«Η ησυχία της γυναίκας του Καίσαρα»

Απάντηση της δημοτικής αρχής Σπάρτης για τις απευθείας αναθέσεις

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης μας, της 07ης-02-2025,  ήρθε ως θέμα της σχετικής ημερήσιας διάταξης, με πρωτοβουλία της πλειοψηφίας των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, αλλά όχι όλων, αυτό των απευθείας αναθέσεων του Δήμου Σπάρτης για το έτος 2024.

Με άλλα λόγια, το θέμα που απασχόλησε το Δημοτικό Συμβούλιο και μάλιστα επί τετράωρο, τουλάχιστον, είναι μία καθόλα νόμιμη διαδικασία, που προβλέπεται ρητώς από το Νομοθέτη στα άρθρα 118, 118Α και 328 του Ν. 4412/2016, δε στερείται δημοσιότητας-αφενός μεν η σχετική πρόσκληση του αναθέτοντος φορέα προς τον οικονομικό φορέα που υποβάλλει προσφορά δημοσιεύεται στο ΚΗΜΔΗΣ (Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων), αφετέρου δε η ίδια η απόφαση της ανάθεσης δημοσιεύεται στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ, μπορεί, λοιπόν, ο καθένας, ανά πάσα στιγμή, να πληροφορηθεί για αυτέςεφαρμόζεται κατά κόρον από όλους τους Δήμους και τις Περιφέρειες/Περιφερειακές Ενότητες της Χώρας. Έχει δε αποτελέσει απαραίτητο εργαλείο όλων των προηγουμένων δημοτικών αρχών της πόλης μας, που ανενδοίαστα, ΤΟΤΕ, του έκαναν χρήση, πλην, όμως, τώραστέκονται τουλάχιστον κριτικά απέναντί του.

Μια στοιχειώδης έρευνα, οποιουδήποτε, στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ επιβεβαιώνει απολύτως τα ανωτέρω.    

Η συζήτηση του θέματος στην εν λόγω συνεδρίαση υπήρξε διεξοδικότατη, μπορεί δε κανείς να την παρακολουθήσει,ολόκληρη, στον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=KxCwCJriENs.

Εξάλλου, σε αυτή πήρε μέρος, διαδικτυακά,  προσκαλεσμένος από την πλειοψηφία, και ο εσωτερικός ελεγκτής του Δήμου Σπάρτης, ο ορκωτός λογιστής κ. Νικόλαος Κουτουβίνης, ο οποίος συνεργάζεται με το Δήμο Σπάρτης από τον Ιανουάριο του 2023 και ο οποίος, ως κατεξοχήν αρμόδιος, ανέλυσε διεξοδικά το νομοθετικό πλαίσιο που βασίζεται η συγκεκριμένη διαδικασία, παρέθεσε στατιστικά και συγκριτικά στοιχεία και απάντησε εμπεριστατωμένα στα ερωτήματα των δημοτικών συμβούλων, επιβεβαιώνοντας, συμπερασματικά, την απόλυτη νομιμότητα, ορθότητα και διαφάνεια των έως τώραενεργειών της Δημοτικής Αρχής.

Η παρουσία του ειδικού, η πολύωρη διαδικασίακαι ο πλουραλισμός των απόψεων που τελικώς ακούστηκαν, συνέθεσαν έναν διάλογο από τον οποίο οι δημότες μπορούν αβίαστα να βγάλουντα δικά τους συμπεράσματα.

Παρόλα αυτά, κάποιες από τις αντιπολιτευόμενες παρατάξεις (ΣΠΑΡΤΗ ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ & ΣΠΑΡΤΗ ΜΠΡΟΣΤΑ), πιστές στις δικές τους αρχέςλαϊκισμό, πατερναλισμό,αρνητικότητα κ.ά.- επανήλθαν στο θέμα με σχετικά δελτία τύπου, που αποτελούν, πρωτίστως, μνημεία διαστρέβλωσης της πραγματικότητας.

Ειδικότερα, η παράταξη της κ. Αδαμαντίας Τζανετέα, ακολουθώντας τη γνωστή, πλέον, τακτική της, έρχεται εκ των υστέρων και επιλέγει 10 από τις εν συνόλω 186 συμβάσεις απευθείας αναθέσεων του Δήμου Σπάρτης για το έτος 2024, επί των οποίων 10 συμβάσεων θέτειδήθεν ερωτήματα, σαν να μην έλαβε τις σχετικές απαντήσεις από την πλειοψηφία κατά τη διάρκεια της σχετικής συνεδρίασης! Μάλιστα,πολλά από αυτά τα ερωτήματα είχαν ήδη τεθεί από τη μείζονα αντιπολίτευση μεμονωμένα, σε άλλες, προηγούμενες, συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και είχαν και πάλι απαντηθεί!

