Εκτεταμένη αναφορά στην επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου -την οποία έχει θέσει ως μία από τις βασικές προτεραιότητες ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας, διασφαλίζοντας πιστώσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση-, έγινε τις προηγούμενες ημέρες σε πανελλαδικής εμβέλειας θεματικά μέσα ενημέρωσης.
Αφορμή αποτέλεσε η δημοσιοποίηση από την Περιφέρεια της πρόσκλησης για ένταξη στο ΕΣΠΑ του έργου επαναλειτουργίας της γραμμής Κόρινθος – Ναύπλιο.
Μεταξύ αυτών των αναφορών περιλαμβάνεται και το εκτεταμένο ρεπορτάζ του Νίκου Καραγιάννη στον θεματικό διαδικτυακό ιστότοπο ypodomes.gr και με τίτλο “Μέσω Ευρώπης η επαναλειτουργία της γραμμής Κόρινθος – Ναύπλιο”.
Σημειώνει, ειδικότερα, ο συντάκτης:
“Μέσω Ευρώπης κα συγκεκριμένη στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 στοχεύει να ενταχθεί η πολυαναμενόμενη επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Αργος – Ναύπλιο. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου απέστειλε πρόσκληση που είναι το πρώτο βήμα για την ένταξη του έργου στα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά προγράμματα.
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των τμημάτων της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος – Αργος – Ναύπλιο, που θα συνδέει ξανά τις πόλεις αυτές με το εθνικό και διευρωπαϊκό δίκτυο.
Το έργο πρόκειται να ενταχθεί στο ΠΕΠ Πελοποννήσου 2014 – 2020, η συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε 12.000.000 ευρώ, ενώ δυνητικός δικαιούχος είναι ο ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας) Α.Ε. που θα είναι και η αναθέτουσα αρχή υλοποίησης.
Η προθεσμία υποβολής προτάσεων -μόνον ηλεκτρονικά μέσω του ΟΠΣ ΕΣΠΑ, στη διαδικτυακή διεύθυνση http://logon.ops.gr/– λήγει στις 23 Δεκεμβρίου 2021.
Σιδηροδρομική αναβάθμιση της Πελοποννήσου
Η γραμμής Κόρινθος – Αργος – Ναύπλιο είναι μονή και μετρική (δηλαδή το πλάτος των γραμμών είναι ένα μέτρο). Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο στενή από εκείνη του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου ΠΑΘΕΠ. Η ανακαίνιση της μετρικής γραμμής είχε γίνει κατά τη δεκαετία του 2000. Οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης της γραμμής ολοκληρώθηκαν το 2009. Η ανακαινισμένη τότε γραμμή λειτούργησε για λίγους μήνες οπότε και έκλεισε.
Παράγοντες του σιδηρόδρομου σημειώνουν ότι τα έργα που απαιτούνται δεν είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα, ωστόσο θα πρέπει να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Οι σταθμοί που λειτουργούσαν μέχρι τη διακοπή της γραμμής ήταν οι Εξαμίλια, Αθικία, Χιλιομόδι, Αγιος Βασίλειος, Νεμέα, Μυκήνες, Κουτσοπόδι, Αργος, Ναύπλιο.
Οι επιβάτες θα μπορούν μέσω του Σταθμού Κορίνθου, με μετεπιβίβαση, να φτάνουν στον προορισμό τους. Η επαναλειτουργία της γραμμής θα συνδέσει και πάλι τις ιστορικές πόλεις με το εθνικό δίκτυο, ενώ θα προσφέρει και τουριστικές υπηρεσίες, καθώς η διαδρομή περνά από φυσικά τοπία ιδιαίτερου κάλλους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε γενικό πλαίσιο η ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν τα τρένα στις μετρικές γραμμές είναι μέχρι 120 χιλιόμετρα ανά ώρα. Στη συγκεκριμένη γραμμή, η ταχύτητα που υπήρχε όταν λειτουργούσε ήταν κατά τόπους μέχρι και 100 χλμ/ώρα. Η διαδρομή μέχρι το Ναύπλιο εκτιμάται ότι θα διαρκεί περίπου 2 ώρες.
Απώτερος στόχος είναι και η ενεργοποίηση εμπορευματικών μεταφορών. Η περιοχή της ανατολικής και κεντρικής Πελοποννήσου είναι για πάνω από 10 χρόνια αποκομμένη σιδηροδρομικά και είναι η πρώτη φορά που φαίνεται στον ορίζοντα η πιθανότητα επαναλειτουργίας μίας από τις ιστορικότερες γραμμές της χώρας.
Ποια έργα περιλαμβάνονται
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης περιλαμβάνονται παρεμβάσεις αναβάθμισης επί της υφιστάμενης μετρικής γραμμής Κόρινθος – Αργος, καθώς και του κλάδου Αργους – Ναυπλίου, οι οποίες στοχεύουν στα εξής:
-Αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της γραμμής μέσω της χρήσης σύγχρονων ελαστικών υποθεμάτων και σκύρων γραμμής ανώτερης ποιότητας.
-Αναβάθμιση της αξιοπιστίας της γραμμής από πλευράς ταχύτητας κυκλοφορίας και άνεσης επιβατών, μέσω της εκτέλεσης σιδηροδρομικών εργασιών επί της γραμμής.
-Αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας κυκλοφορίας μέσω της εγκατάστασης συστήματος σηματοτεχνικής εξασφάλισης επιπέδου Sil-4, στους Σταθμούς Κορίνθου και Αργους με το οποίο ελέγχονται αυτόματα οι διαδρομές και γίνονται απομακρυσμένοι χειρισμοί.
Αυτόματες ισόπεδες διαβάσεις
Στο έργο περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση 42 νέων αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) που θα αποτελούνται από υλικά τεχνολογίας Sil-4. Η λειτουργία όλων των συστημάτων θα εποπτεύεται από κέντρο ελέγχου στον Σ.Σ. Κορίνθου και η μεταφορά δεδομένων θα γίνεται μέσω οπτικής ίνας. Στόχος είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της αύξησης της ταχύτητας των διερχόμενων τρένων.
Παράλληλα θα γίνουν έργα ασφάλειας επί των μεταλλικών γεφυρών, με τη τοποθέτηση πεζοδρομίων, αναβάθμιση των αποβαθρών και του περιβάλλοντος χώρου των Σταθμών Χιλιομοδίου, Μυκηνών και Αργους, αλλαγή της εσωτερικής διαρρύθμισης των κτηρίων των σταθμών Μυκηνών και Αργους και ανακατασκευή του Σ.Σ. Χιλιομοδίου, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προδιαγραφές.