Πολλοί συνάδελφοι επαγγελματίες, έμποροι αλλά και πολίτες της Σπάρτης θεωρούν ότι οι πληροφοριακές πινακίδες στην περιοχή πέριξ και σ’ αυτόν τον κόμβο εισόδου στο δρόμο «Πυρί → Σκούρα → Αφυσσού» δεν αποδίδουν με σαφήνεια την πραγματικότητα, δημιουργούν σύγχυση, για την ακρίβεια, εκ των αναγραφόμενων και των σημείων τοποθέτησής τους, αποδιώχνουν τους οδηγούς από πιθανή είσοδό τους στην πόλη της Σπάρτης. Πράγματι, με μια απλή παρατήρηση ο κάθε καλόπιστος διαπιστώνει ότι όποιοι έκαναν τη μελέτη αυτών των πληροφοριακών πινακίδων είχαν στο νου τους, είχαν ως κύριο σκοπό, μέσω της μη ορθής απόδοσης της πραγματικότητας, μέσω της συσκότισης, να «διώξουν» τους επισκέπτες οδηγούς που θα ήθελαν να περάσουν μέσα από τη Σπάρτη.
Ο δρόμος «Πυρί → Σκούρα → Αφυσσού», δεκαπέντε χιλιομέτρων περίπου, αποτελεί τη μεγάλη παράκαμψη της Σπάρτης για όσους κατευθύνονται από και προς την υπόλοιπη Λακωνία, όπου και αποδόθηκε σε χρήση πριν τέσσερα περίπου χρόνια με την ολοκλήρωση του δεύτερου τμήματος «Σκούρα – Πυρί», για το οποίο ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά, για τα εκατομμύρια ευρώ που χάθηκαν!
Πάμε να αναλύσουμε λίγο τις πινακίδες:
ένας οδηγός που κινείται στην Ε.Ο. Γυθείου → Σπάρτης, τριακόσια και πλέον μέτρα πριν τον κόμβο εισόδου στο δρόμο «Πυρί → Σκούρα → Αφυσσού», και στο σημείο ακριβώς που είναι η είσοδος του δρόμου για το αεροδρόμιο, βλέπει μια πινακίδα (βλ. φωτ. 1) στη οποία αναγράφονται: «Αμύκλες Τραπεζοντή Κ.Ε.Ε.Μ. Κέντρο Σπάρτης».
Συνεχίζοντας προς τον κόμβο, ακριβώς στην είσοδο του δρόμου της παράκαμψης, βλέπει μια δεύτερη πινακίδα (βλ. φωτ. 2) που αναγράφονται: «Τρίπολη Σπάρτη».
Αμέσως μετά τον κόμβο και προς το Κ.Ε.Ε.Μ. βλέπει μια τρίτη πινακίδα (βλ. φωτ. 3) που αναγράφονται: «Αμύκλες Τραπεζοντή Κ.Ε.Ε.Μ.», και στην οποία απουσιάζει η Σπάρτη!…
Ο επισκέπτης οδηγός που δεν γνωρίζει επαρκώς την περιοχή, θέλει να κατευθυνθεί και να περάσει από τη Σπάρτη, είναι φανερό ότι βλέποντας την πρώτη πινακίδα που γράφει «Κέντρο Σπάρτης» ευθεία, συνεχίζει, και στον κόμβο, βλέποντας την πινακίδα «Τρίπολη Σπάρτη» -και απουσία άλλης πινακίδας στο ίδιο σημείο που να τον ενημερώνει ότι συνεχίζοντας ευθεία θα βρεθεί στο κέντρο της Σπάρτης-, στρίβει δεξιά όπου μετά από περίπου δεκαπέντε χιλιόμετρα θα βρεθεί έξω απ’ τη Σπάρτη στην «αγκαλιά» του αυτοκινητοδρόμου «ΜΟΡΕΑΣ» ή στην «Ε.Ο. Σπάρτης → Τρίπολης». Ο μόνος τρόπος να επισκεφτεί τη Σπάρτη τότε είναι να εξέλθει του κόμβου εισόδου στο ΜΟΡΕΑ, και από τη βόρεια είσοδο (από Αθήνα) να μπει στην Πόλη διανύοντας σ’ αυτή την περίπτωση πέντε χιλιόμετρα παραπάνω σε σχέση με την απόσταση «Πυρί → Κ.Ε.Ε.Μ. → Σπάρτη».
