Μεσσηνία | Αναγκαίο το οδικό δίκτυο για την κρουαζιέρα

Οι δρόμοι, η προβολή σε διεθνές επίπεδο και η αγάπη των ντόπιων για τον τόπο, είναι οι 3 βασικοί άξονες πάνω στους οποίους μπορεί να στηριχτεί η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Καλαμάτα.

Η πιο απαραίτητη προϋπόθεση όμως είναι η κατασκευή οδικού δικτύου που θα ενώσει την Καλαμάτα με την Πυλία, την Ηλεία, την κεντρική Μεσσηνία και τη Μάνη – για την εύκολη πρόσβαση σε αρχαιολογικούς χώρους όπως το Ανάκτορο του Νέστορα, η Αρχαία Ολυμπία, η Αρχαία Μεσσήνη, καθώς και αξιοθέατα όπως τα Σπήλαια του Διρού.

Αυτά τονίστηκαν μεταξύ άλλων από ομιλητές στο συνέδριο “Τουρισμός – θαλάσσιος τουρισμός, η περίπτωση της Καλαμάτας”, που διοργανώθηκε χθες στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα, από το Δήμο Καλαμάτας με τη συνεργασία της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

Επισημάνθηκαν οι σημαντικές προοπτικές που έχει η Καλαμάτα να ενταχθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας, καθώς ο κλάδος επανακάμπτει στις διεθνείς αγορές. Οι δυνατότητες είναι πολλές, τονίστηκε, και για την προσέγγιση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων αλλά και άλλων μικρότερων σκαφών, στο πλαίσιο της μικρής κρουαζιέρας ή του επαγγελματικού yaghting.

Οσον αφορά στα υδατοδρόμια, κατέστη σαφές πως κανένας επενδυτής δεν θα ρισκάρει, εάν πρώτα δεν υπάρξει διασύνδεση μεταξύ λιμανιών για τα οποία θα υπάρχει αδειοδότηση. Σημειώθηκε δε πως το αργότερο μέσα στο 2020 αναμένεται να λειτουργήσει ένα μικρό έστω τμήμα του δικτύου που ετοιμάζεται στη Δυτική Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση, ως σημαντικό πλεονέκτημα της πόλης αναφέρθηκε ο ποδηλατόδρομος, ενώ παρουσιάστηκαν παραδείγματα ευρωπαϊκών και άλλων πόλεων που χάριν των ποδηλατοδρόμων τους αποτελούν πόλο έλξης πλήθους επισκεπτών.

“ΒΡΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ, ΤΑ ΛΕΦΤΑ, ΚΑΙ ΟΛΑ ΘΑ ΕΡΘΟΥΝ”

“Βρείτε τους δρόμους, τα λεφτά, και όλα θα έρθουν” τόνισε ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Ιωάννης Ευσταθίου, μιλώντας για την Καλαμάτα. “Προοπτικές έχετε, δρόμους χρειάζεστε” είπε – σημειώνοντας πως η Καλαμάτα μπορεί να πάρει ένα μεγάλο μέρος της κρουαζιέρας της Πελοποννήσου, π.χ. από το Κατάκολο, αρκεί όμως να έχει δρόμους που θα κάνουν εύκολη τη μετάβαση των τουριστών στην Πυλία, την Αρχαία Ολυμπία, την Αρχαία Μεσσήνη, τον Διρό… Οπως τόνισε: “Τα λεφτά θα έρθουν πάλι πίσω, από τον κόσμο που θα έρχεται”. Σημείωσε δε πως η Καλαμάτα διαθέτει όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις για να ενταχθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας, όπως είναι οι επαρκείς λιμενικές  υποδομές, η φυσική ομορφιά, η ιστορικότητα και ο πολιτισμός, η διασύνδεση με άλλους προορισμούς κ.λπ. Ομως, λείπουν οι δρόμοι.

