ποιον
  • Πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες των πολιτών στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στην κοινότητα, όταν οι γιατροί τους θα έχουν κληθεί να υπηρετήσουν τη Νοσοκομειακή Μονάδα
  • Πώς θα αποζημιωθούν οι ιδιώτες γιατροί για το κλείσιμο των ιατρείων τους –καλό θα ήταν να θυμηθεί ο Υπουργός ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η θετικοποίηση του ιδιώτη γιατρού από Covid σήμαινε υποχρεωτική αναστολή της λειτουργίας του ιατρείου για περισσότερες από 10 ημέρες χωρίς καμμία αποζημίωση, σε αντίθεση με τις ευλόγως χρησιμοποιούμενες αναρρωτικές άδειες του Δημόσιου Τομέα
  • Ποιος εγγυάται ότι γιατροί που ασκούν ιατρική στην κοινότητα, μπορούν να λειτουργήσουν σε νοσοκομειακό περιβάλλον από το οποίο έχουν απομακρυνθεί πολλά χρόνια και με ποια επιστημονικά κριτήρια θα γίνει τελικά η επιλογή τους

Η πρόταση του Υπουργού έχει ως μοναδικό σκοπό να καλύψει επιφανειακά κάποια από τα πολλά κενά στο πρόγραμμα εφημεριών μιας μόνο ειδικότητας σε μερικά μόνο νοσοκομεία. Ακόμη κι αν όλοι οι Παθολόγοι συνεργάζονταν, η ουσιαστική βοήθεια προς τους εξουθενωμένους συναδέλφους τους θα ήταν μηδαμινή, καθώς θα περιοριζόταν στην κάλυψη μερικών εφημεριών, ενώ η συνολική λειτουργία της κλινικής θα εξακολουθούσε να είναι έργο των ελάχιστων μόνιμων γιατρών, οι οποίοι θα συνέχιζαν να προσπαθούν να διαχειριστούν μεγάλο αριθμό ασθενών, και μάλιστα χωρίς κανέναν ειδικευόμενο να τους συνδράμει. Επιπλέον, ούτε οι ασθενείς θα είχαν ανιχνεύσιμο όφελος, αφού οι ιδιώτες Παθολόγοι, ως εφημερεύοντες, θα ασχολούνταν αναπόφευκτα μόνο με την αντιμετώπιση των επειγουσών καταστάσεων, χωρίς τη δυνατότητα συνεχούς παρακολούθησης της πορείας των ασθενών, όπως θα συνέβαινε αν εργάζονταν με πλήρη απασχόληση σε μια επαρκώς στελεχωμένη κλινική. Επομένως, η πρόταση αυτή του Υπουργού αποσκοπεί αποκλειστικά να δημιουργήσει μια επίπλαστη εικόνα λύσης του προβλήματος, ενώ στην πραγματικότητα αποτελεί προσπάθεια απόκρυψης του προβλήματος, και μετάθεσης δυσανάλογων ευθυνών στον ιδιώτη Παθολόγο που θα αναγκαστεί να εκτελέσει επισφαλείς εφημερίες.

Δεδομένων των σοβαρών ελλείψεων και δυσλειτουργιών των νοσοκομείων – ιδιαίτερα των περιφερειακών – οι εφημερίες που καλούνται να πραγματοποιήσουν οι Παθολόγοι είναι άκρως επικίνδυνες, τόσο για τους ασθενείς, όσο και για τους ίδιους. Είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί να εφημερεύουν χωρίς ειδικευόμενους, να καλύψουν όλα τα κενά στις εφημερίες άλλων ειδικοτήτων (πχ να υποδυθούν τον Παιδίατρο, τον Καρδιολόγο, τον Εντατικολόγο, τον Επειγοντολόγο, τον Ψυχίατρο), να εφημερεύουν ενίοτε χωρίς Ακτινολόγο, να αγωνιούν για το αν θα υπάρχει πλήρωμα ασθενοφόρου και συνοδός γιατρός για διακομιδή βαρέως πάσχοντα που θα φέρει την υπογραφή τους. Αυτές οι εφημερίες του τρόμου, εξάλλου, είναι από τις βασικές αιτίες αποχώρησης των Παθολόγων από τα νοσοκομεία, και σίγουρα κανείς δεν επιθυμεί να γίνει για άλλη μια φορά ο κυματοθραύστης του συστήματος.

Η αδυναμία ή απροθυμία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου να αναγνωρίσει τα πραγματικά αίτια της αποχώρησης των γιατρών και της άρνησης των νέων να ενταχθούν στο σύστημα ως ειδικευόμενοι ή ειδικοί, δεν αφήνει περιθώρια ελπίδας ότι θα εφαρμοστούν οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στο ΕΣΥ. Όλα δείχνουν πως η πιλοτική εφαρμογή της αναγκαστικής απασχόλησης για σποραδική εφημεριακή κάλυψη των ιδιωτών Παθολόγων σε μερικά νοσοκομεία της χώρας σύντομα θα επεκταθεί και σε άλλες ειδικότητες με ελλείψεις, σε όλα τα νοσοκομεία της επικράτειας. Έτσι, θεωρώντας ότι έχουν δώσει μια λύση στο πρόβλημα της υποστελέχωσης, οι ιθύνοντες δε θα ενδιαφερθούν να διορθώσουν τις πραγματικές παθογένειες και να στελεχώσουν ορθολογικά τα νοσοκομεία.

