Στο νήμα λήξης της προθεσμίας, το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε επίσημο δελτίο Τύπου, το απόγευμα της Παρασκευής 15 Ιουλίου 2022, με το οποίο ανακοινώνει «παράταση έως τις 31 Ιουλίου για την υποβολή αντιρρήσεων στους δασικούς χάρτες».
H επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΝ
Στην επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΝ σημειώνεται ότι: «το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοινώνει ότι χορηγείται παράταση για την υποβολή αντιρρήσεων επί του περιεχομένου των δασικών χαρτών για 16 ημέρες.Η νέα καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Ιουλίου 2022.Η παράταση αφορά στους δασικούς χάρτες που αναρτήθηκαν εντός του 2021 και για τους οποίους η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων εκπνέει σήμερα, 15 Ιουλίου.
Η απόφαση ελήφθη λόγω των συνθηκών, που έχουν διαμορφωθεί από την ενεργειακή κρίση και οι οποίες δυσχεραίνουν τις οικονομικές συναλλαγές των πολιτών, σε συνδυασμό με τα τεχνικά προβλήματα στις ψηφιακές πλατφόρμες του ελληνικού κτηματολογίου».
Αλλαγή γραμμής την ύστατη στιγμή
Διανύθηκε τις προηγούμενες ημέρες μακρά διαδρομή εκπομπής αντιφατικών πληροφοριών από πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπως είδαν το φως της δημοσιότητας, στο φάσμα αφενός μεν ότι «δεν θα δοθεί παράταση» αφετέρου δε, ότι «το υπουργείο εξετάζει να παρατείνει την καταληκτική προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων για ενάμιση μήνα, μέχρι το τέλος Αυγούστου, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πολίτες, που δεν έχουν προλάβει διεκπεραιώσουν τις διαδικασίες».
Μέχρι και την Παρασκευή το απόγευμα, τελευταία ημέρα της προθεσμίας και λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΝ για την μικρή παράταση «αρμόδιες πηγές» του ΥΠΕΝ, σύμφωνα με δημοσιεύματα μετέδιδαν αφενός μεν ότι «δεν θα δοθεί νέα παράταση», αφετέρου δε ότι η ψηφιακή πλατφόρμα του Κτηματολογίου για την υποβολή αντιρρήσεων στους δασικούς χάρτες θα παραμείνει ανοιχτή για λίγες ημέρες, προκειμένου να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους οι ενδιαφερόμενοι, που δεν μπόρεσαν να το κάνουν εμπρόθεσμα, λόγω της προβληματικής λειτουργίας της.
Παράλληλα οι ίδιες πηγές του ΥΠΕΝ ανέφεραν ότι θα γίνει άμεσα νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα διευρύνει τις περιπτώσεις και τα κριτήρια, ώστε οι ιδιοκτήτες να μπορούν, σε διαδικασία που θα συνεχιστεί, να υποβάλλουν αιτήσεις πρόδηλου σφάλματος στους Δασικούς Χάρτες, ώστε με αυτόν τον τρόπο να καλυφθούν πολλές από τις υποθέσεις, που θα χάσουν την προθεσμία να υποβάλλουν αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες.
Νομοθετική ρύθμιση
Ειδικότερα οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν ότι: «άρθρο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, αφήνει ανοιχτό παράθυρο ακόμη και μετά την κύρωση των δασικών χαρτών, να γίνεται αναμόρφωση του χάρτη, με τη διαδικασία του πρόδηλου σφάλματος, λαμβάνοντας υπόψη περισσότερες διοικητικές πράξεις από όσες μέχρι σήμερα γίνονταν δεκτές».
Συγκεκριμένα στο άρθρο 25 του υπό διαβούλευση μέχρι τις 18 Ιουλίου πολυνομοσχεδίου νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ προβλέπεται ότι: «μετά τη μερική ή ολική κύρωση του δασικού χάρτη η αναμόρφωσή του επιτρέπεται μόνο σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 8 και 8.α. του άρθρου 17 και της παραγράφου 5 του άρθρου 19 του παρόντος, καθώς και του επόμενου εδαφίου. Εξαιρέσεις Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η αναμόρφωση του κυρωμένου δασικού χάρτη με α) την προσθήκη ή διαγραφή των εκτάσεων που υπάγονται ή παύουν να υπάγονται σε αυτόν σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία ή με δικαστικές αποφάσεις που κρίνουν επί των πράξεων αυτών, με δικαστικές αποφάσεις επί τού ιδιοκτησιακού ζητήματος των εκτάσεων των περ. α) και β) της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α’ 289), ή με διοικητικές πράξεις της περ. ζ) των παρ. 6 και 7 του ως άνω άρθρου 3 που έπρεπε να συμπεριληφθούν στον δασικό χάρτη ή εσφαλμένα αποτυπώθηκαν κατά την κατάρτισή του και δεν απεικονίζονται σε αυτόν, καθώς και β) με τη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων. Για τις εκτάσεις του δασικού χάρτη, που προστίθενται σύμφωνα με τα ανωτέρω και δεν υπάγονταν στον δασικό νόμο κατά το χρόνο κύρωσης αυτού, δεν διεκδικούνται δικαιώματα από το ελληνικό Δημόσιο κατά τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας».
Επί της ουσίας, αν κάποιος ιδιοκτήτης δεν έχει καταθέσει την αντίρρησή του εντός της σχετικής προθεσμίας, με τη συγκεκριμένη ρύθμιση του νομοσχεδίου ανοίγει παράθυρο ακόμη και μετά την κύρωση των δασικών χαρτών, να γίνεται αναμόρφωση του χάρτη, με τη διαδικασία του πρόδηλου σφάλματος.