1.ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Οπωσδήποτε η εντυπωσιακή ανατροπή των αποτελεσμάτων του α΄ γύρου στο δήμο Σπάρτης αποτέλεσε κορυφαίο πολιτικό γεγονός που ξεπέρασε τα στενά τοπικά όρια και συζητήθηκε πανελλαδικά .
Είναι ένα αποτέλεσμα που θα διδάσκει πολιτικά και αυτοδιοικητικά ΟΛΟΥΣ τους υποψηφίους από δω κι εμπρός .
Ο σπαρτιατικός λαός έδωσε ένα ηχηρότατο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι δε θέλει , πλέον , να θεωρείται δεδομένος «βρέξει – χιονίσει» , ότι μπορεί να αμφισβητεί και να γκρεμίζει κατεστημένες δομές που ως τώρα θεωρούνταν ακλόνητες κι αιώνιες , ότι μπορεί να απαλλαγεί από κομματικές παρωπίδες κι ετικέτες που του έχουν φορέσει από τα βάθη του πολιτικού χρόνου , ότι μπορεί να θυμώνει όταν του υπαγορεύουν ΤΙ να ψηφίσει , ότι μπορεί να αρνείται την υπογραφή λευκών πολιτικών επιταγών , ότι μπορεί να αρνηθεί την πολιτική πελατειακή σχέση , ότι θέλει και απαιτεί να βγει ο τόπος από την υπανάπτυξη και να προκόψουν οι πολίτες , ότι μπορεί να κάνει σαρωτική ανανέωση προσώπων , ιδεών , ύφους και πολιτικών .
Το σαρωτικό αποτέλεσμα στο δήμο Σπάρτης φορτώνει με βαριές ευθύνες και υποχρεώσεις τη νέα δημοτική αρχή η οποία δε θα έχει καμιά περίοδο χάριτος και θα κριθεί από την πρώτη μέρα της θητείας της . Θα πετύχει αν δεν κλειστεί σε γυάλινο πύργο , αν διασφαλίσει την αξιοκρατία και τη διαφανεια σ’ όλα τα επίπεδα , αν δεν «αρρωστήσει» από την οίηση και την αλαζονεία της εξουσίας , αν είναι ανοιχτή στην κριτική και στις προτάσεις των πολιτών και δουλέψει μαζί τους μετατρέποντάς τους από παθητικούς δέκτες και υποζύγια πολιτικών πρακτικών σε ενεργούς πολίτες , σε μετόχους και άμεσους συνεργάτες στο άνοιγμα του νέου ελπιδοφόρου δρόμου για τον πολύπαθο δήμο Σπάρτης .
2. ΑΛΛΑΓΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
Α. Τα κοινωφελή έργα , λόγω μεγέθους , προκαλούν (αναπόφευκτα) αναστατώσεις και οχλήσεις στην κοινωνική , παραγωγική , οικονομική , κλπ, δραστηριότητα , έως ότου ολοκληρωθούν . Αυτό όμως δε σημαίνει ότι οπωσδήποτε πρέπει τα έργα αυτά να αγγίζουν το «κόκκινο» της όχλησης και της ταλαιπωρίας των πολιτών .
Στα πλαίσια αυτά οι δημότες της Σπάρτης δικαίως παραπονούνται για την εξέλιξη του έργου της αντικατάστασης του δικτύου ύδρευσης , διότι πιστεύουν πως αυτή η μεγάλη εργολαβία θα μπορούσε να πραγματοποιείται μ’ έναν διαφορετικό τρόπο και προγραμματισμό , ώστε να δημιουργεί τη μικρότερη δυνατή ενόχληση και ταλαιπωρία . Οι πολίτες δεν καταλαβαίνουν για ποιο λόγο η εργολαβία πραγματοποιείται σε πολλά σημεία της πόλης συγχρόνως αλλά σε διαφορετικές φάσεις εργασιών , με αποτέλεσμα όλόκληρη η πόλη να βρίσκεται σε καθεστώς αναστάτωσης κι απόγνωσης .