Ο Βασίλης Γκάζικας, εκπρόσωπος της Celestyal Cruises, στάθηκε στη σημασία του home porting: Να ξεκινάει δηλαδή μια κρουαζιέρα από έναν συγκεκριμένο τόπο. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε, στο home porting ένας επιβάτης ξοδεύει 400 ευρώ, ενώ σε κάθε άλλο ενδιάμεσο λιμάνι 62 ευρώ. Επίσης, επεσήμανε την ανάγκη επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, πράγμα που όπως είπε θα πρέπει να απασχολήσει όλους – κυρίως όμως τις τοπικές κοινωνίες, αφού χρειάζεται επιχειρηματικό ρίσκο.

Σχολίασε μάλιστα ότι ο τουρίστας θα πρέπει να έχει λόγο να πάει σε ένα μέρος, και όχι να παρατηρούνται φαινόμενα νέκρωσης των ελληνικών νησιών σε περιόδους κοντά στην έναρξη της σεζόν ή μετά τη λήξη της. Η εταιρεία του το 2018 επιμήκυνε τη δραστηριότητά της μέχρι τις 9 Νοεμβρίου, και το 2019 οι αναχωρήσεις θα σημειώσουν αύξηση κατά 12%, με τελευταία ταξίδια τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά!

Ο Ευάγγελος Κεκάτος, αντιδήμαρχος Κεφαλληνίας, στάθηκε στην ανάγκη να γίνουν πράγματα από το δήμο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας. “Χρειάζονται δράσεις”, είπε, και εξήγησε πως οι επισκέπτες “θέλουμε να φεύγουν ευχαριστημένοι, με μια καλή ανάμνηση και μια καλή κουβέντα”.

Για την Καλαμάτα επισήμανε ότι από τις διεθνείς εκθέσεις λείπουν φωτογραφίες με τις φυσικές ομορφιές της – και υπογράμμισε τη σημασία της προβολής, λέγοντας πως οι τουρίστες έρχονται για να δουν έναν νέο τόπο.

Κάποιες παράμετροι που μπορούν να οδηγήσουν στην επιτυχία, κατά την άποψή του, έχουν να κάνουν με: Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Την υποδοχή των πλοίων, στην έναρξη και το τέλος ίσως της σεζόν. Τη διοργάνωση εκδηλώσεων με τοπικούς φορείς, κεράσματα κ.λπ. “Πρέπει να είστε εκεί, στις διεθνείς εκθέσεις” ανέφερε, καθώς η προβολή είναι πάνω απ’ όλα. Και έκλεισε με την παραίνεση “να ακούμε τους ειδικούς, τους πραγματικούς και όχι τους κατά φαντασίαν”.

Ο γενικός διευθυντής της  Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Αντώνης Καλούδης, αναφέρθηκε επίσης, μεταξύ άλλων, στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, από τους μήνες Απρίλιο με Οκτώβριο, σε όλο το χρόνο, όπως είπε. Αυτό εξήγησε πως απαιτεί  συνεργασία με τους κοινωνικούς φορείς, για τη διευκόλυνση της διαχειρίστριας εταιρείας που θα στείλει τα καράβια της, σε θέματα λιμενικών τελών, αλλά και στο να βρίσκουν οι επισκέπτες ανοιχτά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους… “Με τον χάρτη που θα καταρτίσουμε, με όσα προείπα, η Καλαμάτα θα είναι μέσα” τόνισε ο κ. Καλούδης – και αναφέρθηκε στη δυνατότητα επίσκεψης από το λιμάνι της Καλαμάτας στην περιοχή της Costa Navarino, στα Ανάκτορα του Νέστορα, στον Επικούριο Απόλλωνα κ.λπ. Υπογράμμισε πάντως την ανάγκη να γίνουν άμεσα πράγματα που θα δώσουν αποτελέσματα. Ομως ο ίδιος θεωρεί ανάγκη “να γίνουν γνωστά όσα προσφέρει ο τόπος” με προβολή σε διεθνή συνέδρια. Επίσης τόνισε πως θα πρέπει να αναβαθμιστεί η λιμενική υποδομή, και δήλωσε ότι ο φορέας που ο ίδιος εκπροσωπεί θα είναι δίπλα στις προσπάθειες για εξασφάλιση χρηματοδότησης. Αναφέρθηκε μάλιστα στην πρόταση που επανέλαβε ο δήμαρχος Καλαμάτας Π. Νίκας για σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού φορέα. Ο κ. Καλούδης κλείνοντας μίλησε για το πλεονέκτημα της παραλίας της πόλης, αλλά και του ποδηλατόδρομου, που θα πρέπει να το εκμεταλλευτούν όλοι στην προβολή του τόπου για την προσέλκυση επισκεπτών.

“Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΣΚΑΦΗ”

“Το 2018, το ελληνικό επαγγελματικό σκάφος έφτασε στα επίπεδα του 2008 και μπορεί πλέον να βοηθήσει πάλι την ελληνική οικονομία” είπε χαρακτηριστικά ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού. Σημείωσε πως “η Καλαμάτα μπορεί να γίνει προορισμός για το επαγγελματικό yaghting” και ότι η Ελλάδα είναι ιδανικός προορισμός γενικότερα για τον συγκεκριμένο κλάδο”.

Αντίστοιχα, ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Διογένης Βενετόπουλος αναφέρθηκε στη μικρή κρουαζιέρα, μιλώντας για κρουαζιερόπλοια των 50-100 επιβατών. Ειδική αναφορά έκανε στον ποδηλατόδρομο της Καλαμάτας, και υπογράμμισε πως οι επισκέπτες επιβραβεύουν με την επιστροφή τους έναν τόπο που οι κάτοικοί του δείχνουν ότι τον αγαπούν. Χαρακτηριστικά μίλησε για την Κοπεγχάγη, όπου όπως είπε το 67%  των κατοίκων κυκλοφορούν με ποδήλατο και, χάριν αυτού, αποτελεί προορισμό παρά τα μειονεκτήματά της.

Στα ημερόπλοια αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ημερόπλοων Σκαφών Δημήτρης Τριανταφύλλου, σημειώνοντας πως οι λιμενικές εγκαταστάσεις της Πελοποννήσου είναι οι καλύτερες όλης της Ελλάδας.

ΤΑ ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ

“Δεν θα δείτε πτητικό έργο, αν δεν ολοκληρωθεί τμήμα του δικτύου που θα είναι βιώσιμο για τον tour operator”, ξεκαθάρισε το μέλος του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ Αγγελος Βλάχου, σημειώνοντας την αισιοδοξία πως θα δούμε πτητικό έργο σίγουρα το 2020, στον άξονα της Δυτικής Ελλάδας όμως.

Στο τελικό στάδιο της αδειοδότησης είναι η Κέρκυρα, οι Παξοί και η Πάτρα. Εκκρεμούν ακόμα 50-52 άδειες, μεταξύ των οποίων και της Καλαμάτας.

Αναφέρθηκε στις χρονοβόρες διαδικασίες και στην εμπλοκή πολλών φορέων για την τελική αδειοδότηση, και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θ’ αλλάξει αυτό με το νέο νόμο.

Μίλησαν ακόμα, αναφερόμενοι στα σημερινά δεδομένα σχετικά με το λιμάνι της Καλαμάτας, η αντιδήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτα Ντίντα, ο αντιπλοίαρχος Λ.Σ. κεντρικός λιμενάρχης Καλαμάτας Αντώνιος Δουμάνης, η πρόεδρος του ΤΕΕ Καλαμάτας Νατάσσα Κυριακοπούλου. Επίσης είχε προγραμματιστεί να τοποθετηθούν, ο πολιτικός μηχανικός – λιμενολόγος (Marnet ATE) Δρ. Χαρίλαος Αντωνόπουλος για το master plan του λιμανιού Καλαμάτας και ο διευθύνων σύμβουλος της MSI Hellas υποναύαρχος ΠΝ ε.α. Βασίλειος Πολίτης, για την Καλαμάτα ως hub and spoke λιμένα κρουαζιέρας και yaghting.

Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυναν η βουλευτής Γιώτα Κοζομπόλη, ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας, και ο Κρίτων Βαλεράς εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας.

Κέλλυ Δημητρούλια