Στο χρηματιστήριο θα εισαχθεί τις επόμενες ημέρες το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Όπως έγινε γνωστό στη Βουλή εισάγεται από αύριο σχέδιο νόμου για την τροποποίηση της από 31.7.1995 Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.».
Με αυτή θα περάσουν στο χρηματιστήριο οι μετοχές του ΔΑΑ και θα τεθεί προς πώληση το 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως με βάση την συμφωνία που υπάρχει θα υπάρξει και αλλαγή στην μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου.
Μέχρι σήμερα η μετοχική σύνθεση είναι: 55% το Ελληνικό Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ 30% και Υπερταμείο 25%), οι Avi Alliance Gmbh (με 26,7%) και Avi Alliance Capital Gmbh (με 13,3%), και οι δύο συμφερόντων του καναδικού fund PSP Investments και ο Όμιλος Κοπελούζου 5%.
Το προς κύρωση σχέδιο νόμου περιλαμβάνει την από 7.12.2023 τροποποίηση της από 31.7.1995 Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» και το συνημμένο σε αυτή Παράρτημα, τα οποία υπεγράφησαν μεταξύ των ανωτέρω μερών στην Αθήνα στις 7 Δεκεμβρίου 2023. Οι σχετικές τροποποιήσεις ρυθμίσεων αφορούν, μεταξύ άλλων, στον ορισμό της «Εισαγωγής στο Χρηματιστήριο» καθώς και στο «Ανώτατο όριο κατοχής μετοχών με δικαίωμα ψήφου», που περιλαμβάνονται στη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου. Στόχος είναι το ΤΑΙΠΕΔ να βάλει στα ταμεία του ποσό που μπορεί να φτάσει ακόμα και κοντά στο 1 δισ. ευρώ.
Το ονειρικό 2023
Το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος της Αθήνας, έχει γράψει το 2023 μια χρονιά με ιστορικό ρεκόρ που έφτασε τους 28,17 εκατ. επιβάτες σπάζοντας όλα τα προηγούμενα στατιτικά ρεκόρ που είχε.
Παράλληλα το 2023 κύλησε και ως μια ονειρική χρονιά οικονομικά μιας και τα κέρδη προ τόκων και φόρων κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα ανήλθαν σε 322 εκατ. ευρώ, (από 249 εκατ. ευρώ το 2022). Ο ΔΑΑ κατέγραψε έσοδα 463,626 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, σημειώνοντας άνοδο 29% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, που είχαν διαμορφωθεί σε 357,165 εκατ. ευρώ.
Η πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ αναμένεται να φέρει και εξελίξεις στο πολυσυζητημένο θέμα της επέκτασης των υποδομών του αεροδρομίου καθώς έχει ξεπεράσει και επισήμως το ανώτατο όριο που έχει δηλαδή να εξυπηρετεί μέχρι και 26 εκατ. επιβάτες.
Ενδιαφέρον θα έχει από την επόμενη κιόλας ημέρα ολοκλήρωση της αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης, η ανακοίνωση των προτιθέμενων εξαγγελιών για τις νέες υποδομές που σχεδιάζονται με ορίζοντα δεκαετίας που θα δώσουν και το νέο στίγμα του αεροδρομίου.
Στη βουλή και η Aegean
Παράλληλα στη βουλή ήρθε ακόμα ένα σχέδιο νόμου και το οποίο κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου το από 04.01.2024 ιδιωτικό συμφωνητικό, το οποίο υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Αεροπορία Αιγαίου Ανώνυμη Αεροπορική Εταιρεία».
Οι σχετικές διατάξεις βεβαιώνουν, την καταβολή του προβλεπόμενου σύμφωνα με το άρθρο 30 του Ν.4772/2021 ποσού στο Ελληνικό Δημόσιο, έπειτα από την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης από την ανωτέρω ανώνυμη εταιρεία, για την εξαγορά του συνόλου των τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών του Ελληνικού Δημοσίου επί αυτής.
Επιβεβαιώνεται η παραίτηση της ανωτέρω ανώνυμης εταιρείας από οποιαδήποτε απαίτησή της έναντι του Ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από τις προτεινόμενες διατάξεις, προκαλούνται επί του κρατικού προϋπολογισμού τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:
1. Αύξηση εσόδων, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, από την πώληση και μεταβίβαση των αναφερόμενων μετοχών της ανώνυμης εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.», στο πλαίσιο της κυρούμενης τροποποιητικής Σύμβασης.
2. Αύξηση εσόδων, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, από την καταβολή ποσού ύψους 85,4 εκ. ευρώ περίπου από την «Αεροπορία Αιγαίου Ανώνυμη Αεροπορική Εταιρεία» στο Ελληνικό Δημόσιο, για την εξαγορά του συνόλου των τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών του Ελληνικού Δημοσίου επί αυτής.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, που περιλαμβάνει τις δύο παραπάνω κυρώσεις, εισάγεται προς επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, την ερχόμενη Τρίτη, 9 Ιανουαρίου 2023.
Νίκος Καραγιάννης | Ypodomes