Ο Ιατρικός Σύλλογος Λακωνίας απαιτεί να παρθούν άμεσα μέτρα

  • Ένταξη του Νοσοκομείου Σπάρτης στην ομάδα των άγονων τύπου Α νοσοκομείων, προκειμένου να υπάρξουν σοβαρά κίνητρα για την προσέλκυση ιατρών (επίδομα αγόνου, δυνατότητα ταχύτερης βαθμολογικής εξέλιξης, μετακίνηση σε νοσοκομείο του κέντρου μετά από τριετή ή πενταετή παραμονή στην άγονη θέση)
  • Αναμόρφωση της δυνατότητας μέσω χαρακτηρισμού ορεινότητας της περιοχής να συμβάλλει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τουλάχιστον στα οικονομικά κίνητρα (στέγαση)
  • Άμεση αναμόρφωση του υγειονομικού χάρτη έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η καλύτερη κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού.
  • Προκήρυξη άμεσα και ταυτόχρονα όλων των κενών οργανικών θέσεων γιατρών σε βαθμίδα Διευθυντή ή Επιμελητή Α, και διαρκής επαναπροκήρυξη όσων παραμένουν ακάλυπτες.
  • Επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών των κρίσεων.
  • Στελέχωση του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών με ειδικούς, ειδικευόμενους και αγροτικούς ιατρούς.
  • Άμεση μετακίνηση Ειδικευμένων Στρατιωτικών ιατρών για την κάλυψη της καθημερινής λειτουργίας των τμημάτων και των εφημεριακών αναγκών στο Γενικό Νοσοκομείο Λακωνίας-Νοσηλευτική Μονάδα Σπάρτης
  • Δυνατότητα κάλυψης θέσεων ειδικευομένων από γιατρούς υπηρετούντες τη στρατιωτική θητεία τους
  • Δυνατότητα μερικής απαλλαγής από την Υπηρεσία Υπαίθρου των γιατρών που θα υπηρετούν ως ειδικευόμενοι στο Νοσοκομείο Σπάρτης
  • Ένταξη του Νοσοκομείου Λακωνίας στην πιλοτική εφαρμογή της 6μηνης κλινικής άσκησης γιατρών του Νόμου 4999/2022(νόμος Γκάγκα)
  • Αύξηση των αμοιβών των ιατρών ΕΣΥ τουλάχιστον προσεγγίζοντας το μέσο όρο αυτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Ένταξη του κλάδου των ιατρών στα Βαρέα & Ανθυγιεινά.
  • Διοικητική και επιστημονική διασύνδεση του Νοσοκομείου Σπάρτης και κάθε Δευτεροβάθμιου Νοσοκομείου με Τριτοβάθμιο Νοσοκομείο, ώστε να υπάρξει εξειδικευμένη φροντίδα και νοσηλεία των ασθενών όπου χρειάζεται αλλά και επιστημονικά κίνητρα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των γιατρών..

Η επίκληση θεωριών περί κρατικής βίας και οι σκέψεις για επιστράτευση σε καιρό ειρήνης και χωρίς την εμφάνιση κάποιας φυσικής καταστροφής ή πανδημίας αποτελούν ευθεία βολή στα θεμέλια της αστικού τύπου Δημοκρατίας που ακόμη απολαμβάνουμε στη χώρα, και χαρακτηρίζει πολιτικές επιλογές. Τέτοιες τακτικές και συμπεριφορές πληγώνουν ακόμα περισσότερο την ήδη περιορισμένη εμπιστοσύνη των γιατρών προς το δημόσιο σύστημα Υγείας, και μειώνουν τις πιθανότητες να εφαρμοστούν (συμπληρωματικά στα υπόλοιπα μέτρα) νέες πρακτικές συνεργασίας των ιδιωτών γιατρών με τα δημόσια νοσοκομεία, όπως θα ήταν η δυνατότητα των τελευταίων να νοσηλεύουν ασθενείς τους στο δημόσιο νοσοκομείο με ταυτόχρονη συμμετοχή τους στο θεραπευτικό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα της κλινικής.

Συμπερασματικά, ελπίζουμε ότι ο Υπουργός Υγείας, αντί να διατηρεί υψηλούς τόνους και να επιχειρεί να αποπροσανατολίσει από τα πραγματικά προβλήματα του ΕΣΥ, θα δώσει άμεσα τέλος στη στείρα αντιπαράθεση με τους γιατρούς, θα αξιολογήσει τις συγκεκριμένες προτάσεις για  βραχυχρόνιες  και μακροπρόθεσμες  λύσεις που έχουν κατατεθεί πολλές φορές στο παρελθόν από τους Ιατρικούς Συλλόγους και τις Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ, και θα θέσει επιτέλους σε εφαρμογή ένα γενναίο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων.

Στην προσπάθειά μας αυτή , ζητάμε τη στήριξη του Δημοτικού Συμβουλίου της Σπάρτης, του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, των Επαγγελματικών  και Επιστημονικών Συλλόγων και Επιμελητηρίων του Νομού Λακωνίας, ώστε οι Λάκωνες να αποκτήσουν την παροχή Υπηρεσιών Υγείας  που δικαιούνται.