Oμιλία στο 7ο νηπιαγωγείο Σπάρτης με θέμα «Συνεργασία Σχολείου Οικογένειας».
Η καλή σχέση σχολείου-οικογένειας μπορεί να επιτευχθεί αν διαμορφωθούν δίαυλοι επιτυχημένης επικοινωνίας μεταξύ τους (τα παιδιά άλλωστε έχουν ανάγκη να βλέπουν τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να συνεργάζονται για το δικό τους καλό) και φαίνεται ότι τα πιο αποτελεσματικά προγράμματα είναι αυτά που περιλαμβάνουν τους γονείς στις διαδικασίες μάθησης των παιδιών τους.
Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας βοηθά το παιδί να μαθαίνει καλύτερα, να προσαρμόζεται ευκολότερα και να αναπτύσσει θετική στάση για το σχολείο και τη μάθηση-σημαντικοί δείκτες για την υγιή ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη.
Κινούμενοι λοιπόν σε αυτό το πλαίσιο και σε συνεργασία με την κ. Νοταρά Ελένη Προϊσταμένη στο 7ο Νηπιαγωγείο Σπάρτης, το Κέντρο πρόληψης «Δίαυλος», πραγματοποίησε στις 04 Μαίου2022, μια διαδικτυακή ομιλία- ενημέρωση με τίτλο: «Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου Οικογένειας» στους γονείς των νηπίων, με εισηγήτρια την κ. Ασπασία Γκουντούνα, Κοινωνική Λειτουργό και Επιστημονικό Στέλεχος του «Διαύλου».
§ Ψυχοεκπαίδευση παιδιών για την «Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο» και σε συνεργασία με τον Δ/ντη του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σκάλας
Η φύση του διαδικτύου είναι τέτοια που ελκύει τα παιδιά. Το γεγονός ότι με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούν να επισκεφθούν τόσα ελκυστικά πράγματα και να επικοινωνούν με φίλους τους, ικανοποιεί το φυσιολογικό για την ηλικία τους αυθορμητισμό, την περιέργεια και την ανάγκη τους για άμεση ανταπόκριση και ικανοποίηση.
Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά, να γνωρίζουν τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα και τους κινδύνους που έχει το διαδίκτυο και οι διάφοροι τρόποι επικοινωνίας που μπορούν να γίνουν μέσω του.
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα και το διαδίκτυο έχουν καθιερωθεί στο πνεύμα όλων μας ως αξιόπιστες και σωστές πηγές πληροφόρησης. Όμως, εκτός απ’ όλα τα καλά που φέρνει το διαδίκτυο, κρύβει και πραγματικούς κινδύνους για ένα ανυποψίαστο παιδί.
Στα πλαίσια λοιπόν της ψυχοεκπαίδευσης των παιδιών για την «Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο» και σε συνεργασία με τον Δ/ντη του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σκάλας και τους εκπαιδευτικούς της Δ’ τάξης η κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργός και Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «Δίαυλος», πραγματοποίησε μια τρίωρη βιωματική παρέμβαση στους μαθητές την Παρασκευή 06 Μαΐου 2022.
§ Βραχεία παρέμβαση σε μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Μολάων για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο
Σήμερα ο κάθε ένας από εμάς που συνδέεται στο διαδίκτυο δεν θεωρείται πια χρήστης, αλλά συμμέτοχος και συμμετέχει ανεβάζοντας στο διαδίκτυο πληροφορίες, εικόνες, και video, επικοινωνεί με φίλους ή άτομα που έχει γνωρίσει στο διαδίκτυο, σχολιάζει τις ιδέες τους, ενώ ταυτόχρονα δέχεται σχόλια για τις δικές του ιδέες.
Στο κόσμο του διαδικτύου συμμέτοχοι είναι και τα παιδιά μας. Για τα παιδιά, το διαδίκτυο είναι ο χώρος όπου μπορούν να κοινωνικοποιούνται εκτός του σχολείου και της γειτονιάς τους. Μπορούν να γνωρίσουν και να επικοινωνούν με νέους φίλους με τους οποίους μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα. Το διαδίκτυο αποτελεί επίσης μέσο για προετοιμασία των σχολικών τους εργασιών ως πηγή πληροφοριών και γνώσεων και χώρος αναψυχής.
