Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου στη συνεδρίασή του την Δευτέρα 18/04/2022, αφού συζήτησε το 5ο θέμα της ημερήσιας διάταξης όπως διαμορφώθηκε με τίτλο «Η κατεπείγουσα ανάγκη για κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου και η αντίδραση του ΠεΣυΠ για την αγνόηση των βελτιωτικών προτάσεών του στην έγκριση της ΜΠΕ του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη» και αφού παρουσιάστηκε η εισήγηση από τον εισηγητή του θέματος περιφερειακό σύμβουλο κ. Θανάση Πετράκο:
«Κύριε Πρόεδρε, κύριε Περιφερειάρχη,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το θετικό γεγονός της προώθησης της κατασκευής του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη με την ανακήρυξη του προσωρινού μειοδότη συνοδεύτηκε από δύο δυσάρεστα ζητήματα.
1. Δεν περιλαμβάνεται στη σύμβαση κατασκευής του έργου η παράκαμψη της Πύλου και
2. Το Υπουργείο αγνόησε εντελώς τις βελτιωτικές προτάσεις και προϋποθέσεις που είχε θέσει το Περιφερειακό Συμβούλιο όταν είχε γνωμοδοτήσει θετικά υπέρ της ΜΠΕ του έργου. Δηλαδή αγνόησε πολύ σοβαρές προϋποθέσεις όπως είναι η κατασκευή των αντιπλημμυρικών έργων, η ασφαλής πρόσβαση στη βιομηχανική περιοχή, η διατήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής, η κατάργηση των πλευρικών διοδίων στην είσοδο και έξοδο προς τον κόμβο του ΜΩΡΕΑ πριν το αεροδρόμιο κ.α.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου έχει κατ’ επανάληψη διαχρονικά τοποθετηθεί και τονίσει την μεγάλη σημασία του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη στο σύνολό του. Συνεπώς, θεωρεί αδιανόητο και απαράδεκτο να δεχθεί να γίνει σύγχρονος αυτοκινητόδρομος από την Καλαμάτα μέχρι την Πύλο και την Μεθώνη και να μην περιλαμβάνεται στο νέο αυτό δρόμο η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου. Θεωρούμε όχι μόνο ότι είναι έξω από κάθε λογική αλλά ότι είναι και απαράδεκτο αυτό το οποίο έγινε, συνεπώς είναι αδύνατο να δεχθούμε να παραπεμφθεί η παράκαμψη στις ελληνικές καλένδες.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών έχει πολύ μεγάλες ευθύνες διότι παρότι υπήρχε η δυνατότητα όπως είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου η ένταξη και της παράκαμψης της Πύλου στον ανταγωνιστικό διάλογο, δεν το έπραξε. Συνεπώς έχει υποχρέωση άμεσα χωρίς καθυστερήσεις να βρει λύση τώρα.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου αποφασίζει και καλεί το Υπουργείο να βρει τον τρόπο ώστε η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου να κατασκευαστεί και να παραδοθεί μαζί με το υπόλοιπο έργο χωρίς καθυστερήσεις. Αποτελεί υποχρέωσή του. Τον τρόπο και την διαδικασία οφείλει να την βρει το Υπουργείο. Εμάς το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου δεν μας ενδιαφέρει αν η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου ενταχθεί τώρα στη σύμβαση ή κατασκευαστεί από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου. Μια είναι η αδιαπραγμάτευτη απόφασή μας. Η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου να γίνει μαζί με την κατασκευή του υπόλοιπου έργου.
Επίσης, το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου θεωρεί απαράδεκτο το γεγονός ότι το Υπουργείο αγνόησε εντελώς την απόφαση του ΠεΣυΠ όταν γνωμοδότησε θετικά μεν αλλά υπό
όρους και προϋποθέσεις για την ΜΠΕ. Απαιτούμε έστω και τώρα οι όροι και οι προϋποθέσεις που θέσαμε να γίνουν αποδεκτές από το Υπουργείο.
Τέλος, το Περιφερειακό Συμβούλιο εξουσιοδοτεί τον Περιφερειάρχη να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς την κυβέρνηση ώστε να υλοποιηθεί στο σύνολό της η αυτή η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.»