Για να αποφευχθούν τέτοιες καταστάσεις σύγχυσης που οδηγούν οδηγούς στην ταλαιπωρία και για να αποδοθεί η πραγματικότητα όπως υφίσταται, θα προτείναμε στο σημείο της εισόδου στο κόμβο στο Πυρί, να τοποθετηθεί πινακίδα με ευθεία κατεύθυνση που θα αναγράφει: «Σπάρτη Νότια Είσοδος».
Προβληματιζόμαστε αν η αναγραφή της Σπάρτης στην κατεύθυνση προς την παράκαμψη είναι εύστοχη και λειτουργική αυτή την περίοδο. Βεβαιότατα, όταν ολοκληρωθεί το έργο της νέας εισόδου της οδού Λυκούργου και η σύνδεσή της με το δρόμο «Αφυσσού ↔ Σκούρα ↔ Πυρί», τότε θα είναι εξαιρετικά εύστοχη και λειτουργική η κίνηση μέσω αυτής της οδού από και προς τη Σπάρτη. Τώρα όμως δεν το καταλαβαίνουμε γιατί να σε κατευθύνει προς Σπάρτη από εκεί· μάλλον για να σε βγάλει … έξω και να μην μπεις στην Πόλη…
Με την ευκαιρία θα αναφερθούμε στην απουσία, επίσης σημαντικών πληροφοριακών πινακίδων, στον ίδιο δρόμο πάλι.
Εκεί που απολήγει ο δρόμος «Πυρί → Σκούρα → Αφυσσού», στο στρογγυλό κόμβο του αυτοκινητοδρόμου, υπάρχουν πινακίδες του ΜΟΡΕΑ που αναγράφουν την κατεύθυνση προς Αθήνα και μια πινακίδα, αμέσως μετά το στρογγυλό κόμβο, που αναγράφει «Τρίπολη χωρίς διόδια» μέσω Εθνικής Οδού Σπάρτης – Τρίπολης. Όμως, δεν αναγράφεται πουθενά -και σε σημείο που ο οδηγός να μπορεί να επιλέξει ποιόν δρόμο να χρησιμοποιήσει- η χιλιομετρική απόσταση προς Τρίπολη μέσω του αυτοκινητοδρόμου και μέσω της «Ε.Ο. Σπάρτης → Τρίπολης». Ο «ΜΟΡΕΑΣ» για τους δικούς του λόγους δεν έχει και πιθανότατα δεν είναι υποχρεωμένος να προβεί σε τέτοια αναγραφή στις πληροφοριακές πινακίδες της ευθύνης του.
Το Δημόσιο όμως, η Περιφέρεια Πελοποννήσου εν προκειμένω, θα πρέπει σε κάποια σημεία πριν τον κόμβο, στο Αφυσσού ας πούμε, αλλά και πιο πριν, πέριξ του νέου κόμβου σύνδεσης με την οδό Λυκούργου, να ενεργήσει ώστε να τοποθετηθούν πινακίδες που να αναγράφουν τη χιλιομετρική απόσταση έως την Τρίπολη μέσω αυτοκινητόδρομου (78 km) και μέσω Ε.Ο. Σπάρτης – Γυθείου (55 km), ώστε ο οδηγός να αξιολογεί και αυτό το σημαντικότατο δεδομένο για τον ποιό δρόμο θα επιλέξει να χρησιμοποιήσει.