Οκτώ συνολικά πόλεις, για τις οποίες το προηγούμενο (και αρχικό) πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ προέβλεπε ότι θα τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο, τώρα εξαιρούνται από το νέο 5ετές 2020-2024, σύμφωνα με την έγκριση της ΡΑΕ.
Η εξαίρεση αφορά, αφενός μεν όλο το πρόγραμμα ανάπτυξης στην Περιφέρεια Πελοποννήσου (Τρίπολη, Κόρινθος, Άργος, Ναύπλιο που σχεδιαζόταν να τροφοδοτηθούν από τον αγωγό υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ και Καλαμάτα, Σπάρτη που σχεδιαζόταν να τροφοδοτηθούν με LNG από τη Ρεβυθούσα), αφετέρου δε τις πόλεις Βέρροια και Γιαννιτσά που σχεδιαζόταν να τροφοδοτηθούν με συμπιεσμένο αέριο (CNG).
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μετά την αρχική υποβολή του νέου 5ετούς από τη ΔΕΔΑ, ζήτησε από την εταιρεία ακριβές χρονοδιάγραμμα για κάθε πόλη. Για όσες πόλεις το νέο χρονοδιάγραμμα ξεπερνούσε τους 18 μήνες υπέρβασης σε σχέση με το πρώτο 5ετές πρόγραμμα, αποφασίστηκε η απένταξη, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος.
Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι κύκλοι της ΔΕΔΑ κάνουν λόγο για ερμηνεία της ΡΑΕ, και όχι για ξεκάθαρη πρόβλεψη του νόμου, και συνεπώς αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να κάνει η εταιρεία αίτηση αναθεώρησης της απόφασης της Αρχής.
Από τη στιγμή που κάποια πόλη βρίσκεται εκτός του 5ετούς προγράμματος, μπορεί οποιοσδήποτε να ζητήσει από τη ΡΑΕ να τροφοδοτήσει εκείνος την πόλη αυτή, εάν βεβαίως τηρεί τις προϋποθέσεις και εξασφαλίζει επάρκεια και λογικά τέλη για τους καταναλωτές. Πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι τόσο για τις δύο πόλεις της Μακεδονίας (Βέρροια και Γιαννιτσά), όσο και για κάποιες της Πελοποννήσου (Τρίπολη, Κόρινθος), έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο.
Όσο για τους λόγους για τους οποίους ξεπεράστηκε το 18μηνο και ως εκ τούτου απεντάχθηκαν οι συγκεκριμένες πόλεις, η διοίκηση της ΔΕΔΑ εξηγεί ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα ήταν μη ρεαλιστικό, καθώς δεν είχε εξασφαλιστεί ότι θα υπάρχουν οι αντικειμενικές προϋποθέσεις για την προώθηση των έργων. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει ακόμα τα απαραίτητα πρόδρομα έργα του ΔΕΣΦΑ, όπως για παράδειγμα οι σταθμοί εξόδου για να μπορέσουν να τροφοδοτηθούν Τρίπολη, Κόρινθος και Άργος ή ο σταθμός φόρτωσης στη Ρεβυθούσα για να τροφοδοτηθούν με LNG Καλαμάτα και Σπάρτη. Επιπλέον τα έργα της Πελοποννήσου δεν κατέστη εφικτό να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας.
Τεχνικά θέματα υπήρξαν και για τις δύο πόλεις της Μακεδονίας (Βέρροια και Γιαννιτσά) όπου ακόμα δεν έχουν εκδοθεί οι άδειες για την εγκατάσταση των σταθμών αποσυμπίεσης CNG.
Η πρώτη δημοπράτηση
Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες περιοχές των οποίων η τροφοδοσία με αέριο παραμένει στην άδεια και στο 5ετές πλάνο της ΔΕΔΑ, το χρονοδιάγραμμα έχει ως εξής:
Για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αναμένεται να βγούν σε διαβούλευση εντός των ημερών τα τεύχη δημοπράτησης, γεγονός που σημαίνει ότι η δημοπράτηση των έργων θα πραγματοποιηθεί σε περίπου 1 μήνα από σήμερα.
Για τις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδος, οι οποίες ανήκουν στην ίδια κατηγορία με την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η ΔΕΔΑ έχει παραδώσει στις Διαχειριστικές Αρχές της Περιφέρειας τα τεύχη δημοπράτησης, τα οποία έχουν ελεγχθεί και από το Υπουργείο Ανάπτυξης (ΕΥΘΥ). Συνεπώς αναμένεται να ξεκινήσουν οι Περιφέρειες τη διαδικασία της δημοπράτησης (διαβούλευση των τευχών κ.λπ.).
Ως γνωστόν οι τρείς αυτές Περιφέρειες βρίσκονται πιο μπροστά στον προγραμματισμό της ΔΕΔΑ, καθώς είναι ενταγμένες στο ΕΣΠΑ και σύντομα, όπως προαναφέρθηκε, θα υπάρχουν ανάδοχοι για τα έργα.
Αναμονή για τις προσκλήσεις
Για τις πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας και της Δυτικής Ελλάδας το πρώτο βήμα που αναμένεται, είναι να βγάλουν οι αντίστοιχες Περιφέρειες τις προσκλήσεις για να υποβληθούν τα έργα στο ΕΣΠΑ προς συγχρηματοδότηση.
Το μοντέλο χρηματοδότησης είναι και εδώ, (όπως και στις τρείς πρώτες Περιφέρειες), ΕΣΠΑ, τράπεζες, ίδιοι πόροι, με το εγχώριο τραπεζικό σύστημα να καλείται να καλύψει τις δανειακές ανάγκες, καθώς η επιδίωξη συμφωνίας με την ΕΤΕπ εκτιμάται ότι θα καθυστερούσε τις εξελίξεις. Ο πρώτος κύκλος επαφών με τις τράπεζες έχει γίνει και οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές.
Χωρίς ΕΣΠΑ
Για την Περιφέρεια Ηπείρου και την Περιφέρεια Πελοποννήσου η πρόβλεψη της ΔΕΔΑ ήταν να γίνουν τα έργα με χρηματοδότηση από ίδιους πόρους και τραπεζικό δανεισμό, καθώς ο χρόνος δεν ήταν επαρκής για να ενταχθούν στα περιφερειακά ΕΣΠΑ.
Τώρα τα έργα της Πελοποννήσου απεντάχθηκαν, συνεπώς μιλάμε για τα έργα της Περιφέρειας Ηπείρου. Εδώ η τροφοδοσία προβλέπεται να γίνει με LNG που θα μεταφέρεται από τη Ρεβυθούσα. Στα τέλη του 2021, οπότε προβλέπεται να παραδοθούν και οι εγκαταστάσεις φόρτωσης μικρών πλοίων στη Ρεβυθούσα (έργο που ξεκινάει σύντομα από τον ΔΕΣΦΑ), εκτιμάται ότι η ΔΕΔΑ θα είναι σε θέση να παραδώσει και τις υποδομές στην Ήπειρο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι πόλεις της Ηπείρου θεωρείται ότι έχουν μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον, τόσο λόγω των καιρικών συνθηκών, όσο και των παραγωγικών μονάδων που εδρεύουν στην περιοχή.
Θοδωρής Παναγούλης