Με αυτά τα ΔΗΘΕΝ ερωτήματα η κ. Τζανετέακαι η παράταξή της, που πλέον εγκαλούν την πλειοψηφία για ανηθικότητα, ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΤΩΝ ΕΝ ΛΟΓΩ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ, αλλά για τη μη προτίμηση σε αυτές των ντόπιων, ως αντισυμβαλλομένων, έναντι των μη ντόπιων, επιχειρούν νααπευθυνθούν στο συναίσθημα του σπαρτιατικού λαού.

Βεβαίως, η πραγματικότητα είναι ότι η παρούσα Δημοτική Αρχή το έτος 2024 σύνηψε 186 συμβάσεις απευθείας ανάθεσης, εκ των οποίων 12 υπήρξαν άγονες, 98 έγιναν με προμηθευτές που σχετίζονταν με το Δήμο Σπάρτης –συνολική αξία συμβάσεων 1.200.000 ευρώ, περίπου- και 76 έγιναν με προμηθευτές εκτός του Δήμου Σπάρτης -συνολική αξία συμβάσεων 725.000 ευρώ, περίπου- εκτελώντας το 3,7% επί του προϋπολογισμού του 2024, αντί για το 7,5% που είναι ο μέσος όρος των 332 Δήμων.

Όλες οι ανωτέρω συμβάσεις πληρούσαν τις προϋποθέσεις του Νόμου, για κάθε μία από αυτές προηγήθηκε σχετική έρευνα αγοράς, για όλες προηγήθηκαν και ακολούθησαν οι απαραίτητες διατυπώσεις δημοσιότητας.

Ωστόσο, η εντοπιότητα του προμηθευτή ΔΕΝσυνιστά νόμιμο κριτήριο σύναψης σύμβασης ανάθεσης με αυτόν, ενώ κατά τους σχετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς (π.χ. Ελεγκτικό Συνέδριο) η ύπαρξή της, ως δικαιολογία, είναι σημάδι μη διενέργειας σχετικής έρευνας αγοράς από την αναθέτουσα αρχή, αλλά ανάθεσης σε ημετέρους, άρα, εν ολίγοις, ένδειξη συναλλαγής.

Έτσι, δυστυχώς για την παρούσα Δημοτική Αρχή, δεν ήταν δυνατό όλες οι ανωτέρω συμβάσεις να έχουν αντισυμβαλλόμενο κάποιον από την τοπική αγορά, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν εμφανίστηκαν ντόπιοι, σε άλλες δεν είχαν τις τυπικές προϋποθέσεις (π.χ. δεν είχαν πάροχο) , ενώ σε άλλες οι προσφορές τους δεν ήταν συμφέρουσες για το Δήμο Σπάρτης, άρα για τους δημότες.

Τούτο δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία φορά που συμβαίνει και το σίγουρο είναι ότι δεν συμβαίνει μόνο στο Δήμο Σπάρτης.

Για παράδειγμα και εντελώς ενδεικτικά, η κ.Αδαμαντία Τζανετέα, όταν το 2016 ήταν αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας, με την με αρ. πρωτ. οικ. 80387/11182/31-03-2016 απόφασή της (ΑΔΑ: 7Ι1Δ7Λ1-0ΟΨ) έκανε απευθείας ανάθεση για την προμήθεια γραφικής ύλης, αξίας 10.801,61 ευρώ, συμπ. ΦΠΑ,  για τις ανάγκες των υπηρεσιών της Π.Ε. Λακωνίας, σε μία μονοπρόσωπη ΙΚΕ στην Κόρινθο, καθότι υπήρξε διαφορά της προσφοράς της τελευταίας, σε σχέση με τις πέντε σπαρτιάτικες επιχειρήσεις που υπέβαλλαν προσφορές (αρ. αποφ. Οικονομικής Επιτροπής 339/2016 ΑΔΑ: Ω9ΟΡ7Λ1-ΗΝ6).

Προφανώς, η κ. Τζανετέα δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς. Και δεν θα ήταν η μόνη φορά.

