Εγκύκλιο εξέδωσε ο ΕΦΚΑ εξηγώντας τις αλλαγές στη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών στα ταμεία σε έως 120 δόσεις.
Οι οφειλές που εντάσσονται στη ρύθμιση: Με τις διατάξεις του άρθρου 45 και της παραγράφου 1 του άρθρου 46 του ν.4549/2018 και μετά την τροποποίηση των απαιτούμενων λειτουργικών προδιαγραφών της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ., στην συμφωνία αναδιάρθρωσης εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών εντάσσονται οφειλές προς τον Ε.Φ.Κ.Α. που βεβαιώθηκαν έως το χρόνο υποβολής της αίτησης και γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο έως την 31η Δεκεμβρίου 2017, με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης.
Αναστολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης: Με την παράγραφο 1 του άρθρου 52 και τις προστιθέμενες διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 53 του παρόντος νόμου, το ως άνω αναφερόμενο χρονικό διάστημα αυτοδίκαιης αναστολής της αναγκαστικής εκτέλεσης επιμηκύνεται από εβδομήντα σε ενενήντα ημέρες. Η παρούσα τροποποίηση έχει άμεση εφαρμογή και σε υποθέσεις που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του νόμου. Επιπλέον, η ανωτέρω αναστολή εφαρμόζεται αναλογικά και στους υπαγόμενους στις διατάξεις της παρ. 21 του αρ. 15 του ν.4469/2017 [δηλαδή στις συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές κάτω των 20.000€, στις διμερείς διαπραγματεύσεις και στα φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα (ελεύθεροι επαγγελματίες)].
Με τις παραγράφους 2 έως 4 του ίδιου άρθρου, επεκτείνεται η αυτοδίκαιη αναστολή και σε διοικητικά μέτρα, τα οποία επιβάλλονται αυτοδικαίως ή με πράξη της Διοίκησης, ως συνέπεια της μη εξόφλησης υποχρεώσεων για τις οποίες ζητείται η ρύθμιση και τα οποία συνεπάγονται την αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης. Σκοπός των διατάξεων είναι να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της επιχείρησης κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης. Η εν λόγω προσθήκη έχει εφαρμογή και σε τυχόν εκκρεμείς, κατά την ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου, υποθέσεις.
Διευκρινίζεται ότι τυχόν πρόωρη παύση της συγκεκριμένης αναστολής, δεν απαιτεί δικαστική απόφαση, αλλά πράξη της διοίκησης από την οποία να προκύπτει πως η παύση υπαγορεύεται από πιθανολογούμενη ανεπανόρθωτη προσβολή του δημοσίου συμφέροντος.
Πώς συμμετέχει το ΚΕΑΟ: Η μη συμμετοχή του Κ.Ε.Α.Ο. στις διαπραγματεύσεις για ρυθμίσεις για βασική οφειλή στα ταμεία κάτω από 20.000 ευρώ ισχύει εφόσον συμμετέχουν στη διαπραγμάτευση ιδιώτες πιστωτές (πιστωτικά ιδρύματα, προμηθευτές κ.λπ.). Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή στην περίπτωση που συμμετέχουν μόνο το Δημόσιο και το Κ.Ε.Α.Ο., η υπηρεσία συμμετέχει κανονικά στη διαπραγμάτευση.
Επίσης, εφεξής, για τη διαμόρφωση του ύψους και του αριθμού των δόσεων, η καθαρή παρούσα αξία λαμβάνεται υπόψη στο σύνολο των υποχρεωτικών κανόνων και όχι μόνο ως προς την αξία ρευστοποίησης.
Ολοκλήρωση διμερών διαπραγματεύσεων: Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 46 του παρόντος η ανωτέρω παράγραφος αντικαθίσταται και πλέον, από την ψήφιση του νόμου, ο πιστωτής ενημερώνει την Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. εντός 3 μηνών από την ημερομηνία προώθησης της αίτησης για την ολοκλήρωση ή μη της διαπραγμάτευσης.
Αν η διαπραγμάτευση ολοκληρωθεί μετά την αρχική ενημέρωση της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ., ο πιστωτής θα ενημερώσει την Ε.Γ.Δ.Ι.Χ. για την επίτευξη ή μη συμφωνίας μέσα σε ένα μήνα από την τελική ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης (λεπτομερείς οδηγίες σχετικά με τις απαιτούμενες ενέργειες των αρμοδίων οργάνων θα χορηγηθούν μετά τη σχετική προσαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας).
Το περιεχόμενο της αίτησης: Με τις νέες διατάξεις στον κατάλογο των πιστωτών ( με τα πλήρη στοιχεία τους, των οφειλόμενων ποσών ανά πιστωτή και των συνοφειλετών που ευθύνονται έναντι κάθε πιστωτή) θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνεται και η ημερομηνία, αναφορικά με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής.
Δεν υπάρχει υποχρέωση υποβολής δικαιολογητικών από τον οφειλέτη, παρά μόνο σε περίπτωση που, για οποιοδήποτε λόγο, δεν ανακτηθούν αυτόματα, ενώ ο οφειλέτης οφείλει να μεταφορτώσει στο Σύστημα μεταξύ άλλων πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων και έντυπο ΑΑ ΓΗΣ για την αξία γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού για το οποίο δεν προσδιορίζεται ΕΝ.Φ.Ι.Α. και δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων.
Επιπλέον προβλέπεται ότι τα πιστοποιητικά βαρών θα προσκομίζονται μέχρι τη λήξη της προθεσμίας της διορισμού εμπειρογνώμονα, ενώ το αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης, το πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης και περί μη κατάθεσης αίτησης πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο, το πιστοποιητικό περί μη λύσης εταιρείας από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο- Γ.Ε.ΜΗ. (για νομικά πρόσωπα) και το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης μπορούν να υποβληθούν το αργότερο έως την παρέλευση της προθεσμίας για την υποβολή αντιπροτάσεων .
Στις περιπτώσεις αυτές ο οφειλέτης υποχρεούται να δηλώσει ότι θα προσκομίσει τα απαιτούμενα έγγραφα και να επισυνάψει αποδεικτικά ότι έχει αιτηθεί την έκδοσή τους. Σε περίπτωση που τα πιστοποιητικά βαρών δε δύναται να προσκομιστούν εντός της προθεσμίας για λόγους ανωτέρας βίας, δύναται να αντικατασταθούν από ενυπόγραφη βεβαίωση δικηγόρου αναφορικά με τα βάρη των ακινήτων του οφειλέτη.
Πώς συμμετέχουν οι μικροί πιστωτές: Πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων δεν υπερβαίνουν:
(α) ατομικά το ποσό των 2.000.000 ευρώ και ποσοστό 1,5% του συνολικού χρέους και
(β) δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 20.000.000 ευρώ και ποσοστό 15% του συνολικού χρέους,
τότε δε συμμετέχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης και δε δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
Διορισμός εμπειρογνώμονα: Προκειμένου να διευκολυνθεί ο διορισμός εμπειρογνώμονα από το Δημόσιο και τους Φ.Κ.Α.. προστίθεται παράγραφος 5 στο άρθρο 53 του ν.4469/2017 (παρ. 5 του αρ. 53 του παρόντος). Η προστιθέμενη παράγραφος προβλέπει την έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με την οποία θα συσταθεί μητρώο εμπειρογνωμόνων, από το οποίο θα επιλέγονται οι εμπειρογνώμονες που προτείνονται από το Δημόσιο και τους Φ.Κ.Α στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του ν.4469/2017, καθώς και λεπτομέρειες σχετικών θεμάτων.