Μόλις λίγες ημέρες έμειναν για την άφιξη του πρώτου “Ιταλικού” τρένου υψηλών ταχυτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες αύριο Τρίτη 12 Ιανουαρίου αναχωρεί από την Πιατσέντζα (και το εργοστάσιο που ανακατασκευάστηκε) το πρώτο τρένο μοντέλο ATR 470 της Trenitalia για να φτάσει στο σταθμό της Θεσσαλονίκης με στόχο τις 18 του μήνα.
Ο παράγοντας που θα κρίνει την έλευση του τρένου είναι… η Κροατία. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες αρχικά το τρένο ήταν να ξεκινήσει στις 4 του μήνα αλλά η σεισμική ακολουθία στη χώρα ανάγκασε σε αναβολή. Τώρα εφόσον κριθεί ότι έχει ξεπεραστεί το φαινόμενο τότε το τρένο θα ξεκινήσει σύμφωνα με τον προγραμματισμό.
Το τρένο θα έρθει συρόμενο στην Ελλάδα και όχι βασιζόμενο στις δικές του μηχανές. Θα φτάσει Θεσσαλονικη και θα γίνει μία μικρή τελετή κατά την άφιξη του και στη συνέχεια θα πάει στο μηχανοστάσιο Θεσσαλονίκης όπου έχουν ήδη προετοιμαστεί οι εγκαταστάσεις για να το υποδεχθούν.
Μετά την παραλαβή του θα ξεκινήσουν τεστ και δοκιμαστικά δρομολόγια χωρίς επιβάτες (σύμφωνα με τις επιταγές της ΡΑΣ) και το πρώτο επίσημο δρομολόγιο εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί στις 25 Μαρτίου 2021, ημέρα που η χώρα θα γιορτάζει τα 200 χρόνια από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης.
Συνολικά 5 τρένα για τη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Στόχος της εταιρείας είναι συνολικά μέχρι το Φθινόπωρο (κορονοϊού επιτρέποντος), να έχουν παραληφθεί και τα πέντε τρένα (ίδιου μοντέλου), προκειμένου να δρομολογηθούν αποκλειστικά στη γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης αντικαθιστώντας σταδιακά τα σημερινά. Τα τρένα είναι ικανά να πιάσουν ταχύτητες πάνω από 200 χλμ/ώρα, όμως προς το παρόν στο ελληνικό δίκτυο το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο είναι 160 χλμ/ώρα. Αυτό αναμένεται να αλλάξει με την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και του ETCS.
Από το 2022 εκτιμάται από πηγές της αγοράς πως το δρομολόγιο θα μπορεί να διεξάγεται σε λιγότερο από 3 ώρες και 30 λεπτά και ανά τμήματα θα μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητες έως και 200 χλμ/ώρα.
Τα τρένα αποτελούνται από 9 βαγόνια, μακρά μεγαλύτερα από τα σημερινά υπεραστικά τρένα. “Χωρούν” μόνο στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, όμως το πρόβλημα είναι περισσότερο πρακτικό. Στους σταθμούς που δεν θα χωρά, οι επιβάτες στα βαγόνια εκτός αποβάθρας θα πρέπει να χρησιμοποιούν το κοντινότερο βαγόνι.
Οι αυτοκινητάμαξες ETR 470 διαθέτουν περίπου 600 θέσεις, εκ των οποίων οι 151 είναι πρώτης θέσης. Στο μέσο των αμαξοστοιχιών λειτουργεί όχημα-εστιατόριο με 29 θέσεις. Η διάταξη των θέσεων είναι 2+1 στην πρώτη θέση, και 2+2 στην δεύτερη θέση, ενώ υπάρχουν και ειδικά διαμορφωμένες θέσεις για ΑΜΕΑ και κατάλληλα διαμορφωμένο WC. Προς το παρόν δεν προβλέπεται πλήρης κάλυψη με wi-fi, όμως θα υπάρχει on-board entertainment.
Οι αυτοκινητάμαξες είναι κλιματιζόμενες, και διαθέτουν ατομικό σύστημα ακρόασης στην πρώτη θέση, καθώς και πρίζες σε όλα τα οχήματα.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επενδύει 52 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή αυτών των τρένων που είναι η πρώτη από μία σειρά επενδύσεων σε τροχαίο υλικό. Σειρά θα έλθουν νέα τρένα για τον Προαστιακό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια νέα τρένα για την κάλυψη υπεραστικών δρομολογίων.
Νίκος Καραγιάννης | Υποδομές