Όμως, οι εμπειρίες από το διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε ευχάριστες και ακίνδυνες. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές έρευνες, το ένα τρίτο όλων των παιδιών έχουν ήδη γνωρίσει λιγότερο ευχάριστα άτομα σε ένα χώρο συνομιλίας και κοινωνικής δικτύωσης ή είχαν πρόσβαση σε ιστοσελίδες με ενοχλητικό περιεχόμενο.
Για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο λοιπόν, πραγματοποιήθηκαν από την κ. Ασπασία Γκουντούνα – Κοινωνική Λειτουργό και Επιστημονικό Στέλεχος του Κ.Π. «Δίαυλος» σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό πληροφορικής στο Δημοτικό σχολείο Μολάων κ. Μάρθα Παπαδάκη, δύο (2) βιωματικές παρεμβάσεις στα δύο τμήματα της Ε’ και στον Στ2’ τάξη στις 10 & 12 Μαΐου αντίστοιχα.
§ Βραχεία παρέμβαση στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Σπάρτης με θέμα: «Οι εξαρτήσεις».
Στις 16 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Σπάρτης παρέμβαση σε ενήλικες μαθητές με θέμα: «Οι εξαρτήσεις». Συγκεκριμένα, οι μαθητές ενημερώθηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στον τομέα της εξάρτησης, έμαθαν τι είναι εξάρτηση, σε ποιες κατηγορίες διαχωρίζονται οι εξαρτησιογόνες ουσίες( νόμιμες & παράνομες).Επίσης, έγινε εκτενής αναφορά στις νόμιμες εξαρτήσεις όπως: καπνός, αλκοόλ, διαδίκτυο και τζόγος.
Στην παρέμβαση αυτή χρησιμοποιήθηκαν ενεργητικές τεχνικές Εκπαίδευσης Ενηλίκων μέσα από τις οποίες οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στην διαδικασία. Επιπροσθέτως, έγινε χρήση εποπτικών μέσων καθώς και ερωτήσεων-απαντήσεων με σκοπό την ενεργοποίηση των μαθητών. Τέλος, ακολουθήσε συζήτηση, η οποία λειτούργησε εποικοδομητικά στην όλη διαδικασία. Συντονίστρια της παρέμβασης ήταν η Κοινωνιολόγος κα Φανού Νίκη – επιστημονικό στέλεχος ΕΣΠΑ στο Κέντρο Πρόληψης “Δίαυλος”.
§ Βραχεία Παρέμβαση με θέμα: ¨Διαχείριση συναισθημάτων: Ο θυμός¨ στο Νηπιαγωγείο Παπαδιανίκων
Την Δευτέρα στις 23 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο Παπαδιανίκων του Δήμου Μονεμβασίας Βραχεία Παρέμβαση με θέμα: ¨Διαχείριση συναισθημάτων: Ο θυμός¨. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά
συμμετείχαν στην διαδικασία αναγνώρισης του συγκεκριμένου αρνητικού συναισθήματος. Τα νήπια εκπαιδεύτηκαν, έτσι ώστε να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματα όπως αυτό του θυμού.
Ο θυμός αποτελεί μια συναισθηματική κατάσταση, η οποία χαρακτηρίζεται από διαφορετικές εντάσεις, άλλοτε ήπιες και άλλοτε πιο έντονες. Τα παιδιά στην παρέμβαση αυτή μέσω εικόνων, ανάγνωσης παραμυθιών, φύλλων εργασίας και συζήτησης αναγνώρισαν: τι είναι θυμός ,τι προκαλεί στο σώμα & στην ψυχοσύνθεση του ανθρώπου, αλλά και με ποιόν τρόπο μπορεί να εκτονωθεί. Επιπροσθέτως, τα νήπια έμαθαν διάφορους δημιουργικούς τρόπους αντιμετώπισης των εκρήξεων του θυμού. Συντονίστρια της παρέμβασης ήταν η Κοινωνιολόγος κα Φανού Νίκη – επιστημονικό στέλεχος ΕΣΠΑ στο Κέντρο Πρόληψης “Δίαυλος”.
§ Παρεμβάσεις σε Δημοτικά Σχολεία για την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.
Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι ένα γεγονός σημαντικό στην ζωή των παιδιών. Η μετάβαση αυτή δεν απασχολεί και δεν επηρεάζει όλα τα παιδιά με
τον ίδιο τρόπο. Ωστόσο η έρευνα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό καταδεικνύει αφενός ότι το πέρασμα από τη μία βαθμίδα στην άλλη γι’ αυτήν την ηλικιακή περίοδο αποτελεί τραυματική εμπειρία για πολλά παιδιά και αφετέρου ότι υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση και ασυνέχεια στο πρόγραμμα σπουδών των δύο σχολικών βαθμίδων.