Γιατί, όμως, τώρα, αυτή εγκαλεί την πλειοψηφία διότι δεν παρανομεί, επιλέγοντας το ντόπιο έναντι του συμφερότερου, ενώ ούτε η ίδια το έκανε όταν βρέθηκε σε θέση ευθύνης και είχε να σταθμίσει ανάμεσα στα δύο;

Διότι, όπως είπε ο μεγάλος κωμικός Γκράουτσο Μάρξ: «αυτές είναι οι αρχές μου, αλλά εντάξει, αν δε σας αρέσουν έχω και άλλες»!

Πάντως, και το δελτίο τύπου της παράταξης της κ. Κανελλοπούλου δεν υστερεί στο λασποπόλεμο.

Τι σε αναθέσεις σε υμετέρους και μάλιστα υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους της πλειοψηφίας αναφέρεται!

Τι σε υπόγειες σχέσεις της Δημοτικής Αρχής με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, δια των απευθείας αναθέσεων!

Τι στον Βουλγαράκη και στον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή!

Ωστόσο, ιδιαίτερης μνείας χρήζει η ¨ανακάλυψη¨ της κ. Κανελλοπούλου για τηΔΗΘΕΝ συμμετοχή του νυν Γενικού Γραμματέα του Δήμου Σπάρτης, κ.Ευστάθιου Ρεστέμη, στην εταιρεία Δ.Ε.Π.ΑΝ. -ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ-, ως μέλους του ΔΣ και της ΓΣ αυτού, ως εκπροσώπου του Δήμου Ασπροπύργου, του οποίου υπήρξε Γενικός Γραμματέας έως τις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023, γεγονός που, κατά την κ. Κανελλοπούλου, αποτελεί την ….εξήγηση για την πρόσφατη απόφαση συμμετοχής του Δήμου Σπάρτης στο εν λόγω Δίκτυο και τη συνεργασία του με αυτό!

Με μία απλή αναζήτηση των δημοσίων στοιχείων της ως άνω εταιρείας στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), διαπιστώνει ο καθένας, αβίαστα,  ότι στο ΔΣ της εταιρείας Δ.Ε.Π.ΑΝ., ΟΥΤΕ το 2023, ΟΥΤΕπρογενέστερα ή μεταγενέστερα, συμμετείχε είτε ο κ. Ρεστέμης, είτε, βεβαίως, ο τότε Δήμαρχος Ασπροπύργου.  

Εξάλλου, με μία επίσης απλή ανάγνωση του εγγράφου που επικαλείται η κ. Κανελλοπούλουως δήθεν απόδειξη των λεγομένων της, είναι σαφές ότι με αυτό εξουσιοδοτείται απλώς ο τότε Γενικός Γραμματέας του Δήμου Ασπροπύργου από το Δήμαρχό του να παραστεί αντ’ αυτού σε μία συγκεκριμένη Γενική Συνέλευση της εταιρείας Δ.Ε.Π.ΑΝ., της οποίας, προφανώς, ο Δήμος Ασπροπύργου, όπως και πολλοί άλλοι Δήμοι της Χώρας, είναι μέλος, και να ενεργήσει τα δέοντα στο πλαίσιο της ανωτέρω εντολής.

Πέραν τούτων ουδέν.

Συνδημότισσες & Συνδημότες,

Αυτή η Δημοτική Αρχή δεν δέχεται καμία μομφή και δεν αφήνει να αιωρείται καμία υποψία, όσον αφορά το νόμιμο και το ηθικό των ενεργειών της.  

ΟΠΟΙΑ ή ΟΠΟΙΟΣ έχει την παραμικρή αμφιβολία, τον προκαλούμε να προσφύγειΑΜΕΣΑ στις αρμόδιες ελεγκτικές και δικαστικές Αρχές.

ΕΜΕΙΣ, αφήνοντας οριστικά πίσω το μίζερο παρελθόν και τις παλαιοκομματικές τακτικές και νοοτροπίες, θα συνεχίσουμε να πορευόμαστεμε μοναδικό γνώμονα την πρόοδο και την ευημερία των συνδημοτών μας και του Δήμου, αξιοποιώντας κάθε δυνατό εργαλείο που μας παρέχει ο Νόμος, πάντα με απόλυτηΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ και ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ.

Και ας αφήσουμε, επιτέλους, τη γυναίκα του Καίσαρα στην ησυχία της.