Μαθαίνοντας την Αναγνωστική Ευχέρεια, της Μ.Ηλιοπούλου

Η ευχέρεια θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στην αναγνωστική κατανόηση και αφορά, κυρίως, την εκφορά του λόγου (Pepper, 2010; Hogan, Catts, & Little, 2005; Torgesen & Hudson, 2006). Στις προσπάθειες ορισμού της ευχέρειας επιτονίζεται ο ρόλος της ακρίβειας και της αυτόματης αναγνώρισης των λέξεων (Stanovich, 1991; LaBerge & Samuels, 1974), ενώ ο ορισμός που δίνεται από το National Reading Panel (2000) συμπεριλαμβάνει και τον επιτονισμό

Η αναγνωστική ευχέρεια υπήρξε διαχρονικά στενά συνδεδεμένη με τη σχολική επιτυχία ή αποτυχία ενός παιδιού, γι’ αυτό και η κατάκτησή της ως παράγοντας που θα επηρεάσει όχι μόνο τη μαθησιακή αλλά και την ευρύτερη ψυχοκοινωνική εξέλιξη του παιδιού, αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης και βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των σύγχρονων ερευνητών. Η κατάκτηση της αναγνωστικής ικανότητας είναι μία δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Η αναγνωστική ικανότητα των παιδιών είναι βασικό εργαλείο στην ακαδημαϊκή τους εξέλιξη. Οι επιδόσεις τους τόσο στα γλωσσικά μαθήματα όσο και στα Μαθηματικά είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με αυτήν. Όταν το παιδί πασχίζει να αναγνώσει, η κατανόηση και η σύνθετη σκέψη περνούν σε δεύτερη μοίρα!

Πολύτιμος βοηθός στην κατανόηση είναι τα σημεία στίξης.

Ένας παιγνιώδης τρόπος κατάκτησής τους είναι ο παρακάτω:
•Συμφωνούμε με το παιδί ότι θα διαβάσει μεγαλόφωνα βαδίζοντας σε ανοικτό χώρο

•Όταν συναντά τελεία , ερωτηματικό ή θαυμαστικό θα αλλάζει πορεία με γωνία 90 ή 180 μοιρών

•Όταν συναντά κόμμα θα κάνει αναπήδηση επιτόπου

•Όταν συναντά παύλα θα απλώνει το σκέλος του ποδιού του πλάγια (διάσταση) και θα συνεχίζει τη βάδισή του

Ο παραπάνω τρόπος ανάγνωσης γίνεται δεκτός από το παιδί-αναγνώστη ευχάριστα. Το ίδιο κι από την τάξη που παρακολουθεί την ανάγνωση με συμμετοχή 100%. Παραλλαγή της παραπάνω μεθόδου είναι η ομαδική ανάγνωση, όπου ολόκληρη η τάξη σηκώνεται με το βιβλίο της και διαβάζει μεγαλόφωνα κινούμενη στο χώρο. Από απόσταση μάλιστα αν παρατηρεί κάποιος αισθάνεται ότι βλέπει ένα δρώμενο.

Επίσης, η ανάπτυξη του λεξιλογίου, ο πλούτος των σημασιολογικών αναπαραστάσεων και η γραμματικο-συντακτική ενημερότητα, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τον αναγνώστη:

• να αντιλαμβάνεται τις σχέσεις που υπάρχουν ανάμεσα στις λέξεις μιας πρότασης.

• να ελέγχει την ορθότητα και συμβατότητα των νεοεισερχόμενων από την ανάγνωση πληροφοριών με τις ήδη καταχωρηθείσες πληροφορίες και

• να καθιστά εφικτή την «πρόβλεψη» των λέξεων που έπονται, διευκολύνοντας έτσι τη διαδικασία της αναγνωστικής ευχέρειας

Δοκιμάστε τις προτάσεις μας ! Θα σας εκπλήξει ευχάριστα το αποτέλεσμα και επιπλέον τα παιδιά που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ανάγνωση συνειδητοποιούν ταχύτατα το στόχο που οφείλουν να πετύχουν.

Της Μάρθας Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.EC Edexcel