Σε συνέχεια της αναφοράς που καταθέσαμε υπόψη σας (αρ. πρωτ. 1060/15.10.2013), επανερχόμαστε στο θέμα της αναγκαιότητας απαλλαγής από το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων των αγροτοκτηνοτροφικών αποθηκών και συναφών κτισμάτων
που χρησιμοποιούνται για παραγωγική χρήση των αγροτών και κτηνοτρόφων της χώρας, αλλά ηλεκτροδοτούνται με ηλεκτρικό ρεύμα γενικής και όχι γεωργικής χρήσης.
Όπως έχει καταγγελθεί από κτηνοτροφικούς και αγροτικούς συλλόγους, καθώς και δημοτικές αρχές παραγωγικών περιοχών, τα Υπουργεία Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επεφύλαξαν νέο γύρο ταλαιπωρίας και εξόδων στους αγροτοκτηνοτρόφους κατά τη σύνταξη του Ν. 4152/2013. Μολονότι οι τελευταίοι που διατηρούσαν αγροτικές αποθήκες, τις οποίες χρησιμοποιούν προκειμένου να διευκολύνονται στις πάσης φύσης αγροτικές εργασίες τους, και είχαν απαλλαχθεί κατόπιν σειράς διαμαρτυριών προς τα συναρμόδια Υπουργεία από την καταβολή του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών, βρέθηκαν εκ νέου αντιμέτωποι με τον παραλογισμό επιβολής του ΕΕΤΑ για τα ίδια οικήματα.
Συγκεκριμένα, η πρόβλεψη του Ν. 4021/2011 (αρ. 53, παρ. 5γγ) για εξαίρεση από την επιβολή ΕΕΤΗΔΕ των ακινήτων που έχουν αποκλειστικά γεωργική ή κτηνοτροφική ή βιοτεχνική ή βιομηχανική χρήση, ήταν τόσο γενική, που ανάγκασε το ΥΠΑΑΤ να αποστείλει 5 μήνες αργότερα διευκρινιστικό έγγραφο (υπ’ αριθ. 14921/23-03-2012) προς τις Περιφέρειας της χώρας. Σύμφωνα με αυτό, «μπορεί να εξεταστεί η δυνατότητα τα κτίσματα αυτά (σ.σ. αγροτικές αποθήκες, τις οποίες χρησιμοποιούν προκειμένου να διευκολύνονται στις πάσης φύσης αγροτικές εργασίες τους) να εξαιρεθούν από την καταβολή του ΕΕΤΗΔΕ», μετά από τη «διαπίστωση της πραγματικής χρήσης των αποθηκών από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών. Για να γίνει αυτό θα εκδίδεται σχετική βεβαίωση μετά από αίτημα των ενδιαφερομένων ότι “το συγκεκριμένο κτίσμα – αγροτική αποθήκη χρησιμοποιείται για κύρια αγροτική χρήση”». Το εν λόγω έγγραφο οι αγροτοκτηνοτρόφοι προσκόμιζαν στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και έπαιρναν το έγγραφο της απαλλαγής, το οποίο και προσκόμιζαν στη ΔΕΗ προκειμένου να μην τους χρεωθεί το Τέλος Ακινήτων.
Όμως, η βιάση του Υπουργείο Οικονομικών να αυξήσει τις εισπράξεις και να καλύψει την “τρύπα” στα φορολογικά έσοδα, είχε ως αποτέλεσμα να αποσαφηνίσει (;), κατά την επιβολή του ΕΕΤΑ στη θέση του ΕΕΤΗΔΕ (Ν. 4152/2013, ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Α.7 εδάφιο 8(εε), ότι απαλλάσσονται «τα ακίνητα για τα οποία, στο πεδίο χρήσης του συστήματος «ΕΡΜΗΣ» του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. αναγράφονται οι κωδικοί αριθμοί χρήσης 3 και 4 αντίστοιχα, που αφορούν σε γεωργική ή βιομηχανική χρήση». Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει στην πλειοψηφία των αγροτικών αποθηκών και, μάλιστα, για τον ίδιο λόγο είχαν εξαιρεθεί πριν από 1,5 χρόνο με το διευκρινιστικό έγγραφο του ΥΠΑΑΤ. Καίτοι είναι παράλογο, οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. δε δέχονται πλέον τη βεβαίωση των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής και δεν εκδίδουν απαλλακτικό για το ΕΕΤΑ στις αγροτικές αποθήκες.
Για όλους τους λόγους που αναφέρθηκαν στην από 15.10.2013 αναφορά μας και επειδή:
Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία η φορολόγηση αγροτεμαχίων και συνοδευτικών εγκαταστάσεων και μέσων, καθώς έτσι πλήττεται η ίδια η παραγωγική διαδικασία, και, επιπλέον, φορολογείται διπλά ο παραγωγός.
ο πρωτογενής τομέας, αγροτικός και κτηνοτροφικός, έχει ζημιωθεί ανεπανόρθωτα τα τελευταία έτη, απόρροια των μνημονιακών πολιτικών και των νεοφιλελεύθερων κατευθύνσεων, ενώ αναμένεται η επιδείνωση των συνθηκών, λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις αναθεώρησης της ΚΑΠ για την περίοδο 2014-2020.
οι αγροτοκτηνοτρόφοι έχουν να παλέψουν με το όλο και αυξανόμενο κόστος παραγωγής, έχοντας μηδενική βοήθεια από την κυβέρνηση, ακόμη και εάν επρόκειτο για νομικά κατοχυρωμένες επιστροφές χρηματικών ποσών που έχουν ήδη δαπανήσει για την παραγωγική διαδικασία (π.χ. αγροτικό πετρέλαιο, επιστροφή ΦΠΑ κ.ο.κ.).
η πλειοψηφία των αγροτοκτηνοτρόφων έχει ήδη καταβάλλει και τη 2η δόση του ΕΕΤΑ για το έτος 2013, ενός βάρος που αδίκως τους έχει επιβληθεί και σε καμία περίπτωση δε θα έπρεπε να επωμιστούν,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Για ποιό λόγο επιβλήθηκε εκ νέου το «χαράτσι» μέσω ΔΕΗ στις αγροτικές αποθήκες, τις οποίες χρησιμοποιούν οι αγροτοκτηνοτρόφοι προκειμένου να διευκολύνονται στις πάσης φύσης αγροτικές εργασίες τους, αφού υπήρξε ήδη η παραδοχή του λάθους –στην περίπτωση του ΕΕΤΗΔΕ- και η επανόρθωσή του με το έγγραφο 14921/23-03-2012 του ΥΠΑΑΤ;
2. Θα προβούν άμεσα σε νομικοτεχνική βελτίωση του εδαφίου 8 εε της Υποπαραγράφου Α.7 του Ν. 4152/2013 ή, τουλάχιστον, σε έκδοση αντίστοιχου διευκρινιστικού εγγράφου με αυτό του 2012, προκειμένου να απαλλαγούν οι παραγωγοί από το ΕΕΤΑ για τις αγροτικές αποθήκες τους, εφόσον αυτές αποτελούν κτίσματα τα οποία έχουν κατασκευαστεί νόμιμα ή νομιμοποιήθηκαν, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία;
3. Θα προχωρήσουν στην επιστροφή των ήδη καταβληθεισών δόσεων, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, στους μέχρι σήμερα υπόχρεους καταβολής του ΕΕΤΑ και με ποιό συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ηρώ Διώτη
Αθανάσιος Πετράκος
Ειρήνη Αγαθοπούλου
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
Νάντια Βαλαβάνη
Γιώργος Βαρεμένος
Δημήτρης Γάκης
Δημήτρης Γελαλής
Όλγα Γεροβασίλη
Κωστής Δερμιτζάκης
Μαρία Διακάκη
Βαγγέλης Διαμαντόπουλος
Κώστας Ζαχαριάς
Αγνή Καλογερή
Μαρία Κανελλοπούλου
Αϊχάν Καρά Γιουσούφ
Χρήστος Καραγιαννίδης
Χαρά Καφαντάρη
Βασίλης Κυριακάκης
Νίκος Μιχαλάκης
Ιωάννης Μιχελογιαννάκης
Κωνσταντίνος Μπάρκας
Γιώργος Πάντζας
Βασίλης Χατζηλάμπρου