Όπως αποκαλύπτει το ΒΗΜΑ, εντολή να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα / Λεύκτρο – Σπάρτη έδωσε προ ημερών ο υπουργός Οικονομίας,
Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας κ. Γιώργος Σταθάκης σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος». Οπως αναφέρουν πηγές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων, ο φάκελος του «Μορέα» παραμένει – προς έγκριση – στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έχει εισέλθει σε έναν δεύτερο κύκλο ερωτημάτων που αναμένεται να απαντηθούν σύντομα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών.
Μετά το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου – όταν και αν αυτό δοθεί – και δεδομένου ότι η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του έργου έχει περάσει επιτυχώς από την ΕΕ, αναμένεται να ακολουθήσει η κατάθεση της σύμβασης παραχώρησης στη Βουλή, όπου θα ζητηθεί η κύρωσή της με νόμο από την Εθνική Αντιπροσωπεία.
Εκκρεμότητες με το 95% του έργου ολοκληρωμένο
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η εκκρεμότητα του «Μορέα» δεν μπορεί να συνεχιστεί, καθώς όσο διαιωνίζεται η περίοδος κατασκευής τόσο το έργο θα επιβαρύνεται με επιπρόσθετο χρηματοικονομικό κόστος, που ενδεχομένως να δημιουργήσει νέα προβλήματα στο πρότζεκτ. Και αυτό παρ’ όλο που το έργο βαίνει προς ολοκλήρωση, με το 95% του τεχνικού του αντικειμένου ολοκληρωμένο.
Τα προβλήματα του «Μορέα» ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2012, όταν οι δανείστριες τράπεζες του έργου (δέκα ελληνικές και έξι ξένες που συνεισφέρουν με δάνεια 356 εκατ. ευρώ και 318 εκατ. ευρώ αντίστοιχα) ανέστειλαν τη δανειοδότησή του, καθώς αμφισβητούσαν τις προβολές κίνησης και φόρτου του αυτοκινητοδρόμου. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο δανειστή του «Μορέα», ζήτησε αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου προς τα κάτω, ανοίγοντας έτσι μια οικονομική «τρύπα» 200 εκατ. ευρώ.
Χρειάστηκε μακρά περίοδος διαπραγματεύσεων για να συμφωνηθεί με τον παραχωρησιούχο, τον Ιούνιο του 2013, ένα μειωμένο μεν αλλά βιώσιμο μοντέλο για το έργο, πάντα όμως στις προβλέψεις των χαμηλών σεναρίων της σύμβασης παραχώρησης – οι οποίες ελέγχονται από τους συμβούλους όλων των εμπλοκομένων (Δημόσιο, τράπεζες, παραχωρησιούχος).
Το υπουργείο Υποδομών, για λόγους που δεν διευκρινίστηκαν ποτέ, μετέδιδε από τα τέλη του 2013 ότι η λύση του «Μορέα» ήταν κοντά. Τελικώς, το «πράσινο φως» από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ στα μέτρα κρατικών ενισχύσεων, που είχε κοινοποιήσει η Αθήνα, ήρθε τον Νοέμβριο του 2014.
Η απόφαση Αλμούνια
Σύμφωνα με την απόφαση του πρώην επιτρόπου Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια, προβλέπονται οι εξής δεσμεύσεις:
Νέα κρατική επιδότηση για την περίοδο λειτουργίας ως και 330 εκατ. ευρώ (αντί 199 εκατ. ευρώ, όπως είχε συμφωνηθεί επί υπουργίας του κ. Γιώργου Σουφλιά), για την αποπληρωμή των δανείων, αν και εφόσον αυτό γίνει απαραίτητο και αφότου ληφθούν υπόψη τα υπόλοιπα έσοδα του έργου.
Διατήρηση του περιθωρίου δανεισμού σε 1,15%-1,40% για τις εμπορικές τράπεζες και 0,70%-0,95% για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Μείωση των δανείων κατά 40 εκατ. ευρώ.
Αποπληρωμή αποζημίωσης από το Δημόσιο για αξιώσεις του παραχωρησιούχου ύψους 75,9 εκατ. ευρώ, αντί 143,6 εκατ. ευρώ, με τα οποία προβλεπόταν να αποζημιωθεί βάσει της σύμβασης παραχώρησης.
Μείωση του Εσωτερικού Βαθμού Απόδοσης της Επένδυσης (IRR) που, σύμφωνα με την Κομισιόν, εκτιμάται σε 0,56% και σε κάθε περίπτωση ορισμός«πλαφόν» 5% αντί 10,47%, όπως υπολογιζόταν αρχικά.
Δέσμευση των τραπεζών για συνέχιση της δανειοδότησης.
Δέσμευση των μετόχων του παραχωρησιούχου για την καταβολή 10 ακόμη εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή των δανείων, αν αυτό καταστεί απαραίτητο για τη βιωσιμότητα του πρότζεκτ, μετά την πληρωμή της επιπρόσθετης επιδότησης λειτουργίας από το Δημόσιο ή αν υπάρξει υπέρβαση στα λειτουργικά έξοδα του έργου.
Εγγύηση του Δημοσίου για την πληρωμή των 10 εκατ. ευρώ, η οποία, αν ενεργοποιηθεί, μεταφέρει τα όποια κέρδη του έργου στο κράτος.
Δέσμευση του Δημοσίου ότι η κρατική ενίσχυση δεν θα συνδυαστεί με οποιαδήποτε άλλη βοήθεια από τα περιφερειακά, εθνικά και ευρωπαϊκά ταμεία για τον ίδιο σκοπό.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η καταβολή αποζημιώσεων για αξιώσεις του παραχωρησιούχου δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, σε αντίθεση με την επιδότηση λειτουργίας, η οποία αποτελεί «επιλεκτικό πλεονέκτημα». Οι Βρυξέλλες ωστόσο αναγνώρισαν τόσο τις επιπλοκές που προκάλεσε η κρίση στην οικονομία όσο και τον ρόλο που θα παίξει ο «Μορέας» στη συνοχή των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών και ενέκριναν την κρατική ενίσχυση ως συμβατή με το δίκαιο του Ανταγωνισμού.
Χεκίμογλου Αχιλλέας