αφού συζήτησε το θέμα και μετά την παρέμβαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα, ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ:
1) Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου έχει κατ’ επανάληψη και διαχρονικά τοποθετηθεί και τονίσει την μεγάλη σημασία του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη στο σύνολό του, συνεπώς θεωρεί αδιανόητο ότι δεν εντάχθηκε στη σύμβαση παραχώρησης η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου.
Γι’ αυτό το λόγο το ΠεΣυΠ αποφάσισε και καλεί το Υπουργείο να βρει τον τρόπο ώστε η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου να κατασκευαστεί και να παραδοθεί μαζί με το υπόλοιπο έργο χωρίς καθυστέρηση. Αν είναι δυνατή η ένταξή του στη σύμβαση παραχώρησης έστω και τώρα, ζητάμε να ενταχθεί, διαφορετικά αποτελεί αδιαπραγμάτευτη απόφασή μας να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών. Σε κάθε περίπτωση το ΠεΣυΠ όπως και ο Δήμος Πύλου – Νέστωρος απαιτούμε η κατασκευή της παράκαμψης της Πύλου να γίνει μαζί με την κατασκευή του υπόλοιπου έργου.
2) Το ΠεΣυΠ εμμένει στους όρους και τις προϋποθέσεις με βάσει τις οποίες είχε γνωμοδοτήσει θετικά για την ΜΠΕ του έργου «Οδικός άξονας νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος της Π.Ε. Μεσσηνίας», στις 13/07/2020 και με αριθμό απόφασης 244 και ζητά από το Υπουργείο να υλοποιηθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις οι οποίες αναγράφονται στην ανωτέρω 244/2020 απόφαση την οποία επισυνάπτουμε εκ νέου:
«Γνωμοδοτεί θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την λειτουργία του έργου: «Οδικός άξονας νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος» της Π.Ε. Μεσσηνίας, σύμφωνα με τους ως άνω όρους και προϋποθέσεις της υπηρεσίας και με τους εξής επιπλέον όρους και προϋποθέσεις:
«1. Να φθάνει ο δρόμος στην Καλαμάτα, με τα ίδια γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
2. Να αποφευχθεί η διέλευση του δρόμου επί της σιδηροδρομικής γραμμής «Καλαμάτα – Μεσσήνη» και να υπάρξει προστασία και στήριξη της προοπτικής της επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου.
3. Να συμπληρωθούν πληρέστερα και τεκμηριωμένα τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που θα παρουσιάζουν το τελικό εύρος κατάληψης του έργου, το οποίο σηματοδοτεί και το τελικό εύρος των απαλλοτριώσεων.
4. Να βελτιωθούν οι υψομετρικές διαφορές που παρουσιάζει το εξεταζόμενο έργο, ώστε να μην δημιουργούνται επιχώσεις σημαντικού μήκους και ύψους.
5. Να διασφαλιστεί πως με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του εξεταζόμενου έργου δεν δημιουργούνται νέες συνθήκες ανασφαλούς και μη σύννομης σύνδεσης των παρόδιων ιδιοκτησιών και εγκαταστάσεων.
6. Να ληφθεί μέριμνα ώστε ο οριστικός σχεδιασμός του υπό εξέταση οδικού έργου δεν θα δημιουργήσει προβλήματα σε πιθανή μελλοντική λειτουργία του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου.
7. Να εκτιμηθεί και να διερευνηθεί η ομαλή συναρμογή του εξεταζόμενου έργου Καλαμάτα – Ριζόμυλος με το αδειοδοτημένο περιβαλλοντικά έργο Ριζόμυλος – Πύλος.
8. Να διασφαλιστεί ότι από την κατασκευή και λειτουργία του έργου δεν θα δημιουργηθούν εκτεταμένα προβλήματα ως προς τη λειτουργία και την χρηστικότητα υφιστάμενων τεχνικών υποδομών.
9. Να διασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία του έργου, δεδομένου ότι η ζώνη διέλευσής του, βρίσκεται εντός Ζώνης Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας.
10. Να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής λειτουργία των αεροδρομίων (πολιτικό και στρατιωτικό) κατά τη φάση κατασκευής του έργου.
11. Να καταρτιστεί το απαραίτητο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης του έργου για το σύνολο των απαραίτητων περιβαλλοντικών παραμέτρων, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και τη φάση λειτουργίας του έργου.».