Είχα την ευκαιρία να ενημερωθώ από την Κίνηση Πολιτών και από τον πρώην δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, που παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στις προσπάθειες αυτής της κίνησης, για την κινητοποίηση των πολιτών της Θεσσαλονίκης απέναντι σε μια -από ό,τι φαίνεται- προσπάθεια να ξαναγίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης ανέκδοτο. Μετά από πάρα πολλά χρόνια, δυστυχώς επιστρέφουμε στην κανονικότητα των καθυστερήσεων, των υπέρογκων αποζημιώσεων στους εργολάβους και της βάναυσης αδιαφορίας απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά της πόλης, και άρα στην ταυτότητα της πόλης.
Τα τελευταία τρία χρόνια καταφέραμε να τρέξουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης τρεισήμισι φορές πιο γρήγορα από ότι τα δέκα προηγούμενα χρόνια. Αρχές του 2016 ήμασταν στο 30% του έργου και έχουμε φτάσει στο 75%. Ήδη έχει κατασκευαστεί στο σύνολό της η γραμμή του μετρό. Βεβαίως, στον σταθμό Βενιζέλου μένει η κατασκευή. Αλλά ακόμα και στο σταθμό Βενιζέλου που έχουν βρεθεί αρχαιότητες, έχει ήδη κατασκευαστεί η σήραγγα.
Ο σχεδιασμός μας ήταν τέλη του 2020, δηλαδή σε έναν χρόνο από τώρα περίπου, το μετρό να αποδοθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, καθώς υπάρχει έτοιμη η μελέτη που αφορά την ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Εγώ έχω επισκεφθεί τον χώρο, και πραγματικά, πρόκειται για μοναδικά ευρήματα, καθώς είναι ατόφια η παλιά ρωμαϊκή Εγνατία Οδός για 80 περίπου μέτρα, ένας εθνικός θησαυρός, ο οποίος τώρα βάναυσα κακοποιείται.
Αλλά το χειρότερο δεν είναι αυτό. Το χειρότερο είναι ότι από το ψευδοδίλλημα «ή αρχαία ή μετρό», εμείς καταφέραμε να προχωρήσουμε στη λύση «και αρχαία και μετρό» και τώρα δυστυχώς περνάμε στο «ούτε αρχαία ούτε μετρό». Διότι, οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, δυστυχώς, αντί για τέλη του 2020, θα έχουν την ευκαιρία –και εάν, λέω εγώ– να δουν το μετρό να λειτουργεί την άνοιξη του 2023.
Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για μια γκάφα, για μια προχειρότητα από πλευράς του πρωθυπουργού, ο οποίος ήρθε στην ΔΕΘ και έδωσε “πάσα” στο νέο εθνικό εργολάβο, παραδεχόμενος καθυστερήσεις που δεν υπάρχουν. Εγώ θα έλεγα ότι δεν πρόκειται για γκάφα, ούτε για προχειρότητα, ούτε για ερασιτεχνισμό, αλλά πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και ωραίο δώρο στον νέο εθνικό εργολάβο, ο οποίος από αυτή την καθυστέρηση στην πλάτη των πολιτών της Θεσσαλονίκης, θα κερδίσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις -ίσως περισσότερα από όσα θα διεκδικούσε αν τον αφήναμε και δεν τον σταματούσαμε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, να αυξήσει τα διόδια στην Αττική Οδό.
Αυτή είναι η πραγματικότητα. Θέλω να μιλάω έξω από τα δόντια. Δυστυχώς επιστρέψαμε στην κανονικότητα της διαπλοκής και των αποζημιώσεων σε εργολάβους, στην πλάτη, όμως, των αναγκών των πολιτών της Θεσσαλονίκης, που επιτέλους μετά από τόσα χρόνια δικαιούνται το μετρό, και βέβαια εις βάρος της πολιτιστικής ταυτότητας και της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης.