Η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Τρίπολη-Καλαμάτα και ειδικότερα το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα είναι απαίτηση της κοινωνίας της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου γενικότερα, ένας δρόμος με εθνική σημασία.
Έκπληκτοι διαβάσαμε την χθεσινή ανακοίνωση της Περιφέρειας Πελοποννήσου σύμφωνα με την οποία η Περιφερειακή αρχή «χρηματοδοτεί με επί πλέον 70 εκατ. Ευρώ το έργο της κατασκευής της γέφυρας παρά την υπερδέσμευση». Επειδή η συγκεκριμένη Αρχή μας έχει συνηθίσει στα «λόγια του αέρα και στα φύκια για μεταξωτές κορδέλες» ρωτάμε εύλογα και αναζητάμε την απάντηση :
– Από ποιό επιχειρησιακό πρόγραμμα και ταμείο χρηματοδοτεί και γιατί ;
– Ένα έργο που ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες θέλει και άλλη πρόσθετη χρηματοδότηση; Για ποιούς λόγους ;
– Έχει υπόλοιπο χρημάτων στο ΕΣΠΑ ή στο ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα ( ΕΑΠ ) και μπορεί με ευχέρεια και τάζει χρήματα εκεί που δεν απαιτούνται;
– Ποιοί είναι οι λόγοι αυτής της « γαλαντόμας» προσφοράς των 70 εκ. ευρώ, ποσόν που δεν υπάρχει στα ταμεία της αλλά και δεν χρειάζονται για το συγκεκριμένο έργο;
Επειδή η τοπική μας κοινωνία δεν πρέπει και δεν μπορεί να τρώει «ότι τις σερβίρουν» αλλά και να γνωρίζει όλη την αλήθεια οφείλουμε να ξαναδούμε όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το υπόψη έργο, του τμήματος Παραδείσια – Τσακώνα :
Ο οδικός άξονας Τρίπολη – Καλαμάτα κατασκευάστηκε στο μεγαλύτερο μέρος του με ΣΔΙΤ, εκτός από το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα που ξεκίνησε το έτος 1991 με τη διαδικασία της ανάθεσης με εργολαβία από την κρατική περιφέρεια τότε. Το τμήμα αυτό μήκους 11,4 χιλιομέτρων κόστισε 40 εκατ. ευρώ εντάχθηκε στο Β ΚΠΣ, χρηματοδοτήθηκε όμως από εθνικούς πόρους, παραδόθηκε το έτος 2000 και το έτος 2003 κατέρρευσε μετά από κατολίσθηση στο σημείο που σήμερα κατασκευάζεται η σύμμικτη τοξωτή γέφυρα. Στη συνέχεια το 2006 δημοπρατείτε το έργο αποκατάστασης της οδού με ανάδοχο την κ/ξ Alpine bau – ΤΕΡΝΑ με συμβατικό ποσόν 83,2 εκ. ευρώ και στη συνέχεια με συμπληρωματική σύμβαση επί πλέον 40 εκ. ευρώ και ακόμη επιπρόσθετα υπηρεσίες συμβούλων και δύο ακόμη συμπληρωματικών συμβάσεων έφθασε αισίως το σύνολο του προυπολογισμού της ( Β εργολαβία) στο συνολικό ποσό των 137,84 εκ. ευρώ. Και επί πλέον 3,9 εκατ. ευρώ για άλλες περαιτέρω υπηρεσίες συμβούλων.
Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Μεταφορών (ΥΠΟΜΕΔΙ) στο επιχειρησιακό πρόγραμμα – Ενίσχυση της προσπελασιμότητας στις 27.07.2011 με την με αρ.πρωτ. ΕΥΔ/ΕΠ 2659 απόφαση, με χρηματοδότηση 67,66 εκ. ευρώ και τα υπόλοιπα ( 137,84 + 3,9 – 67,66 ) = 74,08 εκ. ευρω, από εθνικούς πόρους του προγράμματος ΠΔΕ. ( ΑΔΑ ΒΕΑ51-ΤΓ9 αποφ. τροποπ. ).
Σε αυτά τα ποσά συμπεριλαμβάνονται και τα 19 εκ. ευρώ που απαιτούνται για την κατασκευή της τοξωτής γέφυρας.
Μετά την παραπάνω ανάλυση το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι, που χωράνε τα 70 εκατ. της Περιφερειακής Αρχής Πελοποννήσου;
Μήπως εννοούν τα 67,66 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ; Αυτά ανήκουν στο τομεακό του υπουργείου Μεταφορών, δεν είναι χρήματα του ΠΕΠ που θα μπορούσε η Περιφέρεια να διαχειρισθεί !
Το ΠΕΠ Πελοποννήσου του ΔΕΠΙΝ ανέρχεται στο ποσό των 368 εκ. ευρώ και με τις αδικαιολόγητες υπερδεσμεύσεις φθάνει στα 623 εκ. ευρώ , από που περισσεύουν χρήματα για να δοθούν για τη γέφυρα στη Τσακώνα η οποία σε τελευταία ανάλυση κοστίζει μόνον 19 εκ. ευρώ και όχι 70 !
Δεν συμβαίνει βέβαια τίποτα από όλα αυτά αφού και η χρηματοδότηση του έργου και με την εθνική συμμετοχή αλλά και με αυτή από το Ευρωπαικό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης είναι εξασφαλισμένη και τα ποσά είναι δεσμευμένα, γιαυτό και ολοκληρώνεται έστω και τώρα το έργο, μετά από 23 χρόνια! Απλώς ο «καυγάς» γίνεται για την πατρότητα αυτού του σοβαρού έργου. Οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες έχουν κυρίαρχο ρόλο έστω και με χονδροκομμένα ψέματα και αερολογίες. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου διεκδικεί ως συνήθως ένα κομμάτι που δεν τις ανήκει, με μία χρηματοδότηση που δεν έκανε και δεν θα κάνει ποτέ!
Σπάρτη 28.8.2014
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΟΚΕΦΑΛΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ – ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΣΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