Αν ΟΛΕΣ οι διαδοχικές φάσεις της εκτέλεσης του έργου (χάραξη – σκάψιμο – σωλήνωση – σύνδεση-επιχωμάτωση-ασφαλτόστρωση) ήταν (χρονικά) πιο κοντά η μία στην άλλη τότε το έργο θα ολοκληρωνόταν γρήγορα σε μια περιοχή και ύστερα θα μεταφερόταν σε άλλη . Για παράδειγμα , στον Νέο Κόσμο , που ήταν από τις πρώτες περιοχές που ξεκίνησε το έργο , υπάρχουν σημεία στα οποία έχει γίνει η ασφαλτόστρωση αλλά και σημεία στα οποία δεν έχει γίνει ακόμα η σύνδεση !
Επειδή το έργο έχει ακόμα πολύ δρόμο , καλό θα ήταν η δημοτική αρχή , σε συνεργασία με τον ανάδοχο του έργου , να αναζητήσουν , από κοινού , μιαν άλλη οργάνωση κι εξέλιξη της εργολαβίας με στόχο την αποκατάσταση των περιοχών στον συντομότερο δυνατό χρόνο .
Β. Τα χαντάκια και οι λακκούβες στα σκαμμένα σημεία έχουν διαλύσει κυριολεκτικά τα αυτοκίνητα . Πρέπει να υπάρχει διαρκής εποπτεία και παρέμβαση με επιχωματώσεις μέχρι να γίνει η τελική ασφαλτόστρωση .
Γ. Λόγω καλοκαιριού είναι ανάγκη να ξαναβγεί στην πιάτσα η θρυλική «καταβρεχτήρα» για να κατακάθεται , κάπως , ο κουρνιαχτός από τα σκαψίματα και τα χώματα της εργολαβίας .
Δ. Οι οδηγοί ταλαιπωρούνται ΚΑΙ από την ελλιπή οδική σήμανση στα σημεία εκτέλεσης εργασιών και τη μη τοποθέτηση «εργατών τροχονόμων» σε κομβικά σημεία , πράγμα που οδηγεί τους εποχούμενους σε λάθος επιλογή διαδρομών με δυσμενή παρεπόμενα για τους ίδιους αλλά και την κυκλοφορία γενικότερα . Όταν το έργο τελειώσει με το καλό , τότε οι δρόμοι της Σπάρτης (οι οποίοι δεν ήταν από πριν και στην καλύτερη δυνατή κατάσταση) με τα αναγκαστικά «μπαλώματα» της εργολαβίας στον ασφαλτοτάπητα θα έχουν την αντιαισθητική εικόνα ενός πάτσγουορκ και σίγουρα δε θα είναι οι σύγχρονοι και χρηστικοί δρόμοι που έχει ανάγκη μια μεγάλη , σημερινή πόλη .
Με έναν καλύτερο προγραμματισμό θα μπορούσε ο δήμος Σπάρτης να είχε ξεκινήσει , παράλληλα με το έργο της αντικατάστασης του δικτύου ύδρευσης , και το έργο της σταδιακής κι εκ βάθρων ασφαλτόστρωσης των οδών της πόλης , πετυχαίνοντας «μ’ ένα σμπάρο , δυο τρυγόνια» . Η νέα δημοτική αρχή ας ξεκινήσει από τώρα έναν τέτοιο προγραμματισμό γιατί τον έχει άμεση ανάγκη η πόλη .
ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΕ
Α.Η άριστη πρώτη εικόνα του Πάρκου Γουδέ έχει ήδη αρχίσει να ξεθωριάζει σταδιακά σε διάφορα σημεία του πάρκου λόγω του ότι δεν υπάρχει μόνιμο , ειδικευμένο κι επαρκές προσωπικό , το οποίο θα ασχολείται αποκλειστικά με το πάρκο . Είναι κι αυτό ένα θέμα που πρέπει να το δει άμεσα η νέα δημοτική αρχή , γιατί είναι κρίμα τέτοια έργα που κόστισαν εκατομμύρια και τέτοιες ευγενικές δωρεές συμπολιτών που αγαπούσαν τον τόπο να απαξιώνονται, να «φυλλορροούν» και τελικά να καταρρέουν , επειδή εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους , επειδή ο δήμος δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες αξιοποίησης , φύλαξης , βελτίωσης και διαρκούς συντήρησής τους . Η τραγική κατάντια του πάρκου τένις στον Ευρώτα , κοντά στο βιολογικό , ας γίνει παράδειγμα προς αποφυγήν .
Β. Μετά την απαράδεκτη απώλεια του θερινού σινεμά «ΡΟΔΟΝ» πολλοί συμπολίτες , οι οποίοι αισθάνονται το κενό που άφησε το «ΡΟΔΟΝ» στην κοινωνική ζωή , στη διασκέδαση , στην ψυχαγωγία και στον πολιτισμό συζητούν και θα προτείνουν τη δημιουργία ενός δημοτικού θερινού σινεμά σε κατάλληλο χώρο μέσα στο πάρκο Γουδέ, η δαπάνη δημιουργίας του οποίου θα είναι αμελητέα μπροστά στα μεγέθη άλλων δημοτικών δαπανών .
«Ιδού η Ρόδος …ιδού και το πήδημα».
Άλλη μια πολιτιστική πρόκληση για τη νέα δημοτική αρχή .
ΟΔΟΣ ΛΕΩΝΙΔΟΥ
Ας μην βιαστούμε , ως πολίτες , να εκφέρουμε γνώμη , πριν δούμε το έργο της οδού Λεωνίδου ολοκληρωμένο και σε πλήρη λειτουργία . Μιαν επιφύλαξη – αντίρρηση όμως , έχουμε αντικειμενικά δυνατότητα να την εκφράσουμε :
Πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας , αλλά και απραγματοποίητη υπόσχεση δημοτικών αρχών , είναι η δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων στον ιστό της Σπάρτης , όπως έχει γίνει σε πολλές άλλες ελληνικές πόλεις με άμεσα και θεαματικά αποτελέσματα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών .
Η μεγάλη και δραστική παρέμβαση που ήδη γίνεται στην οδό Λεωνίδου ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δημιουργηθεί εκεί ένα τμήμα ποδηλατόδρομου στα πλαίσια ενός συνολικού σχεδιασμού . Δυστυχώς αυτή η πρόβλεψη δεν έγινε !
Και το ερώτημα έρχεται φυσικό και αβίαστο και πρέπει να απαντηθεί :
-Όταν θα έρθει , αργά ή γρήγορα , η στιγμή για την ανάπτυξη ποδηλατόδρομων στη Σπάρτη , θα ξηλώσουμε και πάλι τη νεοκατασκευασμένη οδό Λεωνίδου για να δημιουργήσουμε το εκεί αναγκαίο τμήμα του ποδηλατόδρομου , ξοδεύοντας άλλους πακτωλούς χρημάτων σε εποχή κρίσης και δημιουργώντας νέα αναστάτωση στη ζωή της πόλης ;
Να γιατί λέμε συνεχώς ότι τα διάφορα έργα πρέπει να είναι ενταγμένα αρμονικά σ’ έναν συνολικότερο σχεδιασμό και να μην έχουν αποσπασματικό και ασύνδετο (μεταξύ τους) χαρακτήρα στη λογική του «ράβε , ξήλωνε , δουλειά να μη σου λείπει» !
Η νέα δημοτική αρχή ας σηκώσει από τώρα τα μανίκια .
Πραγματικά , μπροστά της … «έχει πολύ μαλλί να ξάνει» !!!
Βαγγέλης Μητράκος