Οι δυσκολίες προσαρμογής μπορεί να διαρκέσουν και ως την αρχή της Β’ Γυμνασίου και πολύ συχνά μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την ξαφνική πτώση της επίδοσης των παιδιών. Το γεγονός αυτό δεν αποδίδεται μόνο στην αύξηση των απαιτήσεων των γνωστικών αντικειμένων του Γυμνασίου, αλλά και σε διάφορους άλλους κοινωνικοσυναισθηματικούς παράγοντες, όπως συναισθηματική αστάθεια της εφηβείας, μεγαλύτερη επιρροή των συνομηλίκων κτλ.
Αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες αυτές το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» πραγματοποιεί κάθε χρόνο παρεμβάσεις σε μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού με σκοπό την προετοιμασία τους για την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Φέτος πραγματοποιήθηκαν δύο δίωρες παρεμβάσεις, ύστερα από σχετικό αίτημα των σχολείων, στους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μαγούλας και του Δημοτικού Σχολείου Νιάτων – Αγίου Δημητρίου. Τις παρεμβάσεις υλοποίησε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγος MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης, στις 17 και 23 Μαΐου αντίστοιχα.
§ Βιωματικό Εκπαιδευτικό Σεμινάριο «Συνδεόμαστε με τις εσωτερικές μας δυνάμεις και συν διαμορφώνουμε το σχολείο των ονείρων μας».
Το Κέντρο Πρόληψης Των Εξαρτήσεων και Προαγωγής Της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Λακωνίας «Δίαυλος» πραγματοποίησε το Β’ μέρος του Βιωματικού Εκπαιδευτικού Σεμιναρίου συνολικής διάρκειας δεκαπέντε ωρών (15) στα επιστημονικά στελέχη του ΚΕΔΑΣΥ Λακωνίας καθώς και σε εκπαιδευτικούς Δ/βαθμιας εκπαίδευσης, βασισμένη στην Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση με τίτλο: «Συνδεόμαστε με τις εσωτερικές μας δυνάμεις και συν διαμορφώνουμε το σχολείο των ονείρων μας». Η εκπαίδευση υλοποιήθηκε το διήμερο 28 & 29 Μαΐου , στην αίθουσα εκδηλώσεων του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης “Γιάννης Ρίτσος”. Συντονίστριες του σεμιναρίου ήταν η Παπαδοπούλου Ιωάννα, Ψυχολόγος MSc και η Γκουντούνα Ασπασία– Κοινωνική Λειτουργός, Επιστημονικά Στελέχη του Κέντρου.
§ Ομιλία Ενημέρωσης – Ευαισθητοποίησης στους γονείς του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Νεαπόλεως
Το παιδί είναι ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός που περνά από πολλές φάσεις, κάθε μία από τις οποίες έχει διαφορετικό ρυθμό και διαφορετικά χαρακτηριστικά. Οι τέσσερις βασικές αναπτυξιακές περίοδοι είναι η βρεφική, η νηπιακή, η σχολική και η εφηβική ηλικία. Σε κάθε περίοδο το αναπτυσσόμενο άτομο αναμένεται να κατακτήσει συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους, που αναφέρονται σε κάθε μία πλευρά της ανάπτυξης: τη βιοσωματική/ψυχοκινητική, τη γνωστική και την ψυχοκοινωνική.
Η εκ μέρους των γονέων γνώση των χαρακτηριστικών του παιδιού, σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, αναμένεται να τους βοηθήσει να είναι πιο αποτελεσματικοί στο γονεϊκό τους ρόλο και να βοηθήσουν το παιδί τους να πετύχει τους αναπτυξιακούς στόχους της ηλικίας του. Στα πλαίσια αυτά, το Κέντρο Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ» σε συνεργασία με τις Νηπιαγωγούς του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Νεαπόλεως, διοργάνωσε Ομιλία Ενημέρωσης – Ευαισθητοποίησης με θέμα «Αναπτυξιακοί Στόχοι της Νηπιακής Ηλικίας». Η Ομιλία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 31 Μαΐου και ώρα 18:00 στο χώρο του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Νεαπόλεως, με εισηγήτρια την Ιωάννα Παπαδοπούλου, Ψυχολόγο MSc, Επιστημονικό Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΔΙΑΥΛΟΣ».