άν το αρνί ή το κατσίκι είναι ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς στο τραπέζι της Λαμπρής, η παράδοση δεν νοεί Πάσχα χωρίς κόκκινα αβγά – παρόλο που στην εξέλιξή του το έθιμο πρόσθεσε ποικίλα χρώματα στο βάψιμό τους.
Εύλογα, την περίοδο αυτή, που συνοψίζεται σε περίπου έναν μήνα πριν από την κορύφωση των γιορτών, δεν θα ήταν υπερβολή εάν έλεγε κανείς ότι οι μονάδες αβγοπαραγωγής στη χώρα έχουν… δουλειές με φούντες, προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, που υπολογίζεται σε ένα ποσοστό της τάξης του 30% περίπου, σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο. Όπως μας είπε ο Κωνσταντίνος Τζιώγλης, πρόεδρος της «Αυγοδιατροφικής ΑΕ», που προέρχεται από τη συνένωση τεσσάρων πτηνοτροφικών μονάδων και εδρεύει στη Ν. Σάντα Κιλκίς, «το Πάσχα είναι η μία από τις δύο περιόδους του χρόνου κατά τις οποίες η ζήτηση για αβγά αυξάνεται σημαντικά. Η άλλη είναι το διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και, ενδιάμεσα, κάπως τσιμπάει η κατανάλωση κατά την περίοδο των γιορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς».
Ικανοποιημένος από τις παραγγελίες και τη ζήτηση που παρουσιάζει ο κλάδος φέτος δηλώνει ο Παύλος Τσακίρης, της εταιρείας «Tsakiris Family AE», που δραστηριοποιείται στον χώρο τρεις γενιές τώρα και διακινεί τα προϊόντα της με το brand «Αβγά Καλημέρα – Τσακίρη». Οι ίδιοι σημειώνουν ότι «η περίοδος της Σαρακοστής είναι η πιο ιδιαίτερη του χρόνου, γιατί η ζήτηση περιορίζεται για εβδομάδες και αυξάνεται απότομα τις ημέρες πριν από το Πάσχα».
Τα «κλωβοστοιχίας» κρατούν τη μερίδα του λέοντος και το Πάσχα
Σε ό,τι αφορά την κατηγορία αβγών που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη κατανάλωση, ο κ. Τσακίρης σημειώνει πως «οι καταναλωτές, στο πλαίσιο της περιορισμένης αγοραστικής δυνατότητας που χαρακτηρίζει τα μεσαία νοικοκυριά όλα τα τελευταία χρόνια, αναζητούν τις οικονομικότερες λύσεις για το πασχαλινό τραπέζι». Στο ίδιο μήκος κύματος κινούμενος και ο κ. Τζιώγλης, επιβεβαιώνει ότι «τη μεγαλύτερη ζήτηση έχουν τα “κλασικά” αβγά, αυτά της κλωβοστοιχίας, τα οποία, άλλωστε, καταλαμβάνουν ούτως ή άλλως όλον τον χρόνο το 70% του συνολικού όγκου των πωλήσεων».
Η μέση τιμή παραγωγού διαμορφώνεται στα 8-9 λεπτά προς τις μονάδες που, εκτός από τη δική τους παραγωγή, προμηθεύονται ποσότητες και από μεμονωμένους παραγωγούς. Με το κόστος της διαλογής, της συσκευασίας, της διανομής κ.λπ., η χονδρική τιμή φτάνει μέχρι τα 15 λεπτά το ένα, ενώ στη λιανική, σε μικρότερα ή μεγαλύτερα καταστήματα, ξεπερνούν και τα 35 λεπτά σε τυποποιημένη εξάδα (ανάλογα με το μέγεθος), ενώ στα 20-25 λεπτά πωλούνται «χύμα» σε μικρότερα καταστήματα λιανικής. Παράγοντες του κλάδου, σχολιάζοντας στην «ΥΧ», σημείωσαν ότι «όπως στα περισσότερα προϊόντα, έτσι και στα αβγά, από την τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές, η τιμή παραγωγού είναι ακόμα και κάτω από το μισό. Το υπόλοιπο είναι το ποσοστό που βάζουν πάνω οι λιανέμποροι. Ωστόσο, το αβγό παραμένει ένα προϊόν φθηνό σε σχέση με πολλά άλλα, πράγμα που ενθαρρύνει και την κατανάλωσή του, πέρα από το γεγονός ότι είναι μια πλήρης και υγιεινή τροφή».
Η ευκολία στην υπηρεσία της παράδοσης
Τα τελευταία χρόνια, στις συνήθειες των καταναλωτών φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος τα έτοιμα βαμμένα αβγά, με την κάθε εταιρεία να διεκδικεί το μερίδιό της και σε αυτούς τους κωδικούς. «Όταν ο καταναλωτής δείχνει εμπιστοσύνη και είναι πεπεισμένος ότι αυτό που θα αγοράσει είναι σωστά επιλεγμένο, φρέσκο και κατάλληλα βρασμένο, βαμμένο με οικολογικές βαφές, αγοράζει έτοιμα αβγά», διαπιστώνει ο κ. Τζιώγλης της «Αυγοδιατροφική ΑΕ».
Από την πλευρά του και ο κ. Τσακίρης, αναφέρει ότι «όταν μιλάμε για ορθή διαδικασία, τα έτοιμα βαμμένα αβγά είναι μια λύση οικονομική, εύκολη και ασφαλής. Βράζονται στον ατμό, βάφονται σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές της ΕΕ και είναι απολύτως ασφαλή να καταναλωθούν». Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι «εμείς προτρέπουμε τους καταναλωτές να ακολουθήσουν το έθιμο που ‘‘θέλει’’ τη Μεγάλη Πέμπτη να βάφουν οι ίδιοι τα κόκκινα αβγά του Πάσχα».