Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2023, του ΔΕΣΦΑ. Η διαβούλευση θα είναι ανοιχτή μέχρι την Παρασκευή 5 Μαΐου 2023.
Στόχος των έργων που προβλέπει το πρόγραμμα είναι να καταστεί η Ελλάδα πύλη εφοδιασμού φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων αγγίζει το 1,27 δισ. ευρώ , εκ των οποίων τα 458 εκατ. αφορούν σε νέα έργα.
Το δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ καταρτίστηκε με γνώμονα να ενισχυθεί η αδιάλειπτη παροχή σε όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ και κυρίως να επιτρέπονται ταυτόχρονα οι αυξημένες εξαγωγές. Η εξαγωγική δυνατότητα βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα, καθώς είναι ξεκάθαρο πλέον πως η Ελλάδα επιδιώκει κομβικό ρόλο στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο τόσο προς τα Βαλκάνια όσο και προς την Κεντρική Ευρώπη.
Νέα έργα
Όσον αφορά τα νέα έργα πρόκειται για πρότζεκτ διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με άλλα συστήματα Φ.Α., έργα διασύνδεσης χρηστών και έργα ανάπτυξης.
Τα πιο σημαντικά από τα νέα πρότζεκτ είναι ο Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης (ΥΠ) Καρπερή – Κομοτηνή, μέσω της κατασκευής ενός νέου αγωγού μήκους 215 χλμ., με προϋπολογισμό €290 εκατ. παράλληλου με το υφιστάμενο δίκτυο. Το σχέδιο προβλέπει πως ο νέος αγωγός θα είναι συμβατός και με υδρογόνο καθώς θα είναι πλήρως έτοιμος για τη μεταφορά το ανανεώσιμου καυσίμου.
Το δεύτερο πρότζεκτ που ξεχωρίζει προβλέπει τον διπλασιασμό του κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα – Λειβαδιά, μέσω της κατασκευής νέου αγωγού μήκους 100 χλμ., παράλληλου με την όδευση του υφιστάμενου αγωγού. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 140 εκατ. ευρώ. Η υποδομή στοχεύει στην παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στους μελλοντικούς χρήστες του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) της Διώρυγα Gas.
Ακόμα ένα σχέδιο που ξεχωρίζει είναι ο Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Λειβαδιά – Καρπερή και Σταθμοί Συμπίεσης. Το συγκεκριμένο έργο, με συνολικό μήκος 340 χλμ, μπορεί να υλοποιηθεί ως ένα πλήρως αρθρωτό έργο, με σταδιακή κατασκευή των τμημάτων του.
Το πρόγραμμα ανάπτυξης του διαχειριστή προβλέπει και υποδομές σύνδεσης με τον αγωγό East Med. Πιο συγκεκριμένα στα νέα έργα συγκαταλέγεται και ο Μετρητικός και Ρυθμιστικός Σταθμός για τη σύνδεση με τον αγωγό East Med με προϋπολογισμό 7,5 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση από τον ΔΕΣΦΑ.Στα νέα έργα έχει γίνει πρόβλεψη για την τεχνολογική αναβάθμιση, τον εκσυγχρονισμό και τη συντήρηση του ΕΣΦΑ με κόστος 13 εκατ.
Επιπλέον προβλέπονται και καινοτόμα έργα για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης και της απανθρακοποιήσης του συστήματος με προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ.
Σύνδεση με τον East Med
Το έργο συνίσταται στην υλοποίηση ενός Σταθμού Μέτρησης και Ρύθμισης στη Μεγαλόπολη, στην Πελοπόννησο, για την πιθανή διασύνδεση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου με τον αγωγό East-Med. Η υλοποίηση του έργου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο και την λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης του αγωγού East Med, για αυτό άλλωστε δεν αναφέρονται ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα του έργου.
Εκτός από τον αγωγό East Med, προβλέπονται και υποδομές σύνδεσης με το FSRU Αλεξανδρούπολη, το FSRU Διώρυγα GAS, και τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της Mytilineos στη Βοιωτία και της Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής στην Κομοτηνή.
Επέκταση και αύξηση δυναμικότητας
Το πρόγραμμα ανάπτυξης κινείται σε δύο βασικούς άξονες, στην επέκταση του συστήματος και την αύξηση δυναμικότητας.
Όσον αφορά την αύξηση δυναμικότητας αυτή τη στιγμή η τεχνική δυναμικότητα εισαγωγής στο ελληνικό ΕΣΦΑ ισούται με περίπου 12 bcma, τα οποία αντιστοιχούν σε 7 bcma από τη Ρεβυθούσα, 3,5 bcma από τη Βουλγαρία, μέσω του Σημείου Εισόδου Στρυμονοχωρίου, και 1,5 bcma συνολικά μέσω του Σημείου Εισόδου Νέας Μεσημβρίας (σύνδεση με αγωγό TAP.
Αυτή η δυναμικότητα εισαγωγών μπορεί να αυξηθεί σημαντικά περαιτέρω, όταν οι νέες Πλωτές Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) τεθούν σε λειτουργία. Τα εσωτερικά σημεία συμφόρησης στο ελληνικό ΕΣΦΑ περιορίζουν το δυναμικό εισαγωγών από υφιστάμενα και μελλοντικά σημεία εισόδου.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και ακολουθώντας τις διατάξεις της πρωτοβουλίας RepowerEU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάγκη διαφοροποίησης των πηγών εισαγωγής από το ρωσικό φυσικό αέριο, απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις στο ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου. Οι επενδύσεις αυτές θα αυξήσουν την δυναμικότητα του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου να μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου (κυρίως ΥΦΑ) από την ελληνική επικράτεια προς τις βόρειες γειτονικές χώρες και την Ιταλία.
Ypodomes | Βαγγέλης Θάνος